Oletko vihainen siitä, että sinun esi-isäsi ja -äitisi olivat halveksittuja kotimaassaan äidinkielensä vuoksi?
Ruotsinkieliset yrittivät kitkeä suomenkielen. Ei voinut saada valtion virkaa, jos ei suostunut opiskelemaan ruotsia. Koulut ja virallinen tiedotus oli ruotsiksi. Suomenkielen nähtiin olevan alempiarvoista. Suomenkieltä halveksittiin.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Yhyy
Ja rakentava argumenttisi seuraavaksi?
Rysy hiljaa, ei kuulu meidän kolonialistinen kurjuus sinulle. Ei kaivata paljon suurempaa kolonialistista kurjuutta yhtään enempää.
Mene saunaan rentoutumaan. Bara bada bastu!
Hulluimpien mielestä tuokin 1800-luvun savolainen talonpoika on ollut globaalia etelää sortanut valkoinen mies. Älkää leikatko historianopetuksesta! Suomalaisia sorrettiin.
En oikeastaan. Heidät pakkomuutettiin Suomeen Ruotsista kuninkaan määräyksestä, kun Suomen erämaat piti asuttaa. Menivät naimisiin kantasuomalaisten kanssa ja oppivat suomenkielen. Osa esi-isistä tuli Skotlannista rajaratsastajiksi puolustamaan Suomen rajoja Venäjää vastaan, hekin oppivat suomenkielen.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan. Heidät pakkomuutettiin Suomeen Ruotsista kuninkaan määräyksestä, kun Suomen erämaat piti asuttaa. Menivät naimisiin kantasuomalaisten kanssa ja oppivat suomenkielen. Osa esi-isistä tuli Skotlannista rajaratsastajiksi puolustamaan Suomen rajoja Venäjää vastaan, hekin oppivat suomenkielen.
Miksi sitten heitä suosittiin suomalaisten kustannuksella? Heille annettiin parhaat maat, ja heidän kielensä oli muka parempi kuin meidän.
En ole vihainen, sillä tuo ei kohdistunut minuun. Ja tuo on kolonialistien ja imperialistien meininki joka puolella. Toisaalta en minä metsäsuomalaisakaan mitenkään erityisesti ihaile. Kunhan nyt jotain puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rysy hiljaa, ei kuulu meidän kolonialistinen kurjuus sinulle. Ei kaivata paljon suurempaa kolonialistista kurjuutta yhtään enempää.
Älä yritä. Tämä on asiallinen aihe, ei mikään russakan provokaatio. Vaientamisyrityksesi sen sijaan haiskahtaa mädältä.
Kuule, mä kuuntelen tuossa vöyrinkielistä keskustelua siitä, kun ovat keränneet murrettaan sanakirjaksi, yli 12.000 sanaa on tallessa. Olen ihan pirun tyytyväinen pakkoruotsiin, ja että oma pentukin sitä lukee, ja on nyt innoissaan viisujen takia oppimaan enemmän kuin koulussa ehditään opettaa.
Ei tarvitse tulla tuputtamaan omaa näkemystään ja sitten itkeskellä vaientamisesta, kun siihen vastataan sen verran tylymmin kuin aihetta on. Rysyt tekevät niin.
Minun esi-isistä ja -äideistä löytyy sekä suomen- että ruotsinkielisiä. Ne suomenkieliset oli aikoinaan ihan hyvässä asemassa amattimiehinä ja ruotsinkielinen sukuhaara taas oli köyhiä ja luultavasti halveksittuja palkollisia maalta.
Ei kaikki ruotsinkieliset ole jotain Guggenböllenin kartanonherroja ja ei kaikki suomenkieliset ole mitään maattomia renkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Luin isoäitini isoisän perukirjan, savolaisen talonpojan siis. Asiakirja oli ruotsiksi. Todella törkeää, kukaan jälkeläisistä ei kyennyt lukemaan sitä. Eikä isänikään, pakkoruotsia ei sentään ollut kansakoulussa 50- ja 60-luvulla. Mutta esi-isä parka, hänellä ei ollut missään vaiheessa elämäänsä oikeutta omaan kieleensä häntä koskevissa asioissa.
Ruotsinkieliset ovat maailman tekopyhin kansa vaatiessaan itselleen oikeuksia, jotka suomenkielisiltä eväsivät ollessaan vallassa täällä.
99% suomenruotsalaisista on rutiköyhien rannikon kalastajien ja maajussien jälkeläisiä, ei mitään aateliskartanoiden eliittiä.
Mitäköhän vıttua se aivovammainen pökäle siellä taas ulostelee?
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet. Puhut potaskaa.
Lue historiaa
Ei voisi oikeastaa vähempää kiinnostaa, että mitä minun esivanhemmille tapahtui. Enhän minä ole edes koskaan tuntenut heitä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydätkö osaston lääkäriä tarkkailemaan lääkkeesi annostusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten heitä suosittiin suomalaisten kustannuksella? Heille annettiin parhaat maat, ja heidän kielensä oli muka parempi kuin meidän.
Heidät vietiin erämaahan, jossa ei ollut yhtikäs mitään. Itse saivat sinne raivata pellot ja rakentaa asumuksensa. Maa oli karua. Skotit taas tulivat puolustamaan rajaa, kun suomalaiset eivät itse joko osanneet tai kyenneet. Heitä ei suosittu, pärjäsivät omilla ansioillaan. Kuten sanoin opettelivat Suomen kielen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet. Puhut potaskaa.
Ihan sama osuus kuin ruotsinvallan aikaan riikinruotsalaisissa lääneissä. Prosentin eliitti ja loput rahvasta.
Mistään kolonisaatiosta ei ole ollut kyse, Suomen lääneillä ja niiden asukkailla oli ihan samat oikeudet ja velvollisuudet kruunua ja kirkkoa kohtaan kuin meren toisellakin puolella.
Tänä päivänäkään et saa valtion virkaa, jos et osaa ruotsia.
Yhyy