Miksi niitä vaatteita pitää ostaa niin paljon?
Usein ihmiset kuukausituloista puhuttaessa mainitsevat vaatteet kuukausimenoina. Minä olen tänä vuonna ostanut tasan kaksi trikoopaitaa, enkä luultavasti tule muuta ostamaan. Kaksi lähti lumppukeräykseen
Viime vuonna: Hansikkaat - heräteostot alesta, ei varsinaiseti olisi ollut tarvetta, kesäkengät, neulejakku ja kolme paria sukkia sekä yhdet rintaliivit.
Tällaisia määriä ostan vuosittain. Korkeintaan viiden vuoden välein uusin takit, mutta en samana vuonna eli vuonna 2022 kesätakki, vuonna 2021 talvitakki - molemmat vielä ihan hyviä, ei tarvitse ensi vuonnakaan uusia.
Silloin kun en osta takkia tai kenkiä, vaatemenot on max 300 euroa vuodessa ja ostan kaiken uutena.
Kommentit (104)
Enää en osta ollenkaan vaatteita, mutta mulla syy oli se ettei mikään vaate istunut ihan just sillä tavalla päälle mitä toivoin ja sitten tuli ostettua toinen joka istui äkkiseltään paremmin, mutta todellisuudessa vain eri tavalla väärin. Sitten kolmas.. ja neljäs jne ja lopulta sitten oli melko samanlaista vaatetta useampi joista yksikään ei ollut mieleinen eikä koskaan ollut mitään päällepantavaa vaikka kaapit pursusi vaatteita.
Nykyisin en enää jaksa välittää miltä vaate päälläni näyttää vaan käytän nämä vaan pois.
Vaatteet on nykyään huonolaatuisempia ja kuluvat nopeasti puhki. Siis ihan sellaiset kalliimmatkin vaatteet. Joskus merkitön halvempi onkin kestävämpi. Enää ei voi ajatella, että kun maksaa enemmän, saa ilman muuta parempaa laatua.
Vähensin ostamista, joskus kului 1000 e vuodessa, on itsekin ommeltu.
Joka on vaivaa nähnyt ja rahansa ansainnut, on oikein kun saa jotain kivaa, vaikka vaatetta.
Orja työtä on Suomessakin esim marjan kerääjät.
Vierailija kirjoitti:
Vähensin ostamista, joskus kului 1000 e vuodessa, on itsekin ommeltu.
Joka on vaivaa nähnyt ja rahansa ansainnut, on oikein kun saa jotain kivaa, vaikka vaatetta.
Mutta se tuntuu silti hassulta kun 30+ vuotiaat influensserit täyttävät somesisältönsä vuodesta toiseen sillä että esittelevät uusia vaatteitaan botox huulet töröllä ja matchalatte kädessä. Joskus teininä toi näytti niin coolilta mut enää ei. Toki vain oma mielipide. Ja näyttää valtaosalle uppoavan kun sama linja jatkuu. Jotenkin harmillista vain. N33
Olen laiska shoppailija, mutta tänä vuonna on täytynyt ostaa paljon vaatteita. Vaatekaappini oli täynnä 46-48 kokoisia vaatteita ja nykyinen kokoni on 38-40. Ei niistä vanhoista saanut enää pienentämälläkään sopivia, vaikka vaatteiden korjausta teenkin usein. Koko vaatevarasto meni uusiksi sillä muutoksella, että ostan vähemmän kuin hävitän ja valitsen laadukkaampia vaatteita.
Takeista kun oli tuolla aiemmin puhetta, niin ulkoiluvaatteet eivät käytössäni kestä kymmentä vuotta, mutta sain taas käyttööni 15 vuotta vanhan trenssin ja ainakin saman ikäisen villakangastakin, joita en ollut raaskinut hävittää, vaikka jäivät välillä pieneksi.
En ostele vaatteita suomesta koska ovat kalliit ja huonolaatuisia. Odotan että pääsen ulkomaille shoppaillemaan
Ne, joilla on isot vaatemenot, ovat niitä, joilla on useampi lapsi eri sukupuolta/eri ruumiinrakenne. Kun lapsilla on lisäksi eri harrastukset, varuste- ja vaateostoja tulee paljon. Pienten lasten vanhempana aikuisellekin pitää olla vaatteet ja kengät kaikenlaisessa säässä liikkumiseen. Lisäksi voi tarvita töihin hyvin erilaiset vaatteet kuin kotiin, ja joskushan on juhliakin.
Mä ostin just kaksi mekkoa, eri väreissä vaan. Maksoi melkein 600€.
Paino on noussut niin paljon, etteivät entiset vaatteet mahdu päälle. On mennyt kyllä liikaa rahaa nyt vaatteisiin. Olisin kyllä voinut ostaa vähän vähemmän ihan pelkän tarpeen vuoksi, mutta kun en löytänyt ihan mieleistä, ostin ja sitten kuitenkin löysin jonkun vähän paremmin sopivan värin tai mallin vähän samaan tarkoitukseen. Olisi pitänyt harkita enemmän ostoksilla, yleensä niin olen tehnytkin, mutta nyt en oikein tiennyt, mitä edes etsin, piti vaan löytää isompaa päällepantavaa.
Miten viitsitte tämmösestä mohata hullut. Ostakoon kukin rahallaan niinpaljon tai vän kun lystää. ..ja niinhän he tekevätkin. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Minä en ole tänä vuonna ostanut vielä yhtään vaatetta. Sukkia ostin joulun nurkilla. Ensi viikolla aion ostaa alusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi takit pitää uusia viiden vuoden välein?
Älä kysele tyhmiä....ostakoot tai olkoot ostamatta. Miksi sinulle siitä pitäisi hullu kertoilla???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi takit pitää uusia viiden vuoden välein?
Älä kysele tyhmiä....ostakoot tai olkoot ostamatta. Miksi sinulle siitä pitäisi hullu kertoilla???
Onhan se ihan ääliömäistä ympäristön kannalta. Sitten samat ihmiset jeesustelee, miten ajavat sähköautolla, koska ympäristö ja nönnönnöö. Olisitte sitten rehellisiä ja sanoisitte, ettei ympäristö ja luonto kiinnosta hevonv*tunvertaa.
En osta vaatteita ellei ole aivan täysin pakko. Inhoan shoppailua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin menee eniten rahaa kenkiin. Teinityttö on perinyt minun vaivaiset jalat, niin mitä vaan läpsyttimiä ei voi ostaa urheiluun tai vaivat on taattu. Pelkkiä harrastuskenkiä tytöllä on neljät ja kaikki maksaneet satasen tai enemmän. Siihen päälle vielä tennarit ja sandaalit näin kesällä ja UGGit talvella. Nopeasti laskettuna noin tonni pelkästään näihin.
Ei ihme, jos on vaivaiset jalat, jos käyttää UGGeja. Ne eivät tue jalkaa mitenkään. Hankkikaa ihmeessä tytölle paremmat kengät!
No, pittöökös ihmisten sitte kulkee alasti tääl ulkonakin ????
Vierailija kirjoitti:
Olen laiska shoppailija, mutta tänä vuonna on täytynyt ostaa paljon vaatteita. Vaatekaappini oli täynnä 46-48 kokoisia vaatteita ja nykyinen kokoni on 38-40. Ei niistä vanhoista saanut enää pienentämälläkään sopivia, vaikka vaatteiden korjausta teenkin usein. Koko vaatevarasto meni uusiksi sillä muutoksella, että ostan vähemmän kuin hävitän ja valitsen laadukkaampia vaatteita.
Takeista kun oli tuolla aiemmin puhetta, niin ulkoiluvaatteet eivät käytössäni kestä kymmentä vuotta, mutta sain taas käyttööni 15 vuotta vanhan trenssin ja ainakin saman ikäisen villakangastakin, joita en ollut raaskinut hävittää, vaikka jäivät välillä pieneksi.
Kannattaa ehkä säästää muutama isompikin vaate, ainakin niitä mieluisimpia.
Me olemme 60 ja 70v välillä ja olen ostanut vaatteita kaappeihin siltä varalta, että jokin infarkti iskee ja joudutaan sairaalaan ja hoivakotiin. Sukulaiset saavat ensin etsiä kaapeista eikä tarvi mennä heti kauppaan.
Vaatii varmaan sen, että se jakkupukutyyli on muutenkin omaa tyyliä eikä pelkästään töissä pukukoodin takia käytetty. Tiedän aika paljon ihmisiä, jotka pitää töissä pukua/jakkupukua, mutta vapaa-aika menee lähinnä ulkoiluvaatteissa ja/tai hupparissa.