Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niitä vaatteita pitää ostaa niin paljon?

Vierailija
09.05.2025 |

Usein ihmiset kuukausituloista puhuttaessa mainitsevat vaatteet kuukausimenoina. Minä olen tänä vuonna ostanut tasan kaksi trikoopaitaa, enkä luultavasti tule muuta ostamaan. Kaksi lähti lumppukeräykseen

Viime vuonna: Hansikkaat - heräteostot alesta, ei varsinaiseti olisi ollut tarvetta, kesäkengät, neulejakku ja kolme paria sukkia sekä yhdet rintaliivit.

Tällaisia määriä ostan vuosittain. Korkeintaan viiden vuoden välein uusin takit, mutta en samana vuonna eli vuonna 2022 kesätakki, vuonna 2021 talvitakki - molemmat vielä ihan hyviä, ei tarvitse ensi vuonnakaan uusia. 

Silloin kun en osta takkia tai kenkiä, vaatemenot on max 300 euroa vuodessa ja ostan kaiken uutena.  

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä semiautistista listaamista ja luettelointia. Ostan mitä ostan. En koe tarvetta tilastoida jokaista hankkimaani sukkaa.

Miksi sinua suututtaa, että joku toinen reflektoi omaa toimintaansa? Minä tajusin ostamieni vaatteiden määrän vasta kun pidin vuoden kirjaa niistä. Se oli viisaasti tehty.

Ei minua suututa. Miksi ihmeessä suuttuisin jonkun tuntemattoman ihmisen nettikirjoituksesta. Luepa kuitenkin aloituksesi uudestaan. Ei siinä ole minkäänlaista reflektointia, vain listausta ja syyllistämistä. Lisämausteena siinä on rivien väliin piilotettua hyvesignalointia.

Vierailija
22/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ostat uudet takit. Ei laadukas takki mene juuri miksikään 5 vuodessa. Miksi ihmeessä näin usein?

Kyllä viisi vuotta on nykypäivänä takille ihan kelpo käyttöikä, jos se on ainoana käytössä. Itselläni on useampia takkeja rinnakkain, koska pidän vaihtelusta ja haluan myös vaatteideni kulkevan pitkään rinnallani.

-eri.

Kyllä pitää kestää kauemmin. 10 vuotta ainakin. Mä käytän yhä 20 vuotta vanhoja takkeja ja ne on ehjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikusiällä paino on vaihdellut 50 kg - 80 kg. Voisin tietysti pitää koko ajan liian pieniä, tai liian suuria vaatteita, mutta mieluummin pidän sopivia. Eli pitää olla monen kokoisia.

Vierailija
24/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin tarvitsen uusia alusvaatteita, sukkia ja toppeja vuosittain. Muut menee useista useita vuosia, mutta sukat kuluu puhki ja muut nuhjaantuu vuodessa. 

Mulla nuhjaantuu vain sukat. Ja ihan markettialusvaatteita käytän mut pysyvät silti hyvänä pitkään vaikka pesen 60 asteessa aina alusvaatteet 🤔 Tai sitten siedän nuhjuuntumista pidempään. Ei niitä alusvaatteita (valitettavasti) kukaan mun päällä näe 😂 N

Vierailija
25/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä semiautistista listaamista ja luettelointia. Ostan mitä ostan. En koe tarvetta tilastoida jokaista hankkimaani sukkaa.

Miksi sinua suututtaa, että joku toinen reflektoi omaa toimintaansa? Minä tajusin ostamieni vaatteiden määrän vasta kun pidin vuoden kirjaa niistä. Se oli viisaasti tehty.

Ei minua suututa. Miksi ihmeessä suuttuisin jonkun tuntemattoman ihmisen nettikirjoituksesta. Luepa kuitenkin aloituksesi uudestaan. Ei siinä ole minkäänlaista reflektointia, vain listausta ja syyllistämistä. Lisämausteena siinä on rivien väliin piilotettua hyvesignalointia.

Aloitus ei ollut minun tekemäni, enkä näe siinä syyllistämistä. Hyvesignalointi-sanan kuullessani yleensä poistun keskustelusta, koska tiedän että luvassa on pahemman luokan olkiukkoilua.

-se jolle vastasit.

Vierailija
26/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ostat uudet takit. Ei laadukas takki mene juuri miksikään 5 vuodessa. Miksi ihmeessä näin usein?

Kyllä viisi vuotta on nykypäivänä takille ihan kelpo käyttöikä, jos se on ainoana käytössä. Itselläni on useampia takkeja rinnakkain, koska pidän vaihtelusta ja haluan myös vaatteideni kulkevan pitkään rinnallani.

-eri.

Kyllä pitää kestää kauemmin. 10 vuotta ainakin. Mä käytän yhä 20 vuotta vanhoja takkeja ja ne on ehjiä.

Monikosta päätellen sinullakin on useita takkeja rinnakkain.

Vierailija
27/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilkaisin taloustaulukkoani ja vaatteisiin menee noin 1000€ vuodessa. Mukana on myös kengät ja silmälasit. Tuo aloittajan 300€/vuosi tulisi täyteen, kun ostaa yhden puvun, jota ei tosin tarvitse ostaa kuin ehkä joka 5. vuosi. Vaan sitten on erilaisia kenkiä ja takkeja, jotka pitää olla, muttei niitä käytetä kovin usein.

Kuluvat vaatteet sitten erikseen. Sukkia, kalsareita, paitoja ja farkkuja, joita kuluu useita joka vuosi.

Miten farkut saa kulutettua loppuun vuodessa jos omistaa useammat? :D 

Keskimäärin pitää ostaa kahdet farkut vuodessa. Minulla on käyttöfarkut ja sitten aina kaapissa siistimmät joitain tilanteita varten. Kun käyttöfarkut kuluvat puhki, paremmat otetaan päivittäiseen käyttöön ja ostetaan uudet kaappiin. Valitettavasti painokin vähän jojoilee vuoden mittaan, joten itse asiassa minulla on vielä kahden eri tuumakoon farkkuja. Ennen ja jälkeen kesäloman.

Vierailija
28/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin riittää 300 euroa vuodessa vaatteisiin, ostelen niitä kyllä paljon (käytettynä) ja myynkin jonkin verran. Alusvaatteet saan edullisesti uutena. Muita korjaan ja tuunaan mutten kaavoita. Se, mikä mulla kasvattaa vaatemenoja on ärsyttävä hyvien työkenkien etsintä, juuri myin neljät epäonniset, ja jatkuva sukkien ostelu, 20000 askelta vuorossa tuhoaa ne uskomattomalla vauhdilla. Saa vilkkailla kestäviä nippusukkia, vai ovatko ne kaikki höttöä?

Eli käytätkö töissä työnantajan antamia vaatteita?

Vierailija
29/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Monikosta päätellen sinullakin on useita takkeja rinnakkain.

Niin onkin. On uudempia ja vanhempia ja kaikki käytössä. Olen itseasiassa alkanut ostaa enemmän takkeja kun takkisäätä on Suomessa eniten. On kiva kun voi vaihdella takkeja.

Vierailija
30/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y-lauta soitti ja haluaa autisminsa ja hyvesignalointinsa takaisin. Mars sinne!

Vierailija
31/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin riittää 300 euroa vuodessa vaatteisiin, ostelen niitä kyllä paljon (käytettynä) ja myynkin jonkin verran. Alusvaatteet saan edullisesti uutena. Muita korjaan ja tuunaan mutten kaavoita. Se, mikä mulla kasvattaa vaatemenoja on ärsyttävä hyvien työkenkien etsintä, juuri myin neljät epäonniset, ja jatkuva sukkien ostelu, 20000 askelta vuorossa tuhoaa ne uskomattomalla vauhdilla. Saa vilkkailla kestäviä nippusukkia, vai ovatko ne kaikki höttöä?

Kyllä, paitsi sukat ja kengät. Mä olen (keski-ikäinen) alakulttuuri-ihminen, en löydä mieleisiäni vaatteita uutena ja luultavasti nuukuus estäisi hankkimasta jos joskus löytäisin. Niinpä mullakin menee aaltoina ja pari viime vuotta on ollut ostohame päällä kun sitä ennen olin käyttänyt kaiken loppuun. Takeista puheenollen, mulla on nahkatakki ysäreiltä. Vain napit on pitänyt kiinnittää uudelleen.

Vierailija
32/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri tilasi temusta hienon hupparin eikä hinta ollut paha 5€ Suomessa sama huppari olisi maksanut vähintään 50€

kannattaakin leveillä orjatyöllä tuotetuilla vaatteilla!

Vierailija
33/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilkaisin taloustaulukkoani ja vaatteisiin menee noin 1000€ vuodessa. Mukana on myös kengät ja silmälasit. Tuo aloittajan 300€/vuosi tulisi täyteen, kun ostaa yhden puvun, jota ei tosin tarvitse ostaa kuin ehkä joka 5. vuosi. Vaan sitten on erilaisia kenkiä ja takkeja, jotka pitää olla, muttei niitä käytetä kovin usein.

Kuluvat vaatteet sitten erikseen. Sukkia, kalsareita, paitoja ja farkkuja, joita kuluu useita joka vuosi.

Miten farkut saa kulutettua loppuun vuodessa jos omistaa useammat? :D 

Ostaa huonoja farkkuja. Yleensä jeggings-tyylisiä, joissa paljon elastaania. Käyttöikä tällaisilla on joskus vain muutaman kuukauden. Ystäväni pukeutuminen nojaa tällaisiin pillifarkkuihin, ja hänelle sopivat mallit ovat noita kuluvia. 

Itse lopetin samasta syystä elastaanifarkkujen ostamisen. Samoin leggingsien. 

Vierailija
34/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aistiyliherkkyyksiä, joten vaateasiat on välillä vähän vaikeita. En kestä yhtään liian kovia, karheita tai tiukkoja vaatteita. Sukat on ihan kamalat, jos ovat liian tiukat. Toisaalta hermo menee, jos pyörivät jaloissa. Kollaripaidat/hupparit/neuleet pitää tuntua pehmeältä päällä tai en voi käyttää. Farkkuja en käytä ollenkaan.

Olen melkein 40v eikä nämä ole millään kasvatuksella lähtenyt, vaikka lapsena oli pakko pitää epämukavia vaatteita. Onneksi aikuisena saa itse päättää eikä tarvitse kärvistellä. 

Vierailija
35/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Kyllä minulla takin vuori aivan vähintään kuluu. Paikkaan sen, ei sillä. 

20 vuotta sitten valmistettu takki voi olla reippaasti parempilaatuinen kuin 10 v vanha. R-Collectionin anorakit vaikuttavat kyllä edelleen ikuisesti kestäviltä. Minulla on pari eri väreissä. 

Vierailija
36/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ostaa vain Euroopassa tehtyjä vaatteita. En käytä kierrätysvaatteita. Pidän ja huollan vaatteita pitkään. Kaapissa on 30 vuotta vanhoja vaatteita, joita edelleen käytän( jakkuja yms harvemmin käytettävää).  

Vierailija
37/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, paitsi sukat ja kengät. Mä olen (keski-ikäinen) alakulttuuri-ihminen, en löydä mieleisiäni vaatteita uutena ja luultavasti nuukuus estäisi hankkimasta jos joskus löytäisin. Niinpä mullakin menee aaltoina ja pari viime vuotta on ollut ostohame päällä kun sitä ennen olin käyttänyt kaiken lo

Tuleeko mieleen, että tämä voisi vaikuttaa vaatebudjettiin?

Ostan itse työvaatteeni, ja niiden pitää kestää käyttöä, pesua, vastustaa nirhaumia, ja mielellään vielä näyttää jollain tavoin edustavilta. Ei herkästi syttyviä materiaaleja. 

En valita, on ihan mukavakin valita kivoja, laadukkaita vaatteita, mutta kyllä näihin rahaa kuluu. 

Eri

Vierailija
38/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuten saada kinaa aikaan niin aletaanpa arvostella toisten vaatteiden ostamista.

Vierailija
39/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muuten saada kinaa aikaan niin aletaanpa arvostella toisten vaatteiden ostamista.

Naisilla on liian yksitoikkoinen elämä.

Vierailija
40/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut tänä vuonna mitään enkä tainnut ostaa viime vuonnakaan kuin kahdet alkkarit. Ehkä parit sukat.

Kysy niiltä joita ällistelet, ihan naamakkain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi