Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niitä vaatteita pitää ostaa niin paljon?

Vierailija
09.05.2025 |

Usein ihmiset kuukausituloista puhuttaessa mainitsevat vaatteet kuukausimenoina. Minä olen tänä vuonna ostanut tasan kaksi trikoopaitaa, enkä luultavasti tule muuta ostamaan. Kaksi lähti lumppukeräykseen

Viime vuonna: Hansikkaat - heräteostot alesta, ei varsinaiseti olisi ollut tarvetta, kesäkengät, neulejakku ja kolme paria sukkia sekä yhdet rintaliivit.

Tällaisia määriä ostan vuosittain. Korkeintaan viiden vuoden välein uusin takit, mutta en samana vuonna eli vuonna 2022 kesätakki, vuonna 2021 talvitakki - molemmat vielä ihan hyviä, ei tarvitse ensi vuonnakaan uusia. 

Silloin kun en osta takkia tai kenkiä, vaatemenot on max 300 euroa vuodessa ja ostan kaiken uutena.  

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin riittää 300 euroa vuodessa vaatteisiin, ostelen niitä kyllä paljon (käytettynä) ja myynkin jonkin verran. Alusvaatteet saan edullisesti uutena. Muita korjaan ja tuunaan mutten kaavoita. Se, mikä mulla kasvattaa vaatemenoja on ärsyttävä hyvien työkenkien etsintä, juuri myin neljät epäonniset, ja jatkuva sukkien ostelu, 20000 askelta vuorossa tuhoaa ne uskomattomalla vauhdilla. Saa vilkkailla kestäviä nippusukkia, vai ovatko ne kaikki höttöä?

Eli käytätkö töissä työnantajan antamia vaatteita?

Kyllä, paitsi sukat ja kengät. Mä olen (keski-ikäinen) alakulttuuri-ihminen, en löydä mieleisiäni vaatteita uutena ja luultavasti nuukuus estäisi hankkimasta jos joskus löytäisin. Niinpä mullakin menee aaltoina ja pari viime vuotta on ollut ostohame

Tuleeko mieleen, että tämä voisi vaikuttaa vaatebudjettiin?

Ostan itse työvaatteeni, ja niiden pitää kestää käyttöä, pesua, vastustaa nirhaumia, ja mielellään vielä näyttää jollain tavoin edustavilta. Ei herkästi syttyviä materiaaleja. 

En valita, on ihan mukavakin valita kivoja, laadukkaita vaatteita, mutta kyllä näihin rahaa kuluu. 

Tottakai tulee, miksei tulisi? 

Vierailija
42/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri tilasi temusta hienon hupparin eikä hinta ollut paha 5€ Suomessa sama huppari olisi maksanut vähintään 50€

Ai "sama" huppari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin riittää 300 euroa vuodessa vaatteisiin, ostelen niitä kyllä paljon (käytettynä) ja myynkin jonkin verran. Alusvaatteet saan edullisesti uutena. Muita korjaan ja tuunaan mutten kaavoita. Se, mikä mulla kasvattaa vaatemenoja on ärsyttävä hyvien työkenkien etsintä, juuri myin neljät epäonniset, ja jatkuva sukkien ostelu, 20000 askelta vuorossa tuhoaa ne uskomattomalla vauhdilla. Saa vilkkailla kestäviä nippusukkia, vai ovatko ne kaikki höttöä?

Eli käytätkö töissä työnantajan antamia vaatteita?

Kyllä, paitsi sukat ja kengät. Mä olen (keski-ikäinen) alakulttuuri-ihminen, en löydä mieleisiäni vaatteita uutena ja luultavasti nuukuus estäisi hankkimasta jos joskus löytäisin. Niinpä mullakin menee aaltoina ja pari viime vuotta on ollut ostohame

Tuleeko mieleen, että tämä voisi vaikuttaa vaatebudjettiin?

Ostan itse työvaatteeni, ja niiden pitää kestää käyttöä, pesua, vastustaa nirhaumia, ja mielellään vielä näyttää jollain tavoin edustavilta. Ei herkästi syttyviä materiaaleja. 

En valita, on ihan mukavakin valita kivoja, laadukkaita vaatteita, mutta kyllä näihin rahaa kuluu. 

Eri

Jep. Jos joku muu maksaisi työvaatteeni, niin ei vaatteisiin kuluisi kuin murto-osa siitä mitä nyt. Töiden ulkopuolella lähinnä lenkkeilen koiran kanssa tai juosten tai puuhaan lapsen urheiluharrastuksen parissa. Näihin kaikkiin sopii melkeinpä samat vaatteet. Sitten voisi olla 1-2 siistimmät vaatteet muihin menoihin.

Vierailija
44/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna ostin kumikengät ja parit sukat. Tänä vuonna olen ostanut 2 talvitakkia, farkut ja lenkkarit alesta. Farkut maksoi 8 euroa, paksut talvitakit alle 30 euroa kpl ja lenkkarit alle 30 euroa.

Itse ostan vaatteita kun löytää sopivaan pilkkahintaan. Nyt on huutava pula kesäkengistä, lenkkarit on ainoat ehjät, muuta vaatetta en tänä vuonna tarvinne mutta en osta kenkiäkään ellei ole riittävän halvalla. Vaatteita ei kannata ostaa silloin kun tarvitsee vaan silloin kun on halpaa.

Vierailija
45/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri tilasi temusta hienon hupparin eikä hinta ollut paha 5€ Suomessa sama huppari olisi maksanut vähintään 50€

Ai "sama" huppari

Ennen oli ihan yleisesti tiedossa, että esim. Tallinnan torilta, Bulgariasta ja Turkista sai feikkiä piraattikamaa. Kukaan ei kuvitellut niiden olevan aitoja. Nyt yhtäkkiä, kun porukka tilaa Temusta niitä samoja tuotteita mitä ennen sai vaan turistirysistä, kuvitellaan, että ne onkin IHAN SAMA TUOTE. Siis Huoh. 

Vierailija
46/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaatteita on kiva ostaa, tekee mieli jotain uutta, kun näkee tutuilla tai kaupoissa jotain nättejä, hyvän näköisiä vaatteita. En silti ole mikään himoshoppailija, mutta olen yrittänyt muuttaa tapojani siihen suuntaan, että ostan vähemmän ja laadukkaampaa eli kalliimpaa. Ja että harkitsen ostoksia, koska välillä sorrun ostamaan jonkun ihanan vaatteen mikä ei oikein sovi yhteen minkään muun kanssa.

Käytän kyllä ostamani vaatteet yleensä aika loppuun tai ainakin pitkään, koska olen pysynyt samassa vaatekoossa. Minulla on ylikin 10 vuotta vanhoja takkeja käytössä sekä jotain juhlavaatteita tietysti myös. Itsellä on myös paljon siskolta saatuja vaatteita ja kenkiä käytössä, omia olen vienyt kierrätykseen myös jos on käyttämättä jääneitä.

Kiinnitän nykyään paljon huomiota materiaaliin ja en osta esim. akryylineuleita vaan ainoastaan oikeaa villaa. Suosin luonnollisia materiaaleja, jotka pysyy siisteinä pidempään.

Vierailija
47/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaali vaateteollisuus saastuttaa enemmän kuin lentomatkailu.

Kvg.

Vierailija
48/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna ostin kumikengät ja parit sukat. Tänä vuonna olen ostanut 2 talvitakkia, farkut ja lenkkarit alesta. Farkut maksoi 8 euroa, paksut talvitakit alle 30 euroa kpl ja lenkkarit alle 30 euroa.

Itse ostan vaatteita kun löytää sopivaan pilkkahintaan. Nyt on huutava pula kesäkengistä, lenkkarit on ainoat ehjät, muuta vaatetta en tänä vuonna tarvinne mutta en osta kenkiäkään ellei ole riittävän halvalla. Vaatteita ei kannata ostaa silloin kun tarvitsee vaan silloin kun on halpaa.

Riippuu ihan mitä arvostaa vaatteissa. Itselle merkkaa muukin kuin hinta. Yleensä ostan vaan tarpeeseeen, mutta joskus myös ihan vaan, koska löydän jonkun todella kivan vaatteen tai kengät. Koska aina niitä kivoimpia ei ole silloin tarjolla, kun olisi akuutti tarve. Kun on tietyt lempivärit, niitä kannattaa ostaa, kun niitä on tarjolla. Väritarjonta vaihtelee vuosittain, niin samaa väriä ei välttämättä ole tarjolla taas vuosiin, jos ei nyt osta. Ja kun ostaa, niin pärjää hyvin niiden vuosien yli, kun kaupoista löytyy vain jotain kammottavia värejä, jotka ei sovi itselle yhtään.

Mutta kuka arvostaa mitäkin. 

Vierailija
49/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sulle 20000 askelta työvuorossa: itse kävelen päivästä riippuen 10000-20000 askeltä töissä ja kaikkein parhaimmat sukat kestoltaan ovat olleet Bridgedalen sukat. Maksaa vähän enemmän, mutta kestää. 

Vierailija
50/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niinpä, ostan vaikka tonnilla tai enemmälläkin vuodessa jos kohdalle sattuu sopivaa ja laadukasta, mutta sitten taas jonain vuotena en juuri mitään.Nyt on hankittu takki, 4 paria kenkiä tarjouksessa oli juuri se valmistaja ja mallikin omaan ronkeliin jalkaan sopiva malli, 15 rintaliiviä, nekin harvinaisen sattuman kautta hyvää mallia, lentosukkia työsukiksi useampi pari, alushousuja 15kpl ...tuossa onkin jo liki 800e,ai niin, vielä oman kaupan remonttimyynnistä 70% alennuksella käsineitä, tuubihuiveja ja muuta sälää varmaan 100e..... tuskinpa tulevana vuotena mitään erityistä hankin Nuo kestää vuosia eteenpäin

Ihan älytön määrä alusvaatteita! Kuka ihme tarvitsee 15 kpl rintaliivejä? Ja oletettavasti on lisäksi vielä vanhojakin ellei uusi koko varastoa kerralla.

Vierailija
51/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilkaisin taloustaulukkoani ja vaatteisiin menee noin 1000€ vuodessa. Mukana on myös kengät ja silmälasit. Tuo aloittajan 300€/vuosi tulisi täyteen, kun ostaa yhden puvun, jota ei tosin tarvitse ostaa kuin ehkä joka 5. vuosi. Vaan sitten on erilaisia kenkiä ja takkeja, jotka pitää olla, muttei niitä käytetä kovin usein.

Kuluvat vaatteet sitten erikseen. Sukkia, kalsareita, paitoja ja farkkuja, joita kuluu useita joka vuosi.

Miten farkut saa kulutettua loppuun vuodessa jos omistaa useammat? :D 

Keskimäärin pitää ostaa kahdet farkut vuodessa. Minulla on käyttöfarkut ja sitten aina kaapissa siistimmät joitain tilanteita varten. Kun käyttöfarkut kuluvat puhki, paremmat otetaan päivittäiseen käyttöön ja ostetaan uudet kaappiin. Valitettavasti painokin vähän jojoilee vuoden mittaan, joten itse asiassa minul

Onpas hyvä farkkujen (tai muiden vaatteiden) kierrätysidea, tänks! 😊

Vierailija
52/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kvg.

Siksi pitääkin ostaa vähemmän ja laadukkaampaa. Minulla menee vuodessa vaatteisiin (omiin ja tyttären) paljon rahaa, mutta en silti osta määrällisesti paljon ja vaatteet kestävät käyttöä.

Vierailija
53/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmalla pääsee kun ennakoi. Tiedän että housut kuluu puhki parissa vuodessa, takit on elinkaaren päässä, sukat hajoaa, kengät hajoaa.

Kaupassa katselen aina onko laadukkaita vaatteita sopivaan hintaan. Ostan ennakkoon, tiedän etten tänään välttämättä tarvitse, mutta vuoden parin päästä minä tarvitsen tätä, nyt saan halvalla.

Jos ostaa vasta sitten kun tarvitsee niin kalliiksi tulee. Itsellä ei ikinä jää vaatteita kierrätykseen, on ne niin tohjossa kunnossa. Vaatteitakin on hyvin vähän.

Vierailija
54/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinpä, ostan vaikka tonnilla tai enemmälläkin vuodessa jos kohdalle sattuu sopivaa ja laadukasta, mutta sitten taas jonain vuotena en juuri mitään.Nyt on hankittu takki, 4 paria kenkiä tarjouksessa oli juuri se valmistaja ja mallikin omaan ronkeliin jalkaan sopiva malli, 15 rintaliiviä, nekin harvinaisen sattuman kautta hyvää mallia, lentosukkia työsukiksi useampi pari, alushousuja 15kpl ...tuossa onkin jo liki 800e,ai niin, vielä oman kaupan remonttimyynnistä 70% alennuksella käsineitä, tuubihuiveja ja muuta sälää varmaan 100e..... tuskinpa tulevana vuotena mitään erityistä hankin Nuo kestää vuosia eteenpäin

Ihan älytön määrä alusvaatteita! Kuka ihme tarvitsee 15 kpl rintaliivejä? Ja oletettavasti on lisäksi vielä vanhojakin ellei uusi koko varastoa kerralla.

Olen eri, mutta minä tarvitsen. Pesen rintaliivit yhden käytön jälkeen toisin kuin suurin osa ihmisistä. Tiedän, että suurin osa on epähygieenisiä ällötyksiä ja käyttää samoja liian monta päivää putkeen. Yök!

Vierailija
55/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, sulle 20000 askelta työvuorossa: itse kävelen päivästä riippuen 10000-20000 askeltä töissä ja kaikkein parhaimmat sukat kestoltaan ovat olleet Bridgedalen sukat. Maksaa vähän enemmän, mutta kestää. 

Kiitos sinulle, otanpa heti selvää näistä! 

Vierailija
56/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan osta kuukausittain vaatteita. Hyvän logistiikan omaavana ihmisenä osaan hyödyntää vaatevaraston massaa ja kiertoa siten, että tietyn tilanteen käyttövaatteet kiertävät tasaisesti ja niiden käyttöikä siten pitenee. Pysyvät parempina kauemmin.

Pidän myös parempia vaatteita erillään arkikäytössä ja olen tarkka pesu- ja hoitometkinnöistä. Tuuletan villavaatteita välttäen jatkuvaa turhaa vesipesua. 

En myöskään käytä rumpukuivuria, vaan ilmakuivaus. Tasokuivattavat tasolla, osa narulla / telineellä ja osa oiottua henkarikuivauksella.

Vierailija
57/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumistyyli on muuttunut. Ostin tosi halpoja outoja vaatteita pitkään. Nyt koitan päivittää vaatekaappia järkevämmäksi. 

Vierailija
58/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan mitä arvostaa vaatteissa. Itselle merkkaa muukin kuin hinta. Yleensä ostan vaan tarpeeseeen, mutta joskus myös ihan vaan, koska löydän jonkun todella kivan vaatteen tai kengät. Koska aina niitä kivoimpia ei ole silloin tarjolla, kun olisi akuutti tarve. Kun on tietyt lempivärit, niitä kannattaa ostaa, kun niitä on tarjolla. Väritarjonta vaihtelee vuosittain, niin samaa väriä e

Prismasta talvitakit alennus -70 % ja oli vielä kaupan parhaat takit.

Farkut Citymarket, jo alennetuista  poistomyynnin hinnoista - 30 %. Samoja Farkkuja olen ostanut ennenkin. Lenkkarit oli pakko-ostos, kun ei ole ehjiä kesäkenkiä.

Ostaisihan sitä kalliita merkkivaatteita, jos olisi valtavasti rahaa. Mieluummin sitä kyttää poistomyyntien helmiä, kuin lähtee kerjuulle.

Vierailija
59/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kvg.

Siksi ostan vain kestävää ja Euroopassa tehtyä. Rahaa kuluu silloin, kun hankintoja on tehtävä, mutta loppupeleissä säästyy. 

Vierailija
60/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvemmalla pääsee kun ennakoi. Tiedän että housut kuluu puhki parissa vuodessa, takit on elinkaaren päässä, sukat hajoaa, kengät hajoaa.

Kaupassa katselen aina onko laadukkaita vaatteita sopivaan hintaan. Ostan ennakkoon, tiedän etten tänään välttämättä tarvitse, mutta vuoden parin päästä minä tarvitsen tätä, nyt saan halvalla.

Jos ostaa vasta sitten kun tarvitsee niin kalliiksi tulee. Itsellä ei ikinä jää vaatteita kierrätykseen, on ne niin tohjossa kunnossa. Vaatteitakin on hyvin vähän.

Ei välttämättä. Itse ainakin huomasin, että rahaa säästyy ihan hurjasti vuositasolla, kun ostaa vain ne, mitä oikeasti tarvitsee. Kerralla tulee isompi summa kyllä, mutta pidemmän päälle vaan tarpeeseen ostaminen on halvempaa. Yllättävän helposti sitä nimittäin perustelee itselleen, että jotain tarvitsee tai joku on kiva, kun se on halpa sillä hetkellä. Tuolla tavalla koko ajan katsellen sitä kuluttaa hyvin huomaamatta ja paljon. Itse laitan rahaa sivuun vaatteita varten kuukausittain ja ostan tarpeeseen. Olen tehnyt tätä nyt kolme vuotta ja joka vuosi on jäänyt rahaa yli siitä budjetista, joka ennen oli, kun kyttäsin jatkuvasti tarjouksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme