Miksi niitä vaatteita pitää ostaa niin paljon?
Usein ihmiset kuukausituloista puhuttaessa mainitsevat vaatteet kuukausimenoina. Minä olen tänä vuonna ostanut tasan kaksi trikoopaitaa, enkä luultavasti tule muuta ostamaan. Kaksi lähti lumppukeräykseen
Viime vuonna: Hansikkaat - heräteostot alesta, ei varsinaiseti olisi ollut tarvetta, kesäkengät, neulejakku ja kolme paria sukkia sekä yhdet rintaliivit.
Tällaisia määriä ostan vuosittain. Korkeintaan viiden vuoden välein uusin takit, mutta en samana vuonna eli vuonna 2022 kesätakki, vuonna 2021 talvitakki - molemmat vielä ihan hyviä, ei tarvitse ensi vuonnakaan uusia.
Silloin kun en osta takkia tai kenkiä, vaatemenot on max 300 euroa vuodessa ja ostan kaiken uutena.
Kommentit (104)
niinpä, ostan vaikka tonnilla tai enemmälläkin vuodessa jos kohdalle sattuu sopivaa ja laadukasta, mutta sitten taas jonain vuotena en juuri mitään.Nyt on hankittu takki, 4 paria kenkiä tarjouksessa oli juuri se valmistaja ja mallikin omaan ronkeliin jalkaan sopiva malli, 15 rintaliiviä, nekin harvinaisen sattuman kautta hyvää mallia, lentosukkia työsukiksi useampi pari, alushousuja 15kpl ...tuossa onkin jo liki 800e,ai niin, vielä oman kaupan remonttimyynnistä 70% alennuksella käsineitä, tuubihuiveja ja muuta sälää varmaan 100e..... tuskinpa tulevana vuotena mitään erityistä hankin Nuo kestää vuosia eteenpäin
Myönnän, että tykkään vaatteista ja kai vähän harrastankin niitä, kirpputorien ja neulomisen sekö ompelun muodossa. Onneksi olen töissä, joissa saa pukeutua persoonallisesti. Sitten vastaavasti en meikkaa enkä juuri käytä koruja.
Rahaa menee minullakin etupäässä kenkiin. Yritän kävellä sen 10 000 askelta päivässä, mikä vaatii ainakin parit lenkkarit vuodessa. Sitten ostan kalliita alusvaatteita. Yhden neuleen langat voivat maksaa satasen, mutta se on enemmänkin harrastus- kuin pukeutumiskulu.
Kaveri tilasi temusta hienon hupparin eikä hinta ollut paha 5€ Suomessa sama huppari olisi maksanut vähintään 50€
Tämä :D Miksi töissä ei muka voisi käyttää viikoittain samoja vaatteita? Itse käytän. Muilla tuntuu olevan eri outfit aina, ihan jokaisena päivänä. Siis kuinka iso vaatekaappi heillä mahtaa olla? Onhan kauniit vaatteet kivoja mut en mä oo valmis laittamaan palkasta joka kk rahaa vaatteisiin. Mielenkiinnon kohteet ja prioriteetit on muualla :) N33
Ihmeellistä semiautistista listaamista ja luettelointia. Ostan mitä ostan. En koe tarvetta tilastoida jokaista hankkimaani sukkaa.
Huvittavaa tuo temun arvostelu, Kiinasta tulee jo melkein kaikki kulutustavarat nytkin vaikkei temua edes olisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri tilasi temusta hienon hupparin eikä hinta ollut paha 5€ Suomessa sama huppari olisi maksanut vähintään 50€
No ei nyt ihan noin mene että SAMA huppari olisi täällä niin pal kalliimpi. Mieti vaikka nahka- ja tekonahkalaukun eroja. Saattaa pari ekaa/muutaman käyttökertaa näyttää samalta, mut hetki eteenpäin ja näkee kumpi oli se aitonahkainen ja kumpi tekonahkainen.
Aika usein ostat uudet takit. Ei laadukas takki mene juuri miksikään 5 vuodessa. Miksi ihmeessä näin usein?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä semiautistista listaamista ja luettelointia. Ostan mitä ostan. En koe tarvetta tilastoida jokaista hankkimaani sukkaa.
Miksi sinua suututtaa, että joku toinen reflektoi omaa toimintaansa? Minä tajusin ostamieni vaatteiden määrän vasta kun pidin vuoden kirjaa niistä. Se oli viisaasti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa tuo temun arvostelu, Kiinasta tulee jo melkein kaikki kulutustavarat nytkin vaikkei temua edes olisi.
Mun vaatteeni eivät tule Kiinasta, ehkä lenkkikenkiä lukuun ottamatta. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein ostat uudet takit. Ei laadukas takki mene juuri miksikään 5 vuodessa. Miksi ihmeessä näin usein?
Kyllä viisi vuotta on nykypäivänä takille ihan kelpo käyttöikä, jos se on ainoana käytössä. Itselläni on useampia takkeja rinnakkain, koska pidän vaihtelusta ja haluan myös vaatteideni kulkevan pitkään rinnallani.
-eri.
Minä olen ehkä viimeisen vuoden ostanut enemmän itselleni vaatteita. Sitä ennen meni vuosia, että ostin lähinnä lapselle, kun omat oli ihan hyviä. Yleensä omat vaateostokset meneekin tällä tavalla aalloissa. Joskus ei tarvitse ostaa mitään. Sitten muutaman vuoden päästä ne vanhat alkaa hajota käsiin ja pitää alkaa taas pikkuhiljaa haalimaan kivoja oman tyylisiä vaatteita. Siihen menee usein se vuosi, että löytää kivan värisiä ja oman tyylisiä. Sitten voi taas muutaman vuoden vaan käyttää niitä huolella valittuja vaatteita.
Näin lähemmäs nelikymppisenä on aika hyvin muodostunut jo oma tyyli. Ostan vaatteet 2-3:lta samalta merkiltä aina, kun jotain tarvitsen. Syysvärit ei sovi minulle, joten jos yhden kevään mallistosta ei löydy kaikkea, pitää odotella vielä seuraavaan kevääseen, ennen kuin kaappi on taas täydennetty.
Miksi takit pitää uusia viiden vuoden välein?
Vilkaisin taloustaulukkoani ja vaatteisiin menee noin 1000€ vuodessa. Mukana on myös kengät ja silmälasit. Tuo aloittajan 300€/vuosi tulisi täyteen, kun ostaa yhden puvun, jota ei tosin tarvitse ostaa kuin ehkä joka 5. vuosi. Vaan sitten on erilaisia kenkiä ja takkeja, jotka pitää olla, muttei niitä käytetä kovin usein.
Kuluvat vaatteet sitten erikseen. Sukkia, kalsareita, paitoja ja farkkuja, joita kuluu useita joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaatteeni eivät tule Kiinasta, ehkä lenkkikenkiä lukuun ottamatta. Sori siitä.
Jos ei Kiinasta niin sitten ainakin Indonesiasta, Taiwanista tai jopa Ukrainasta jossa esim Bossia valmistetaan.
Kyllä minä ainakin tarvitsen uusia alusvaatteita, sukkia ja toppeja vuosittain. Muut menee useista useita vuosia, mutta sukat kuluu puhki ja muut nuhjaantuu vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisin taloustaulukkoani ja vaatteisiin menee noin 1000€ vuodessa. Mukana on myös kengät ja silmälasit. Tuo aloittajan 300€/vuosi tulisi täyteen, kun ostaa yhden puvun, jota ei tosin tarvitse ostaa kuin ehkä joka 5. vuosi. Vaan sitten on erilaisia kenkiä ja takkeja, jotka pitää olla, muttei niitä käytetä kovin usein.
Kuluvat vaatteet sitten erikseen. Sukkia, kalsareita, paitoja ja farkkuja, joita kuluu useita joka vuosi.
Miten farkut saa kulutettua loppuun vuodessa jos omistaa useammat? :D
Vaatteet hajoaa niin nopeasti nykyään. Kuluu puhki ja reikiintyy saumoista. Enkä edes käytä kuivausrympua. Koko ajan saa olla ostamassa uusia jos ei halua kulkea reikiintyneissä ja nyppyisissä vaatteissa.
En osta Bossia, ostan enimmäkseen Suomessa suunniteltuja ja Suomessa tai Baltiassa ommeltuja vaatteita. Välillä tarttuu käteen italialaista. Kirppareilta sitten löytyy esimerkiksi vintage-neuleita Brittein saarilta.
Mullekin riittää 300 euroa vuodessa vaatteisiin, ostelen niitä kyllä paljon (käytettynä) ja myynkin jonkin verran. Alusvaatteet saan edullisesti uutena. Muita korjaan ja tuunaan mutten kaavoita. Se, mikä mulla kasvattaa vaatemenoja on ärsyttävä hyvien työkenkien etsintä, juuri myin neljät epäonniset, ja jatkuva sukkien ostelu, 20000 askelta vuorossa tuhoaa ne uskomattomalla vauhdilla. Saa vilkkailla kestäviä nippusukkia, vai ovatko ne kaikki höttöä?