Ruoka italiassa on pettymys
Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?
Kommentit (463)
Olen syönyt parhaan pizzan ja pastan Italiassa. Myös upeita leikkeleitä löytyi kun haettiin piknik-eväät pienestä kaupasta Roomassa ja mentiin piknikille puistoon. Teen itse paljon italialaista ruokaa, niissä ei kermoilla läträtä, ovat täynnä ihania makuja. Ja tosiaan italialainen keittiö on muutakin kuin pastaa ja pizzaa.
Toinen suosikkini on Thaimaa: paljon tullut kierreltyä, kakkoskodissamme on käynyt paikallinen kokki tekemässä ruokia ja ollaan itse käyty kokkikoulussa Thaimaassa ja Suomessa thaimaalaisia ruokia tekemässä.
Espanjassa olen myös syönyt loistavia tapaksia, elämäni parhaan hampurilaisen ja vaikka mitä hyvää.
Onkohan aloittaja edes käynyt Italiassa? Pikkukaupungin muovituoliselta päätien varren turistimättöpaikoilta ehkä kuulostaa.
Italialainen ruoka on pitkälti sellaista, että on tehty niistä aineksista mitä on. Pizza ei ole heidän arkiruokaansa, tämän tietää jokainen joka on sieltä puskasta joskus laittanut päänsä ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa kala surkeinta ikinä. Tarjoillaan pelkästään kokonaisina paistettuja kaloja jossa ruodot mukana. Eivät osaa ravintoloissa valmiita fileitäkäön tehdä. Osassa paikkoja tarjoilija sentään perkaa sinulle kalan valmiiksi, mutta tämäkin toteutuu harvemmin
Tuoreen kalan osalta just näin. Sitten toki on pakastettua miekkakalaa ym joka tarjoillaan fileenä, mutta siitä huomaa kyllä sen että on pakasteesta ihan niin kuin kotonakin erottaa tuoreen kuhafileen pakastetusta.
Noniin, peukuttakaa alas, koska näistähän ei voi olla eriäviä mielipiteitä, jos joku ei ylistä italialaista ruokaa niin vika on hänessä, ei vaan ole reppana osannut oikeaan ravintolaan ja tilata oikeaa annosta..
Oikeaoppisesti pakastettua ja sulatettua kuhaa et kyllä erota pakastamattomasta.
Hei.. nyt on kyllä pakko jo sanoa. Mieheni on ollut sivutoimisesti ammattikalastaja. Meillä kuha verestetään, fileoidaan, file taputellaan kostealla paperilla ja vakumoidaan. Ja kyllä, muutaman viikon päästä pakastuksen huomaa kyllä. Pintaan alkaa vakuumista huolimatta kertyä sellaista valkoista pahvimaista pintaa ja kalan kosteus ja koostumus kärsii. Saman huomaa heti jostain kaupan pangasius tai punakampela fileestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama fiilis. Liikaa kermaa pastoissa ja pizzaa ei jaksa syödä kuin kerran pari kuussa. Japani on mun mielestä ruokamaana ehdottomasti paras! Oli aivan älyttömän hyviä erilaisia ruokia ja annoskoot hillittyjä.
Italiassa ei laiteta kermaa pastaan. Juttusi on keksitty.
*huutonaurua* ei vai? pasta carbonara, sanooko mitään? Ja aika moni muu pasta-annos sisältää kermaa.
Ei muuten sisällä. Ihan voidaan sulle nauraa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama fiilis. Liikaa kermaa pastoissa ja pizzaa ei jaksa syödä kuin kerran pari kuussa. Japani on mun mielestä ruokamaana ehdottomasti paras! Oli aivan älyttömän hyviä erilaisia ruokia ja annoskoot hillittyjä.
*huutonaurua* ei vai? pasta carbonara, sanooko mitään? Ja aika moni muu pasta-annos sisältää kermaa.
Italialaisessa carbonarasaa on kananmunaa ja juustoa, ei kermaa. Kerman tunkeminen annokseen on täysin suomalainen outous. Joskus sitä tapaa myös amerikkalaisissa "Italialaisissa" (heittomerkeissä) paikoissa.
https://www.taste.com.au/food-news/cream-no-cream-controversial-carbona…
Toinen suomalainen outous on pestä ja siivilöidä makaronit tai spagetti. Kaikissa italialaisissa resepteissä pasta nostetaan sellaisenaan kastikkeen sekaan. Sitä ei "pestä" hanan alla, eikä keitinvettä heitetä pois vaan sen tärkkelyksellä voi suurustaa kastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan huvikseni katsoin yhden sattumalta valitun (google maps) Pisalaisen ravintolan menun. Alkupala, alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka yhteensä 35 eur, viinien hintaa en katsonut. Ei pastavuoria. Tiedä sitten mille maistuisi.
Jep. lisää tähän kattausmaksu 4 euroa, vesipullo jotka tuodaan pyytämättä pöytään ja avataan heti ennen kuin ehdit sanoa ettei enää tarvita lisää, 2 euroa kpl, kori crostineja 2,50... Ja muistathan jättää tippiä!
Ja ennenkuin ensimmäinen ehtii esittää odotetun vastalauseen; paikka monen muiden vastaavien muassa niiden paikallisten suosima ja suosittelema ravintola Montalcinossa ca vuonna 2014.
Paikalliset suosittelevat turistirysää kaikkialla maailmassa, eikä Italia siitä poikkea. Turret ne Tampereen ja Helsinginkin paremmat ravintolat pyörittävät. Itse syödään Amarillossa tai vastaavassa kohtuuhintaan maha täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan aloittaja edes käynyt Italiassa? Pikkukaupungin muovituoliselta päätien varren turistimättöpaikoilta ehkä kuulostaa.
Sama kuin Viron kohdalla, ei 99% suomalaisista tunne maasta muuta kuin superalkon, Rocca al Maren sekä vanhankaupungin 7 turistirysä-ravintolaa.
Sitten luikitaan äkkiä takaisin laivan hyttiin ja kerrotaan että Viro on tuttu maa.
Voi muistoja Sisiliasta. Olin kai 10-11. Juuri päässyt sairaalasta, jossa olen ollut liika laihduttamisen takia n. 3 kk. Aika inhottavaa vapauden riistoa tuon ikäiselle ja vanhemmatkin niin törppöjä, että eivät osanneet kyseenalaistaa, onko järkeä pitää siellä kun hengenvaaraa ei ollut enää. En nyt niin hirveän laiha ollut. Ehkä 152 cm ja 35 kg.
Oli perheemme ensimmäinen etelän lomamatka. Paloin hieman olkapäistä, sillä en ollut varautunut. Varaukseen kuului vissiin täysihoito ja ruuat oli niin ja näin. Ensimmäistä kertaa canelloneja ja muuta.
Muistoja: Tapasimme ravintolassa tai kahvilassa henkilön, joka oli eräs suomalainen näyttelijä. Todella ylipainoinen.
Pizzeriassa saksalaismies yritti tehdä tuttavuutta äitini kanssa. Muistan kun äitin ihmetteli, että kas kun ei ole parempaa pizzaa Italiassa kun ollaan. Pohja oli kovaa.
Etnan reunalla kävimme.
Kävimme katsomassa ruumiita katakombeissa Palermossa. Sisilialaisteinit pysäyttivät äitini ja sanoivat jotain hänen kellostaan, joka oli sellaisen kullatun näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon yllätä palstamammojen mielipiteet. Gourmeeta on mäkkäri ja siideri
Miten tää menee sulla (ja monella muulla) joka kerran niin tunteisiin? Saattaa tulla yllätyksenä, mutta matkailu on kyllä tänä päivänä ihan kaikkien tavoitettavissa. Ihmiset on saattaneet jopa vertailla useampaa eri matka(työ, loma, työskentely)kohdetta ja ihan itse osata valita mieltymyksensä. Ajatella, monella elää läheisiäkin maailmalla, jotka osaa opettaa oikeaoppisesti nauttimaan kohteen ruoasta.
En minäkään vedä hirveitä tulia jos joku kertoo ettei pidä sushista. Minusta se on täysin ymmärrettävää vaikka itse rakastan sushia. Tosin syön sen väärin, tietenkin, mutta ei siitä sen enempää, ihminen syö mikä itselle maistuu. Ei mulle herää välittömästi tarve alkaa sättimään tai neuvomaan; et vaan osaa, kävitkö siellä tai täällä, voi reppana mene vaan sinne mäkkäriin.
Minusta tämä kertoo vaan siitä, että koetaan itsensä vähän erityiseksi kun on matkusteltu itaaaliassa tai peräti asuttu siellä ja tunnetaan ehta aitoja itaaalialaisia.. kun joku erehtyy liittymästä ihastelukuoroon se on uhka -mitäh? Enkö herätäkään ihailua ja kateutta kun osaan luetella itaaalialaisia ruokia!?
Sitten jäädään tuijottamaan silmät puolikuina kun joku turisti menee kehumaan sitä lohikeittoa tai perunamuusia ja lihapullia. Pah, ainainen lohikeitto eikä lihapullatkaan ole suomalaisia, kuhan huastaa kohteliaisuuttaan.
Minä en erikoisesti perusta siitä kokonaisena grillissä kypsennetystä kalasta Suomessa enkä missään muuallakaan (vaikka väliin olisi heitetty kapriksia ja sitruunaa), enkä valitsisi ruokalistalta grillattua t-luupihviä ilman kastiketta. Se on minun preferenssini, johon ei teidän tarvitse yhtyä, mutta ei se silti lakkaa olemasta totta vaikka kuinka epäilisitte mahdanko olla koskaan muussa ravintolassa tapautunutkaan kuin lähimmällä ABC:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan huvikseni katsoin yhden sattumalta valitun (google maps) Pisalaisen ravintolan menun. Alkupala, alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka yhteensä 35 eur, viinien hintaa en katsonut. Ei pastavuoria. Tiedä sitten mille maistuisi.
Jep. lisää tähän kattausmaksu 4 euroa, vesipullo jotka tuodaan pyytämättä pöytään ja avataan heti ennen kuin ehdit sanoa ettei enää tarvita lisää, 2 euroa kpl, kori crostineja 2,50... Ja muistathan jättää tippiä!
Ja ennenkuin ensimmäinen ehtii esittää odotetun vastalauseen; paikka monen muiden vastaavien muassa niiden paikallisten suosima ja suosittelema ravintola Montalcinossa ca vuonna 2014.
Paikalliset suosittelevat turistirysää kaikkialla maailmassa, eikä Italia siitä poikkea. Turret ne Tampereen ja Helsinginkin paremmat ravintolat pyörittävät. Itse
Ja menevät sinne itse istumaan rekvisiitaksi?
Kävimme siellä vuokraemännän perheen kanssa..
Jos ei Italiasta ole löytänyt hyvää ruokaa niin taitaa olla vikaa ihan omassa maussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin Viron kohdalla, ei 99% suomalaisista tunne maasta muuta kuin superalkon, Rocca al Maren sekä vanhankaupungin 7 turistirysä-ravintolaa.
Sitten luikitaan äkkiä takaisin laivan hyttiin ja kerrotaan että Viro on tuttu maa.
Jos puhutaan Tallinnan turistirysäravintoloista samaa kieltä, niin tarkoittanet torin laidan kalliita paikkoja Troikaa ja näitä. Ne ovat Tallinnan parhaat ravintolat. Niissä on kuitenkin ammattikokit ja ruoka tehdään raaka-aineista. Syrjemmällä saa sitten puolivalmistetta ja pullodippejä ranskalaisiinsa. Tuleehan sillä edullisemmin pönäkkä olo. Nyttemmin on tullut hipsteriravintoloita kautta maailman, mutta joissakin käyneenä en voi sanoa niiden olevan kuitenkaan mitään tajuntaa räjäyttävää. Enemmän trendikäs ja kevyt sisustus häiritsee tällaista vanhan liiton loosi-ihmistä. Klassikoita ei voi tehdä. Ne syntyvät. Siksipä suurin osa italaialaisestakin on pelkkää shaibaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten mitään muuta ravintoloista tai kaupoista löytänyt?
Ai niinkun mitä? Ootko käynyt koskaan Italiassa, ei siellä ole mitään muuta tarjolla
Mene syömään sinne minne paikallisetkin niin takuulla saat hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma italiassa on se että siellä ei ole missään mitään muuta tarjolla kuin italialaista keittiötä. Kuka jaksaa viikon putkeen mättää niitä samoja italosafkoja?
Mä olen esimerkiksi Pariisissa syönyt hyvää kiinalaista ja Malagassa hyvän dönerin, mutta Italiassa on mahdotonta edes löytää mitään muita kuin ns. kotimaisia ravintoloita
Missä tuppukylässä mahdat olla käynyt. Kyllä Italiasta löytyy kaikkia etnisiä ravintoloita kuin muualtakin ja kaupan päälle vielä fuusiota. Pitää vain osata etsiä ja sehän älysovellusten aikakaudella ei ole edes vaikeaa. Taso toki vaihtelee kuten muuallakin.
Jep vietin joulun italiassa 25 vuotta sitten ja kaikki italialaiset ravintolat olivat kiinni joulupäivänä, mutta kiinalaiseen pääsi syömään. Nykyään varmaan on myös italialaiset ravintolat auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialaisessa carbonarasaa on kananmunaa ja juustoa, ei kermaa. Kerman tunkeminen annokseen on täysin suomalainen outous. Joskus sitä tapaa myös amerikkalaisissa "Italialaisissa" (heittomerkeissä) paikoissa.
To
ei tuo nyt ihan hirveästi kermasta eroa visuaalisesti eikä maun puolesta kun sekoitetaan keltuaista ja parmesania emulsioksi..
Raguun lisätään muuten usein tilkka kermaa, lisäksi ainakin tattikastikkeessa olen nähnyt kermaa kuin myös jossain pähkinäkastikkeessa, olisiko saksanpähkinä. Simpukkaliemeenkin monesti laittavat lopuksi tilkan kermaa..
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia, semmoista mössöä vaan. Lasagnea, pastaa ja pizzaa. Miten ihmeessä niitten vatsat edes toimii ilman minkäänlaista kuitua?
Seurustein aikoinaan italialaisen kanssa ja heidän perheessään syötiin hyvin harvoin pastaa ja pizzaa. Lasagnea ei koskaan tehty minun aikana. Heillä oli oma puutarha ja iso kasvimaa ja todella paljon syötiin kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä sekä kalaa, lihaa ja äyriäisiä. Perheen isä oli tosi taitava ruoanlaittaja, ja heillä tuli syötyä eka kerran mm. vuohea ja kanipaistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seliseli, siihen ei kuulu kerma ja sillä selvä. Ei kannata keksiä juttuja omasta päästään.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ollut Italiassa. Ei siellä pastaa syödä kermakastikkeissa!!!! Pasta on sitäpaitsi väliruoka, jolla täytetään maha, ei pääruoka.
Niin se hyvä ruoka sen ratkaiseekin, että tuo ravintola on hyvä paikka. Olkoon turistialueella ja turistirysä.