Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka italiassa on pettymys

Vierailija
08.05.2025 |

Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?

Kommentit (463)

Vierailija
121/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa ruoka maistuu sellaiselta kuin se maistui täällä 1980 luvulle asti missä tahansa lounasravintolassa. Nyt sitä kutsutaan perinteeksi.

Vierailija
122/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja kokemuksia, semmoista mössöä vaan. Lasagnea, pastaa ja pizzaa. Miten ihmeessä niitten vatsat edes toimii ilman minkäänlaista kuitua?

Kasviksissa on älyttömästi kuitua, hedelmissäkin kun ne syödään sellaisenaan eikä lipitetä mehuna. Pähkinöissä. 

Paremmin mun maha toimii täällä kuin ikinä ruisleipää vetäen Suomessa. Outo juttu!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyellä reissulla ei ehdi etsimään hyviä ruokapaikkoja. Itsellenikin Rooman ruokataso oli kova pettymys, mutta ehkä tuo johtuu siitä, että turisti helposti menee turistiravintoloihin.

Japani oli positiivinenyllätys. Kaikkialta löytää helposti hyvää ja erittäin vaihtelevaa ruokaa. Siellä ei tullut tunnetta turistirysässä huiputtamisesta.

Onneksi on google ja facen ruokaryhmät.

Outoa ettei tänäpäivänä tee yhtään ennakkotyötä matkaa varten? Varsinkin lyhyelle reissulle kannattaa jo etukäteen bongata muutama hyvä ruokapaikka ja varata pöytä. 

Roomassa on ihania ruokapaikkoja mutta ne pitää löytää sivukaduilta

Vierailija
124/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten mitään muuta ravintoloista tai kaupoista löytänyt?

Minulle eka kertaa Italiaan kesällä matkaavana saa laittaa vinkkejä hyvistä annoksista. Menemme Pohjois-italian alueelle, ymmärtääkseni myös alueella on merkitystä siihen mitä eritoten kannattaa syödä.

Pohjois-Italiassa Idässä Dolomiittien alueella ja Tirolissa ruoka on saksalaisvaikutteista. Lännessä taas Ranskan Savoyardin vaikutus ruokaan on merkittävä.

Piemonte ja Lombardiakin lasketaan pohjois-Italiaksi

Vierailija
125/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää miten pitsasta tai pastasta saa pahaa.

Tällainen tavallinen amatöörikin saa noista hyvää helposti, niin miten joku ammattikokki Italiassa ei siinä onnistu. Pakko olla jotain turistin kusetusta mukana. Turistin kusetus on Italiassa kansanhuvi.

Vierailija
126/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää herättää jostain syystä ihan hirveästi tunteita porukassa..

Olen viettänyt pitempää lomaa Italiassa kolmesti; Toscana, Rooman seutu ja Garda. Syönyt pitopalveluyrittäjän kotiruokaa kaksi viikkoa, lisäksi kaiken tasoisissa ravintoloissa. Olen aloittajan kanssa vähän samaa mieltä, tosin en tuosta valikoimasta, se on tietysti huomattavasti monipuolisempaa.

Italialainen ruoka on kokemukseni mukaan hyvin yksinkertaista ja miedosti maustettua. Yrttejä käytetään yllättävän vähän, pohjoisessa lähinnä salviaa. Ruoka on aika raskasta ja rasvaista. Tyypillisesti aloitetaan isolla pastakulholla joka voi olla ihan vaikka cacio e pepe; pastaa jonka päällä voita ja mustapippuria..öhh. Tai hirveä vuori gnocheja salviavoilla.

Sitten liha tai kala, siis esim kuiva porsaankyljys, ja vierellä kasa ryöpättyä pinaattia, erikseen ehkä kulho tomaattisalaattia.

Pastan jälkeen on jo niin tukossa, että lihaa vähän näykkii ja odottelee lähinnä jälkkäriä, jotka ovatkin erinomaisia ja sopivan pieniä.

Higlightsit: äyriäiset. Erilaiset friteeratut kasvikset, kuten kesäkurpitsan kukat. Ja ne jälkkärit. Ragu mainiota jos se on hyvin maustettu. Leivät.

Eniten olen matkoillani nauttinut ruoasta Singaporessa ja Kreikassa.

Vierailija
127/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja kokemuksia, semmoista mössöä vaan. Lasagnea, pastaa ja pizzaa. Miten ihmeessä niitten vatsat edes toimii ilman minkäänlaista kuitua?

Kasviksissa on älyttömästi kuitua, hedelmissäkin kun ne syödään sellaisenaan eikä lipitetä mehuna. Pähkinöissä. 

Paremmin mun maha toimii täällä kuin ikinä ruisleipää vetäen Suomessa. Outo juttu!?

Munkin vatsani on aina toiminut sitä paremmin mitä lämpimämmässä ilmastossa olen ollut. Ei yhtään outoa, ihan normaali ilmiö.

Vierailija
128/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivukujalta saat ripulin. Samaa suolatonta ja mautonta ruokaa sielläkin on, mutta halvemmista aineista tehtynä. On urbaanilegendaa, että hyvä ruoka piilotetaan ehdoin tahdoin pois katseilta ja vain vihkiytynyt ruokanenä sen onnen löytää. Kautta maailman muutamia klassikoita lukuun ottamatta tähtiravintolat ovat  parhailla paikoilla. Mutta jos makuaisti ei vaadi elämyksiä, niin mikä tahansa katukoppikin on gurmeeta. Ei Thaimaassakaan pidä paikkaansa, että mitä rähjäisempi kioski, sitä parempi ruoka.

Vierailija
129/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkin vatsani on aina toiminut sitä paremmin mitä lämpimämmässä ilmastossa olen ollut. Ei yhtään outoa, ihan normaali ilmiö.

En puhu turistiripulista enkä ruokamyrkytyksestä

Vierailija
130/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää miten pitsasta tai pastasta saa pahaa.

Tällainen tavallinen amatöörikin saa noista hyvää helposti, niin miten joku ammattikokki Italiassa ei siinä onnistu. Pakko olla jotain turistin kusetusta mukana. Turistin kusetus on Italiassa kansanhuvi.

Turistia kusettaa lähinnä sellaiset kokit, joilla ei kokkimaailmassa ole käyttöä. Ei todellakaan ole niin, että Näsineulassa tai Savoyssa on kusettajilla mitään palaa olla töissä, vaan kun homma uraantuu, vaihdetaan paikkaa tai lähdetään ABC:lle.

Vierailija
131/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon yliarvostettu on italialainen keittiö. Tuhat ruokalajia, mutta jokainen samaa: erimuotoisia makaroneja kermakastikkeessa. Paremmat pizzat on tehty jo vuosikymmeniä ihan muualla. Väkeviä alkoholijuomia monenlaisia, joista pyritään ilmeisesti tekemään mahdollisimman vastenmielisen makuisia. Olut alle arvostelun, halpishyllykamaa. Muiden maiden viinit ovat myös selkeästi maukkaampia.

Vierailija
132/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suosimme paikallisten suosimia ravintoloita, mutta ylläettäen Italiassa paras pizza on saatu Milanon ostoskadulta Galleria Vittoria Emanuele II:lla olevasta pizzeriasta Ristorante Galleriasta. 

Ranskassa ruoka oli pettymys. Hyvät raaka-aineet, mutta mautonta.

Vierailija
133/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosi sitten Pohjois-Italiassa matkalla, jolla kaikki ruokailut oli meille järjestetty, oli vähän sellainen "ruokamatka". Risottoa ja pastaa koko ajan. Ne oli monesti tosi hyviä, mutta olin jotenkin ajatellut, että saadaan paljon kasviksia, kun on suotuisampi ilmasto. Ja siis nimenomaan hyvin valmistettuja ja maustettuja kasviksia. Mutta eipä niitä juuri ollut. Tuli kyllä hiilarikiintiö täyteen!

Vierailija
134/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhu turistiripulista enkä ruokamyrkytyksestä

En  minäkään. Minä olen asunut näissä lämpimän ilmanalan paikoissa joten vatsani on luultavasti erilaiseen bakteerikantaan jo tottunut. Ihminen vaan lämpimässä liikkuu enemmän, juo enemmän vettä ja aineenvaihdunta on jo yksin lämpötilasta johtuen nopeampaa (thermal performance curve TPC)

Vierailija
135/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä suosimme paikallisten suosimia ravintoloita, mutta ylläettäen Italiassa paras pizza on saatu Milanon ostoskadulta Galleria Vittoria Emanuele II:lla olevasta pizzeriasta Ristorante Galleriasta. 

Italiassa ruoka oli kallista ja hyvin keskivertoa, mutta ihan sama suositus Milanon Ristorante Gallerialle! Olen syönyt siellä elämäni parhaan ravintolalasagnen. Samoin pizzat oli todella hyviä. Oikeastaan paras ruokakokemus Italiassa oli tuo kyseinen ravintola.

Vierailija
136/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisten suosimat ravintolat ovat aina täynnä pellavapäitä, jotka ovat löytäneet sen kaupungin kätketyn helmen. Tietysti ihmiset kasaantuvat parhaisiin hinta-laatusuhteen paikkoihin, mutta se ei tarkoita välttämättä parasta laatua. Kun sivukujalta saa lasagnensa 9 eurolla ja keskuskadun tähtipaikka ottaa siitä 24 euroa, niin eittämättä sitä ylistetään mitä tilataan. Sillä ei enää sitten ole suurta väliä, vaikka sivukujalla taso on Saarioista.

Vierailija
137/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten mitään muuta ravintoloista tai kaupoista löytänyt?

Ai niinkun mitä? Ootko käynyt koskaan Italiassa, ei siellä ole mitään muuta tarjolla

Olen asunut siellä ja mieheni on italialainen. Osta vaikka keittokirja ja katso mitä kaikkea voit syödä italiassa.

No kerro sinä niitä täysosuma annoksia mitä eläessäsi siellä on tullut vastaan! mitä annos piti sisällään ja mikä siitä teki hyvää.

Minä voin aloittaa: katkarapu linquini Lazisen venerannassa kävelykadun paraatipaikalla. Siis oikein viimeisen päälle turistitysässä. Hyvää, tuoretta tomaattia, valkoviiniä ja vain kevyesti kermaa. Fiteeratut zucchinin kukat Veronan koillispuolella viinitilalla jonka nimeä en muista. Mulla ei tähän hätään muita esimerkkejä tule mieleen.

Vierailija
138/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on "taatti" jota ilmeisesti syödään salaa?

Vierailija
139/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen sopii hyvin suomalaisen suuhun, joka ei ole tottunut kovin voimakkaisiin makuihin ja mausteisiin. Tomaatti maistuu tomaatille, naudanliha naudanlihalle ja kaikissa mausteena suola ja öljy/voi.

Vierailija
140/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa noissa maissa on tämä sama ongelma. Huippuaineet ja vähän makua. Mutta eipä Meksikossakaan paikallinen ruoka mitenkään maukasta ole. Suolaa ei laiteta yhtään mihinkään. Se vaan on niin, että kokki ruuan tekee eikä mielikuvat. Se äidin tekemä kotiruoka on ihan nonsensea. Makuun ei vaikuta mitenkään se, että aina on tehty näin tai näin se kuuluu tehdä. Paras mauste on nälkä ja toiseksi paras on firman piikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän