Ruoka italiassa on pettymys
Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?
Kommentit (463)
"Italiassa on monipuolinen ja hyvä keittiö, mutta voi olla ettei maistu jos on tottunut ruokakerman ja aromisuolan makuun."
Ja italialainen ruoka on vehnää ja vetistä tomaattikastiketta. Uuuu mikä makujen ilotulitus!
Se että jostain piilossa olevasta Michelin ravintolasta saa sielläkin maistuvaa ruokaa ei millään lailla kumoa sitä, että tavallinen italialainen keittiö on 95% pastaa, pizzaa riisiä ja leipää, ja vielä ilman kummoista maustamista. Kysy kadulla mitä italialainen tulla on, ja vastaus on aina pizza tai pasta. Se perustuu ihan todellisuuteen eikä poikkeukset sitä kumoa.
Todella blaah, eikä sillä makupaletilla kannata kovin ylimieliseksi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mautonta on. En ymmärrä mikseivät osaa maustaa. Kaikki on tomaattista mautonta mitäänsanomatonta höttöä.
Olen täysin samaa mieltä. Liian mautonta ruokaa. Maine todella paljon todellisuuden edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa kala surkeinta ikinä. Tarjoillaan pelkästään kokonaisina paistettuja kaloja jossa ruodot mukana. Eivät osaa ravintoloissa valmiita fileitäkäön tehdä. Osassa paikkoja tarjoilija sentään perkaa sinulle kalan valmiiksi, mutta tämäkin toteutuu harvemmin
Kyllä on uusavuton ihminen, jos ei osaa ruotokalaa syödä.
Minusta on just parasta, että tuodaan kokonainen kala pöytään. Rannikolla ollessa tilaan aina päivänkalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä Italiassa useampaa viinilaatua kuin vain yhtä, luulisi nyt sinunkin älyävän eri rypälelajikkeet ja niiden erot, puhumattakaan eri maan osista ja viinitaloista. Voi taivas :D
Tämä:)
Yksinomaan Barolon pienellä alueella on 1700 erilaista viiniä niistä useista rypälelajikkeista joita tuolla viljellään. Aikamoinen uakka maistella. Ja tuo on vasta 1 kylä Italiassa!
35v kiertänyt Italiaa ja vieläkin löytyy rypälelajikkeita joista en ole ikinä kuullutkaan. Upeita laatuviinejä. Suomeen näitä ei tule ikinä ellei Alko tilaa jonkin muutaman pullon erikoiserän, muuten myyvät pelkkää bulkkia.
No huhhuh. Jokikinen Italiassa maistettu viini on laatua ja Alkossa on vain pelkkää bulkkia. Kuulostat harhaiselta.
Ex-kollegani, skotti, ihmetteli aikoinaan Suomeen asettuessaan hyvinkin monipuolista kotiseutujen tuotosten valikoimaa täkäläisissä alkoissa. Tutkaili asiaa myös sukulaistensa suunnalta ("viskinkeittäjiä") ja kävi ilmi ettå Ruotsin ja Suomen alkot ovat maailman suurimpia tukkuostajia joille kaikki keittämöt Skotlannissa hakuaa tarjota joka erästä ensivaraukset ennen kuin myyvät muualle.
Portugalissa on fantastinen ruoka. En tiennyt olinko tukehtua mustekalanlonkeroihin vai omaan oksennukseeni, mutta se oli taivaallista. Seksi siis. Ei ruoka.
Just vähän aikaa sitten opettelin tekemään yhtä perinteistä italialaista kasvisruokaa ja kyllä on hyvää. Risotto pitää tehdä myös italialaiseen tyyliin, eihän se muuten maistu millekään. Hyvä ruokamaa on.
Minulle ei ollut Italiassa ruoka pettymys, sillä minulla ei ollut oikein mitään odotuksia. En pidä pastasta, se on mautonta mönjää, pizzat on Suomessa parempia. Jotkut jälkiruoat iski kyllä makuhermoon. Jopa Kroatiassa saa parempaa ruokaa motarin tienvarsiravintolassa kuin Italiassa.
Paras koskaan syömäni ateria oli Italiassa Rooman liepeillä, pizza pienessä "lähiökuppilassa". Voisin matkustaa sen perässä uudestaan Italiaan, vaikka muuten en meiningistä siellä pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa kala surkeinta ikinä. Tarjoillaan pelkästään kokonaisina paistettuja kaloja jossa ruodot mukana. Eivät osaa ravintoloissa valmiita fileitäkäön tehdä. Osassa paikkoja tarjoilija sentään perkaa sinulle kalan valmiiksi, mutta tämäkin toteutuu harvemmin
Minusta on just parasta, että tuodaan kokonainen kala pöytään. Rannikolla ollessa tilaan aina päivänkalan.
Kokonainen kala suolakuoressa
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän todella paljon italialaisesta ruuasta, mutta olen kyllä tykännyt paikallisesta ruuasta enemmän muissa välimeren maissa käydessäni. Ehkä pitsa tuntuu niin tavalliselta, kun hyvää pitsaa saa Suomessakin.
Kannatta ensikerralla syödä kaikkea muuta paitsi pizzaa ja pastaa.
Ne ovat vain murto-osa ruuista. Pastakin 1/4 ateriasta ja monet (kuten minäkin) jättävät sen kokonaan välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hommiin kotona kuuluu yleensä kalan ruodottomaksi fileoiminen, joten en varsinaisesti pitäisi itseäni tämän suhteen uusavuttomana vaikken ruotoista kalaa tykkääkkään syödä. Kyse ei ole pelkästään niistä ruodoista, vaan kokonaisena kypsennetyssä kalassa on poikkeuksetta myös vatsanpeitteitä ja mitä lie kalvoja kalalla onkaan sisäelinten ja selkärangan ympärillä. Tiedäthän, ne mitkä näkyy monesti mustina tai harmaina juotteina siinä kypsennetyn lihan pinnassa. Ne maistuu näljälle, en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy yhtyä myös tähän, että huonoimmat ruokakokemukset matkoilta ovat Italiasta. Sitä luulisi saavansa hyvää italialaista ruokaa kun menee Italiaan, mutta pettymys oli. Olen kolme kertaa käynyt Italiassa ja eri kaupungeissa.
Varmaan yksi syy on, että perusturrena tullut eksyttyä turistipaikkoihin. Mutta hei, pitsaa ja pastaa, luulisi, että pitsasta ja pastasta on helppo tehdä hyvää. Pohjanoteeraus Roomassa oli kun söin ravintolassa pastaa, joka maistui aivan jollekin valmispussipastalle. Luulen tämän johtuvan pitkälle siitä, että turistien kusettaminen Italiassa kuuluu asiaan. Tehdään huonoa ruokaa, otetaan siitä kunnon hinta ja hihitellään tyhmälle turistille. Muutenkin Italiassa saa olla turistina tarkkana joka paikassa. Pitää etukäteen katsoa mitä kaikkea ylimääräistä pöytäliinamaksua, pöytään tuotava leipäkori maksaa erikseen jne. Varsinkin Roomassa oli laskussa jo
Suomessa on totuttu että hinnoittelu on kaikkialla läpinäkyvää. Jenkeissä esim joudut jo laskeskelemaan osavaltion arvonlisäveron hintalapun päälle jne. Itse preferoin suomalaista tapaa esittää hinnat, että tiedät jo tilatessasi mitä ostoksesi tulee maksamaan. Ihan eurosentilleen. Helpottaa vertailua.
Ilmeisesti aika yleinen käsitys ettei Italiassa saa MITÄÄN muuta ruokaa kuin pastaa ja pizzaa.
Voit mennä mihin vaan ravintolaan (myös muualla maailmassa italialaiseen ravintolaan joka EI ole pelkkä pizzeria) ja tutustua ruokalistan kohtaan "secondi". Ja tietty myös antipasteista saa koottua täyden aterian ilman pastaa tai pizzaa...
Vierailija kirjoitti:
Vai italialainen viini. Sielläkö on vain yhtä sorttia viiniä? Tää oli ketjun paras ja kertoo kyllä mammojen ymmärryksestä
Se kertoo tasan yhden kirjoittajan ymmärryksestä, tai siis sen puutteesta!!
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä hän silloin kerran joi, kun selvästi ei ole pahemmin italialaisia viinejä maistellut.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti aika yleinen käsitys ettei Italiassa saa MITÄÄN muuta ruokaa kuin pastaa ja pizzaa.
Voit mennä mihin vaan ravintolaan (myös muualla maailmassa italialaiseen ravintolaan joka EI ole pelkkä pizzeria) ja tutustua ruokalistan kohtaan "secondi". Ja tietty myös antipasteista saa koottua täyden aterian ilman pastaa tai pizzaa...
Olisiko niin, ettei ymmärretä italiankielistä ruokasanastoa, niin ei uskalleta tilata kuin ruokia joissa lukee sana pasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi ravintolassa söin suklaamacaronsin jäniksenmaksatahnalla, hasselpähkinäkeksin robiolatahnalla ja tryffelillä, pieniä makeita artisokkia juustokastikkeella ja pähkinöillä, vasikanposkea viinissä ja mansikka semifreddoa mansikkasorbetin ja kuohuviinivaahdon kanssa.
ah,
minä söin viimeksi ravintolassa Viiriäisraguta ja kananpojanmaksaa, Ahvenballotinea, Vasikanfileetä savustetun luuytimen kera ja lopuksi Sitruuna-oliiviöljykakkua raparpericompot'lla.
Joensuussa, Suomen Pohjois-Karjalassa.
Kuulostaa hyvältä. Tuskin selvisit viineineen 70 eurolla
Mitä väliä sillä on paljon jotain maksaa? Mulle on ihan sama meneekö mulla ravintolaan esimerkiksi 50 tai 300euroa
miksi töykeä vastaus?
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on todella ristiriitaista tietoa liittyen tuohon aterian rakenteeseen. Joku piti nolona juuri väitettä, että "primi" olisi juurikin pastaa. Ei kuulema ole koskaan italialaisessa ravintolassa käynytkään, saati maassa jos elää siinä käsityksessä että ennen pääruokaa syödään annos pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä liioittele. Varmasti saa muutakin, mutta VALTAOSA on vehnäpohjaista mautonta ruokaa. Samalla lailla Intialainen ruoka on VALTAOSIN erilaisia curreja riisin kanssa. Jos joku ei halua syödä pastaa tai pizzaa, ei italialainen ruoka silloin ole hänen mielestään hyvää. Jos joku ei tykkää riisistä, hän tuskin menee intialaiseen ravintolaan. Jne.
Ylipäätään asiat arvotetaan sen mukaan mikä on jollekin tyypillistä, ei niiden rajatapausten ja poikkeusten. En minä halua mennä ravintolaan ja valita luokkaa yhdestä tai kahdesta annoksesta jotka eivät ole tehty vehnästä (ja jotka yhä ovat mauttomia, koska mausteita ei juuri käytetä), vaan menen paikkaan jossa _valtaosa_ annoksista on jotain mitä voin syödä, ja jossa valtaosa ruoista on myös maustettu muullakin kuin yhdellä yrtillä ja oljyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on todella ristiriitaista tietoa liittyen tuohon aterian rakenteeseen. Joku piti nolona juuri väitettä, että "primi" olisi juurikin pastaa. Ei kuulema ole koskaan italialaisessa ravintolassa käynytkään, saati maassa jos elää siinä käsityksessä että ennen pääruokaa syödään annos pastaa.
Italiassa pitkän kaavan mukaan syötäessä ateriaan kuuluu:
- antipasto eli alkupala
- primo - pasta, gnocchi tai risottoruoka
- secondo - lihaa/kalaa/kasviksia
- dolce - jälkiruoka
Eli primo on ennen pääruokaa. Paikalliset usein ottavat sen koska ovat tähän tottuneet, pieniruokaiselle suomalaiselle se on liikaa. Mutta ei ole rikos jättää pois. Maistelumenuissa tulee aina mukaan, siksi tilaan a'la cartelta.