Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoka italiassa on pettymys

Vierailija
08.05.2025 |

Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?

Kommentit (463)

Vierailija
281/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatsapuri on yhtä lähellä pizzaa kuin karjalanpiirakkakin. Pizzapohjaa lähellä olevia leipiä on tehty varmaan ennen ensimmäistäkään kulttuuria. Se nyt ei ole kovin rakettitiedettä sekoittaa vettä ja jauhoja taikinaksi. Hifistely asialla alkoi vasta tällä vuosisadalla.

Vierailija
282/463 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siellä Italiassa useampaa viinilaatua kuin vain yhtä, luulisi nyt sinunkin älyävän eri rypälelajikkeet ja niiden erot, puhumattakaan eri maan osista ja viinitaloista. Voi taivas :D

Tämä:)

Yksinomaan Barolon pienellä alueella on 1700 erilaista viiniä niistä useista rypälelajikkeista joita tuolla viljellään. Aikamoinen uakka maistella. Ja tuo on vasta 1 kylä Italiassa!

35v kiertänyt Italiaa ja vieläkin löytyy rypälelajikkeita joista en ole ikinä kuullutkaan. Upeita laatuviinejä.  Suomeen näitä ei tule ikinä ellei Alko tilaa jonkin muutaman pullon erikoiserän, muuten myyvät pelkkää bulkkia.

No huhhuh. Jokikinen Italiassa maistettu viini on laatua ja Alkossa on vain pelkkää bulkkia. Kuulostat harhaiselta.

Ei, vaan perustuu ihan tietoon.

Alkoo

Bullshit, kontrolloitu prosessi = tasainen laatu. Ja suuremmat volyymit. Alko on tunnustetusti merkittävä ostaja koko Euroopassa ja laatuviinien saatavuus oikeasti poikkeuksellinen. Siksi ei viinejä marketteihin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/463 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pizzat mautonta pullaa. Napolilaistyyliset pitsat ovat elitististä paskaa muutenkin, suomalaisetkin. Kierrettiin koko Italia pohjoisesta Sisiliaan ja kaikkialla samaa skeidaa. Paljon parempaa italialaista ruokaa olen saanut  tasokkaissa italialaisravintoloissa Amerikassa.

Jos et tykkää pitsasta niin miksi söit sitä? Italiassa on monipuolinen ja hyvä keittiö, mutta voi olla ettei maistu jos on tottunut ruokakerman ja aromisuolan makuun.

Vierailija
284/463 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pizzat mautonta pullaa. Napolilaistyyliset pitsat ovat elitististä paskaa muutenkin, suomalaisetkin. Kierrettiin koko Italia pohjoisesta Sisiliaan ja kaikkialla samaa skeidaa. Paljon parempaa italialaista ruokaa olen saanut  tasokkaissa italialaisravintoloissa Amerikassa.

Jos et tykkää pitsasta niin miksi söit sitä? Italiassa on monipuolinen ja hyvä keittiö, mutta voi olla ettei maistu jos on tottunut ruokakerman ja aromisuolan makuun.

Niin no kukaan ei varmaan etukäteen voi tietää jos joku tietty pizza on skeidaa. Tuo vastaaja ei varmaan ole mikään ennustaja, niin täytyypi itse maistaa ja tilata että voi tietää. 

Mä olen myös sitä mieltä että italiassa ruoka on ihan paskaa. Selvästi et itse ymmärrä siitä mitään kun kutsut sitä monipuoliseksi - se on oikeasti hyvin simppeliä ja melko suppeaa

Vierailija
285/463 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indonesiassa on maailman parhaat ruoat.

Rendangit ja Nasi Gorengit...

Ai eriväriset mössöt erilaisilla könteillä?

Vierailija
286/463 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaisille ruoka ja juoma sekä kauneus ovat sydämenasioita. Siksi keskivertoitalialaismiehelle ei ole kauhistus pukeutua kauluspaitaan ja pukuun kun käy ihmisten ilmoilla ja osa osa on innostunut muodista ilman, että kuuluisi seksuaalivähemmistöön. Kulttuuri on kasvattanut siihen, että pitää hallita la bella figura eli käytöstavat ja toisia kunnioittava pukeutuminen kun ollaan muiden kanssa tekemisssä urbaanissa ympäristössä.

Miksi puhuit yhtäkkiä pukeutumisesta tässä ketjussa?

Vierailija
287/463 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa ruokatarjonta, makupaletit ja tuoreus on kyllä huikeaa. Italialainen ruoka mielestäni yliarvostettua ja kliseistä, itse italialaiset mesovat siitä eniten ja ylimielisesti.

Ranskalainen keittiö on kulinarismin perusta, mutta 1800-luvulle sekin juontaa pääasiassa juurensa.

Miten tämäkään viesti liittyy ketjuun?

Vierailija
288/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy yhtyä myös tähän, että huonoimmat ruokakokemukset matkoilta ovat Italiasta. Sitä luulisi saavansa hyvää italialaista ruokaa kun menee Italiaan, mutta pettymys oli. Olen kolme kertaa käynyt Italiassa ja eri kaupungeissa.

Varmaan yksi syy on, että perusturrena tullut eksyttyä turistipaikkoihin. Mutta hei, pitsaa ja pastaa, luulisi, että pitsasta ja pastasta on helppo tehdä hyvää. Pohjanoteeraus Roomassa oli kun söin ravintolassa pastaa, joka maistui aivan jollekin valmispussipastalle. Luulen tämän johtuvan pitkälle siitä, että turistien kusettaminen Italiassa kuuluu asiaan. Tehdään huonoa ruokaa, otetaan siitä kunnon hinta ja hihitellään tyhmälle turistille. Muutenkin Italiassa saa olla turistina tarkkana joka paikassa. Pitää etukäteen katsoa mitä kaikkea ylimääräistä pöytäliinamaksua, pöytään tuotava leipäkori maksaa erikseen jne.  Varsinkin Roomassa oli laskussa joka kerta jotain ylimääräistä juomaa, annosta, tu

Ei coperto ole kusetusta vaan kuuluu sikäläiseen ravintolakulttuuriin, voit miltei aina varautua maksamaan copertoa 2-3€/hlö. Tämän maksavat myös paikalliset, ei ole van "turistien huijausta" Samoin Yhdysvalloissa maksetaan hinnat päälle paikallinen vero ja lisäksi tippi, joka nykyään taitaa olla vähintään 20%. Tippi kuuluu siellä paikalliseen kulttuuriin, eikä sekään ole "huijaus".

Yhä useampi ravintola Suomessa veloittaa myös leivästä ja täälläkin monessa paikassa lisukkeet tilataan lisähintaan. Juuri söin laadukkaassa pihviravintolassa Helsingissä, jossa pihvi on vain pihvi, lisäksi tilataan perunat, salaatit, kastikkeet -ja se leipä.

Vierailija
289/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuttelen vieraalla silakalla. Terkuin. Thaimaa 

Vierailija
290/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruoka on loppujen lopuksi mössöä erilaisilla könteillä.

Vierailija
291/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset huutaa ja meuhkaa. Miehet ihan uunoja. Ruoka pitsaa ja pastaa nopeeta hiilaripaskaa. Pulleita ja huonovointisia. Mutta on se niiiiiiin kulttuurijuttu juoda puol mukia viinia ja syoda spagettia ja sardiineja jokaisella lounaalla ja pitsaa.... Hahahaha....

Makkaraa... Jos joku suomalainen ottaisi lenkkimakkaraa ja paistettija perunoita lounaaksi ja joisi karhu3 pikkumukin olutta joka paiva sanoisi etta juntti se on.... Mutta Italiaa taytyy kumartaa pitsan ja pastan ja viinimukin takia... Voi v**** 

Vierailija
292/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kuvittelet että Italiassa ei käytetä Aromisuolaa tai Ruokakermaa ?

Siellä käytetään lisäaineita ym moskaa ihan samalla tavalla kuin täälläkin.

Sieltä saa väärennettyä Mozzarella kuten väärennettyä Oliiviöljyäkin. Mafia hoitaa siellä ruokabisnestä...

Vierailija
293/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maasta ja ruokakulttuurista riippumatta yleinen ongelma on se, että käytetään liikaa mausteita ja paprikat, tabascot, chilit pilaavat useimmat ruoka-annokset ja ateriat.

Vierailija
294/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailman parhaat ruoat.

Rendang Indonesia.

Nasi Goreng Indonesia.

Sushi japani.

Tom yam goong Thaimaa.

Pad thai Thaimaa.

Italilainen Lasagne vasta sijalla 11.

Vierailija
295/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaanruoka, (ei mikaan katuruoka msg shitti) vaan oikea ruoka on fantastista.

Kiinalainen ruoka (ei Taiwanilainen/Hongkonggilainen makea skeida) vaan mannerkiinalainen hyvin laaja autenttinen ruoka on maultaan jaettu ykkos sija

Pohjoismainen ruoka, Suomalainen kala on puhtaudessaan ja maultaan ehdottomasti nr. 1, 

Pitsa pasta / hamburgeri = tsoukki

Vierailija
296/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarinuudeleista ehdottomasti penang char kway teow ei Pad-Thai..... 

Vierailija
297/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blinit skumppa ja kaviaari. Kysy vaikka Putelta! 

Vierailija
298/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarinuudeleista ehdottomasti penang char kway teow ei Pad-Thai..... 

Nyt ei kysytty Thaimaaturistilta vaan maailman johtavilta Keittiömestareilta. Pad thai vei voiton.

Vierailija
299/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maailman parhaat ruoat.

Rendang Indonesia.

Nasi Goreng Indonesia.

Sushi japani.

Tom yam goong Thaimaa.

Pad thai Thaimaa.

Italilainen Lasagne vasta sijalla 11.

Asiantuntijat ei italian ruokia kovin korkealle arvostaneet.

No mitäpä ihmeellistä Pitsassa tai Makaroonissa olisikaan.

Vierailija
300/463 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän todella paljon italialaisesta ruuasta, mutta olen kyllä tykännyt paikallisesta ruuasta enemmän muissa välimeren maissa käydessäni. Ehkä pitsa tuntuu niin tavalliselta, kun hyvää pitsaa saa Suomessakin.