Onko lapsettomuudessa jotain hyviä puolia mielestänne?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vanhustalossa saa olla yksin.
Saa siellä erittäin moni vanhus olla yksin vaikka lapsia olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on narsisti, niin jää aikaa itselleen mielihyvän tuottoon ja muiden energian viemiseen.
Oikeasti tätä vertailua ei pitäisi tehdä ennen kuin on saanut lapsia. Pääkopassa muuttuu silloin asioita ja elämään tulee jokin ihan omanlainen onnellisuutensa. Itse koen olleeni jonkinlainen tyhjä kuori ennen lapsen saamista ja nyt tulen vain surulliseksi, kun lapsettomuutta ylistetään.
Minä en ole kokenut olevani tyhjä kuori, koskaan. Olen yli 50-vuotias ja elämäni on niin täynnä kaikkea: merkityksellisiä ihmissuhteita, rakkautta, tärkeitä asioita joita edistää, harrastuksia, kutsumustyö (no palkkatöissäkin pitää käydä elanto saamassa)...
Jos tässä nyt lapset olisi vielä parantaneet jo näin hyvää elämänlaatua, enkä vain tiedä sitä... no, se mitä en tiedä menettäväni ei voi tuntua menetykseltä. Niin yksinkertaista se on. Koko elämänsä voisi jossitella että oisko vielä onnellisempi jos ous saanut sitä ja tätä, mutta sehän on ihan turhaa touhua.
Tietenkin on. Hyvät puolet riippuvat kunkin ihmisen elämäntavasta. Jos ei halua arkirutiineja tai olla vastuussa kuin itsestään, niin ei olekaan muuta kuin hyviä puolia.
Terveys olisi säilynyt, jos olisin jäänyt lapsettomaksi. Kroppani kun ei kestänyt raskauksia.
En ole keksinyt vielä yhtään niitä huonoja puolia. Ja kaikki nuo "vanhuus yksin" höpöttäjät voivat todellakin unohtaa tämän Vanhukset ovat "vanhuskodeissa" yksin , oli niitä lapsia 1 tai 7, tämä on nähty niin sata kertaa, ja sen tietävät kaikki vanhustenhuollossa työskentelevät.
Elämän voi tehdä mielekkääksi niin monella muullakin tapaa, mieluinen ammatti, ystäviä , harrastuksia, vapaaehtoistöitä, muita samanmielisiä, niin ei välttämättä tarvitse niitä jouluja ja juhlapyhiä yksin viettää jos ei halua. Toki nostan hattua kaikille niille, jotka tuohon puuhaan ovat ryhtyneet. Mutta en kanna huonoa omaatuntoa, sen verran korkeita veroja olen aina maksellut enkä tähän asti mitään tukia tai edes sairaanhoitoa koskaan tarvinnut, niin nettomaksajan puolella taidan edelleen olla.Mutta onneksi me ihmiset olemme niin erilaisia. Toivottavasti noita hyvien asioiden esittäjiäkin löytyisi, muuten taidamme kuolla sukupuuttoon. Mutta itse en osaa niitä luetella.
Ehkä saattaa olla joitakin. Lapsettomat eivät kuluta yhteiskunnan varoja, samassa mittakaavassa. Lapset joutuvat pois kodinomaisesta jo hyvin varhain, aloittaessaan laitoskierrot. Tarha, esikoulu, koulu, ehkä joillakin jatkuu pidemmälle ammattikoulu tai yliopisto. Sen jälkeen jotkut työttömiksi yhteiskunnan eläteiksi. Kuinka moni vaihdevuosi-ikäistä isää/äitiä jaksaa teini-ikäisiä lapsiaan. Lapsettomat, ehkä nauttivat siitäkin hormoonihurma ajasta enemmän, ilman traumoja. Vaikea sanoa, kun perheitäkin on niin monenlaisia. Annetaan ns. kaikkien kukkia tahollaan. Lapsettomuus, kuten raskaaksi tulo ei aina ole vapaaehtoista, miksi pitäisi syyllistää tietämättä taustoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saattaa olla joitakin. Lapsettomat eivät kuluta yhteiskunnan varoja, samassa mittakaavassa.
Tuohan on juurikin päinvastoin. Lapsia saaneen lapset kasvavat aikuisiksi ja suurin osa heistä alkaa tehdä jotain hyödyllistä muun yhteisön eteen. Lapseton sen sijaan ei ole tuottanut uutta sukupolvea, joten hän on eläköidyttyään vain kuluerä, näin vähän kärjistäen.
Ei tarvitse olla koko loppuelämäänsä huolissaan/vastuussa kenestäkään. Pelätä, että tämä kärsii ja vaikka tappaa itsensä. Ihan turhia huolia nuo. Elämä on muutenkin liian lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhustalossa saa olla yksin.
Saa siellä erittäin moni vanhus olla yksin vaikka lapsia olisikin.
Ne lapset on ne viimeisiä jotka sielä käy. Lapsenlapset voi käydä rahan toivossa.
Ei jää kukaan kaipaamaan ja perintökin menee siipalle tuhlattavaksi vieraaseen sukuun.
en tiedä, mutta olen saanut elää vapaan ihmisen elämää. Se vapaus on sellainen juttu että se on ihan ylellisyys ylipäätänsä ihmiskunnan historiassa. Siitä olen kiitollinen, kaikkea ihme juttuja olen sen myötä kokenut. Mys negatiivisia asioita. Ja sanoisin ettei ihmisten kokemuksia pidä arvottaa, lapsien kautta avautuu varmaan asioita myös syvällisellä tasolla ja nehän aina muuttavat ihmisten aivoja. Elämän ei pidä olla helppoa, se on hukkaan menevää elämää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saattaa olla joitakin. Lapsettomat eivät kuluta yhteiskunnan varoja, samassa mittakaavassa.
Tuohan on juurikin päinvastoin. Lapsia saaneen lapset kasvavat aikuisiksi ja suurin osa heistä alkaa tehdä jotain hyödyllistä muun yhteisön eteen. Lapseton sen sijaan ei ole tuottanut uutta sukupolvea, joten hän on eläköidyttyään vain kuluerä, näin vähän kärjistäen.
Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tulee mieleen Egypti.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää kukaan kaipaamaan ja perintökin menee siipalle tuhlattavaksi vieraaseen sukuun.
Jos siippakin on vielä elossa niin miten *kukaan* ei silti jää kaipaamaan? Ja lapseton voi muuten testamentata kaiken ihan kelle haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh tämä on ylilautanyymin vauvapalstavastineen aloitus: ap=katkera ja kateellinen, lapsiaan inhoava äiti
Itse ajattelin, että ap kärsii tahattomasta lapsettomuudesta ja hakee lohtua siitä, että lapsia ei tule.
Kaikke te lapsettomuutta ihannoivat olette tuhonneet omien vanhempienne elämän. Ajatelkaa miten ihanaa heilläkin olisi ollut ilman teitä.
Rahat riittää, vaikka palkka on pieni. Voi ottaa vapaasti jokaisen liikenevän työkeikan ilman että pitää miettiä, mihin lapsen laittaa siksi ajaksi. Eikä mun alttius tietylle geenivirheelle periydy enää eteenpäin.