Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuloerot 70-80-luvulla

Vierailija
08.05.2025 |

Olen syntynyt 1971, vanhempani olivat asentaja ja sairaanhoitaja. Naapurissa asui isäni veli perheineen, isä (opisto)insinööri ja äiti kotirouva.

Heillä oli hiukan isompi talo kuin meillä ja siellä oli tammikeittiö, parkettilattiat, takkahuone ym. mitä meidän paljon vaatimattomammassa talossa ei ollut. Meillä on vanha auto, heillä uusi. Meillä vaatteet oli äidin itse tekemisä tai äidin työkavereitten lasten vanhoja, heillä lasten vaatteet ostettiin uutena kaupasta. Me mentiin kesäisin sukulaisten mökille, he matkustivat etelään. Meillä oli viikonloppuisin samaa ruokaa kuin arkena, he menivät ravintolaan tai kutsuivat tuttavaperheitä päivälliselle (ei meitä). Jos sain jonkun uuden jutun, esim sähköurut, heidän lapsille ostettiin vastaava, mutta se kalliimpi versio.

Miten yhden insinöörin palkalla pystyi elämään paljon leveämpää elintasoa kuin kahden perusduunarin palkalla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä helvetistä meidän pitäisi se nyt selvittää? Keskittyisit nykyhetkeen eikä vanhojen märehtimiseen.

Vierailija
2/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirouva myi persettä, mies teki pimeää keikkahommaa, perintöjä, lottovoitto, kuka hitto tietää? Mitä väliä sillä nyt on ja miksi tällaista pitää kysellä täältä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistä helvetistä meidän pitäisi se nyt selvittää? Keskittyisit nykyhetkeen eikä vanhojen märehtimiseen.

No jos jollain on muistikuvaa tai tietoa 70-80 luvun palkkaeroista 

Vierailija
4/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä. Insinöörisetäni rakensi uuden omakotitalon ja vaimonsa oli kotirouva. Ruuat olivat toista kuin meillä, serkut halveksuivat köyhien ruokina talouskyljyksiä, meillä ne olivat harvinaista herkkua hintansa puolesta. Harrastuksia oli, minulla ei. Molemmat vanhempani olivat töissä duunarihommissa, mutta elintasoero oli huima. Setä ajeli uudella länsiautolla, omalla isälläni oli käytettyjä ladoja. 

Vierailija
5/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös syntynyt -71. Isä opistoinsinöööri, äiti toimistotyöntekijä, 2 lasta. Eli kylläkin kaksi työssäkäyvää. Meillä oli lapsuudessa lastenhoitaja muutaman vuoden kotona. Ei kylläkään matkustelu ulkomailla. Uusi auto 80-luvulla. Isohko kerrostaloasunto. 

Vierailija
6/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös syntynyt -71. Isä opistoinsinöööri, äiti toimistotyöntekijä, 2 lasta. Eli kylläkin kaksi työssäkäyvää. Meillä oli lapsuudessa lastenhoitaja muutaman vuoden kotona. Ei kylläkään matkustelu ulkomailla. Uusi auto 80-luvulla. Isohko kerrostaloasunto. 

Onko sinulla tietoa oliko isäsi palkka esim tuplaten äitisi palkkaan verrattuna, vai millainen ero oli? Lastenhoitajan palkka oli varmaankin huomattavasti pienempi kuin äitisi palkka, kun sellainen kannatti palkata

Vierailija
7/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä tarkkoja tietoja palkoista. Varmaankin oli lastenhoitajan palkka pieni, ehkä myös oheismaksut pieniä ja palkkaaminen helpompaa kuin nykyisin. Vanhemmat myös panostivat lasten harrastuksiin. Äiti teki kaikki ruuat itse ja leipoi. Koin kyllä että rahaa oli enemmän kuin monen kaverin perheessä. Toisaalta oltiin tarkkoja ettei käytetty "turhuuksiin" ja kannustettiin säästämään. 

Vierailija
8/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä missä se insinööri oli töissä ja millaista palkkaa sieltä sai. Sehän on voinnut olla vaikka 4x verrattuna teidän vanhempien palkkaan.

Vierailija
9/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipalkka vuonna 1980 oli vuodessa 47600 markkaa, eli alle 4000 markkaa kuukaudessa, siitä vielä verot pois. 

Vierailija
10/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloeroja mitataan Gini-kertoimella. Mitä suurempi kerroin, sitä suuremmat tuloerot. Vuonna 1966 Gini.kerroin Suomessa oli 32 ja vuonna 2023 (en löytänyt heti tuoreempaa) 26,6. Eli tuloerot ovat pienentyneet huomattavasti. Koko EU:n Gini vuonna 2023 oli 29,6.   Suomi on Euroopan pienimpien tuloerojen maita.

Vierailija
11/11 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunareiden palkka oli suunnilleen sama kuin akateemisten työntekijöidenkin. 80-luvun alussa opettajat saivat 5000 markkaa kuukaudessa palkkaa. Duunarit saivat suunnilleen samanlaista palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme