Nyt täällä on vihainen äiti. Miten voi äikän ope olla näin ammattitaidoton??
Seiskaluokkalaisella on keskivaikea lukihäiriö. Se näkyy erityisesti siinä, että kirjaimet vaihtavat paikkaa tai niitä puuttuu ja lapsi arvailee sanoja. Lukeminen on niin vaikeaa ja hidasta, että lapsi ei pysty lukemalla oppimaan. Tästä on diagnoosi. Kirjoitustehtävissä on päätös, että oikeinkirjoitusta ei arvioida vaan arvioidaan sisältöä. Open sijainen oli kommentoinut kirjoitelmaa "en pysty arvioimaan. Useista sanoista ei saa selvää, joten ajatusta on vaikea ymmärtää. Kirjoitelma on uusittava läksyparkissa". Lapsi on pettynyt itseensä kun ei pysty parempaan.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadit mahdottomia sijaiselta, joka ei tunne oppilaita. Ei sijainen voi kaivella kaikkien oppilaiden tukipäätöksiä auki, eikä välttämättä edes voisi vaikka haluaisi. Jos äikän sijaisella on 150 uutta oppilasta, on siinä ihan perushommassa tekemistä.
Täällä raivoaminen ei auta asiassa. Parasta on, jos otat suoraan häneen ja asiallisesti selität taustaa ja ehdotat, että laaja-alainen erityisopettaja voi selittää sijaiselle lisää. Lapselta voi ja pitää kuitenkin vaatia myös asioita, vaikka millä diagnoosilla. Kyse on opetusjärjestelyistä ja -resursseista koulun puolelta, ei kenenkään osaamattomuudesta.
No kyllähän häneltä vaaditaankin mutta omien haasteiden mukaan. Ymmärrän sun pointin, mutta en ymmärrä miksi ope kommentoi noin kysymättä ensin asiaa multa tai lapselta. Ei kai tuollainen teksti ole normaalia.
Että ensin haukutte mun lasta, että hän on laiska kun hän ei osaa kirjoittaa ja nyt sellainen hänen kirjoittama teksti on normaali? En ymmärrä...
Luulisi että ope ymmärtäisi että ongelmia on, jos ei saa selvää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Teet lapsellesi karhunpalveluksen, ap, jollet opeta hänelle työntekoa. Jos on lukivaikeus, täytyy treenata tuhat kertaa enemmän kuin muiden. Olen itse opettaja ja nepsy. Tämä tarkoittaa sitä, että minun on nähtävä hirmuisesti vaivaa sellaisten asioiden kanssa, jotka kollegoiltani sujuvat kuin vettä vain. Lapsellani on vaikeuksia matematiikassa. Hän joutuu treenaamaan matematiikkaa arviolta kolme kertaa enemmän kuin paras kaverinsa. Välillä itkee kohtaloaan, mutta voi! Tämä maailma on epäreilu.
Jollet nyt pistä lastasi tosiasioiden eteen, lapsen kohtalo luku- ja kirjoitustaidottomana on vähintäänkin karu, ellei hänellä satu olemaan jotain ylivertaista taitoa tai ominaisuutta, jonka avulla hän voi aikuisena pärjätä ja elättää itsensä.
Lisäksi: onko käsialassa puutteita? Hyvällä käsialalla kirjoitettu teksti on usein luettavaa, vaikka siinä olisi paljon virheitä.
Siis mitä mä just luin? Olet opettaja ja nepsy ja sulla on pokkaa täällä neuvoa toisia, että tuntikaupalla päivittäin pitäisi opetella asiaa, johon ei välttämättä pysty vaikka päällään seisoisi.
On eri asia opettaa, että opiskelu kannattaa, mutta tää on jo melkein sadistinen ajattelutapa.
Mitä jos menisit kertaamaan itse tuhat kertaa oppimisvaikeuksien oppikirjaa ja lukisit sen sitten kerran vaikka ajatuksella, koska sulla on jäänyt jotain tajuamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet lapsellesi karhunpalveluksen, ap, jollet opeta hänelle työntekoa. Jos on lukivaikeus, täytyy treenata tuhat kertaa enemmän kuin muiden. Olen itse opettaja ja nepsy. Tämä tarkoittaa sitä, että minun on nähtävä hirmuisesti vaivaa sellaisten asioiden kanssa, jotka kollegoiltani sujuvat kuin vettä vain. Lapsellani on vaikeuksia matematiikassa. Hän joutuu treenaamaan matematiikkaa arviolta kolme kertaa enemmän kuin paras kaverinsa. Välillä itkee kohtaloaan, mutta voi! Tämä maailma on epäreilu.
Jollet nyt pistä lastasi tosiasioiden eteen, lapsen kohtalo luku- ja kirjoitustaidottomana on vähintäänkin karu, ellei hänellä satu olemaan jotain ylivertaista taitoa tai ominaisuutta, jonka avulla hän voi aikuisena pärjätä ja elättää itsensä.
Lisäksi: onko käsialassa puutteita? Hyvällä käsialalla kirjoitettu teksti on usein luettavaa, vaikka siinä ol
Samaa mieltä. Harmittaa lapsen puolesta kun luullaan että hän on laiska ja ei yritä vaikka hän koko ajan yrittää parhaansa. Käsiala ei varmasti ole kaunein mutta kyllä siitä saa selvää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö halua, että lapsesi oppii kirjoittamaan?? Ilmankos peruskoulusta valmistuu mitään osaamattomia oppilaita, jos vanhemmatkin vinkuu, että "eihän mun lapsen vaan tartte?!"
Onko tuon tasoisen lapsen paikka edes normaalissa peruskoulussa?
Oi paikalla on selvänäkijäkin! Pystyt määrittelemään lapsen tason vauvapalstan aloituksesta! Kerrohan mikä on tämän viikon Eurojackpot-rivi?
Seiskaluokkalainen ei käytännössä osaa lukea eikä kirjoittaa. Mua ei oikeastaan kiinnosta, mikä hieno diagnoosi tuollaiselle lapselle annetaan, mutta miten hän oppii mitään? Käytännössä lukutaidoton. Mites työelämä, ei sielläkään ole mitään erityisavustsjia.
Ok, on pienryhmäopetuksessa osan aikaa, hyvä.
Osaat kirjoittaa hyvin. Osaako ap:n lapsi? Ja muutenkin mua kiinnostaa, että miten työelämässä pärjää, kun melkein joka ammatissa pitää osata lukea edes ohjeita. Vai onko sulla työ, jossa ei tarvitse?
Meillä aloitettiin lapselle 5 vuotiaana jo harjoitukset kirjainten ja numeroiden kanssa kotona.
Nyt ekalla ja hyvin sujuu niiden suhteen. Ehdittiin jauhaa asioita 2 vuotta leikin varjolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö halua, että lapsesi oppii kirjoittamaan?? Ilmankos peruskoulusta valmistuu mitään osaamattomia oppilaita, jos vanhemmatkin vinkuu, että "eihän mun lapsen vaan tartte?!"
Onko tuon tasoisen lapsen paikka edes normaalissa peruskoulussa?
Minulla on lukihäiriö ja vieläkin jää kirjaimia pois jos kirjoitan ilman korjaavaa tekstinsyöttöä. Työskentelen robotiikan suunnittelun parissa ja tienaan kuukaudessa sen mitä äidinkielen opettaja vuodessa. Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia. En sanoisi että valmistuin mitään osaamattomana peruskoulusta, vaikka en oppinut kirjoittamaan oikein.
Lukihäiriösi näyttäytyy siinä, ettet ihan ymmärtänyt mistä tässä ketjussa on kyse. Sinulla on lukihäiriö, joka ilmenee siten että tekstistä jää kirjaimia pois.
AP:n lapsella on lukihäiriö, eikä hän osaa lukea kunnolla vaan arvailee sanoja. Lisäksi hän kirjoittaa tekstiä joka ei ole ymmärrettävää.
Pieni vivahde-ero. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?
Lapsesi kuulostaa lukutaidottomalta ei lukihäiriöiseltä
Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap
Lukihäiriöinenkin oppii lukemaan ja kirjoittamaan ihan hyvää kieltä. Sun lapsen pitää vaan harjoitella lääkärin diagnoosista huolimatta. Älä estä omaa lastasi oppimasta.
Samaa mieltä. Harmittaa lapsen puolesta kun luullaan että hän on laiska ja ei yritä vaikka hän koko ajan yrittää parhaansa. Käsiala ei varmasti ole kaunein mutta kyllä siitä saa selvää. Ap
Lapsesi joko ei yritä tosissaan tai sitten hän kuuluisi mukautettuun opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadit mahdottomia sijaiselta, joka ei tunne oppilaita. Ei sijainen voi kaivella kaikkien oppilaiden tukipäätöksiä auki, eikä välttämättä edes voisi vaikka haluaisi. Jos äikän sijaisella on 150 uutta oppilasta, on siinä ihan perushommassa tekemistä.
Täällä raivoaminen ei auta asiassa. Parasta on, jos otat suoraan häneen ja asiallisesti selität taustaa ja ehdotat, että laaja-alainen erityisopettaja voi selittää sijaiselle lisää. Lapselta voi ja pitää kuitenkin vaatia myös asioita, vaikka millä diagnoosilla. Kyse on opetusjärjestelyistä ja -resursseista koulun puolelta, ei kenenkään osaamattomuudesta.
No kyllähän häneltä vaaditaankin mutta omien haasteiden mukaan. Ymmärrän sun pointin, mutta en ymmärrä miksi ope kommentoi noin kysymättä ensin asiaa multa tai lapselta. Ei kai tuollainen teksti ole normaalia. Ap
Kysyä kaikilta oppilailta ja vanhemmilta, että mitä saa kirjoittaa? Ei se ole mahdollista, mietitään vaikka kirjoitelmien määrää ja sijaisen työtaakkaa. Ihan normaalia on kirjoittaa, että en saa selvää tekstistäsi tai käsialastasi, jos se vaan on niin ettei saa selvää. Ymmärrän kyllä, että lastasi turhauttaa, mutta sinun tulee pysyä rauhallisena ja aikuisen lailla toimia ja selvitellä.
Vierailija kirjoitti:
No jos tekstistä ei saa mitään selvää niin miten se olisi pitänyt pisteyttää?
Täydet pisteet, jotta Tauno-Laurille ei tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on liikaa töitä ja epärealistiset mahdollisuudet vaikuttaa.
No ennen nämä lukutaidottomat oli apukoulussa ja siellä opetettiin heidän tasoisia juttuja. Nykyään nämä ovat perusopetuksessa.
Ja huoli pois, ap:n lapsi saa kyllä tutkinnon ammattikoulusta. Siellä ei ole vuosiin enää ollut välttämätöntä osata lukea tai osata suomen kieltä.
Lukivaikeutta voi kuntouttaa tehokkaasti lievemmäksi. Äänikirjat ja helpotetut tehtävät eivät tätä kuntouttamista tee. Aikuisten elämässä ei ole mitään helpotuksia olemassa ja luku- ja kirjoitustaidottomana syrjäytyy. Omien haasteiden mukaan vaatiminen on kusetusta, koska aikuisten maailmassa rima on kaikille korkealla. Holhouksen alaiset ovat tästä tietysti poikkeuksena.
Pistä lapsesi sanelemaan aine ensin koneella tekstiksi. Sen jälkeen hän kirjoittaa sen käsin "puhtaaksi".
Lukeehan lapsesi vähintään tunnin päivässä? Jos ei niin treenit käyntiin ja äkkiä.
Terkuin lukihäiriöinen ope.
Onko normi lapsi kysymyksessä? Olkoot vaikka olisi lukihäiriö, kyllä koulussa selviää, kenties enemmän joutuu työtä tekemään. Vai eikö osaa lukea ei kirjoittaa, normaali luokalla>?????
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lukihäiriö ja Adhd, josta en saanut diagnoosia, kun vasta aikuisena. Perus luokalla olen porskuttanut silti. Ja vaikka virheitä tuli aina, vaikka kaikkeni yritin. Kirjoituksesta sai kuitenkin hyvin selvää, kun sitä harjoitteli. Minulle ei yksinkertaisesti sallittu kirjoittaa harakanvarpaita. Tuon oppilaan ei olisi pitänyt päästä neljänneltä luokalta läpi. Pikkuhiljaa hänestä tulee yhteiskunnan ongelma, jos mitään ei osata vaatia.
Ja sinä kirjoitatkin tekstiä, joka on selkeää ja hyvin ymmärrettävää. 🌺
Tietokone on tähän passeli apuväline ja sen avulla pystyy kirjoittamaan ymmärrettävää tekstiä ja tarinaa.
Usein lukihäiriöisten yläkoululaisten kanssa opetellaan erilaisten tekstinkäsittelyohjelmien avulla oikeinkirjoitusta ja kone merkataan heille suunnitelmaan oppimisen tukivälineeksi, jotta se voi olla käytössä joka tunnilla, missä on tarve. Mutta toki sitten niin, että se ei ole viihdyke ja pelipaikka, vaan kuntoutusväline, jotta kaveri oppisi pärjäämään häiriönsä kanssa.
t. erkka
Olen opettanut yläkoulussa äikkää 24 vuotta. Oppilaita minulla on ollut varmaan lähemmäs 2000. Yksikään ei ole ollut niin heikko, ettei halutessaan olisi pystynyt tuottamaan helpohkosta aiheesta lyhyttä, ymmärrettävää tekstiä.
Kuulostaa siltä, että tällä oppilaalla ei ole vain keskivaikea lukihäiriö vaan paljon vakavampia ongelmia.
T. Yläkoulun äikänope
Ikävä tosiasia on että lukihäiriöön auttaa vain lukeminen ja kirjoittaminen. Lukeminen on häiriön takia vaikeaa ja raskasta, mutta taidot paranevat vain lukemalla, mielellään paperikirjoja useita tunteja päivässä. Joko lapsi trenaa tai selviytyy lipun eläämänsä nykyisillä taidoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?
Oletko TYHMÄ ????? Aloituksessa luki että lapsella on lukihäiriö !!!! Kyllä se on myös esimerkiksi prinsessa Victorialla. Kyllä vika on opettajassa jos ei ymmärrä selvää suomea eikä ota selvää, että tästä on viety kouluun paperit.
Saatan olla tyhmäkin mutta silloin kun olin itse koulussa, lukihäiriöiset osasivat kirjoittaa ymmärrettäviä sanoja ja eivät arvailleet sanoja. Aloituksessa kirjoitettiin että äikän opettaja ei saanut edes sanoista selvää ja äiti myönsi että hänen lapsensa arvailee sanoja
Et ole tyhmä mutta ymmärtämätön koska asia ei kosketa sinua. Lukihäiriöitä on hyvin eri asteisia ja itsellä lievä/kohtalainen. 90-luvulla kun koulussa luettiin vuorotellen ääneen niin todellakin arvailin sanoja parin kirjaimen perusteella etten olisi niin paljon hitaampi kuin muut. Serkulla taas on vaikea lukihäiriö ja hänellä oli lähes joka sanassa kirjoitusvirheitä. Molemmista tuli kuitenkin ihan hyvä palkkaisissa töissä käyviä veronmaksajia. Peruskoulussa täytyy osata vähän kaikkea mutta harvassa työssä tarvitsee kuin muutamaa osa-aluetta. Sitten oikeassa elämässä autisti Muskeista tulee miljardöörejä ja "kympin oppilaista" korkeakoulutettuja kaupan kassoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä taas tietämättömän moukan lätinää. Et ole lukihäiriöön tutustunut koskaan? Se nimen omaan pahimmillaan tarkoittaa sitä että ei välttämättä tule koskaan pystymään lukea kunnolla🙄
Ap, lapselle heti käyttöön kokeiden täydentäminen keskustelulla, celia kirjasto, aikarajat kokeista pois, sekä se että kirjoitushäiriöitä ei oteta arvosteluun mukaan. Erityisopelta saa lisätietoa!
Mietipä sitä, me 70-80 lukujen lukihäiriöiset ollaan töissä, siihen aikaan jäätiin jälki-istuntoon opettelemaan vaikkei se lukihäiriö sillä parantunut. Minäkin olin joka viikko, kun jotain piti opetella ulkoa siellä istumassa, miten opin mitään ulkoa kun sanat ja rivit hyppii ?