Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt täällä on vihainen äiti. Miten voi äikän ope olla näin ammattitaidoton??

Vierailija
08.05.2025 |

Seiskaluokkalaisella on keskivaikea lukihäiriö. Se näkyy erityisesti siinä, että kirjaimet vaihtavat paikkaa tai niitä puuttuu ja lapsi arvailee sanoja. Lukeminen on niin vaikeaa ja hidasta, että lapsi ei pysty lukemalla oppimaan. Tästä on diagnoosi. Kirjoitustehtävissä on päätös, että oikeinkirjoitusta ei arvioida vaan arvioidaan sisältöä. Open sijainen oli kommentoinut kirjoitelmaa "en pysty arvioimaan. Useista sanoista ei saa selvää, joten ajatusta on vaikea ymmärtää. Kirjoitelma on uusittava läksyparkissa". Lapsi on pettynyt itseensä kun ei pysty parempaan. 

Kommentit (198)

Vierailija
41/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?

Lapsesi kuulostaa lukutaidottomalta ei lukihäiriöiseltä

Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap

Jaa lääkärikö nykyisin diagnosoi lukihäiriön? 

Koulupsykologi on tehnyt tutkimukset, mutta ollaan neurolla oltu paljon tutkimuksissa. Ap

Vierailija
42/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö halua, että lapsesi oppii kirjoittamaan?? Ilmankos peruskoulusta valmistuu mitään osaamattomia oppilaita, jos vanhemmatkin vinkuu, että "eihän mun lapsen vaan tartte?!"

Onko tuon tasoisen lapsen paikka edes normaalissa peruskoulussa?

Oi paikalla on selvänäkijäkin! Pystyt määrittelemään lapsen tason vauvapalstan aloituksesta! Kerrohan mikä on tämän viikon Eurojackpot-rivi?

Seiskaluokkalainen ei käytännössä osaa lukea eikä kirjoittaa. Mua ei oikeastaan kiinnosta, mikä hieno diagnoosi tuollaiselle lapselle annetaan, mutta miten hän oppii mitään? Käytännössä lukutaidoton. Mites työelämä, ei sielläkään ole mitään erityisavustsjia.

Ok, on pienryhmäopetuksessa osan aikaa, hyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on liikaa töitä ja epärealistiset mahdollisuudet vaikuttaa.

Vierailija
44/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadit mahdottomia sijaiselta, joka ei tunne oppilaita. Ei sijainen voi kaivella kaikkien oppilaiden tukipäätöksiä auki, eikä välttämättä edes voisi vaikka haluaisi. Jos äikän sijaisella on 150 uutta oppilasta, on siinä ihan perushommassa tekemistä.

Täällä raivoaminen ei auta asiassa. Parasta on, jos otat suoraan häneen ja asiallisesti selität taustaa ja ehdotat, että laaja-alainen erityisopettaja voi selittää sijaiselle lisää. Lapselta voi ja pitää kuitenkin vaatia myös asioita, vaikka millä diagnoosilla. Kyse on opetusjärjestelyistä ja -resursseista koulun puolelta, ei kenenkään osaamattomuudesta.

Vierailija
45/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?

Oletko TYHMÄ ????? Aloituksessa luki että lapsella on lukihäiriö !!!! Kyllä se on myös esimerkiksi prinsessa Victorialla. Kyllä vika on opettajassa jos ei ymmärrä selvää suomea eikä ota selvää, että tästä on viety kouluun paperit. 

Saatan olla tyhmäkin mutta silloin kun olin itse koulussa, lukihäiriöiset osasivat kirjoittaa ymmärrettäviä sanoja ja eivät arvailleet sanoja. Aloituksessa kirjoitettiin että äikän opettaja ei saanut edes sanoista selvää ja äiti myönsi että hänen lapsensa arvailee sanoja

Vierailija
46/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö halua, että lapsesi oppii kirjoittamaan?? Ilmankos peruskoulusta valmistuu mitään osaamattomia oppilaita, jos vanhemmatkin vinkuu, että "eihän mun lapsen vaan tartte?!"

Haluan mutta ei hän voi mitään että kirjaimia puuttuu. Voi hyvänen aika miten paljon erilaisia strategioita erkkaope on neuvonut ja niitä on kokeiltu ja noudatetaan mutta ei ne kirjaimet silti aina osu. Ap

Hän on vasta seitsemännellä luokalla. Totta kai opettelua jatketaan.

Vierailija
47/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän tarvisi ihan toisenlaisia tukitoimia. Eihän tuollaisesta koulunkäynnistä ole hänelle mitään hyötyä. Eikö ap ole huolissaan lapsensa tilanteesta? Ainoastaan läksypsrkista? Mihin ammattiin hän voi päästä, jollei opi lukemaan. Tunnen lukihäiriöisiä, joilla on yliopistotutkinto.

Onkohan tässä kyse jostain muusta kuin lukihäiriöstä.

Vierailija
48/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadit mahdottomia sijaiselta, joka ei tunne oppilaita. Ei sijainen voi kaivella kaikkien oppilaiden tukipäätöksiä auki, eikä välttämättä edes voisi vaikka haluaisi. Jos äikän sijaisella on 150 uutta oppilasta, on siinä ihan perushommassa tekemistä.

Täällä raivoaminen ei auta asiassa. Parasta on, jos otat suoraan häneen ja asiallisesti selität taustaa ja ehdotat, että laaja-alainen erityisopettaja voi selittää sijaiselle lisää. Lapselta voi ja pitää kuitenkin vaatia myös asioita, vaikka millä diagnoosilla. Kyse on opetusjärjestelyistä ja -resursseista koulun puolelta, ei kenenkään osaamattomuudesta.

No kyllähän häneltä vaaditaankin mutta omien haasteiden mukaan. Ymmärrän sun pointin, mutta en ymmärrä miksi ope kommentoi noin kysymättä ensin asiaa multa tai lapselta. Ei kai tuollainen teksti ole normaalia. Ap 

Vierailija
49/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vaikea lukihäiriö ja silti opin lukemaan alle kouluikäisenä. Äiti opetti. Koulussa havaittiin lukihäiriö ja minut laitettiin tukiopetukseen. Opiskelin tuplasti enemmän kuin muut ja tein lisätehtäviä kotona 4 tuntia illassa. Kun menin 7. luokalle luin ja kirjoitin ihan sujuvasti. 

Mitenkään syyllistämättä, mitä sinä olet äitinä tehnyt lapsesi hyväksi? Muuta kuin haukkunut muita.

Vierailija
50/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet lapsellesi karhunpalveluksen, ap, jollet opeta hänelle työntekoa. Jos on lukivaikeus, täytyy treenata tuhat kertaa enemmän kuin muiden. Olen itse opettaja ja nepsy. Tämä tarkoittaa sitä, että minun on nähtävä hirmuisesti vaivaa sellaisten asioiden kanssa, jotka kollegoiltani sujuvat kuin vettä vain. Lapsellani on vaikeuksia matematiikassa. Hän joutuu treenaamaan matematiikkaa arviolta kolme kertaa enemmän kuin paras kaverinsa. Välillä itkee kohtaloaan, mutta voi! Tämä maailma on epäreilu.

Jollet nyt pistä lastasi tosiasioiden eteen, lapsen kohtalo luku- ja kirjoitustaidottomana on vähintäänkin karu, ellei hänellä satu olemaan jotain ylivertaista taitoa tai ominaisuutta, jonka avulla hän voi aikuisena pärjätä ja elättää itsensä. 

Lisäksi: onko käsialassa puutteita? Hyvällä käsialalla kirjoitettu teksti on usein luettavaa, vaikka siinä olisi paljon virheitä. 

Kovaa puhetta, tiedän. Mutta ap, sinun on kohdattava tämä asia, jos välität lapsesi tulevaisuudesta.

p.s. Jos olet miljardööri ja jätät lapsellesi huiman perinnön, jonka ansiosta lapsesi ei tarvitse tehdä työtä aikuisena, voit skipata tämän viestin.

Vierailija
51/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa lääkärikö nykyisin diagnosoi lukihäiriön? 

Tuleeko se jollekin yllätyksenä, että vain lääkäri voi tehdä diagnooseja? 

Vierailija
52/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lukihäiriö ja vieläkin jää kirjaimia pois jos kirjoitan ilman korjaavaa tekstinsyöttöä. Työskentelen robotiikan suunnittelun parissa ja tienaan kuukaudessa sen mitä äidinkielen opettaja vuodessa. Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia. En sanoisi että valmistuin mitään osaamattomana peruskoulusta, vaikka en oppinut kirjoittamaan oikein.

Vierailija
53/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän tarvisi ihan toisenlaisia tukitoimia. Eihän tuollaisesta koulunkäynnistä ole hänelle mitään hyötyä. Eikö ap ole huolissaan lapsensa tilanteesta? Ainoastaan läksypsrkista? Mihin ammattiin hän voi päästä, jollei opi lukemaan. Tunnen lukihäiriöisiä, joilla on yliopistotutkinto.

No olenhan huolissani. Muita diagnooseja en tänne kerro vaikka olisikin. Ap

Vierailija
54/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapselle tietenkin toivon hyvää jatkossa. Sama

Vierailija
55/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vähäjärkisenä olet mennyt lisääntymään kun et täälläkään perusasioita ymmärrä.

Vierailija
56/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi paikalla on selvänäkijäkin! Pystyt määrittelemään lapsen tason vauvapalstan aloituksesta! Kerrohan mikä on tämän viikon Eurojackpot-rivi?

Seiskaluokkalainen ei käytännössä osaa lukea eikä kirjoittaa. Mua ei oikeastaan kiinnosta, mikä hieno diagnoosi tuollaiselle lapselle annetaan, mutta miten hän oppii mitään? Käytännössä lukutaidoton. Mites työelämä, ei sielläkään ole mitään erityisavustsjia.

Ok, on pienryhmäopetuksessa osan aikaa, hyvä. 

Ihminen voi työskennellä vaikka maatalouden tai matematiikan parissa vaikka lukutaito olisi välttävä. T.Lukihäiriöinen insinööri.

Vierailija
57/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän häneltä vaaditaankin mutta omien haasteiden mukaan. Ymmärrän sun pointin, mutta en ymmärrä miksi ope kommentoi noin kysymättä ensin asiaa multa tai lapselta. Ei kai tuollainen teksti ole normaalia. Ap 

Siksi, että hän on sijainen, eikä tunne lastasi. Mikä tekstissä on mielestäsi epänormaalia?

Vierailija
58/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä on väliä mistä siinä on kyse jos lopputulos on sutta. En minä autoakaan saa katsastuksesta läpi jos kojetaulussa loistaa vikavalo. Se on vaan häiriö eikä korjaamisen puutetta.

Vierailija
59/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v:tun vtun v:ttu. Ennen lapset oli laiskoja tai lahjattomia. Nyt niille hetaan diagnoosi?

Vierailija
60/198 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lukihäiriö ja Adhd, josta en saanut diagnoosia, kun vasta aikuisena. Perus luokalla olen porskuttanut silti. Ja vaikka virheitä tuli aina, vaikka kaikkeni yritin. Kirjoituksesta sai kuitenkin hyvin selvää, kun sitä harjoitteli. Minulle ei yksinkertaisesti sallittu kirjoittaa harakanvarpaita. Tuon oppilaan ei olisi pitänyt päästä neljänneltä luokalta läpi. Pikkuhiljaa hänestä tulee yhteiskunnan ongelma, jos mitään ei osata vaatia.