Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen työtä tekevillä oli vara kotiapulaisiin, mökkeihin, asuntoautoihin yms. Ei ole enää.

Vierailija
08.05.2025 |

Se että moni yrittäjä, lääkäri jne oli varakas, toi työpaikkoja paljon Suomeen. Oli kotiapulaisia ja sen myötä lisää töitä tarjolla. Oli mökit, kelkat, vaunut, loma-osakkeet jne. Verojakin nämä maksoi. Nyt lääkärinkään nettopalkka ei riitä kuin tavatallaajan perus omakotitaloon muista huvituksista puhumattakaan. Ja mikä työmäärä. Verottaja vie suomalaisilta kaiken. Miksi kukaan enää haluaa asua Suomessa kun edes omalla työllä ei voi ja saa vaurastua. 

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lienee koko jutun juoni. Jos työllä rikastuis, orjat saattaisivat hypätä pois oravanpyörästä. Kuka sitten polkee?

Vierailija
2/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei myöskään ollut asumistukia, vaan asuttiin jonkun nurkissa pienessä huoneessa alivuokralaisena ilman omaa vessaa, keittiötä ja suihkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä veroja saa monella tapaa takaisin. Esimerkiksi synnytys ilmaista Suomessa ja USA:ssa viisinumeroinen luku.

Aina voi tosiaan muuttaa jos on sitä mieltä että näin ei saisi olla.

Vierailija
4/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että koulutettujen pitää maksaa kouluttamattomien synnytystalkoista. Ehdotan tasaveroa. Kouluttamattomat käyttää eniten palveluja kaiken lisäksi, verovaroin tuotettuja. 

Vierailija
5/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla mun isä teki keskipalkkaista työtä ja äiti oli kotiäiti. Meidän perheellä oli uusi omakotitalo Etelä-Suomessa lähellä palveluita, monta lasta perheessä ja uusi auto.

Mun parikymppinen lapsi tekee nyt samaa työtä. Mutta asuu kahdestaan puolisonsa kanssa kerrostalokaksiossa vuokralla, ei lapsia eikä autoa. Ei olisi mitenkään  varaa samaan elintasoon vaikka puolisokin tekee työtä. 

Vierailija
6/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki siirtää valtion vero rahaa niiden taskuun joka asuntoja omistaa ja ne on sijoitusyhtiöt. Että se siitä. 

Vierailija
7/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä tekevillä kotiapulaisilla ei ollut varaa mihinkään noista.

Vierailija
8/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon voisi muotoilla niinkin, että ennen oli isot perheet, pieni maatila ei kaikkia lapsia elättänyt eikä ollut rahaa opiskella eikä saanut tukia. Siksi oli pakko lähteä kaupunkiin piikomaan, kotiapulaiseksi tai lastenhoitajaksi. 

Kotiapulaisetkin tekivät ahkerasti töitä, mutta ei heillä ollut varaa mihinkään apulaisiin, mökkeihin tai asuntoautoihin. Rikkailla oli varaa, koska eivät maksaneet veroja, ja köyhien oli pakko suostua piikomaan. 

Vierailija
9/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei myöskään ollut asumistukia, vaan asuttiin jonkun nurkissa pienessä huoneessa alivuokralaisena ilman omaa vessaa, keittiötä ja suihkua.

Totta, minun vanhemmat asui kaupungin keskustassa kahden vanhemman sisarukseni kanssa, oli keittiö ja yksi huone, kylmä vesi tuli sentään sisään ja ulkohuussissa kävivät, pesu tapahtui ammeessa johon piti keittää lämmintä vettä puuhellalla. Kun minä ilmoitin tulosta muuttivat sitten rivitalo kolmioon, jossa asuttiin sitten niin kauan kuin kotona oltiin, vuodesta -71 lähtien. 

Vierailija
10/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin ollut varaa ennenkään näillä kotiapulaisilla, jotka vastaavat nykyajan duunareita. Nykyaikana on tilanne on vaan se että ne ihmiset jotka ennen käyttävät henkilökuntaa ja hankkivat mökkejä ym eivät enää ole niistä niin kiinnostuneita. Varaahan kyllä olisi mutta nykyään tykätään etelänmatkailusta, jota suuret ikäluokat harrastivat paljon vähemmän kuin nykyään työikäiset.

Vierailija
11/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla mun isä teki keskipalkkaista työtä ja äiti oli kotiäiti. Meidän perheellä oli uusi omakotitalo Etelä-Suomessa lähellä palveluita, monta lasta perheessä ja uusi auto.

Mun parikymppinen lapsi tekee nyt samaa työtä. Mutta asuu kahdestaan puolisonsa kanssa kerrostalokaksiossa vuokralla, ei lapsia eikä autoa. Ei olisi mitenkään  varaa samaan elintasoon vaikka puolisokin tekee työtä. 

Me ollaan molemmat miehen kanssa korkeakoulutettuja ja asiantuntijatyössä. Mietittiin sitä tossa joku päivä, että opiskelemaan lähtiessä sitä kuvitteli, että kun on maisterinpaperit taskussa ja hyvä työ, niin voi sitten elää vähän leveämmin. 

Siis omistaa kivan talon lisäksi vaikka vene, pieni mökki, hieno auto... 

Ja paskan marjat. 

Vierailija
12/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärin palkoilla vieläkin voi elellä hyvin. Kyllä ainakin täällä paikallinen silmälääkäri on verotilastojen kakkonen apteekkarin jälkeen. 

Ennen rikkaat piti kotiapulaisia. Kotiapulainen asui pienessä huoneessa ja oli töissä lähes aina. Ei oikein taitaisi kukaan tuohon ryhtyä. Ei omaa rauhaa, ei omaa vessaa, ei keittiöä, vaan asut toisen nurkissa. 

Ja kyllä nykyään tavallisetkin työtötekevät ostelee mökkejä ja omistavat asuntoayutoja ym. Näin ainakin omassa tuttava piirissä. kun olin lapsi, nuo oli oikeasti vain rikkaiden huveja. 

Vierailija
13/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos +10k€ tyypit valittaa ettei palkalla pärjää niin mietis miten meillä muilla menee.

Vierailija
14/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä veroja saa monella tapaa takaisin. Esimerkiksi synnytys ilmaista Suomessa ja USA:ssa viisinumeroinen luku.

Synnytys ilmaista Suomessa? Missä näin on? Minulle ainakin tuli aika iso lasku ja vauvastakin meni oma maksu, kun oli teholla. Sen sijaan USAssa työkaverin synnytys (keisarinleikkaus) oli ilmainen.

Vierailija
15/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääkärin palkoilla vieläkin voi elellä hyvin. Kyllä ainakin täällä paikallinen silmälääkäri on verotilastojen kakkonen apteekkarin jälkeen. 

Ennen rikkaat piti kotiapulaisia. Kotiapulainen asui pienessä huoneessa ja oli töissä lähes aina. Ei oikein taitaisi kukaan tuohon ryhtyä. Ei omaa rauhaa, ei omaa vessaa, ei keittiöä, vaan asut toisen nurkissa. 

Ja kyllä nykyään tavallisetkin työtötekevät ostelee mökkejä ja omistavat asuntoayutoja ym. Näin ainakin omassa tuttava piirissä. kun olin lapsi, nuo oli oikeasti vain rikkaiden huveja. 

Nii-in ehkä jollain lääkärin palkalla. Mediaanituloisella ei ole varaa oikeen mihinkään parempaan. 

Vierailija
16/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulemma nykyaikaa ja edistystä kun kaikki on paskempaa kuin ennen ... mutta hei tiktoktiktok katso luuriasi ja lumoudu!

Vierailija
17/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan molemmat miehen kanssa korkeakoulutettuja ja asiantuntijatyössä. Mietittiin sitä tossa joku päivä, että opiskelemaan lähtiessä sitä kuvitteli, että kun on maisterinpaperit taskussa ja hyvä työ, niin voi sitten elää vähän leveämmin. 

Siis omistaa kivan talon lisäksi vaikka vene, pieni mökki, hieno auto... 

Ja paskan marjat. 

Taisi olla noilla jo eläköityneillä tai pian eläkkeelle jäävillä sukupolvilla tuo että taloja ja mökkejä ja veneitä ja moottoripyöriä tulee kun malttaa töissä käydä, vaikkei juuri koulutusta olisikaan.

Vierailija
18/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Ennen elettiin säästeliäämmin, pihisteltiin kaikessa niin saatiin se, mihin oli kauan pitkäjänteisesti säästetty, se mitä haluttiin. Ei matkusteltu, ei syöty ulkona, vaatteita tehtiin jopa itse, ei ostettu kaupasta. Ruoka tehtiin kokonaan itse. Autoakaan ei monessakaan taloudessa ollut, kävellen hoidettiin kaikki asiointi. Ei ollut juurikaan kodinelektroniikkaa. Ei ollut kalliita harrastuksia ja  harrastusvälineitä joka lähtöön kuten nykyisin. 

Vierailija
19/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytys ilmaista Suomessa? Missä näin on? Minulle ainakin tuli aika iso lasku ja vauvastakin meni oma maksu, kun oli teholla. Sen sijaan USAssa työkaverin synnytys (keisarinleikkaus) oli ilmainen.

Tais olla vakuutusmaksut maksettu ajallaan...

Vierailija
20/107 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijoiden palkkataso on Suomessa huonontunut reippaasti. On jo kansainvälisestikin matala. Esimerkiksi Thaimaassa saa saman kuin Suomessa, tai jopa enemmän. Ja elinkustannuksethan ovat siellä aivan toisella tasolla kuin Suomessa, joten palkalla saa paljon enemmän. No, Suomessa sentään on vielä maksuttomat korkeakouluopinnot. Vaikka maksuttomuudessakin on ongelmansa, koska ei ole varaa perustaa tarpeeksi koulutuspaikkoja, että kaikki voisivat hankkia haluamansa koulutuksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi