Ennen työtä tekevillä oli vara kotiapulaisiin, mökkeihin, asuntoautoihin yms. Ei ole enää.
Se että moni yrittäjä, lääkäri jne oli varakas, toi työpaikkoja paljon Suomeen. Oli kotiapulaisia ja sen myötä lisää töitä tarjolla. Oli mökit, kelkat, vaunut, loma-osakkeet jne. Verojakin nämä maksoi. Nyt lääkärinkään nettopalkka ei riitä kuin tavatallaajan perus omakotitaloon muista huvituksista puhumattakaan. Ja mikä työmäärä. Verottaja vie suomalaisilta kaiken. Miksi kukaan enää haluaa asua Suomessa kun edes omalla työllä ei voi ja saa vaurastua.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki siirtää valtion vero rahaa niiden taskuun joka asuntoja omistaa ja ne on sijoitusyhtiöt. Että se siitä.
Just tämä. Eihän asumistuesta oikeasti jää köyhälle mitään. Se raha kulkee valtiolta köyhän kautta rikkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Ennen elettiin säästeliäämmin, pihisteltiin kaikessa niin saatiin se, mihin oli kauan pitkäjänteisesti säästetty, se mitä haluttiin. Ei matkusteltu, ei syöty ulkona, vaatteita tehtiin jopa itse, ei ostettu kaupasta. Ruoka tehtiin kokonaan itse. Autoakaan ei monessakaan taloudessa ollut, kävellen hoidettiin kaikki asiointi. Ei ollut juurikaan kodinelektroniikkaa. Ei ollut kalliita harrastuksia ja harrastusvälineitä joka lähtöön kuten nykyisin.
Kyllä mun vanhemmat on aina enemmän ja vähemmän matkustellut. Autokin ostettiin melkein uutena kaupasta. Tästä parikymmentä vuotta, kuuna päivänä ei voi sanoa samaa nyt. Ei riitä rahat tollaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä veroja saa monella tapaa takaisin. Esimerkiksi synnytys ilmaista Suomessa ja USA:ssa viisinumeroinen luku.
Aina voi tosiaan muuttaa jos on sitä mieltä että näin ei saisi olla.Synnytys ilmaista Suomessa? Missä näin on? Minulle ainakin tuli aika iso lasku ja vauvastakin meni oma maksu, kun oli teholla. Sen sijaan USAssa työkaverin synnytys (keisarinleikkaus) oli ilmainen.
Ehkä työkaverisi maksoi sitten sen verran isoa vakuutusmaksua että sen avulla sitten oli ns. "ilmainen"?
Yhdysvalloissa (ilman vakuutusta)
Vaginal delivery (alatiesynnytys): noin $10,000 $15,000
C-section (keisarileikkaus): noin $15,000 $25,000
Vakuutuksella maksettava osuus riippuu vakuutuksesta:
Keskimääräinen omavastuu on usein $2,000$5,000 tai enemmän.
Joissain tapauksissa lähes koko summa katetaan, toisissa vanhemmat maksavat merkittävästi itse.
Suomessa (julkinen terveydenhuolto)
Kansalaisille ja Suomessa asuville: käytännössä ilmainen tai nimellisesti maksullinen.
Synnytys sairaalassa (vuorokausimaksu): n. 48 € / vrk
Keskimääräinen sairaalassaoloaika synnytyksessä: 24 päivää
Kokonaiskustannus äidille: usein alle 200 €
🍼 Vauvan hoito, tutkimukset ja lääkärikäynnit kuuluvat hoitopaketin hintaan. Joskus äitiysneuvola ja synnytykseen liittyvät tutkimukset ovat kokonaan maksuttomia.
Se kotiapulainen teki töitä. Oliko hänellä varaa mökkiin, asuntoautoon ja omaan kotiapulaiseen? Niinpä.
"80-luvulla mun isä teki keskipalkkaista työtä ja äiti oli kotiäiti. Meidän perheellä oli uusi omakotitalo Etelä-Suomessa lähellä palveluita, monta lasta perheessä ja uusi auto."
No oli se elintaso noiden ulkopuolella silloin tosi paljon matalampi. Syötiin lähinnä perus kotiruokaa, ostettiin muutamat vaatteet vuodessa, kellään ei ollut kännyköitä, nettejä tai monia telkkareita ja aina uusimpia pelikoneita. Ei matkusteltu montaa kertaa vuodessa jne.
Nykyään ihmisten raha menee paljon enemmän kaikenlaisen ostamiseen ja kuluttamiseen, ennen panostettiin siihen kotiin suunnilleen kaikki mitä irti saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä veroja saa monella tapaa takaisin. Esimerkiksi synnytys ilmaista Suomessa ja USA:ssa viisinumeroinen luku.
Aina voi tosiaan muuttaa jos on sitä mieltä että näin ei saisi olla.Synnytys ilmaista Suomessa? Missä näin on? Minulle ainakin tuli aika iso lasku ja vauvastakin meni oma maksu, kun oli teholla. Sen sijaan USAssa työkaverin synnytys (keisarinleikkaus) oli ilmainen.
Ehkä työkaverisi maksoi sitten sen verran isoa vakuutusmaksua että sen avulla sitten oli ns. "ilmainen"?
Yhdysvalloissa (ilman vakuutusta)Vaginal delivery (alatiesynnytys): noin $10,000 $15,000
C-section (keisarileikkaus): noin $15,000 $25,000
Vakuutuksella maksettava osuus
Ainoastaan miehelle se on ilmaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla mun isä teki keskipalkkaista työtä ja äiti oli kotiäiti. Meidän perheellä oli uusi omakotitalo Etelä-Suomessa lähellä palveluita, monta lasta perheessä ja uusi auto.
Mun parikymppinen lapsi tekee nyt samaa työtä. Mutta asuu kahdestaan puolisonsa kanssa kerrostalokaksiossa vuokralla, ei lapsia eikä autoa. Ei olisi mitenkään varaa samaan elintasoon vaikka puolisokin tekee työtä.
Me ollaan molemmat miehen kanssa korkeakoulutettuja ja asiantuntijatyössä. Mietittiin sitä tossa joku päivä, että opiskelemaan lähtiessä sitä kuvitteli, että kun on maisterinpaperit taskussa ja hyvä työ, niin voi sitten elää vähän leveämmin.
Siis omistaa kivan talon lisäksi vaikka vene, pieni mökki, hieno auto...
Ja paskan marjat.
Täysin sama tilanne täällä. Ja paperit sekä työt molemmilla vielä ns. kovilta aloilta. Aivan kaikki niistetään, mitään ei jää enää itselle! Muistan 20 vuotta sitten opiskelijana ostaneeni ruokaa huolettomammin. Kaikki matkat yms., ei ole enää varaa. Vaatteet löydän ilmaiseksi ja tätä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Ai että koulutettujen pitää maksaa kouluttamattomien synnytystalkoista. Ehdotan tasaveroa. Kouluttamattomat käyttää eniten palveluja kaiken lisäksi, verovaroin tuotettuja.
Ai että tää on typerä kommentti:D Ensinnäkin ne syrjäytyneet ja kaikista huonoimmin kouluttautuneet ei pidä synnytystalkoita yllä. Nykyään lisääntyy korkealle kouluttautunut perhe. Varsinkin miehet joilla on hyvä koulutus tekevät myös paljon lapsia.
Ja toisekseen, ne köyhät köyhtyisi vielä lisää tasaverolla ja olisvat vielä enemmän tukijen tarpeessa. Suomessa vieläkin voi saada palkaa 15002/kk ja siitä pois vaikka 25% vero niin elämiseen jää reilu tonni. Ja jo pelkkä vuokra vois olla 700e/kk.
Ja terveydenhoito Suomessa on osa meidän huoltovarmuutta ja osa yhteiskuntamme toimivuutta.
Mutta niinhän se on, että hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla mun isä teki keskipalkkaista työtä ja äiti oli kotiäiti. Meidän perheellä oli uusi omakotitalo Etelä-Suomessa lähellä palveluita, monta lasta perheessä ja uusi auto.
Mun parikymppinen lapsi tekee nyt samaa työtä. Mutta asuu kahdestaan puolisonsa kanssa kerrostalokaksiossa vuokralla, ei lapsia eikä autoa. Ei olisi mitenkään varaa samaan elintasoon vaikka puolisokin tekee työtä.
Me ollaan molemmat miehen kanssa korkeakoulutettuja ja asiantuntijatyössä. Mietittiin sitä tossa joku päivä, että opiskelemaan lähtiessä sitä kuvitteli, että kun on maisterinpaperit taskussa ja hyvä työ, niin voi sitten elää vähän leveämmin.
Ja paskan marjat.
Täysin sama tilanne t
Juu, teknilliseltä alalta meilläkin molempien tutkinnot.
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskan marjat.
Ai jaa, kyllä meillä on kiva talo Etelä-Suomessa, talviasuttava mökki, vene ja hyvät autot. Matkustellaan ulkomailla. Kaksi korkeakoulutettua asiantuntijatyössä, ja välillä ollaan oltu joitakin jaksoja työttöminäkin, tosin ansiosidonnaisilla. Eikä ole lainojakaan. Säästöjä on. Kotoa ei olla saatu mitään. Mihin teidän muiden akateemisten asiantuntijoitten rahat sitten menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Ennen elettiin säästeliäämmin, pihisteltiin kaikessa niin saatiin se, mihin oli kauan pitkäjänteisesti säästetty, se mitä haluttiin. Ei matkusteltu, ei syöty ulkona, vaatteita tehtiin jopa itse, ei ostettu kaupasta. Ruoka tehtiin kokonaan itse. Autoakaan ei monessakaan taloudessa ollut, kävellen hoidettiin kaikki asiointi. Ei ollut juurikaan kodinelektroniikkaa. Ei ollut kalliita harrastuksia ja harrastusvälineitä joka lähtöön kuten nykyisin.
Kyllä mun vanhemmat on aina enemmän ja vähemmän matkustellut. Autokin ostettiin melkein uutena kaupasta. Tästä parikymmentä vuotta, kuuna päivänä ei voi sanoa samaa nyt. Ei riitä rahat tollaseen.
Siis mitä? Miten niin ei riitä? Kyllä meillä riittää. Johonkin muuhun teidän rahat nyt menee. Pidä pari kk kirjanpitoa ja katso, mihin ne hupenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki siirtää valtion vero rahaa niiden taskuun joka asuntoja omistaa ja ne on sijoitusyhtiöt. Että se siitä.
Just tämä. Eihän asumistuesta oikeasti jää köyhälle mitään. Se raha kulkee valtiolta köyhän kautta rikkaalle.
Pointti taisi ollakin siinä, että köyhät asuvat paremmin kuin ennen verovaroin. Eli aika paljon siitä jää köyhälle.
Eihän töitä tekevillä ollut varaa kotiapulaisiin! Esim jos joku teki vaikkapa kotiapulaisen töitä. Tuskinpa kotiapulaisilla oli varaa palkata kotiapulaisia. Vai "kotiapulaiset loivat työpaikkoja palkkaamalla kotiapulaisia"? Ja niinpä kaikilla Suomessa oli työpaikka? Kaikki vaan oli kotiapulaisia töissä muille kotiapulaisille?
Meillä oli au pair, tai en tiedä mikä oli oikea nimike. Ostettiin aikoinaan miehen kanssa kumpikin oman asunnot, mentiin yhteen. Myytiin omat, ostettiin yhteinen koti ja naapurirapusta sijoitusasunto.
Tutun kautta saatiin pyyntö yhdelle maatuskalle tarvisi saada töitä.
Asui tässä asunnossa ja sai ruuan, ei kyllä paljoa hänelle maksettu. Vei lapset tarhaan ja haki, teki hyvin pientä kotityötä, oliko 5 h päivässä. Aikamoinen etu on, kun sai lähteä töihin ja tulla pois, oman aikataulun mukaan.
Hän oli meillä yli 10 vuotta ja itse lähti takaisin Venäjälle, kun hänen äitinsä alkoi olemaan huonossa kunnossa ja iän puolesta pääsi eläkkeelle.
Oli kyllä loistava sijoitus
Kuka haluaa palata yhteiskuntaan, jossa on kotiapulaisia ja palvelijoita? Kaikkien ihmisten pitäisi olla tasa-arvoisia eikä kenenkään joutua palvelemaan toisia. Miksi rikkailla olisi oikeus hyötyä toisista ihmisistä ja alistaa? Jokaiselle tulisi taata yhtäläinen elintaso ja jokaisella tulisi olla oikeus saavuttaa elämässään samat asiat, teki sitten mitä työtä tahansa. Kaikki ovat samanarvoisia.
Suomessa ei kannata haaveilla vain sisu ratkaisee. Kun ei haaveile ei pety. Töissä kun käy ei ehdi haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli au pair, tai en tiedä mikä oli oikea nimike. Ostettiin aikoinaan miehen kanssa kumpikin oman asunnot, mentiin yhteen. Myytiin omat, ostettiin yhteinen koti ja naapurirapusta sijoitusasunto.
Tutun kautta saatiin pyyntö yhdelle maatuskalle tarvisi saada töitä.
Asui tässä asunnossa ja sai ruuan, ei kyllä paljoa hänelle maksettu. Vei lapset tarhaan ja haki, teki hyvin pientä kotityötä, oliko 5 h päivässä. Aikamoinen etu on, kun sai lähteä töihin ja tulla pois, oman aikataulun mukaan.
Hän oli meillä yli 10 vuotta ja itse lähti takaisin Venäjälle, kun hänen äitinsä alkoi olemaan huonossa kunnossa ja iän puolesta pääsi eläkkeelle.Oli kyllä loistava sijoitus
Teille varmasti oli. Hänelle ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän töitä tekevillä ollut varaa kotiapulaisiin! Esim jos joku teki vaikkapa kotiapulaisen töitä. Tuskinpa kotiapulaisilla oli varaa palkata kotiapulaisia. Vai "kotiapulaiset loivat työpaikkoja palkkaamalla kotiapulaisia"? Ja niinpä kaikilla Suomessa oli työpaikka? Kaikki vaan oli kotiapulaisia töissä muille kotiapulaisille?
Ap tarkoittikin, että akateemisella keskiluokalla oli varaa. Mutta en kyllä tosiaan noita aikoja haikailisi. Olisi aikamoinen taantuminen, jos noihin aikoihin palattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken puhuttiin 80-luvusta, siis 40 vuotta vanhasta ajasta, ei jostain 20 vuoden takaisesta ajasta.
Tätä samaa se on ollut jo monta vuotta, vai missä kuplassa olette oikein eläneet jos nyt vasta herätty. Ei noita avustuksia ole kaikki saaneet vaan on kokoikänsä itse maksaneet kaiken ja eläneet sen mukaan mihin rahat riittää ja ihan ilman ulinoita. Eikä ne takas sillä tule että jossain vauvapalstalla ulistaan viikosta toiseen ja kuka siellä on päättmässä asioista, ihan turhaa ulinaa. Ne päätökset tehdään ihan muualla nykyisin jos ette ole vieläkään sitä tajunneet.