Miksi miehet ajattelevat, että herrasmiehen käytös ja tasa-arvo ovat toisiaan poissulkevia?
Kyllähän herrasmies voi ihan yhtä hyvin olla tasa-arvon kannattaja parisuhteessaan myös.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen naisena niin.
"Herrasmiesmäisyys" on sukupuolittunut termi, jolle ei vastinetta löydy kuvaamaan naista ja naisen käytöstä
Kaikkien tulee osata hyvät käytöstavat, siihen ei sukupuolittunutta termistöä tarvita.
Käykö sitten herrashenkilömäisyys? Vai viittaako tuo herras vielä johonkin mistä tulee paha mieli?
Ei tule paha mieli, tuliko itsellesi ehkä? En vaan näe mitään syytä miksi olisi erikseen jotain herrasmiehisyyttä. Miksei kaikki voi vaan käyttäytyä kivasti toisiaan kohtaan?
Alkaa tuo oven avaaminen ja vaikka istuimen tarjoaminen menemään ahdistelun puolelle, naiset varmaan miettii että mitä se siellä mun selän takana oikein luuhaa.
Kohtelias voi olla, mutta jos aikoo olla militantisti ylitasa-arvoinen niin se ei valitettavasti passaa. Tasa-arvo on tasa-arvoa, ei sitä että kaikki edut mulle ja ei mitään velvollisuuksia.
Naisena avaan kyllä oven muille ja katson myös etten pamauta ovea perässäni tulevan naamaan vaan pidän sitä auki. Hyvä käytös kuuluu kaikille ja se opetetaan lapsena kotona niin ettei sitä tarvitse edes ajatella vaan se tulee selkärangasta. Roskat roskikseen tai taskuun, ei kadulle, on toinen jo alle kouluikäiselle opetettava normaali asia. Samoin ruokailutavat; miten pidetään haarukkaa ja veistä, ei moni nuori enää osaa. Lippistä eikä pipoa pidetä päässä kun ruokaillaan. Jne. Nämä eivät ole herrasmiehen merkkejä vaan normaalia hyvää käytöstä.
Tuollainen luulo perustuu ajatukseen, että tasa-arvo muka jotenkin kieltäisi miehiä ja naisia olemasta erilaisia.
Herrasmiesmäisyytenä pidetään sulavia käytöstapoja ja tyyliikästä pukeutumista. Tavat ja asut eivät välttämättä ole yksi yhteen miehellä ja naisella. Nainenkin voi ottaa sen herrasmiehen roolin tai päin vastoin jos haluaa ottaa tietynlaisen sosiaalisen roolin, esim käyttää smokkia juhlissa.
En kannata tasa-arvoa kuten ei suurin osa suomalaisistakaan. Kannatan vain miehille kuuluvaa asevelvollisuutte, naisille sitten jotain lotta tyyppistä palvelusta.
Muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
En kannata tasa-arvoa kuten ei suurin osa suomalaisistakaan. Kannatan vain miehille kuuluvaa asevelvollisuutte, naisille sitten jotain lotta tyyppistä palvelusta.
Muita kysymyksiä?
Kyllä minun mielestäni naiselle yhtä hyvin voisi olla asevelvollisuus samalla tavalla. Siitä voi sitten myös kieltäytyä kuten monet miehetkin tekevät. Olisin itse aikanaan mennyt ilman muuta, jos silloin olisi päässyt naiset mukaan. Poikien intti -aikana jo siellä oli myös naisia. Olisin voinut vaikka uran tehdä siellä, ihmettelen ettei useammat jää sinne koulutukseen ja tee siitä itselleen ammattia kun työttömyyttä on niin paljon.
Eikö riitä että jokainen suomalainen mies on tuomittu kuolemaan itärajalla, vaan nyt pitäisi vielä olla herrasmieskin naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteiset sukupuoliroolit ei ole tasa-arvoisia ja naiset tasa-arvoa vaativat. Tasa-arvon myötä menetimme herrasmiesmäisen käytöksen kun se ei ole tasa-arvoista
Miten esim. oven avaaminen naiselle tai treffeillä tarjoaminen ovat tasa-arvon kanssa ristiriidassa? Seuraako siitä, että avaa oven naiselle jotenkin vaatimus, että naista pitää alistaa?
Se että kun avaa naiselle oven saa kiljumista että minä osaa avata ihan itse ovet ei sinun tarvi minulle avata ovia ja tule 2020 luvulle missä naiset kykenee itse avaan ovensa
Minä olen aina jotenkin ajatellut, että ne herrasmiesmäiset tavat on ihan peruskäytöstapoja ja ystävällisyytta. Olen lapsuuteni viettänyt maalla ei-niin-sivistyneiden sukulaisten keskellä ja siellä ei aina edes ne peruskäytöstavat olleet ukoilla hanskassa. Mulla on siis rima niin matalalla, että pidän omaa puolisoani herrrasmiehenä, kun se ei anna mun kantaa kahta kauppakassia, vaan ottaa niistä toisen tai jos mennään jonnekin, niin jos se kulkee edellä niin se avaa oven, eikä paina siitä itte ekana ja lämäse vaan sitä ovea mun naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta aiheuttaa aina pienen oksennusrefleksin, jos joku kutsuu itseään herrasmieheksi.
Ei se toiselle annettuna kehuna ole yhtä paha, mutta on siinä hiven sellaista laatikkoontunkemisen makua silloinkin.
Varmaan, kun kaltaisesi nat si leh mä ei herrasmieheltä dss huomiota.
Ja minua kutsui joku tuossa ylempänä kynäniskaksi, vai miksi lie, vaikka joukossame kulkee vapaalla jalalla kaltaisiasi Rosbergejä.
Minä en edelleenkään ymmärrä millä apinan logiikalla se, että on kohtelias ja miellyttävä naista kohtaan ilman taka-ajatuksia tarkoittaa joidenkin mielestä pääsylippua naisen alistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen naisena niin.
"Herrasmiesmäisyys" on sukupuolittunut termi, jolle ei vastinetta löydy kuvaamaan naista ja naisen käytöstä
Kaikkien tulee osata hyvät käytöstavat, siihen ei sukupuolittunutta termistöä tarvita.
Duh, naiset käyttäytyvät yleensä paremmin, niin ei ole tarvinnut erikseen mainita, että kyllä tämä nainen oli kohtelias ja miehille hyvin käyttäytyminen (naisia ja lapsia kohtaan) oli valinnaista.
Olen kyllä samaa mieltä, käytöstapoja ja kohteliaisuutta pitäisi opettaa jokaiselle.
Mies joka avaa naiselle oven herrasmiestapaan on sika ja sovinisti. Niin miituu ja feministit ovat opettaneet.
Vierailija kirjoitti:
Mies joka avaa naiselle oven herrasmiestapaan on sika ja sovinisti. Niin miituu ja feministit ovat opettaneet.
Miituu on opettanut, että mies jos ehdottaa seksiä sen ehtona, että saat työpaikan tai kourii sinua jalkovälistä on sika ja sovinisti. Ei se, joka avaa naiselle oven.
Vierailija kirjoitti:
"Siten, että ne on SUKUPUOLITTUNEITA odotuksia."
Jos ne tehdään vain odotusten takia niin silloin ne eivät tietenkään ole tasa-arvoisia. Mutta jos ne tehdään koska vain haluaa olla kohtelias toista kohtaan niin silloin mitään ristiriitaa ei ole.
Joo, mutta silloin ei oven avaaminen tai tarjoaminen riipu kenenkään sukupuolesta, vaan esimerkiksi vaikka siitä, kumpi on ennemmin ovella tai kummalla on enenmmän rahaa, lompakko lähempänä tms.
Eivät ole toisensa poissulkevia siinä tapauksessa, että myös mies saa naiselta osakseen kunnioittavaa ja arvostavaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Herrasmieshän ei tingi herrasmiesmäisyydestään vaihtelevien trendien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrasmieshän ei tingi herrasmiesmäisyydestään vaihtelevien trendien vuoksi.
Kyllä se siinä vaiheessa alkaa tinkiä, kun omasta hyvästä käytöksestä saa vain negatiivisia kokemuksia. Tai sitten hän on vain hullu, jos jatkaa samalla käyttäytymismallilla.
Mutta siihen ei tarvita sitten sukupuolittuneita termejä. Vai mikä olisi vastaava vakiintunut käsite naisesta?