Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Glukoosi jatkuva seuranta - tehdäänkö julkisella?

Vierailija
08.05.2025 |

Epäilen dumping oireyhtymää/ reaktiivista hypoglykemiaa. Googlettelin tuota jatkuvaa seurantaa ja tuli linkkejä vain yksityiselle. Kai sitä tehdään julkisellakin? 

Varmaan tyhmä kysymys, mutta kiitos jo etukäteen vastauksista!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tarvittaisiin erikoislääkärin diagnoosi ja mahdollisesti glukoosimittari käsivarteen. Ei ole mikään läpihuutojuttu, diabetestakaan ei kovin tiuhaan tarkkailla.

Vierailija
2/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon tarvittaisiin erikoislääkärin diagnoosi ja mahdollisesti glukoosimittari käsivarteen. Ei ole mikään läpihuutojuttu, diabetestakaan ei kovin tiuhaan tarkkailla.

Miten se voidaan diagnosoida tietämättä noita sokereita? 

mutta okei, sitten täytyy varmaan suunnata yksityiselle.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos on alkava diabetes saa tarkkailevia verikokeita julkisella.

Kakkosdiabetes yhä enemmän itsehoitoinen, julkiselta kahden vuoden välein verikokeet, verensokerimittareita ja liuskoja ei enää saa vaan ne on itse ostettava.

Vierailija
4/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkosdiabetes yhä enemmän itsehoitoinen, julkiselta kahden vuoden välein verikokeet, verensokerimittareita ja liuskoja ei enää saa vaan ne on itse ostettava.

Diabeteksestä ei pitäisi olla kyse. Paastosokeri on aina ollut hyvä. Pitäisi nimenomaan saada tuo jatkuva mittaus, jotta näkee paljonko se sokeri nousee syömisestä ja miten paljon ja nopeasti se romahtaa. Lääkitystä siis toivoisin.

tällä hetkellä olen tehnyt kaikki tuohon oireyhtymän suositellut elin- ja ruokailutapojen muutokset, joista oli jo paljon apua, mutta ei tarpeeksi. 

-ap

Vierailija
5/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tarkoitan siis jatkuvan mittauksen jaksoa. En ympäri vuoden mittailua sentään! Se pari viikkoa kaiketi.

-ap

Vierailija
6/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ostaa pikamittarin tykötarpeineen ja mittailla itse. 

Vierailija
7/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaktiivinen hypoglykemia johtuu tavallisesti edellisen aterian runsaista nopeista hiilihydraateista (sokeripitoiset juomat, keksit, makeat leivonnaiset, makeiset yms.). Niistä imeytyvä sokeri nostaa terävästi veren insuliinia, jolloin reaktiona siihen verensokeri saattaa ylikorjautua liian alas. 

Jos oireet ovat selvät ja ne toistuvat usein, ruokavaliohoito voidaan aloittaa ilman verensokerin mittausta. Reaktiivinen hypoglykemia voidaan tehokkaasti estää noudattamalla ruokavaliota, jossa vältetään nopeasti imeytyviä (nopeita) hiilihydraatteja. Näitä ovat sokeripitoiset juomat, makeiset, keksit, muut makeat leivonnaiset ja vaalea leipä. Hiilihydraatteja voi turvallisesti nauttia, jos ne ovat "hitaita" eli kuitupitoisia, esim. ruisleipä ja muut täysjyväleivät. Jos oireita silti esiintyy, välipalan nauttiminen ennen kuin oireita yleensä esiintyy usein estää ne.

Mitä jos vaan laitat ihan itse elämäsi ja ruokavaliosi kuntoon, etkä medikalisoisi huonoja elintapojesi.

Vierailija
8/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin tätä, mutta piikkikammoisena siitä ei oikein tullut mitään. 

-ap

Vierailija
9/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Erikoislääkäri laittaa sinut seurantan ja diagnoosi varmistuu sitten, jos varmistuu. Ei sitä itse diagnosoida.

Glukoosimittarin voit toki itsekin hankkia tarvikkeineen ja seurailla ja mennä sen tiedon kanssa lääkäriin, terkkariin, jos saat ajan, tai yksityiselle, miten vaan.

Vierailija
10/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jännä miten lihavilla pitää aina olla selityksiä ja lisää selityksiä, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, eikä mitää pitäisi itse tehdä oman hyvinvoinnin eteen. 

Vierailija
11/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvinvointialuekohtainen juttu, miten usein ja mitä. Suomessa ollaan valitettavasti epätasa-arvoisessa asemassa asuinkunnasta riippuen.

Vierailija
12/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reaktiivinen hypoglykemia johtuu tavallisesti edellisen aterian runsaista nopeista hiilihydraateista (sokeripitoiset juomat, keksit, makeat leivonnaiset, makeiset yms.). Niistä imeytyvä sokeri nostaa terävästi veren insuliinia, jolloin reaktiona siihen verensokeri saattaa ylikorjautua liian alas. 

Jos oireet ovat selvät ja ne toistuvat usein, ruokavaliohoito voidaan aloittaa ilman verensokerin mittausta. Reaktiivinen hypoglykemia voidaan tehokkaasti estää noudattamalla ruokavaliota, jossa vältetään nopeasti imeytyviä (nopeita) hiilihydraatteja. Näitä ovat sokeripitoiset juomat, makeiset, keksit, muut makeat leivonnaiset ja vaalea leipä. Hiilihydraatteja voi turvallisesti nauttia, jos ne ovat "hitaita" eli kuitupitoisia, esim. ruisleipä ja muut täysjyväleivät. Jos oireita silti esiintyy, välipalan nauttiminen ennen kuin oireita yleensä esiintyy usein estää ne.

Mitä jos vaan laitat ihan itse elämäsi ja ruokavaliosi kun

Kirjoitin jo yllä, että olen tehnyt kaikki nämä. En siedä edes noita hitaita hiilareita. Lisäksi lisään jokaiseen ruokaan 5g pektiiniä, myös välipaloihin. Oireet vähenivät huomattavasti näillä elintapamuutoksilla, mutta eivät tarpeeksi.

-ap

Vierailija
13/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi levittää valheita julkisesti. Mainitse edes hyvinvointialue missä noin huonosti on asiat. Itse saan verikokeet aina kun pyydän. Verensokerimittarin ja muut härpäkkeet sain myös mukisematta.

Vierailija
14/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit edes ajatella seurantaa, jos olet noin piikkikammoinen, ettet mittaria voi itse hankkia?

Vierailija
15/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Erikoislääkäri laittaa sinut seurantan ja diagnoosi varmistuu sitten, jos varmistuu. Ei sitä itse diagnosoida.

Glukoosimittarin voit toki itsekin hankkia tarvikkeineen ja seurailla ja mennä sen tiedon kanssa lääkäriin, terkkariin, jos saat ajan, tai yksityiselle, miten vaan.

No enhän minä sitä itse ole diagnosoimassa, vaan kysyin tehdäänkö tuota jatkuvaa seurantaa myös julkisella. Vastaus on siis, että erikoislääkäri voi sen tehdä? Eli menen terveyskeskukseen ja pyydän lähetettä erikoislääkärille?

-ap

Vierailija
16/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jännä miten lihavilla pitää aina olla selityksiä ja lisää selityksiä, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, eikä mitää pitäisi itse tehdä oman hyvinvoinnin eteen. 

Olen alipainoinen.

enkä yritä saada mitään ilmaiseksi, vaan selvittää täytyykö mennä yksityiselle.

-ap

Vierailija
17/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit edes ajatella seurantaa, jos olet noin piikkikammoinen, ettet mittaria voi itse hankkia?

Kuten jo mainitsin, mulla on se mittari jo. Jatkuvaa seurantaa ei tehdä piikillä eikä pikamittarilla vaan iholle asetettavalla sensorilla.

-ap

Vierailija
18/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabeteksestä ei pitäisi olla kyse. Paastosokeri on aina ollut hyvä. Pitäisi nimenomaan saada tuo jatkuva mittaus, jotta näkee paljonko se sokeri nousee syömisestä ja miten paljon ja nopeasti se romahtaa. Lääkitystä siis toivoisin.

tällä hetkellä olen tehnyt kaikki tuohon oireyhtymän suositellut elin- ja ruokailutapojen muutokset, joista oli jo paljon apua, mutta ei tarpeeksi. 

-ap

Meillä on suvussa tuota hypoglykemiaa.  Sen kanssa vain opin pärjäämään,  työterveyslääkäriä ei paljon kiinnostanut kun sokeriarvot hyvät.  Äitini kulki maalla leivänpala taskussa,  itselläkin oli käsilaukussa joku varalle jos hirvee heikotus tuli.

Mutta vinkki, vanhana tuli kakkonen.

Vierailija
19/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No enhän minä sitä itse ole diagnosoimassa, vaan kysyin tehdäänkö tuota jatkuvaa seurantaa myös

Ei tehdä ilman syytä eli epäilyä ja siihen tarvitsee lääkärin lausunnon.

Eli otsikon kysymykseen voi vastata vain: jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi hoitoresurssien puitteissa.

Vierailija
20/59 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi levittää valheita julkisesti. Mainitse edes hyvinvointialue missä noin huonosti on asiat. Itse saan verikokeet aina kun pyydän. Verensokerimittarin ja muut härpäkkeet sain myös mukisematta.

Minä vuonna.  Minäkin sain liuskat vielä vuonna 2024.   Kyllä se on useammalla hyvinvointialueella.  Tietyin ehdoin voi saada,  huonossa hoitotasapainossa , tai juuri puhjennut,  tms. noita jakelun hoitaja luetteli ketkä nykyisin saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi