Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

<<<< Helmikuiset vko 12 >>>

19.03.2007 |

Takatalvista maanantaita!

Onnea vielä täältäkin Kolomoselle ja Helmiinalle sekä viikonloppuna ristiäisiä viettäneille! Mielenkiinnolla odotellaan, että kuullaan nimiä : )

Tean Samulle tervehtymisenergiaa! Toivotaan että Mammutilla myös jäisi sairastelut vähiin.

Hyvästi koliikki (koputan lahopäätä)! Täällä on ilmeisesti löydetty ratkaisu huutoon, joka on melko varmasti johtunut suihkutisseistä ja siitä, ettei tyttö ole saanut syötyä kunnolla, vaan niellyt ilmaa: imettäminen makuultaan, ja niin että on ensin lypsetty pahimmat paineet pihalle. Välistä pumppaan myös pulloon vähän ja syötän siitä. Röyhtäytetään myös useammin. Tyttö on aivan eri vauva ollut jo muutaman päivän! Naureskelee vaan kun on syönyt : ) Näin imetyshormoneilla onkin nyt voinut vaihteeksi itkeskellä ilosta, ja mies sen kun ihmettelee että mitä sä nyt taas tihrustat, kun kaikki on hyvin.

Pientä harmia tässä kyllä myös: meillä molemmilla, Millillä ja minulla, on ollut koko viime viikon vähän nuhaa, aivasteluja ja vähän yskää, mutta onneksi ei kuumeita ja kovempia oireita. Eilen mulle nousi yhtäkkiä 38.5 kuume. Luulin että se liittyy flunssaan, mutta kun se nousi päivän mittaan 39:ään ja rintaan alkoi pistää, ensin mietin että mitä kauheeta, keuhkokuumeko tässä, mutta sitten tuli mieleen, että rinnoista voi johtua. Näköjään voi tulla yhden maitotiehyen tukoskin, koska ei ollut mitenkään kipeät tai punaiset rinnat, täydet vaan. Tyhjensin rinnat kunnolla ja kuume hävisi.

KARVAGALLUP: Mitenkäs muuten itse kunkin äidin hiuskuontalot voivat? Onko pehko pysynyt vai lähtenyt? Entäs vauvojen? Meillä tytön tukka on huomiota herättävän paksu ja sen kun paksunee, väri muuttuu syntymätukasta koko ajan vaaleammaksi. Meikäläisen tukasta on jäljellä ehkä puolet. Pakko mennä leikkaamaan pitkän tukan jämät vex ja siirtyä lyhyeen, tämä rotanhäntä on naurettavan näköinen.

Tällä viikolla ristiäisjärjestelyt toivottavasti iloisen tytön kera : )

T: Sporttari ja Milli jo 1,5 kk

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HANNELE: olipa tyhmä homma että laittoivat tikit vaikkei varsinaista tarvetta ollut.. esikoisesta mulla laitettiin kun tuli pieni selkeä repeytymä, nyt vain sanoivat että pienenpieni nirhauma jota on turha tikata kun paraneminen olis vaan hitaampaa.

Ja kysymyskin oli; missä Oulussa on vyöhyketerapiaan mahdollisuus? Ystäväni on jaksamisen kanssa kovilla koliikkitapauksen kanssa ja ehdottelin jo mennä kokeilemaan muttei kumpikaan tiedä missä sellaista tehdään :)

Viime yö meni kivasti, kun oli miehen vahtivuoro ;) nousi siis yöllä syöttämään pienokaisen ja itse sain täyden yöunen. Nyt on tehty näin yleensä kerran viikossa.. kun itse huolehdin vauvasta yön niin nukun huomattavasti levottomammin tietäen että jossain vaiheessa se vääntyily alkaa jotta ruokaa olisi saatava.

Ristiäiset on ensi viikolla sunnuntaina ja mitään ei ole valmiina! Huomenna tulee pappi käymään ja kummitkin pitäisi tietää.. :( Todella viime tipassa siis ollaan liikenteessä... tällä viikolla pitää käydä ne tilat tarkistamassa jotta sitten tietää minne mennään. Tätini eilen kyseli äidiltäni että enkö meinaa pitää ollenkaan kastejuhlia kun ei ole ilmoitusta kuulunut...... :/ Nyt pitää ottaa itseään niskasta kiinni!

Mutta nyt levähtelemään, toissapäiväinen ostosreissu keskisen kyläkaupassa kävi jaloille! Sohva kutsuu hetkoseksi siis, kun esikoinenkin nukkuu..

-Henna ja Melina-

Vierailija
42/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HANNELE: mä ainakin huomasin edellisen vauvan kohdalla, että ei siihen iltahuutoon auta yhtikäs mikään. Ihan sama mitä tein, joka tapauksessa vauva karjui palkki punaisena monta tuntia illalla ja lopetti kuin seinään kun hänelle sopi. Vaikka kuinka hytkytettiin ja hierottiin jne, se huuto jatkui kunnes loppui. Tämä uusi vauva itkee paljon vähemmän, iltahievehtiminen ja itkut kestää muutamia tunteja illassa, josta itkua on vain 5-10 minuutin pätkiä. Oikeestaan poika on itkeskellyt vasta viime päivinä päiväsaikaan, on ollut jotain mahavaivaa ja kovasti piereskellyt.

Mulla oli viime yönä mahatauti, karsee olo. En lopulta oksentanut mutta mahasa kiersi ja koski ja päätä särki. Nyt alkaa olla jo hyvä olo, eli lievänä sikäli meni. Kumpa ei tarttuisi lapsiin!!!

Jatkan myöhemmin, nyt palaa ruoka uunissa

Heinä ja poika 5 viikkoa 2 päivää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIHERRYS: Kiva jos teillä voi pitää ristiäiset myöhemminkin!:) Meillä tosiaan oli siinä lapussa jo kauheet ukaasit koska pitää palauttaa, joten en edes sitten kysellyt olisiko voinut pitää myöhemminkin.. Tosin meille sopi kyllä viime sunnuntai mainiosti, joten ei ollut syytäkään. ;)

TSEMPPAUKSET kaikille ristiäisiä järjestäville ja nimiä pohtiville! Eiköhän se sopiva nimi löydy!:) Ja vinkkejä voi pyytää esim. tuolta nimipuolelta jos itsellä ei ole mitään mielessä! Itse siellä kyselin ja paljon saimme ehdotuksia!:)

HANNELE: Minäkään en oikein varma ollut tuosta sukunimestä, mutta kastoin sitten lapsen isänsä sukunimeen (jossa ei sinänsä vikaa, on vain pirun yleinen täällä päin!) kun olemme menossa naimisiin tänä vuonna ja varmaan sitten vaihdan myös minun ja esikoisen sukunimet. Toisaalta en olisi halunnut tuon nimen yleisyyden takia vaihtaa, mutta koska talomme ja tiemme on nimetty miehen sukunimen mukaan, niin tuntuisi sitten hieman hölmöltä olla ottamatta sitä nimeä itselleenkin.

Nyt mun on pakko esittää yksi tyhmä kysymys.. Mitä se koliikki oikein on? Olen aina luullut, että ne masuvaivat=koliikki, mutta ei sitten ilmeisesti ole kun te muut puhutte niistä erikseen?? Valaiskaa nyt tyhmää (joka ei ole koliikkilasta sitten ilmeisesti hoitanut)! ;)

Meillä oli eilen jotain häikkää tiskikoneessa ja sieltä levisi koko asuntoon semmoinen kauhea eltaantuneen ruuan haju! Meinasin oksentaa siitä hajusta enkä pystynyt ollenkaan hoitaan vauvaa kun piti pitää nenästä kiinni jottei olisi laatta lentänyt! Nyt onneksi se on kadonnut eikä koneestakaan mitään tukosta löytynyt. Hieman pelottaa seuraava pesu, että leviääkö sama haju taas.. :/

Tuosta VYÖHYKETERAPIASTA piti kommentoida uudemman kerran kun pinoilijat ovat hirveästi lisääntyneet sitten viime kerran jälkeen.. Sitä vyöhyketerapiaa voi harjoittaa itsekin vauvalleen hieromalla jalkapohjia. Pienellä vauvalla ei kuulemma ole niin tarkkaa sen kohdan kanssa, sillä ne jalat on niin pienet! Siskoni anoppi tämän ohjeen antoi ja on siis itse vyöhyketerapeutti. Ja tosiaan, ensimmäiset kerrat voi tuntua, että vauva huutaa vain enemmän (on normaalia kun tekee jotain uutta vauvalle), mutta kun yrittää useamman kerran niin apu voi löytyä siitä! Kaikillehan tuo ei tietenkään auta yhtään, mutta kannattaa varmaankin kokeilla. :)

-frog2 ja Sinna

Vierailija
44/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

RISTIÄISET: meillä on sunnuntaina. Tilasin kaikki syömiset, kodin siivous on riittävä urakka kolmen lapsen kanssa. Ja siivous on tehtävä vasta lauantaina tai on taas hirmu sotku sunnuntaina. Kutsuttu on vain lähisuku ja kummit + isompien lasten kummit. Mutta miehellä on kolme sisarusta joten heistäkin perheineen tulee jo monta tyyppiä.

NUKKUMINEN: monena yönä vauva on nukkunut ns hyvin, eli ensin omassa sängyssään 4-5h ja sitten pienemmissä pätkissä vieressäni. Viime yö meni pipariksi jo illalla, hän ei asettunut lainkaan omaan sänkyyn vaan tuli heti viereen ja tungin tutia suuhun varmaan sata kertaa parin tunnin ajan, kunnes nousin huomattuani olevani (OUNOU!!!)mahataudissa. Sitten pyörin vessassa kakomassa ja hain ämpärin sängyn viereen ja lopulta sain unen päästä kiinni yrjöämättä, " vain" ripuli ja huono olo. Vauva örisi aamuun asti, ihan kuin ois yrittänyt kakkaa ja piereskeli. Söi varmaan 4-5 kertaa. Usein on mennyt iltaunille 21-22 aikaan, syönyt viimeisen viikon aikana vain kahdesti yössä ja herännyt aamulla 7-8 aikaan joka on mielestäni hyvä tilanne 5-viikkoisen kanssa. toivottavasti sama jatkuu taas huolimatta viime yön levottomuudesta. Ehkä vauvallakin oli maha kipeä tai jotain. Onneksi mulla on nyt jo ok-olo, käytiin lasten kanssa ulkonakin ihanass a auringonpaisteessa.

VALVEILLAOLO: yleensä seurustelee 2-3 tuntia kerrallaan tyytyväisenä sylissä, jumppamatolla ja sitterissä jos on nukkunut päivällä kunnon unia. Esim. eilen örisi mahaansa ja heräs aamupäiväunilta ennen aikojaan josta johtuen oli äkäinen ja nukahti jo tunnin päästä uudestaan. Hereillä ollessa tuijottelee silmiin, yrittää " sanoa" jotain, huitoo käsillään ja jaloillaan sätkyttelee ja katselee kiinnostunena siskojen touhuja. Mitä kovempi meno ja meininki, sen mielenkiintoisempaa. Varsinkin siskojen itku ja tappeluäänet saa vauvan silmät suuriksi. Halvat huvit! Iltaisin on valveilla neljäkin tuntia ja siitä väsyy ja alkaa kitistä.

ILTAITKUT: Vauvani iltaitkut on huvittavia, koska itkuääni on jotenkin tekoitkun kuuloista yleensä, BÄÄÄ-Ä ja taas hiljaa, sitten pari rääkäisyä ja tauko. Joskus karjuu 10 minuuttia " oikeesti" niin että koko vauva tärisee ja pelaa tissin kanssa kunnes uni voittaa ja puoliunisena tissikin alkaa taas kelvata. Tämä vauva itkee hirmu paljon vähemmän kuin toinen tyttöni vauvana, mutta nukkuu yöt kyllä levottomammin. Tytön sain nukkumaan jo vauvana omassa sängyssä, tosin välillä hänkin valvoi 2 h aina syötyään yöllä. Ja kun hoidin koliikkivauvaa, yöheräily tuntui rasittavammalta koska olin muutenkin rasittuneempi huutavan vauvan hoidosta. Nyt kun vauva on perustyytyväinen, jaksaa päivät vähemmälläkin unella jos saa riittävästi SUKLAATA...

Onko muilla SUKLAAHIMOJA? En ole vieläkään selvittänyt miksi suklaa olisi huono asia vauvan mahalle. Moni sanoo että on se huono mutta MIKSI??? Itse en ole huomannut mitään eroa vauvan käytöksessä sukaapäivinä ja suklaattomina päivinä, päinvastoin suklaa saa maidon herumaan paremmin. Suklaa suussa jos käy katsomassa vieläkö vauva nukkuu, alkaa heti maito herua vaikka vauva olisi hiljaa. Mä en muuten normaalisti syö lainkaan suklaata, mutta jo kolmannen kerran vedän sitä pari levyä viikossa imetysaikana. pakkaan jopa kolme lasta autoon ja ajan kaupoille pelkästään siksi että suklaa on lopussa!

TUTTI: vauva lussuttaa mielellään. Tosin välillä tekee ns. teko-oksennuksen tai siis kakoo kun inhoaa yhtäkkiä tutia ja minuutin päästä haluaakin tutin. Ita siitä nyt sitten selvää... Vain NUK-tutit kelpaa ja niitä saa vain lähikaupungista jonne on 55 km.

SEKSI: ei ole juolahtanut mieleenkään. Mies on vihjaillut asiasta, mutta on tehokas ehkäisykeino kun vauva on koko illan sylissäni ja nukahdan itsekin jo sohvalle ja siirryn siitä puoliunessa sänkyyn. Lisäksi olemme kaikki olleet flunssassa 3 viikkoa vuorotellen, jokainen on sairastanut kaksi flunssaa melkein peräkkäin. Aiemmin vauvan jälkeen meni molemmilla kerroilla alle kuukausi, mutta nyt alapää tuntuu jotenkin vielä vieraalta joten ehkä menee muutama viikko ja vaaditaan vauvan paremmin nukuttuja öitä ennen kuin tämä alkaa sujua.

Nyt heräs beibi...

Vierailija
45/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se vielä, että mäkin olen huomannut että kun vauvan jalkoja hieroo silloin kun iltaitkut on aluillaan, vauva lopettaa hetkeksi itkun alun ja jää miettimään asiaa. Joskus jopa jättää itkun väliin hieronnan jälkeen ja nukahtaa. Muutenkin hieronta ilman vaippaa lopettaa meillä aina itkun, mutta eihän kukaa nyt koko iltaa jaksa hieroa jos oikein on huutavaa sorttia. EIkä se koliikkivauvalla paljoa auttanut, mutta jos on pelkästään normaaleja lievempiä masuvaivoja, se tepsii.

Vierailija
46/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi hieno päivä menossa, siis hiljainen! Kohta on viikko mennyt tällä uudella tavalla eli ihan max tunti itkua päivässä ja sekin " tavallista" , vain lyhyitä hetkiä " koliikkihuutoa" . Hienoa Hannele, että teilläkin on jo vähän helpompaa!

Frog: Mun mielestä näin muutaman viikon kokemuksella koliikki on sellaista, että vauva huutaa aivan suoraa huutoa ilman syytä, usein selkä jäykkänä, eikä reagoi oikein mihinkään hyssyttelyihin, ei ota tuttia tai tissiä, asennot ei auta, on niinkuin poissaoleva ja vain huutaa. Ja sitten lopettaa kuin seinään ja kaikki on hyvin.

Muuten hyvä vinkki se vyöhyketerapia itse, tehdään päivittäin ja ainakin vauva tykkää jos ei muuta! Uskon että terapeutilla ei ole paljon enemmän mahdollisuuksia osua oikeisiin pisteisiin kuin itsellä.

SUKLAA RULES! Olen addikti ja syön joka päivä vähintään 50 grammaa, oli laihis tai ei! : P

Sellainen on tämän päivän yllätyshavainto, että yleisotsikoissa oli " miten pitkään maidontuotanto pysyy yllä pelkästään pumppaamalla" - vastauksissa jotkut totesi, että " loppui kuin seinään" ja se tarkoitti, että pumpatessa tuli " vain" 50 ml.... multa tulee sen verran kerralla, kun pumppaan niin paljon kuin tulee täydestä tissistä ja vauva kasvaa hyvin, syökin sen verran kerralla. Maksimimäärä on ollut koko desi, ja se tuli niin, että tissi oli yön jäljiltä poksahtamispisteessä.

Onkohan vauvojen syöntimäärissä kovinkin isoja eroja? Ei luulisi?!

Iloista keskiviikkoa!

T: Sporttari ja Milli Milluska tällä hetkellä Tilt parvekkeella : )

Vierailija
47/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HENNA: Vauvoille vyöhyketerapiaa Oulussa tekee ainakin:

Pia Orell-Liukkunen http://www.terapiaorell.com/

Sisko Sarajärvi

Tarja Krohns

Kaksi viimeistä löytyy puhelinluettelosta numerot. Itse oon menossa tuolle Sarajärvelle. itsekin kaivoin nämä tiedot kiven alta...

Ja vieä FROGille: Meillä kans miehen sukunimi on piurin yleinen, niitä on n. 6500 kpl, ja omaa sukunimeäni kantaa vain 170 henkeä tällä hetkellä. Että mieluusti pitäisin omani (naimisiin mentäessä) ja ristisin pojankin sen nimiseksi että joku edes jatkais tätä nimeä, mutta saa nähä onko mies siihen suostuvainen... =o/

En vieläkään kerkiä enempää kommentoia muiden juttuja, nyt poika nukkuu pihalla joten pitää vähän siivoilla kun iltapäivästä tulee vieraita.

HANNELE

Vierailija
48/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää pinot alkaa olla jo aika pitkiä, aloittaako huomenna joku aamuvirkku uuden pinon niin ei tartte selata kamalan pitkää listaa vai jatketaankos tätä pinkkaa vaan koko viikko?

No niin siis mun piti kysyä että milloin teillä vauvat rupesivat pitämään noita ilta-itku-seremonioita? Siis aloittivatko heti vai vasta vähän " vanhempana" ? Meillä kun tuo natiainen on NIIIIN kiltti ja nyt sitten pelkään että noi huudot on vielä edessäpäin!

Entäs sitten kakkaaminen, Kakkaako teidän vauvat monta kertaa päivässä vai miten tiheesti? Meillä tyttö kakkaa vähintään 3 kertaa päivässä ja pissaakin niin paljon että vaippa on usein ihan litimärkä ja painava!

Musta tuntuu välillä et oon ihan uuno taas tässä vauvan hoidossa vaikka tämä onkin jo kolmas lapsi 4.vuoden aikana, jotenkin kaiken vaan unohtaa ihan autuaasti ja sit kun nää on vielä kaikki kolme olleet jotenkin niin erilaisia ihan vauvasta saakka. Tää kaveri onneksi nukkuu yöt niin hyvin ettei mun tartte kyllä väsymyksestä kärsiä, ainakaan vielä (koputtaa puuta kolmasti)!

Nyt täytyis varmaan tehdä jotakin järkevää kun kaksi nuorinta nukkuu ja esikoinen kattoo barbababaa, mutta täällä mä vaan notkun.

Ja sporttariko se puhui suklaasta, voi hyvä ihme...Mun tekee ihan sikana mieli suklaata, mutta mä yritän tiukasti pitää kiinni lauantain karkkipäivästä, jolloin olen antanut itselleni luvan syödä namia, mutta nyt tekee tiukkaa=(

Nyt menen, jotten jumitu tänne.

t.kolomonen+natiainen 1vko+1pv

Vierailija
49/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kiva jos Sporttari ja Hannele ovat päässet viime päivinä vähemmällä huudolla. Sporttarin äskeinen koliikkikuvaus taisi olla aika osuva. Ja useinhan koliikkilapsi huutaa aika säännöllisen ajan joka päivä eli yleensä juuri iltaisin muutaman tunnin.

No niin, nyt pihalta kuuluu...ja vaunut heiluu. Syöttötauko...

Pumpatuista ja vauvan syömistä maitomääristä:

Pumppaamalla mullakin tulee maitoa vaihtelevasti, mutta pullosta vauva syö reilut 100 ml, mikä menee aika yksiin sen neuvolasta kysymäni tiedon kanssa että paljonko lapsi syö. Eli 20-25 % painostaan vuorokaudessa noin 5 kk ikään asti. Ja edellyttäen että on pelkällä rintaruokinnalla.

Suklaata kuluis täälläkin,mutta pari viikkoa sitten söin puoli levyä kerralla ja vauvan naama tuli näppyjä täyteen! Nyt on edelleenkin runsaahkosti hormoninäppyä, joten en oikeen uskalla syödä suklaata kun en sitten helposti näe vaikutusta. Ennen vauvaa suklaa ei mitenkään ollut karkeista suosikkini, mutta nyt maistuu. Mahavaivoja en ole huomannut siitä tulevan.

Matkarattaista (Graco/Carena) laitoinkin oman aloituksensa. Kommentoikaa kenellä kokemusta on. Muitakin merkkejä saa haukkua/kehua.

Jotain muutakin piti varmaan kommentoida mutta unohtui taas jo!

Ai niin, se ristiäisasia: väestötietojärjestelmässä nimi pitäisi olla 2 kk iässä, kastaa voi sen jälkeenkin. Ja ilmeisesti tähänkin on poikkeuksia sillä ainakaan Ahvenanmaalla ei vastaavaa velvollisuutta nimen ilmoittamisesta ole. Tai ainakaan sen noudattamatta jättämisestä ei seuraa yhtään mitään! Meillä myös pappi sanoi kun ristiäisajankohtaa päätettiin, että ei se niin viikon päälle tarkkaa ole ehtiikö tuon 2 kk:n sisään. Seurakunnan puolelta mitään aikarajaa ei kai ole, kun kerran aikuisiakin kastavat :-)

barbamama + pinja (ja saapi kutsua ihan millä nimellä tykkää, nickillä tai tällä tai aiemmin käyttämälläni " äippä" -nimellä - kaikki tunnistetaan ja mielialan mukaan niitä itsekin käytän :-)

Vierailija
50/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin josko nyt ois aikaa kirjoittaa muutama rivi muillekin, vaikka vieraat tulee ihan pian…

HENNA: Teilläpä on reilua miehen taholta osallistua myös yöllisiin vauvanhoitovuoroihin! Meillä kerran (sillon kun mies oli isyyslomalla) syötettiin yks yö pullosta, minä lähin vaipanvaihtoon (alussa mulla oli pakkomielle vaihtaa vaippa myös öisin joka syötöllä) ja mies lähti lämmittämään maidon. Oli se raukka väsynyt aamulla. Mutta en tiiä tajusko se silti senkään jälkeen että minä olen tehny sitä joka yö jo kohta 6 viikon ajan…

FROG kyseli koliikista, mää en kanssa itekkään oikeen tarkkaan tiiä. Kai ne voi olla yhtä kuin mahavaivat, mutta tulee aina samaan aikaa päivästä (yleensä illalla) ja kestää jonkun aikaa kaikista rauhottelukeinoista huolimatta ja loppuu sitten kuin seinäään. Näin minä oon ymmärtänyt. Ja Sporttari selitti myös hyvin.

Mää oon koittanu mieän kelmiä hieroskella, jumppauttaa jalkoja ja koskea jalkapohjia jne, mutta hinnasta viis, vien sen silti myös vyöhyketerapeutille. Jännä nähä onko vaikutusta…

TUTTI: Meillä syö huonosti, mutta sitkeästi yritän opettaa. Sillon tällön suostuu ottamaan ja sillon syö sitä pitkänaikaa ja hermostuu jos tippuu.

SUKLAAHIMOT: Ai on vai?! Karkkilakkoon aiottiin imehen kanssa, pari kertaa on jo lipsuttu. Suklaa on himoni =o) Mutta täytyy sanoa että edistystä on tämä että on syöty vain pari kertaa karkkia viikon aikana, synnytyksen jälkeen kun alettiin syä joka päivä

IHONPUHDISTAJAINEN: Onko teillä vauvalla näppyjä kasvoissa? Meillä on ollut paljon nyt vähenemään päin. Neuvolatäti sanoi että ristiäisiin mennessä lähtee. Barbamaman vauvalla oli vissin ainakin ollut.

Siinä kommentit tälle erää

HUOMISEKSI UUSI PINO, jos vaan aamun ensimmäinen m uistaa!

HANNELE

Vierailija
51/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisella oli koliikki 2 kk:n ajan. KUn lapsella on koliikki, sen kyllä erottaa tavallisista masuvaivoista. Se huuto on hirveää - tauotonta , lohdutonta huutoa joka alkaa yleensä iltaisin samaan aikaan, mut voi alkaa jo päivällä, kuten meillä.... Ja siihen ei auta oikein mikään... En muista missä koliikki oli määritelty niin että itkua pitää olla tietty tuntimäärä päivässä, ja sen pitää jatkua vähintään kahden viikon ajan yhtäjaksoisesti, jotta voidaan puhua koliikista.

Meillä esikko rauhottui päivisin vain vaunulenkillä. Kun vaunut pysähtyi (=aina kun tultiin kotiin), huuto jatkui.. :( Se oli toooodella rankkaa, missää ei voinut käydä kun ties että huuto alkaa heti.

Tällä vauvalla ei selvästikään ole koliikkia, pientä ähistelyä ja itkeskelyä vain. Mut vaikka jo luulin et Rela-tipat oli meillä syypää iltakähinöihin ja jätin ne pois, ni eilen illalla oli vatsavaivoja yhdeksästä puoli kahteen yöllä! Joten en enää tiedäkään johtuiko ne siitä vai ei....

Täytyy sanoa että tällainen enimmäkseen tyytyväinen ja rauhallinen vauva on niin ihana ja palkitseva, siitä saa itekkin energiaa. Mutta jatkuva , tuntitolkulla jatkuva itkeskely vie voimia kun mikään ei tunnu auttavan ja oma väsymys alkaa painaa. Joten todella paljon voimia kaikille masuvaivaisten ja koliikkivauvojen äideille!! TOi eilinen oli meillä eka hankala ilta, tähän asti ollaan päästy viimestän puoliltaöin nukkumaan ja saatu nukkua aamukahdeksaan.

Meidän vaaville ei ole vielä tullut hormoninäppyjä. Esikoisella oli naama kuin murkkuikäisellä teinillä vielä ristiäisten aikaan mut hävisivät heti sen jälkeen, kiva! nehän johtuu äidin hormoneista joten kyllä suklaata pitäs siinä mielesää voida syödä ihan huoletta, ellei se sitten aiheuta niitä masuvaivoja. Mulle maistui sairaalassa levytolkulla, yöimetyksillä oli kiva mussutella.... Nyt oon koittanu vähän hillitä.. Mut suklaakeksejä löytyy kaapista kyllä.

Nyt siivoomaan!

Viherrys & Tyyppi 1kk+2 pv

Vierailija
52/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOLIIKISTA: Meillä ei siis ilmeisesti vielä ainakaan sitä ole. *koputtaa puuta* Joskus Sinna kyllä huutaa kuvatulla tavalla, muttei läheskään joka ilta. :) Silloin kun huutaa, niin vatsallaan olo sylissä on auttanut.

Nytkin nukkuu sylissäni vatsallaan ja heti alkaa huuto jos yritän viedä omaan sänkyyn. Tuntuu hassulta, että unissaankin tietää lähdenkö kuskaamaan sänkyyn päin vai keittiöön. Sänkyyn viedessä siis tulee huuto.

Sitten tuosta SUKLAASTA: Kunpa itsekin pystyisin sitä syömään ilman huonoa omaatuntoa. :/ Mulla on siis jotenkin kauhee stressi noista ylimääräsistä kiloista mitä jäi, enkä siksi syö mitään makeeta/herkkuja. Kai se painaa kun tietää ettei ne itekseen siitä mihinkään lähde ja kun kaikki vaatteet on pieniä ja haluis niihin viä mahtua.. Taustalla vaikuttaa tietenkin myös bulimia, jota olen sairastanut pitkään enkä itse koe vielä parantuneeni (voiko siitä edes kokonaan parantua?) vaikken olekaan oksennellut/ahminut mitään yli vuoteen..

VALVEILLA meilläkin ollaan jo useampi tunti (joskus tuntuu että koko päivän) eikä aina niin hyvällä tuulella. Koko ajan pitäisi olla sylissä eikä itse kerkiä mitään tekemään.

RATASTELU meillä jäänyt vähemmälle kun täällä on kaikki tiet aivan kuravelliä eikä sinne viitsi lähteä. Meillä on muuten Carenat, joku niistä kyseli.. Tosin kokemusta ei ole paljoa, mutta ihan tyytyväinen olen ollut!:)

-frog2

Vierailija
53/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt muistaisin vastailla kaikkiin mistä täällä on ollut puhetta..anteeksi jos vastailen niihinkin joihin jo oon vastannut.

NIMI/RISTIÄISET: Meillä tytöstä tulee melko varmasti Vilma,toista nimeä vielä mietitään mutta M alkuinen tulee olemaan kuten sisarruksillaankin. Ja ristiäiset koitetaan saada pidettyä vkolla 16 tai 17. Huomenna soitan seurakunnalle ja kyselen vapaita aikoja.

HEREILLÄOLO G: Neiti on hereillä ehkä n.1-2 tuntia pisimmillään ja näin on päivällä ja illalla.

NUKKUMINEN: Nukkuu jopa 5 tuntia kerralla ja välillä sitten 2 tuntia.

VUOTO: Jatkuu vielä,tosi niukkaa on ollut ekan parin pvän jälkeen.Kävelyllä kävin lauantaina ja sen jälkeen tuli pari päivää kirkkaampaa vuotoa.

SUKLAANHIMO: IHAN kauhea koko ajan ja aika lailla oon itselleni sen sallinut!Anopille oli kampaaja sanonut että suklaanhimo on puute jostain..ei vaan anoppi muistanut mistä.

TUTTI: Tyttö syö tuttia aina välillä,aika vähän kuites,ekan viikon aikana ei syönyt kuin ehkä minuutin ja yökkäs monesti kun yritti tutin hälle antaa.

SEKSI: Houkuttas kokeilla mutta odotetaan että vuoto loppuu..en halua hommata itelleni kohtutulehdusta. (Kerran ollut ja toisten en halua)

IHONPUHDISTAJAINEN: Muutamia näppyjä on neitillä ollut,varmaan se pahin vaihe vielä edessä.

Ja sitten kysyisin että ONKO TEILLÄ KIPEYTYNY MAHA KÄVELYLENKIN AIKANA? Minä oon muutamana päivänä käynyt vaunukävelyllä ja on tullut maha kipeäksi..tuosta keskeltä.Mietin et onko toi normaalia?

Joku kyseli Gracon ja Carenan matkarattaista..meillä oli esikoisen aikana kaupungissa asuessamme Graco Voyager matkarattaat ja ne ainakin oli HYVÄT. Jos taas matkarattaita tarvisin niin sellaiset ostaisin,hyvin kesti ja liikkui hyvin!!

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=100&toim…

Tuossa samanlaiset,tosin eri värityksellä.

Carenan kuomurattaat meillä oli ja ne oli huonot,hajos tosi helposti!!Ei kauaa ollut käytössä ja ekan kerran sai korjata muutaman vkon käytön jälkeen.

Tiiä sitten oliko joku maanatai-tuote mut huonot noi oli.

Nyt on mentävä..neitille tuli nälkä..kamppailen tässä maidon tulon kanssa..vähentynyt muutamassa pvässä PALJON!!Pitänee ettiä kaikki konstit käyttöön!

Jonzu ja neiti 3vkoa

Vierailija
54/54 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan kaikille,

ja huh kylläpä oli pitkälti juttua kun en ollut ehtinyt lukemaan koko viikkoon viestejänne.

Mistähän kaikesta ollut puhetta..

NUKKUMINEN: siis joo - tää meillä puhuttaa koska nyt on alkanut tuntumaan, että olen kävelevä zombie enkä muista edes omaa nimeäni. Vauva siis nukkuu vieressäni koska ei suostu nukkumaan omassa sängyssään toistaiseksi ja sitten jos joskus sinne jääkin, niin ekan syötön jälkeen en jaksa viedä enää takaisin heräämisen pelossa.ja minä nukun niin pinnallisesti että herään jokaiseen ähinään. Vauvan ei todellakaan tarvitsisi syödä kuin 3h välein mutta kun herään melkein 1h välein siihen ähinään, niin isken aina tissiä suuhun, että hiljenee ja taas jatkamme unia mutta on niin lyhyitä pätkiä, että hulluksihan tässä pian tulee. ja tänään sitten päivällä on vedellyt tyytyväisenä jopa 4h pätkiä.Huoh -kauhulla odotan taas ensi yötä.

ITKEMINEN ja KOLIIKKI: sitä meillä ei onneksi ole - varmaan en jaksaisi jos huutoa olisi. Meidän pikkuinen osaa onneksi piereskellä ilmat ulos ja muutoinkin on tosi rauhallinen.Vain asiasta mekastetaan ja heti kun tissi saadaan suuhun, se pienikin itku lakkaa saman tein.

D-VIT: olen yrittänyt antaa Deetippoja mutta tuntuu, että oksennus tulee aina kaaressa lähes saman tien ulos joten nyt testaan viikon ilman ja katson jatkuuko oksentelu. Toisinaan kyllä tuntuu, että syökin ihan liikaa joten poistaa ylimääräisiä.

SUKLAA: juu, sama täällä että se kyllä maistuisi joka päivä ja yritän rajoittaa, mutta jotain paheitahan sitä täytyy olla

NÄPYT: hormoninäppyjä on alkanut nyt ilmaantua nassukkaan ja ne ei ole kovin kauniita mutta aika monella 4.6vkon ikäisellähän niitä esiintyy ja munkaan mielestä eivät liity mitenkään siihen mitä äiti syö.

SEKSI: siis juu,mitä se on? Silloin kun haluja heti synnytyksen jälkeen olisi ollut ja energiaakin,emme uskaltaneet ja nyt kun voisi paikkojen puolesta, niin yksinkertaisesti se on viimeinen asia mihin energiaa riittää.Toivottavasti tämä tila tästä vielä kohenee.Nyt ainakin kun lapsukaiset saadaan unten maille,painelen minäkin.Ainoo, että eilen sitten kun olisi saanut nukahtaa,uni ei tullutkaan eli selvästi yliväsymystä ilmassa.

Meidän pikkuisella oli eilen tasan 1kk päivä ja neuvola ja tässä strategiste mitat:

PAINO: 4690 eli syntymäpainoonsa nähden tullut 500g lisää

PITUUS: 57cm eli 4cm lisää

PIPO: 38,2 kun syntyessään oli 36

samaa tahtia kasvaa kuin esikoinenkin joka myös on tyttö.

NIMI: meillä käytiin kauhiasti paljon kädenvääntöä nimestä kun koko raskauden ajan ollaan puhuttu Ellasta ja nyt se ei miehen mukaan ollutkaan mitenkään sovittu vaan hän halusi toisen ja niin päädyimme Ilonaan.No sekin käy.

Muita asioita ei muistukaan mieleen.Ei kun hyviä öitä! toivottavasti tämä meidän pallero älyäisi nukkua nyt ähisemättä ensi yön, jotten heräisi.

Kaksosnainen ja Ilona 1kk 1pvä