Mies on vihjaillut hankkivansa koiranpennun lahjaksi, stressaavaa!
Taustatietona, että minulla on kaksi koiraa. Hankin ne 18-21-vuotiaana eli melkein heti omaan kotiin muutettuani ja ne ovat nyt 16- ja 19-vuotiaita eli sanoisin, että elämänsä ehtoopuolella. Rakastan koiriani ja olen pitänyt heistä hyvää huolta, mutta toisaalta olen kokenut myös, että ne ovat tietyillä tavoin rajoittaneet elämääni koko aikuisikäni (matkustelu ei käy päinsä jos ei löydy hoitopaikkaa ja ylipäätään tekemiset pitää aina suunnitella niin, että kotona on käytävä vähintäänkin ulkoiluttamassa koiria yms). Olen nykyiselle miesystävälleni kertonut, että kun näistä koirista aika jättää, niin en enää lemmikkejä hanki, koska haluan nauttia matkustelusta ja elämästä, joka ei pyöri lemmikkien pissatusaikataulujen ympärillä.
Miehellä itsellään ei ole mitään lemmikkejä, mutta hän on koiraihminen ja on nyt jostakin syystä innostunut ajatuksesta, että hankkisin koiranpennun. Olen sanonut hänelle useampaan kertaan, että minä henkkoht en ole kiinnostunut enää hankkimaan mitään lemmikkiä vastuulleni näiden jälkeen. Hän kuitenkin puhuu tästä koiranpentuasiasta siihen sävyyn, että minä hankkisin koiran ja hän sitten voisi lellitellä, hoivata ja ulkoiluttaa sitä eikä niin, että hän haluaisi nimenomaan itselleen oman koiran. Asumme erillämme. Hän tekee pitkää työpäivää, joten luulen, että hän tiedostaa, ettei itse pystyisi tarjoamaan koiralle tarpeeksi säännöllistä elämää ja seuraa. Minä sen sijaan teen hyvinkin joustavaa etätyötä.
Nyt ihan lähiaikoina hän on alkanut vähän säännöllisemmin vihjailemaan, että mitä jos löytyisi joku kasvattaja, jolla olisi kesälle suunniteltu pentue ja hänen onnistuisi varata pentu. Hän näyttää minulle koiranpentujen kuvia ja sanoo, että enhän minä tuollaiselle voisi sanoa "ei" (olen eläinrakas, joten hän on todnäk oikeassa, mutta en vain ole kiinnostunut uudesta 20-vuotisesta sitoutumisesta). Olen huolestunut, että hän on tehnyt jo jonkun varauksen, kun vihjailee, että ei nyt suunnitella mitään reissuja kesälle ja enhän luovu mistään vanhojen koirieni tavaroista, kun niistä aika jättää (molemmat ovat korkeasta iästään huolimatta ihan perusterveitä, joten en ylipäätään tiedä milloin se päivä tulee).
En tiedä miten voisin enää selvemmin sanoa, että minä en ole kiinnostunut uudesta lemmikistä (luonnollisesti hän on vapaa hankkimaan vaikka kotipossun jos itse sen majoittaa ja huolehtii). Emme ole asiasta tapelleet tai mitenkään ilmiriidoissa, ihan asiallisia keskusteluja käyty puolin ja toisin.
Onko teille koskaan hankittu lemmikkiä lahjana ja miten olette reagoineet?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan varmasti sulla on 19-vuotias koira. Kiva provo taas.
Ja "arvelee, että olisi elämänsä ehtoopuolella" :D
Voiko koira elää noin vanhaksi ja olla vielä terve. Kissa voi elää mutta ei ksit koira?
Voi. Omassa rodussani tiedän useita yksilöitä, jotka ovat eläneet 16-20 vuotiaiksi. Yksi 20v kävi jopa elämänsä viimeisessä koiranäyttelyssä saaden kunniamaininnan. Tässä taannoin tuttavan 18v lopetettiin kuurouden ja sokeuden takia ja sen isä 20v oli silloin vielä elossa.
Kukaan ei nyt kuitenkaan mainitse näitä rotuja, joissa näitä huomattavan vanhoja koiria on.
Minua kiinnostaa nämä rodut ihan siksikin, että tuollaisessa rodussa ilmeisesti on myös koirien terveys suhteellisen hyvä.
On kyllä todella ahdistava ajatus, että pitäisi joku eläin ottaa, ruokkia ja hoitaa, ulkoiluttaa sitä kolme kertaa päivässä. Ja tätä joku 10 -15 vuotta. En ikipäivänä suostuisi.
Mitä nämä tulevaisuuden reissut ovat, jotka kotihiirimiestä huolettavat? Onko siis ajatuksissa lähteä viikoksi Teneriffalle vai neljäksi kuukaudeksi Aasiaan reppureissaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Jo tuo esittää tiettyä kontrollin tarvetta, ettei välitä tippaakaan eikä kuuntele, vaikka toinen sanoo ettei halua koiraa. Silti vaan jatkaa jankkaamista.
No tämä olikin Provo. Näitähän on jatkuvalla syötöllä, ja porukka uskoo ja kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja "arvelee, että olisi elämänsä ehtoopuolella" :D
Voiko koira elää noin vanhaksi ja olla vielä terve. Kissa voi elää mutta ei ksit koira?
Voi. Omassa rodussani tiedän useita yksilöitä, jotka ovat eläneet 16-20 vuotiaiksi. Yksi 20v kävi jopa elämänsä viimeisessä koiranäyttelyssä saaden kunniamaininnan. Tässä taannoin tuttavan 18v lopetettiin kuurouden ja sokeuden takia ja sen isä 20v oli silloin vielä elossa.
Kukaan ei nyt kuitenkaan mainitse näitä rotuja, joissa näitä huomattavan vanhoja koiria on.
Minua kiinnostaa nämä rodut ihan siksikin, että tuollaisessa rodussa ilmeis
Itselle tulee ainakin mieleen jackrusselinterrieri, niiden olen nähnyt elävän suht pitkään. Samoin villakoirat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä tulevaisuuden reissut ovat, jotka kotihiirimiestä huolettavat? Onko siis ajatuksissa lähteä viikoksi Teneriffalle vai neljäksi kuukaudeksi Aasiaan reppureissaamaan?
En ole mitään tarkemmin suunnitellut, mutta minulle riittää ihan viikko-pari jossakin muissa maisemissa. En haikaile eksotiikkaa tai nauti helteestä, joten aika lähelle eurooppaan unelmakohteeni sijoittuvat. Lisäksi haaveilen viikonloppureissuista kotosuomessa. Ei sen villimpää.
AP
Minulle oli käydä vähän samoin, eli vastoin tahtoani minulle yritettiin tyrkyttää uusi koira edellisten kuoltua. Hoidin kaksi koiraa ja rakastin niitä, mutta yli 20 vuotta ne määräsivät tiukasti ajankäyttöni, matkustelun ym. Sen jälkeen sanoin, että nyt riitti, ei enää koiria. Silloin siskoni väkisin oli hankkimassa minulle uutta koiraa. Hänen motiivinsa kateus, kun aloin matkustella ympäri maailmaa koiravastuusta päästyäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän sen pennun ostaa niin palauta se kasvattajalle. Sanot kasvattajalle että mies hankki sen lahjaksi sinulle mut sinä et koiraa olisi halunnut.
Miksi ap:n pitää palauttaa koira, jos mies koiran on ostanut ja allekirjoittanut kauppasopimuksen? Se on miehen koira silloin ja hänen velvollisuus palauttaa.
Mitä ap voi tehdä jos mies haluaa ap:n pitävän koiran eikä suostu palauttamaan koiraa eikä ottamaan sitä itselleenkään. Ap vie koiran takaisin kasvattajalle ja käskee miestä hoitamaan paperihommat. Muutenhan koira jää sinne ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
16v ja 19v piskit? Justjoo XDDD
No, omat koirani elivät 14 ja 15 vuotta ja olivat niitä parjattuja lyttykuonoja. Suomenpystykorvat ja lapinkoirat esimerkiksi hyvinkin voivat noin 20 vuotta elää.
Mieshän voi hankkia sen koiranpennun lahjaksi itselleen ja silti jättää sen kätevästi ap:n hoidettavaksi pitkien työpäiviensä ajaksi.
Miksi teillä ei ole kunnollista kommunikaatiota?
Ongelma vaikuttaisi olevan se, että miesystäväsi on vajaaälyinen. Suositeltava ratkaisu on sianjättö.
Vierailija kirjoitti:
Mieshän voi hankkia sen koiranpennun lahjaksi itselleen ja silti jättää sen kätevästi ap:n hoidettavaksi pitkien työpäiviensä ajaksi.
Miksi teillä ei ole kunnollista kommunikaatiota?
Voin kokemuksesta sanoa, että keskuudessamme on ihmisiä, joille asioita pitää vääntää ratakiskosta ja silti ei mene jakeluun. Kunnollista kommunikaatiota ei voi olla jos asian osapuolella ei ole kykyä tai halua ymmärtää toista.
Vierailija kirjoitti:
Koirien iästä en tiedä, mutta tiedän kaksi 19-vuotiasta kissaa. Siis oikeaa kissaa, en "kissaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, omat koirani elivät 14 ja 15 vuotta ja olivat niitä parjattuja lyttykuonoja. Suomenpystykorvat ja lapinkoirat esimerkiksi hyvinkin voivat noin 20 vuotta elää.
No eivät elä. Suomen pystykorvakin elää tavallisesti vain 12-14 vuotta. Ei todellakaan hyvin voi elää 20 vuotta. Onko teillä sumentunut käsitys minkä ikäisiksi koirat nykyään elävät? Joo joku pystykorva voi elää ehkä 17-vuotiaaksi tai lapinkoira just ja just 18-vuotiaaksi, mutta tuokin erittäin harvinaista.
Mikä tämän miesystävän perustelu ap:lle oli siitä miksi ap:lle pitää hankkia uusi koira?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella ahdistava ajatus, että pitäisi joku eläin ottaa, ruokkia ja hoitaa, ulkoiluttaa sitä kolme kertaa päivässä. Ja tätä joku 10 -15 vuotta. En ikipäivänä suostuisi.
Tämäpä!
Sitä ei nuorena koiraa hankkiessa ymmärrä millainen riippakivi se oikeasti on. Itsekin haaveilin pienestä pitäen koirasta ja vanhempani aina sanoivat, että heidän katon alle ei koiraa tule ja mä saan sitten tehdä omat valintani, kun asun omillani. No pitihän se sitten koira hankkia heti, kun olin pari kuukautta asunut yksin. Ei siinä iässä kauheasti miettinyt matkustelua tai muuta, kun ei sellaisesta elämästä tiennytkään mitään ja ei olisi ollut varaakaan matkustaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka antaa eläimen lahjaksi, on yksinkertaisesti tyhmä.
Kyllä!!
Vaikka tiedossa olisi, että joku läheinen haluaa jonkun lemmikin niin hankinta pitäisi jättää hänelle itselleen.
Itse haaveilin joskus hamsterista ja vasta pohdiskelin erilaisia kasvattajia ja asumusvaihtoehtoja. No, ystäväni yllätti ostamalla mulle eläinkaupasta todella aran ja pelokkaan talvikon, jonka mukana tuli pieni ja ruma muovinen duna. Olisin itse halunnut hankkia kasvattajalta syyrialaisen hamsterin ja jonkun isomman ja kivemman näköisen terraarion. Toki terraarion hankin silti, mutta se duna on vieläkin vaatehuoneessa viemässä tilaa.
itse täytyy saada päättää mitä ja milloin haluaa. Meinaako mies että tykkää itse että olisi koira, mutta kaikki vastuu hoidosta jäisi saajalle? Hyvin epämääräinen kuvio eläintä ajatellen.
Ylellä 23.10.2023 uutinen, että tiettävästi maailman vanhin koira Portugalissa asunut puhdasrotuinen alentejonkoira Bobi oli kuollessaan 31vuotta ja 165 päivää vanha. Siis 31, ei kirjoitusvirhe. 7.2.2024 löytyy lehtiuutinen, että pertteliläinen Mitsu-niminen koira kuoli lähes 22-vuotiaana ja uutisessa kysellään, onkohan Suomen vanhin koira. Eli kyllä koirissakin iäkkäitä kavereita löytyy, tosin kissoilla yleisempää kauan eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät elä. Suomen pystykorvakin elää tavallisesti vain 12-14 vuotta. Ei todellakaan hyvin voi elää 20 vuotta. Onko teillä sumentunut käsitys minkä ikäisiksi koirat nykyään elävät? Joo joku pystykorva voi elää ehkä 17-vuotiaaksi tai lapinkoira just ja just 18-vuotiaaksi, mutta tuokin erittäin harvinaista.
Ei varmaan olekaan tavallista, mutta VOIVAT elää noin 20 vuotta hyvässä hoidossa ja hyvillä geeneillä.
Miksi ap:n pitää palauttaa koira, jos mies koiran on ostanut ja allekirjoittanut kauppasopimuksen? Se on miehen koira silloin ja hänen velvollisuus palauttaa.