Miksi nelikymppiset äidit näyttää siltä että ne on luovuttaneet
Kävin lapseni kanssa Hoplopissa ja huomasin taas saman ilmiön. Naiset istuvat tuijottamassa kännykkää, tukka likaisena, päällä kulahtaneet leggarit ja huppari, joka viestii että elämä on pysähtynyt. Ei meikkiä, ei ryhtiä, ei mitään mikä kertoisi että omasta itsestä enää välitettäisiin.
Tämä ei ole ulkonäkökommentti vaan havainto. Kun katson itseäni peilistä, haluan näyttää siltä että olen edelleen hereillä. Että elämä ei loppunut synnytykseen tai siihen että joku mies joskus lähti. Että vaikka olen äiti, olen yhä oma itseni.
En puhu luksuksesta. Tarkoitan ihan perusasioita: puhtaat vaatteet, hiukset harjattuna, katse joka ei ole sammunut. Miksi se on niin monelle suomalaiselle naiselle liikaa? Ulkomailla köyhätkin naiset pitävät huolta itsestään.
Ja ennen kuin joku mainitsee burnoutin tai ruuhkavuodet, kysyn vain: onko se todella ylpeyden aihe, että elämästä on tullut pelkkää selviytymistä?
Ehkä jotkut ovat tyytyneet olemaan vain äitejä. Minä en aio olla.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Se hoplopvaihe ei ole ihan elämän parasta aikaa, iästä riippumatta. Pitää antaa itsestään koko ajan paljon enemmän kuin on annettavaa. Mä olin nelikymppisenä energinen ja kukoistava, mutta lapsi olikin jo 18.
Minulle se oli elämän parasta aikaa.
Elämäniloni ei ole sammunut. En vain ymmärrä,miksi pitäisi meikata kauppaan tai HopLoppiin! Legginsit ja hupparit ovat kireitä farkkuja ja minitoppia mukavammat kun juoksee pienempien perässä, kiipeilee lasten kanssa tai pitää vaikka hakea pelokas lapsi alas.
Ap saa toki kipittää lasten perässä kireissä farkuissa ja stringit vilkkuen jos siltä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä tämä asenne, meillä onkin tosi rakkautta saan näyttää vaikka petolinnun peräpäältä, on kummallinen.
Eikö juuri rakastamalleen ihmiselle pyrkisi näyttämään hyvältä. Itse ainakin yritän. Enkä tarkoita mitään kohtuuttomia dieettejä, rääkkejä tai kirurgiaa. Ihan vain sen ettei näytä siltä, että on luovuttanut.
Itsestään huolehtiminen on mielestäni rakkauden teko.Aivan totta. Mutta sinun pitää miehenä ensin ansaita naisen kunnioitus. Lue viestini 166, löytyy sivulta 9. Ole siis itse ensin sen arvoinen, että vaimosi haluaa sekä jaksaa huolehtia itsestään.
Mulla on kyllä mies, jota kunnioitan ja todellakin tykkään laittautua myös hänen ilokseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Suomessa nyt aika yleisesti pukeudutaan huonosti, virttyneitä leggingsejä näkyy joka puolella. Rento vaate voi olla siisti, mutta suomalainen käsitys on kauhtuneet vaatteet. Ehtimiset ja jaksamiset on tekosyitä, suihkussa voi käydä ja edullisesti saa siistejä verkkareita ja huppareita.
Kamalin kombo on likainen tukka, kulahtaneet vaatteet, mutta tekokynnet, jotka pitelevät energiajuomatölkkiä.
Hei!
Olet ansainnut kommentillasi Keskiluokkaisen Paremman Naisen pisteen, se tällainen kullattu pinssi, jonka voit vaikka kiinnittää raidalliseen puuvillaneuleeseesi!
Yt. Mirjami
Itse asiassa ostan enemmän edullisia vaatteita, vaikka varaa olisi espoomuotiin. Siistit vaatteet eivät maksa paljon ja itsestään huolehtiminen ei vie aikaa kuin sen suihkun verran. Kulahtaminen on yhtää ikävää katseltavaa kuin merkkineulepyrkyriys.
Me ollaan siellä miehen kanssa kumpikin verkkareissa ja Crocseissa,johan mies luulisi minun tulleen hulluksi jos lähtsisin jossain bilemekossa viemään lapsia leikkimään :D Se on leikkipaikka,ei yökerho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä tämä asenne, meillä onkin tosi rakkautta saan näyttää vaikka petolinnun peräpäältä, on kummallinen.
Eikö juuri rakastamalleen ihmiselle pyrkisi näyttämään hyvältä. Itse ainakin yritän. Enkä tarkoita mitään kohtuuttomia dieettejä, rääkkejä tai kirurgiaa. Ihan vain sen ettei näytä siltä, että on luovuttanut.
Itsestään huolehtiminen on mielestäni rakkauden teko.Aivan totta. Mutta sinun pitää miehenä ensin ansaita naisen kunnioitus. Lue viestini 166, löytyy sivulta 9. Ole siis itse ensin sen arvoinen, että vaimosi haluaa sekä jaksaa huolehtia itsestään.
Mulla on kyllä mies, jota kunnioitan ja todellakin tykkään laittautua myös hänen ilokseen
Tämä on juuri se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen siis päästää itsensä rapautumaan jos mies perseilee? Ihan älytöntä.
Kyllä itsestään kannattaa huolta pitää ihan itseään varten ensisijaisesti.
Jos puolisoa ei voi kunnioittaa, niin puoliso kannattaa vaihtaa. Ei kannata itseään pilata myös.
Johtuu siitä, ettei enää kiinnosta, miltä näyttää ja mitä muut ajattelee. Laiskistumista.
Olen 51-vuotias ja voisin käydä marketeissakin kotilökäreissä ja crocseissa. Vielä olen isompaan kauppaan jaksanut vaihtaa farkut ja laittaa tennarit. Mutta meikkaa en todellakaan. Hiukset voin harjata muistaessani. Lähikauppaan ei tarvi panostaa sitä vähääkään.
Töissä olen siististi puettu ja hiukan meikkiä. Tukkakin laitettu siistiksi. Vapaa-ajalla olen täysin vetelys, koska elämäni prioriteetit on muualla.
No jaa, näin nelikymppisenä alkaa kuule usko loppua. Ei töitä, ei terveyttä, ei vanhempaa, ei kesälomaa, ei mitään. Vannoin lapsena että isona muutetaan maailmaa eikä näytetä ikälopuilta niin kuin ysärin äidit näytti aikoinaan tiskivuoren vieressä. Onhan se hyvä että sinulla on vielä jotain uskoa tähän maailmaan vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että ap päättelee havainnoistaan muiden äitien luovuttaneen. Minusta havainnot todennäköisemmin kertovat vain siitä, että henkilöt priorisoivat elämässään eri tavoin. Ap antaa ymmärtää kysyvänsä asiasta täällä neutraalisti, mutta sanavalinnoissaan kertoo, että "vain äitinä" oleminen olisi tyytymistä ja liian vähäistä. Äitinä oleminen on lapsen kannalta jotain perustavanlaatuista, sanoo psykologiakin. Joillekin äiti-ihmisille se on kaikkein merkityksellisin asia maailmassa. En valittaisi, jos olisin heidän lapsi siitäkään huolimatta, että äiti ei kovin edustavalta näyttäisi.
Näin. Itse halusin olla läsnä lapsille. Tiedän, miltä lapsesta tuntuu, jos äitiä kiinnostaa eniten se onko huulipuna hyvin.
Vain hiukset likaisena ja meikittömänä voi olla läsnäoleva äiti, joille lapset ovat tärkeimmät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että ap päättelee havainnoistaan muiden äitien luovuttaneen. Minusta havainnot todennäköisemmin kertovat vain siitä, että henkilöt priorisoivat elämässään eri tavoin. Ap antaa ymmärtää kysyvänsä asiasta täällä neutraalisti, mutta sanavalinnoissaan kertoo, että "vain äitinä" oleminen olisi tyytymistä ja liian vähäistä. Äitinä oleminen on lapsen kannalta jotain perustavanlaatuista, sanoo psykologiakin. Joillekin äiti-ihmisille se on kaikkein merkityksellisin asia maailmassa. En valittaisi, jos olisin heidän lapsi siitäkään huolimatta, että äiti ei kovin edustavalta näyttäisi.
Näin. Itse halusin olla läsnä lapsille. Tiedän, miltä lapsesta tuntuu, jos äitiä kiinnostaa eniten se onko huulipuna hyvin.
Voi niille lapsille olla läsnä siisteissä verkkareissa ja hiukset pe
Verkkarit ei ole ikinä siistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Suomessa nyt aika yleisesti pukeudutaan huonosti, virttyneitä leggingsejä näkyy joka puolella. Rento vaate voi olla siisti, mutta suomalainen käsitys on kauhtuneet vaatteet. Ehtimiset ja jaksamiset on tekosyitä, suihkussa voi käydä ja edullisesti saa siistejä verkkareita ja huppareita.
Kamalin kombo on likainen tukka, kulahtaneet vaatteet, mutta tekokynnet, jotka pitelevät energiajuomatölkkiä.
Hei!
Olet ansainnut kommentillasi Keskiluokkaisen Paremman Naisen pisteen, se tällainen kullattu pinssi, jonka voit vaikka kiinnittää raidalliseen puuvillaneuleeseesi!
Yt. Mirjami
Itse asiassa ostan enemmän edullisia vaatteita, vaikka varaa olisi espoomuotiin. Siistit vaatteet eivät maksa paljon ja itsestään huolehtiminen ei vie aikaa kuin sen sui
Todella upeaa että osaat erottaa myös pyrkyriyden oikeanlaisesta siisteydestä!
yt.Mirjami
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas esimerkki siitä miten meikkaaminen on juu vapaaehtoista. Se jos mikä on sisäistettyä naisvihaa, että nainen ei kelpaa julkisilla paikoilla omana itsenään, vaan pitää olla purkista kaivettu hehkeyttä.
Itse en kritisoi ketään meikittömyydestä, mutta ihmettelen, että päälle ei löydy siistejä ja puhtaita vaatteita ja hiukset ovat likaiset.
Itse kuljen usein viikonloppuisin ilman meikkiä ja rennoissa vaatteissa, mutta ne vaatteet eivät näytä loppuun kulutetuilta rytkyiltä. Ja hiukset pesen, vaikka ne vain ponnarille laittaisin.
Ne onkin kaksi täysin eri asiaa. Monessa vastauksessa silti päivitellään meikkaamattomuutta erikseen. Likaiset hiukset tai nuhjuiset vaatteet on epäsiisteyttä, meikkaamattomuus ei. Miksi ap edes nosti meikit jos tarkoitus oli puhua vain epäsiisteydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas esimerkki siitä miten meikkaaminen on juu vapaaehtoista. Se jos mikä on sisäistettyä naisvihaa, että nainen ei kelpaa julkisilla paikoilla omana itsenään, vaan pitää olla purkista kaivettu hehkeyttä.
Itse en kritisoi ketään meikittömyydestä, mutta ihmettelen, että päälle ei löydy siistejä ja puhtaita vaatteita ja hiukset ovat likaiset.
Itse kuljen usein viikonloppuisin ilman meikkiä ja rennoissa vaatteissa, mutta ne vaatteet eivät näytä loppuun kulutetuilta rytkyiltä. Ja hiukset pesen, vaikka ne vain ponnarille laittaisin.
Ne onkin kaksi täysin eri asiaa. Monessa vastauksessa silti päivitellään meikkaamattomuutta erikseen. Likaiset hiukset tai nuhjuiset vaatteet on epäsiisteyttä, meikkaamattomuus ei. Miksi ap edes nosti meikit jos tarkoitus oli puhua vain epäsiisteyd
En ole ap, mielestäni meikittömyys on ok, mutta kulahtaneisuutta en ymmärrä. Monessa vastauksessa puolustettiin leggingsejä ja nuhjuista ulkoasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen siis päästää itsensä rapautumaan jos mies perseilee? Ihan älytöntä.
Kyllä itsestään kannattaa huolta pitää ihan itseään varten ensisijaisesti.
Jos puol
Niin onkin, ihan älytöntä. Siksi kannustankin nyt jokaista naista katsomaan hyvin tarkasti miesystävänsä käytöstä. Sillä se kenen kanssa menet naimisiin ja lisäännyt, vaikuttaa elämääsi kokonaisvaltaisesti. Valitse siis mies joka helpottaa elämääsi ja jota kykenet kunnioittamaan vielä vuosienkin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Elämäniloni ei ole sammunut. En vain ymmärrä,miksi pitäisi meikata kauppaan tai HopLoppiin! Legginsit ja hupparit ovat kireitä farkkuja ja minitoppia mukavammat kun juoksee pienempien perässä, kiipeilee lasten kanssa tai pitää vaikka hakea pelokas lapsi alas.
Ap saa toki kipittää lasten perässä kireissä farkuissa ja stringit vilkkuen jos siltä tuntuu
Farkut ja stringithän on ainoa vaihtoehto perse- ja polvipussilegginsseille. Ne leggingsithän ei ole yhtään paljastavat...
Monet naiset ajattelevat että kun mies lapset on saatu, ei tarvitse enää tsempata.
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset ajattelevat että kun mies lapset on saatu, ei tarvitse enää tsempata.
Totta, mutta miehet tekee samaa. Ei tarvitse enää panostaa vaimoon, ei tarvitse viedä treffeille tai järjestää ylläreitä.
Olen meikannut, laitellut hiuksia ja pukeutunut kivasti ennen lapsia ja sama linja on jatkunut lasten saamisenkin jälkeen
Aivan totta. Mutta sinun pitää miehenä ensin ansaita naisen kunnioitus. Lue viestini 166, löytyy sivulta 9. Ole siis itse ensin sen arvoinen, että vaimosi haluaa sekä jaksaa huolehtia itsestään.