Miksi nelikymppiset äidit näyttää siltä että ne on luovuttaneet
Kävin lapseni kanssa Hoplopissa ja huomasin taas saman ilmiön. Naiset istuvat tuijottamassa kännykkää, tukka likaisena, päällä kulahtaneet leggarit ja huppari, joka viestii että elämä on pysähtynyt. Ei meikkiä, ei ryhtiä, ei mitään mikä kertoisi että omasta itsestä enää välitettäisiin.
Tämä ei ole ulkonäkökommentti vaan havainto. Kun katson itseäni peilistä, haluan näyttää siltä että olen edelleen hereillä. Että elämä ei loppunut synnytykseen tai siihen että joku mies joskus lähti. Että vaikka olen äiti, olen yhä oma itseni.
En puhu luksuksesta. Tarkoitan ihan perusasioita: puhtaat vaatteet, hiukset harjattuna, katse joka ei ole sammunut. Miksi se on niin monelle suomalaiselle naiselle liikaa? Ulkomailla köyhätkin naiset pitävät huolta itsestään.
Ja ennen kuin joku mainitsee burnoutin tai ruuhkavuodet, kysyn vain: onko se todella ylpeyden aihe, että elämästä on tullut pelkkää selviytymistä?
Ehkä jotkut ovat tyytyneet olemaan vain äitejä. Minä en aio olla.
Kommentit (312)
"Meikkaan aina, jos tarkoituksena on poistua kotoa tai tavata joku ihminen."
Jos teillä soi ovikello ilman etukäteisilmoitusta, niin etkö avaa ovea?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri, mutta minä meikkaan jopa yksin kotona ollessani
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että ap päättelee havainnoistaan muiden äitien luovuttaneen. Minusta havainnot todennäköisemmin kertovat vain siitä, että henkilöt priorisoivat elämässään eri tavoin. Ap antaa ymmärtää kysyvänsä asiasta täällä neutraalisti, mutta sanavalinnoissaan kertoo, että "vain äitinä" oleminen olisi tyytymistä ja liian vähäistä. Äitinä oleminen on lapsen kannalta jotain perustavanlaatuista, sanoo psykologiakin. Joillekin äiti-ihmisille se on kaikkein merkityksellisin asia maailmassa. En valittaisi, jos olisin heidän lapsi siitäkään huolimatta, että äiti ei kovin edustavalta näyttäisi.
Näin. Itse halusin olla läsnä lapsille. Tiedän, miltä lapsesta tuntuu, jos äitiä kiinnostaa eniten se onko huulipuna hyvin.
En ole ikinä meikannut. Tukka alkaa kyllä jo harmaantua, kun päänahka ei enää kestä väriaineita. Sori siitä, että näytän ikäiseltäni.
Itse olen kilparatsastaja, yrittäjä. Ei voisi hevonhemmettiäkään kiinnostaa meikata Hoploppiin. Teen siellä jotain kirjanpitohommia jossain nurkassa kun kersat leikkii. Ja talliryysyt päällä tietenkin. Meikkaan ehkä jos saan kutsun johonkin hienoon tilaisuuteen. Pitäkää huoli omista asioista ja antakaa ihmisten rauhassa syrjäytyä hoplopissa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan avaa. Eipä sitä kyllä koskaan kukaan soitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri, mutta minä meikkaan jopa yksin kotona ollessani
Käytännössä myös minä, koska käyn joka päivä ulkoilemassa kuitenkin vaikka viettäisin suurimman osan päivästä sisätiloissa yksin.
T. Tuo alkuperäinen kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että ap päättelee havainnoistaan muiden äitien luovuttaneen. Minusta havainnot todennäköisemmin kertovat vain siitä, että henkilöt priorisoivat elämässään eri tavoin. Ap antaa ymmärtää kysyvänsä asiasta täällä neutraalisti, mutta sanavalinnoissaan kertoo, että "vain äitinä" oleminen olisi tyytymistä ja liian vähäistä. Äitinä oleminen on lapsen kannalta jotain perustavanlaatuista, sanoo psykologiakin. Joillekin äiti-ihmisille se on kaikkein merkityksellisin asia maailmassa. En valittaisi, jos olisin heidän lapsi siitäkään huolimatta, että äiti ei kovin edustavalta näyttäisi.
Näin. Itse halusin olla läsnä lapsille. Tiedän, miltä lapsesta tuntuu, jos äitiä kiinnostaa eniten se onko huulipuna hyvin.
No olipa typerä kommentti. Ihanko oikeasti täällä on noin yksinkertaista porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nyt taas? :D Jos meikkaa päivässä 5 minuuttia, niin ei ole läsnä lapsilleen? Herkeämättä vaan tuijotit lapsiasi kellon ympäri vai miten toi toimii?
Ihme aloitus taas tämä: Miksi nelikymppiset naiset näyttävät siltä, että ovat luovuttaneet?
Montako nelikymppistä naista sinä ap tiedät/tunnet? Kerroppa ensin tämä tietosi, niin jatketaan keskustelua.
No Suomessa nyt aika yleisesti pukeudutaan huonosti, virttyneitä leggingsejä näkyy joka puolella. Rento vaate voi olla siisti, mutta suomalainen käsitys on kauhtuneet vaatteet. Ehtimiset ja jaksamiset on tekosyitä, suihkussa voi käydä ja edullisesti saa siistejä verkkareita ja huppareita.
Kamalin kombo on likainen tukka, kulahtaneet vaatteet, mutta tekokynnet, jotka pitelevät energiajuomatölkkiä.
Ja montako ulkomailla asuvaa köyhää naista tunnet about 40v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi niille lapsille olla läsnä siisteissä verkkareissa ja hiukset pestyinä.
Tässä taas esimerkki siitä miten meikkaaminen on juu vapaaehtoista. Se jos mikä on sisäistettyä naisvihaa, että nainen ei kelpaa julkisilla paikoilla omana itsenään, vaan pitää olla purkista kaivettu hehkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko se sitten jotenkin hyvältä olla tukka likaisena? Minä en tykkää edes yksin kotona olla likaisena, saati jos lähden ihmisten ilmoille. Sinänsä kyllä sama miten muut itseään hoitaa tai on hoitamatta. kunhan eivät haise.
Hoitamattomuus ei kuitenkaan tee äidistä yhtään sen parempaa, omistautuneempaa tai fiksumpaa ihmistä, samoin kuin laittautuminen ei ole pois ihan mistään muusta. Ihan yhtä lailla pystyn hoivaamaan hellästi ja liikkumaan lapseni kanssa puuterit ja ripsivärit naamassa kuin ilman niitä.
En kyllä jaksaisi mitään myrkkypuutereita ja -ripsateita enää naamaan vääntää arkeen😄 Ei ne lapsen terveyttä edistä, kun tulee halailemaan poski poskea vasten. Jos menen ystävän kanssa ravintolaan syömään tai juhliin, voin laittaa ripsaria ja heleyttävää ihovoidetta. Puuteria en kyl
Ei voi ku ei ole mitään syytä. Meikkaatko myös yöksi? Mukavampi olla ilman meikkejä.
Miehenä tämä asenne, meillä onkin tosi rakkautta saan näyttää vaikka petolinnun peräpäältä, on kummallinen.
Eikö juuri rakastamalleen ihmiselle pyrkisi näyttämään hyvältä. Itse ainakin yritän. Enkä tarkoita mitään kohtuuttomia dieettejä, rääkkejä tai kirurgiaa. Ihan vain sen ettei näytä siltä, että on luovuttanut.
Itsestään huolehtiminen on mielestäni rakkauden teko.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas esimerkki siitä miten meikkaaminen on juu vapaaehtoista. Se jos mikä on sisäistettyä naisvihaa, että nainen ei kelpaa julkisilla paikoilla omana itsenään, vaan pitää olla purkista kaivettu hehkeyttä.
Itse en kritisoi ketään meikittömyydestä, mutta ihmettelen, että päälle ei löydy siistejä ja puhtaita vaatteita ja hiukset ovat likaiset.
Itse kuljen usein viikonloppuisin ilman meikkiä ja rennoissa vaatteissa, mutta ne vaatteet eivät näytä loppuun kulutetuilta rytkyiltä. Ja hiukset pesen, vaikka ne vain ponnarille laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ai että, ihanaa kun joku vielä jaksaa meikata Hoplopiin. Mä en nykyään ehdi, kun pitää töiden jälkeen hakea lapset, tehdä ruuat, pestä pyykit ja olla vielä edes vähän läsnä ennen nukkumaanmenoa. Mutta kiva että sulla on aikaa tarkkailla muiden leggareita.
Mä en ole luovuttanut. Mä elän oikeaa elämää, en jotain someprofiilia varten. Ja kyllä, joskus tukka on likainen ja päällä on se, mikä löytyi. Se ei tarkoita ettei olisi sisältöä. Mutta ehkä sä tarvitset kiiltävää pintaa, kun muuta ei ole?
Tsemiä jatkoon. Me muut jatketaan täällä arkea. Sä voit jatkaa katselua.
Kummasti sulla riittää aikaa palstailla.
Vierailija kirjoitti:
No Suomessa nyt aika yleisesti pukeudutaan huonosti, virttyneitä leggingsejä näkyy joka puolella. Rento vaate voi olla siisti, mutta suomalainen käsitys on kauhtuneet vaatteet. Ehtimiset ja jaksamiset on tekosyitä, suihkussa voi käydä ja edullisesti saa siistejä verkkareita ja huppareita.
Kamalin kombo on likainen tukka, kulahtaneet vaatteet, mutta tekokynnet, jotka pitelevät energiajuomatölkkiä.
Hei!
Olet ansainnut kommentillasi Keskiluokkaisen Paremman Naisen pisteen, se tällainen kullattu pinssi, jonka voit vaikka kiinnittää raidalliseen puuvillaneuleeseesi!
Yt. Mirjami
Kuka menee hoploppiin näyttämään seksikkäältä ja naiselliselta? Sunkin seksikkyys taisi kärsiä kolauksen jo pelkästään siksi että jouduit vaihtamaan siellä korkkarit sukkiin? Leggarit tai urheiluvaatteet siellä parhaat just onkin, jos lasten kanssa liikkuu. Ja ei, mulla ei ole omia lapsia mutta olen ollut siellä perheen kanssa monia kertoja.