Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nelikymppiset äidit näyttää siltä että ne on luovuttaneet

Vierailija
04.05.2025 |

Kävin lapseni kanssa Hoplopissa ja huomasin taas saman ilmiön. Naiset istuvat tuijottamassa kännykkää, tukka likaisena, päällä kulahtaneet leggarit ja huppari, joka viestii että elämä on pysähtynyt. Ei meikkiä, ei ryhtiä, ei mitään mikä kertoisi että omasta itsestä enää välitettäisiin.

Tämä ei ole ulkonäkökommentti vaan havainto. Kun katson itseäni peilistä, haluan näyttää siltä että olen edelleen hereillä. Että elämä ei loppunut synnytykseen tai siihen että joku mies joskus lähti. Että vaikka olen äiti, olen yhä oma itseni.

En puhu luksuksesta. Tarkoitan ihan perusasioita: puhtaat vaatteet, hiukset harjattuna, katse joka ei ole sammunut. Miksi se on niin monelle suomalaiselle naiselle liikaa? Ulkomailla köyhätkin naiset pitävät huolta itsestään.

Ja ennen kuin joku mainitsee burnoutin tai ruuhkavuodet, kysyn vain: onko se todella ylpeyden aihe, että elämästä on tullut pelkkää selviytymistä?

Ehkä jotkut ovat tyytyneet olemaan vain äitejä. Minä en aio olla.

Kommentit (312)

Vierailija
241/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä tämä asenne, meillä onkin tosi rakkautta saan näyttää vaikka petolinnun peräpäältä, on kummallinen. 

Eikö juuri rakastamalleen ihmiselle pyrkisi näyttämään hyvältä. Itse ainakin yritän. Enkä tarkoita mitään kohtuuttomia dieettejä, rääkkejä tai kirurgiaa. Ihan vain sen ettei näytä siltä, että on luovuttanut. 

Itsestään huolehtiminen on mielestäni rakkauden teko. 

Aivan totta. Mutta sinun pitää miehenä ensin ansaita naisen kunnioitus. Lue viestini 166, löytyy sivulta 9. Ole siis itse ensin sen arvoinen, että vaimosi haluaa sekä jaksaa huolehtia itsestään. 

Nainen siis päästää itsensä rapautumaan jos mies perseilee? Ihan älytöntä. 

Kyllä itsestään kannattaa huolta pitää ihan it

onko nainen jotenkin tahdoton olento joka voi onnistua vain miehen ansiosta tai epäonnistua miehen saamattomuudesta?

Ihmisten, miesten ja naisten yhtälailla, olisi syytä katsoa ensin itseään. Sitten kun oma tontti on kunnossa voi katseen kääntää naapurin tonttiin. 

Vierailija
242/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että miksi tämä eroaa Ranskasta niin paljon. Onhan heilläkin ruuhkavuodet ja muuten raskasta, silti pukeutumiseen panostetaan eikä se tarkoita jakkupukua lasten leikkipuistossa.

En tiedä miten paljon ranskalaiset somettavat, miten kova aikasyöppö se on, mutta arvostavat hurjan paljon enemmän yhdessä syömistä, vaikka siihen menisi aikaa.

Miten Ruotsissakin riittää aikaa pukeutua, heillä on samantyyppinen ilmasto kuin meilläkin? Ja ne ruuhkavuodet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan meikannut tai liikakansoittanut. Ajan voi käyttää aivojensa kehittämiseen.

Vierailija
244/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto. Naisen huono hygienia. 

Legginssit tai verkkarit antaa spurgu vaikutelman. Hame paalle, kun siirrytaan sisalta ulkotiloihin. Ita-Euroopassa ja Aasiassa naiset aika eri luokkaa. Kuka nyt haluaa spurgun kanssa hengailla. Menkaa suihkuun. 

Vierailija
245/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parittelu, parittelu, parittelu, parittelu

Vierailija
246/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas esimerkki siitä miten meikkaaminen on juu vapaaehtoista. Se jos mikä on sisäistettyä naisvihaa, että nainen ei kelpaa julkisilla paikoilla omana itsenään, vaan pitää olla purkista kaivettu hehkeyttä. 

Jyskytys käy yli maan 

Vierailija
247/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh, en arvannut että tämä saa näin monen takertumaan leggareihinsa.

Täällä syytellään minua siitä, että katson ympärilleni ja uskallan sanoa ääneen sen, mitä monet kyllä ajattelevat mutta eivät kehtaa kirjoittaa. Olenko ylimielinen, jos en halua sulautua harmaaseen? Vai onko se teistä niin outoa, että joku ei ole lakannut olemasta nainen sen jälkeen kun sai lapsen?

Kummallista on se, että suurin osa kommenteista ei puhu itse aiheesta vaan minusta. Jotkut ihan kiukkuisia siitä, että laitan ripsiväriä ja suoristan tukan ennen kuin lähden leikkipuistoon. Miettikää hetki. Teidän viha ei kohdistu muhun, se kumpuaa siitä, että näette peilissä jotain, mistä ette pidä.

Ap

Mä meikkaan fiiliksen mukaan ja ihan normaalisti ilman mitään kiukkuja ihmiset suhtautuu minuun vaikka olisin meikannutkin.

Sun kirjoituksista tulee sellainen vaikutelma että olet tyhjä kuori joka koittaa täyttää itseään muiden kautta. Näet ympärillä olevat ihmiset sellaisena kuin itse olet, mutta selität sen itsellesi niin että sinä et ole luovuttanut tms koska jaksat meikata jne.

Kun saat kritiikkiä, niin käännät asiat niinpäin kuin itse haluat ne nähdä. 

Voi toki olla että se elämän sisältösi on juuri sitä että saat provosoida ihmisiä netissä, eikä sulla ole muuta kuin provoilla aikaan saama huomio.

Vierailija
248/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kilparatsastaja, yrittäjä. Ei voisi hevonhemmettiäkään kiinnostaa meikata Hoploppiin. Teen siellä jotain kirjanpitohommia jossain nurkassa kun kersat leikkii. Ja talliryysyt päällä tietenkin. Meikkaan ehkä jos saan kutsun johonkin hienoon tilaisuuteen. Pitäkää huoli omista asioista ja antakaa ihmisten rauhassa syrjäytyä hoplopissa. 

Saanko tiedustella onko ne talliryysyt likaisia ja haisevia töiden jälkeen, kun oot ne päällä jossain hoplopissa tms?? Toivottavasti ei ole, tosi kuvottavaa ja välinpitämättömyyttä kanssaihmisiä kohtaan on. 

Vierailija
249/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että nelikymppiset eronneet äidit ovat luovuttaneet. Kroppa on pilalla, markkina-arvo on pohjamudissa ja parhaat vuodet on jo takanapäin. Vaihtoehtoina on yrittää päästä jonkun kilttimiestossun elätiksi tai kissamummoutua. 

Vierailija
250/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö te puhutte tästä tekoälytrollista?

Vierailija
251/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kilparatsastaja, yrittäjä. Ei voisi hevonhemmettiäkään kiinnostaa meikata Hoploppiin. Teen siellä jotain kirjanpitohommia jossain nurkassa kun kersat leikkii. Ja talliryysyt päällä tietenkin. Meikkaan ehkä jos saan kutsun johonkin hienoon tilaisuuteen. Pitäkää huoli omista asioista ja antakaa ihmisten rauhassa syrjäytyä hoplopissa. 

Saanko tiedustella onko ne talliryysyt likaisia ja haisevia töiden jälkeen, kun oot ne päällä jossain hoplopissa tms?? Toivottavasti ei ole, tosi kuvottavaa ja välinpitämättömyyttä kanssaihmisiä kohtaan on. 

Lisään siis jos oot likaisissa, haisevissa vaatteissa hoplopissa, et se on kuvottavaa&välinpitämättömyyttä. 

Vierailija
252/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan siellä miehen kanssa kumpikin verkkareissa ja Crocseissa,johan mies luulisi minun tulleen hulluksi jos lähtsisin jossain bilemekossa viemään lapsia leikkimään :D Se on leikkipaikka,ei yökerho.

Seuraavan kerran kun sinne menette, niin sinulle iltapuku korkein korkokengin ja miehelle smokki 👌

Äläkä unohda käydä kampaajalla! Kosmetologi hoitaa juhlavan meikin 💄

Vierailija
253/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas esimerkki siitä miten meikkaaminen on juu vapaaehtoista. Se jos mikä on sisäistettyä naisvihaa, että nainen ei kelpaa julkisilla paikoilla omana itsenään, vaan pitää olla purkista kaivettu hehkeyttä. 

Itse en kritisoi ketään meikittömyydestä, mutta ihmettelen, että päälle ei löydy siistejä ja puhtaita vaatteita ja hiukset ovat likaiset. 

Itse kuljen usein viikonloppuisin ilman meikkiä ja rennoissa vaatteissa, mutta ne vaatteet eivät näytä loppuun kulutetuilta rytkyiltä. Ja hiukset pesen, vaikka ne vain ponnarille laittaisin.

Ne onkin kaksi täysin eri asiaa. Monessa vastauksessa silti päivitellään meikkaamattomuutta erikseen. Likaiset hiukset tai nuhjuiset vaatteet on epäsiisteyttä, meikkaamattomuus ei. Miksi ap edes nosti meikit jos tarkoitus oli puhua vain epäsiisteyd

Tämä. 

Kun kertoo, ettei itse pikkulapsiaikana priorisoinut meikkaamista kovin korkealle, niin alkaa jankutus jostain likaisista hiuksista ja -vaatteista.

Eli oliko ongelma nyt hygienia, vai se ettei ole meikannut ja pukeutunut kuin muotishow:ta varten?

Vierailija
254/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että ap päättelee havainnoistaan muiden äitien luovuttaneen. Minusta havainnot todennäköisemmin kertovat vain siitä, että henkilöt priorisoivat elämässään eri tavoin. Ap antaa ymmärtää kysyvänsä asiasta täällä neutraalisti, mutta sanavalinnoissaan kertoo, että "vain äitinä" oleminen olisi tyytymistä ja liian vähäistä. Äitinä oleminen on lapsen kannalta jotain perustavanlaatuista, sanoo psykologiakin. Joillekin äiti-ihmisille se on kaikkein merkityksellisin asia maailmassa. En valittaisi, jos olisin heidän lapsi siitäkään huolimatta, että äiti ei kovin edustavalta näyttäisi.  

Näin. Itse halusin olla läsnä lapsille. Tiedän, miltä lapsesta tuntuu, jos äitiä kiinnostaa eniten se onko huulipuna hyvin.

Mitä helvettiä nyt taas? :D Jos meikkaa päivässä 5 minuuttia, niin ei ole läsnä lapsilleen? Herkeämättä vaan tuijotit lapsiasi kellon ympäri vai miten toi toimii?

Kenellä menee vain 5min meikkiin, hiuksiin jne?

Kun se ihohan pitää pohjustaa, levittää kasvovoiteet, silmänympärysvoiteet, primeri jne. Ja sitten vasta päästään siihen itse meikkaamiseen.

Vierailija
255/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että, ihanaa kun joku vielä jaksaa meikata Hoplopiin. Mä en nykyään ehdi, kun pitää töiden jälkeen hakea lapset, tehdä ruuat, pestä pyykit ja olla vielä edes vähän läsnä ennen nukkumaanmenoa. Mutta kiva että sulla on aikaa tarkkailla muiden leggareita.

Mä en ole luovuttanut. Mä elän oikeaa elämää, en jotain someprofiilia varten. Ja kyllä, joskus tukka on likainen ja päällä on se, mikä löytyi. Se ei tarkoita ettei olisi sisältöä. Mutta ehkä sä tarvitset kiiltävää pintaa, kun muuta ei ole?

Tsemiä jatkoon. Me muut jatketaan täällä arkea. Sä voit jatkaa katselua.

Kummasti sulla riittää aikaa palstailla.

Eli sen pienen hetken, mitä äiti voi käyttää huvin vuoksi, tulisi käyttää meikkaamiseen jotta näyttäisi muille mahdollisimman silmää miellyttävältä?

Vierailija
256/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20vuotiaana nuorena äitinä tärisin leikkipuistossa tiukat pillifarkut,lyhyt paita ja tekonahkatakki joka on yhtä lämmin kuin muovipussi,päällä. En päässyt kunnolla edes kyykkyyn kun poikaa piti auttaa hiekkakakuissa. Ja meikit piti olla naamassa huulipunaa myöten. 

Nyt 45vuotiaana en todellakaan hienostele iltatähden kanssa! Kollarit tai legginsit ja pitkä löysä neuletakki,meikkiä puuterin ja ripsarin verran  jos sitäkään. Meikkamattomuus ei tarkoita,etten käy suihkussa!

Vierailija
257/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit, tilanteeseen sopivat vaatteet päälle, ei häiritse vaikka on huulipunaa ja meikki kunnossa. Elämä on mukavaa

Vierailija
258/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20vuotiaana nuorena äitinä tärisin leikkipuistossa tiukat pillifarkut,lyhyt paita ja tekonahkatakki joka on yhtä lämmin kuin muovipussi,päällä. En päässyt kunnolla edes kyykkyyn kun poikaa piti auttaa hiekkakakuissa. Ja meikit piti olla naamassa huulipunaa myöten. 

Nyt 45vuotiaana en todellakaan hienostele iltatähden kanssa! Kollarit tai legginsit ja pitkä löysä neuletakki,meikkiä puuterin ja ripsarin verran  jos sitäkään. Meikkamattomuus ei tarkoita,etten käy suihkussa!

Tässä ketjussa tosiaan koko ajan jankutetaan jostain suihkussa käymättömyydestä, jos sanoo ettei itse jaksanut lapsiarjessa meikata.

Siis ihanko tosissaan jossain ei pääse suihkuun, jos ei meikkaa? Vai miten nämä asiat mitenkään liittyvät toisiinsa?

Meikkaamattomuus on sitä paitsi jopa hygienisempää. Puhdas iho.

Vierailija
259/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut vähän hippi enkä koskaan ole meikannut,paitsi joskus teininä ryhmäpaineen takia sen verran että pistin diskoon ripsiväriä ja jossain vaiheessa opin olemaan välittämättä muiden mielipiteistä. Miksi ihmeessä minun pitäisi alkaa meikata nyt? Pesen aamuisin kasvot kylmällä vedellä ja levitän  kosteusvoidetta. Pesen kainalot ja laitan dödöä. Pesen hampaat. Suihkussa käyn neljästi viikossa. Vaikka minulla on rastat enkä meikkaa,en silti haise.

Vierailija
260/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut vähän hippi enkä koskaan ole meikannut,paitsi joskus teininä ryhmäpaineen takia sen verran että pistin diskoon ripsiväriä ja jossain vaiheessa opin olemaan välittämättä muiden mielipiteistä. Miksi ihmeessä minun pitäisi alkaa meikata nyt? Pesen aamuisin kasvot kylmällä vedellä ja levitän  kosteusvoidetta. Pesen kainalot ja laitan dödöä. Pesen hampaat. Suihkussa käyn neljästi viikossa. Vaikka minulla on rastat enkä meikkaa,en silti haise.

Rastat yök

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi