Tabu, josta Suomessa ei haluta puhua: koiria on aivan liikaa ja todella useat niistä vieläpä huonosti koulutettuja räksyttäjiä.
Siis ihan oikeasti: 3-4 koiraa kerrostaloasunnossa ei ole normaalia. Ei myöskään se, että koira saa hepulin kun kävelyllä kohdataan vastaantulija.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Minua inhottaa eniten se, että kun käyn paljon kävelylenkeillä, vastaani tulee aivan liikaa sellaisia koiria, joita ei ole koulutettu. Koko ajan saa olla varuillaan, hyökkääkö se päälle vai mitä tekee. Omistajat ovat yleensä aivan ummikkoja näiden elukoittensa kanssa. Minusta ei ole oikein, että pitää pelätä kävelylenkillä näitä koiria.
Ja juoksulenkillä ja pyöräillessä. Monet pitävät koiraa järkyttävän pitkässä narussa. Tänään ihan puolen tunnin lenkillä oli useampi koira pitkässä liekassa vilkkaalla ulkoilureitillä. Pieni koira tuli lähes jalkoihin. Omistaja alkoi nauraa. Isoja koiria jouduin väistämään kauas nurmikolle. Onneksi ei mennyt koirankakkaan kengät. Ei naurata.
Ap:n tapaus ja monet muut samanlaiset.
Tosin se ei ole vaiettu eikä tabu. Nimittäin ihmisten henkinen pahoinvointi ja riittämättömät mielenterveyspalvelun resurssit.
Kukkahattutädeillä on kokoontumisajot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua inhottaa eniten se, että kun käyn paljon kävelylenkeillä, vastaani tulee aivan liikaa sellaisia koiria, joita ei ole koulutettu. Koko ajan saa olla varuillaan, hyökkääkö se päälle vai mitä tekee. Omistajat ovat yleensä aivan ummikkoja näiden elukoittensa kanssa. Minusta ei ole oikein, että pitää pelätä kävelylenkillä näitä koiria.
Ja juoksulenkillä ja pyöräillessä. Monet pitävät koiraa järkyttävän pitkässä narussa. Tänään ihan puolen tunnin lenkillä oli useampi koira pitkässä liekassa vilkkaalla ulkoilureitillä. Pieni koira tuli lähes jalkoihin. Omistaja alkoi nauraa. Isoja koiria jouduin väistämään kauas nurmikolle. Onneksi ei mennyt koirankakkaan kengät. Ei naurata.
Jep. Mua on elämäni aikana kaksi kertaa tuntematon vapaana oleva koira tullut puremaan, joten ihan todella lenkkeily pelottaa, kun koiria juoksee (lainvastaisesti) vapaana eikä omistajilla ole mitään otetta lemmikkiinsä. Jos esitän toiveen, että koira otettaisiin kiinni (koska ihan oikeasti pelkään!), lähinnä auotaan päätä. En tajua, miten nämä omistajat uskaltavat pitää vapaana, koska mikäli jotain sattuu, on vastuukysymys selvä.
Vierailija kirjoitti:
Kun vertaa koirien käytössä Suomessa ja Espanjassa niin ei voi kuin ihmetellä. Miten ihmeessä Suomessa ne on niin sekaisin tosi usein?
Koska monet koirat on idänjalostussuuntaa ja pentutehtaasta. Ja myös vauvoja eikä ne saa olla koiria. Espanjassa koirat ei myöskään ole niin paljon yksin erossa laumasta. Sellaiset on sielläkin ärhäköitä vahteja. Mutta pureva koira ei kauaa Espanjassa hengissä selviä.
Mullakin on 3 koiraa ja 2 kissaa. Kaikki rahat menee niihin, mutta se ei haittaa yhtään! Ne on mulle tärkempiä ja tuo elämääni niin paljon onnellisuutta. Lapsia en ole hankkimassa. Elämäni pyörii koirieni ympärillä toivottavasti aina. Onneksi miehenikin rakastaa eläimiä. Kaupungeissa on liikaa ihmisiä, mutta koiria ei voi ikinä olla liikaa. Tosin jos ihmiset ei osaa pitää niistä tarpeeksi hyvää huolta, se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Meillä oli yli 20 vuotta tosi isoja mutta ystävällisiä koiria, jotka koulutimme hyvin että niiden kanssa olisi huoletonta käydä kävelyillä. No mitäs v-ua, kun joka lenkillä tulee vastaan parikymmentä pientä räksyä, jotka murisee ja haukkuu takajaloillaan ja syöksähtelee kohti. Silmät saa olla selässäkin ja pää pyöriä karttapallona. Lisäksi tulee jatkuvaa urputusta isoista pelottavista koirista, periaatteella että onhan se nyt selvä että fifi haukkuu kun pelkää sellaista.
Lähes joka kerta kun menen ulos pyörilemään niin aina kun tulee koiranomistaja vastaan, pitää vaihtaa toiselle puolelle tietä, joskus jopa kiihdyttää vauhtia. Koirat ovat oikeasti aivan käsittämättömän aggressiivia pyöräiljöille, kerran koira tuli suunilleen pyörään kiinni mutta jollain ihmeellä ei kuitenkaan osunut pyörään. Säikähti siitä kyllä aika kovasti. Ettekö te ihmiset osaa oikeasti pitää koiristanne kuria? Tämän takia en itse pidä koirista paljon ja oikeasti lapsuudestakin traumoja hiukan jääny. Kissat ovat mukavampia.
Vierailija kirjoitti:
Kun vertaa koirien käytössä Suomessa ja Espanjassa niin ei voi kuin ihmetellä. Miten ihmeessä Suomessa ne on niin sekaisin tosi usein?
Suomessa on niin hitokseen epäinhimillisiä sääntöjä ja sitten jengi vielä asuttaa niitä kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kerran koira jopa haukkuu vaikka olisi toisella puolella peltoa. Käsittämätöntä kyllä.
Asioilla on yleensä monta puolta, joten ei kannata mitään kauhean yksioikoisia päätelmiä tehdä mistään. Kaikki koirat pitäisi tietysti kouluttaa siten, että niiden kanssa pärjää arkielämässä eikä niistä koidu kohtuutonta haittaa ympäristölle. Taluttajan pitää kyetä fyysisesti hallitsemaan koira ja varusteiden on oltava sopivat ja kunnossa, ettei koira pääse vapaaksi.
Hyvällä ja taitavallakin koiranomistajalla saattaa olla reaktiivinen ja haastava koira. Tai saattaa tulla yllättävä elämäntilanne, ettei sitä koiraa ehdikään niin hyvin kouluttaa kuin aikomus oli. Tietenkään näitä ei pidä päästää häiriköimään ketään, mutta pitää ymmärtää, että joskus se koulutus on vielä kesken.
Vastaavasti täysin osaamattomalla voi olla hyvin käyttäytyviä koiria, jos osuu helpot, vietittömät yksilöt. Nämä sitten luulevat olevansa jotain koirakuiskaajia ja aiheuttavat ehkä tahallaankin haittaa niiden hankalampien koirien koulutukselle, kun eivät ymmärrä tai halua antaa ollenkaan tilaa. Joka ikinen kerta, kun nämä taukit saavat sen toisen koiran räyhäämään, nollaantuu 10 onnistunutta kertaa, kun aina ei ehdi väistää riittävän nopeasti näitä "syliin" tunkijoita. Joskus olen joutunut kantamaan oman reaktiivisen ja muita koiria kohtaan epävarman nuoren koiran pois paikalta, kun tämä eukko vain puski kohti. Ulkopuoliselle vika näyttää tietenkin olevan siinä räyhäävässä yksilössä.
Koiranomistajille voisi kyllä olla jokin pakollinen valistus siitä, että koiraan keskitytään, eikä tuijoteta puhelinta ja päästetä koiraa holtittomasti minne sattuu, ei varsinkaan ihmisten ja toisten koirien luo ilman lupaa. Ei paskateta kulkuväylille, toisten portinpieliin tai postilaatikoille, ei kuseteta toisten aitaan eikä jäädä pällistelemään ja tahallaan haukuttamaan pihoilla olevia koiria, annetaan tilaa ja väistämisaikaa muille koirille, otetaan kaikki muutkin huomioon, ei olla idi ootteja.
Mutta kyllä kerrostalossakin voi asua aivan asiallisia koiria, jotka on koulutettu ja joiden kanssa harrastetaan. Omistajalle se on kyllä työläs vaihtoehto.
Olisiko kansalaisaloite paikallaan? Koiran omistus luvanvaraiseksi ja tottelevuustestin läpäisy 1-vuotiaana. Näin Berliinissä.
Minua puri pitkän linjan päässä oleva koira. Takaapäin, kun kävelin tietä, en kiinnittänyt koiraan huomiota. Se juoksi takaa ja iski hampaat pohkeeseen. Verta vuotavat reiät.ja housuissa hampaan reiät.
Toisen kerran koira juoksi rähisten ojasta pyörän eturenkaaseen. Onneksi ehdin jarruttaa. Koira ja minä selvittiin. Paikka oli sellainen jossa ihmiset ruokkii sorsia. En tiennyt että siinä seusovalla henkilöllä oli koira. Ja se henkilö alkoi raivoamaan minulle. Ajoin täysin liikennesääntöjen mukaan ja mummo vauhtia. Sanoin sille, että koiran hyvinvointi on hänen vastuulla. Koira siis meinasi jäädään pyörivän renkaan väliin. Sain pysäytettyä ennen kuin kävi vahinko.
Kyllä noiden huonosti käyttäytyvien koirien omistajien pitäisi aina pahoitella, kun koira räyhää vastaantulijallekin. Minulle ei ainakaan ole kertaakaan vielä kukaan pahoitellut. Muuten kyllä ihan pidän koirista, kunhan ne eivät ole vaarallisia mitenkään ja osaavat käytöksen.
Kerran puolimaratonkilpailussa koiria juoksi reitille vapaana. Joku miesjuoksija oli jäänyt jumittamaan koirien kanssa. Itse pääsin ohi tilanteeesta, mutta "tunsin" kuinka koirat katsoivat perääni ja ehkä juoksivat vähän matkaa perääni. Rakastan juoksua, mutta oikeasti pelkään nykyään lenkkeillä. Ei pitäisi esimerkiksi juoksutapahtumassa joutua tilanteeseen, jossa kohtaa vapaana kulkevia koiria.
Lenkillä olen joutunut useasti vaihtamaan tien puolta koiran takia. Talvella aurauspenkkojen takia olen joutunut jopa kääntymään reitillä, kun koira on alkanut haukkumaan munulle.
Joka lenkin alussa mietin tuleeko tällä kerralla kohtaaminen koiran kanssa.
MInuakin ihmetyttää koirien valtava määrä. Ihan joka paikassa tulee jatkuvasti vastaan koirantaluttaja. Ja nykyään tuntuu olevan harvinaista, että koiria olisi vain yksi.
Ilmeisesti ilmastonmuutos ja luontokato on OK, koska sitähän koirien määrän räjähtäminen edesauttaa.
Mitä iloa omistaja saa koirastaan, joka saa hermoromahduksen kun kävelyllä kohdataan -hui olkoon, ihminen - joka esim. sanoo "hei" sille omistajalle? Tuohan on jo ihan menetetty tapaus että koira pitää koko maailmaa reviirinään.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on 3 koiraa ja 2 kissaa. Kaikki rahat menee niihin, mutta se ei haittaa yhtään! Ne on mulle tärkempiä ja tuo elämääni niin paljon onnellisuutta. Lapsia en ole hankkimassa. Elämäni pyörii koirieni ympärillä toivottavasti aina. Onneksi miehenikin rakastaa eläimiä. Kaupungeissa on liikaa ihmisiä, mutta koiria ei voi ikinä olla liikaa. Tosin jos ihmiset ei osaa pitää niistä tarpeeksi hyvää huolta, se on väärin.
Turhautuneita koiria on liikaa. Yksinään sisällä, kotona kököttäviä. Se ei ole koiran elämää.
Missä kaupungissa te oikein asutte kun noin ärhäköitä kohtaamisia ihan solkenaan tapahtuu?
Täällä päin on ihan asiallista meininkiä.
Millähän sinä luulet koiria ruokittavan, ja kuinka moninkertaisilla lihamäärillä?