Enpä tiennytkään, että ei saa käyttää ilmaisua "mun mies" tai "mieheni" :D
Yhdestä toisesta ketjusta näin tulkitsin.
Itse käytän aika paljon varmaan tuollaisia ilmaisuja mutta minkäs teet, kun tehdään miehen kanssa paljon juttuja pariskuntana ja toisaalta rakastan häntä ja vahingossakin kai sitten tulee mainittua :-D
Toisaalta olis kai se hassua jos työpaikan kahvipöydässä yhtäkkiä alkaisin puhua "petristä" enkä "miehestä". Luulisivat varmaan että tämä Petri on joku rakastaja :)
Sorit jos ärsyttää, pitkässä liitossa sitä silleen sulautuu yhteen ja kaikki on yhteistä niin ei tule oikeastaan itsestä yksinään puhuttua, kun kuten sanoin tehdään lähes kaikki yhdessä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Olen työpaikallani aina puhunut miehestäni hänen nimellään, enkä ole koskaan käyttänyt sanaa mieheni. Mulle on luontevaa vaan käyttää mieheni virallista nimeä.
Minä taas en halua mainita perheenjäsenteni nimiä ihmisille, joita he itse eivät tunne. En miehen enkä lasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ihan pakko tähän keskusteluun tuoda tuota homo/sateenkaarijuttua? Tehkää oma ketju te joita asia koskee, toivoisin että tässä ketjussa puhutaan ihan mies-nainen -pareista :) AP
Toivo ihan mitä haluat, mutta milläs meinasit estää taikka tarkistaa, vastaileeko anonyymiin ketjuusi pelkät heterot? :D
AP kyllä vaikuttaa harvinaisen lapselliselta, vaikka "mun miehestä" puhumisessa ei mielestäni mitään pahaa olekaan.
No kiitos vaan :) Mieluummin kuitenkin lapsellinen ja ihanan miehen kanssa kuin kyyninen ja yksin, mutta jokainen tyylillään :) AP
Koska en viitsi käyttää etunimeä koska välttämättä kaikille ei kertoisi kuka kyseessä käytän ilmaisua puoliso. Jos kaikki niin tuttuja että tietävät niin silloin tietysti etunimeä. En koskaan MINUN kuitenkaan koska en häntä omista.
Vierailija kirjoitti:
No en minä nyt osaa lempileffaa äkkiseltään sanoa :) No ehkä joku A star is born, se oli ihan kiva :) AP
Missasit pointin. Pointti oli se, että pystytkö siis puhumaan vain itsestäsi ja kertomaan omista näkökulmistasi, vai kerrotko aina sinun ja miehesi yhteiset näkemykset? Yritin siis alunperin kysyä, että mitä se käytännössä tarkoittaa, että et osaa puhua itsetsäsi ja että olette sulautuneet yhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työpaikallani aina puhunut miehestäni hänen nimellään, enkä ole koskaan käyttänyt sanaa mieheni. Mulle on luontevaa vaan käyttää mieheni virallista nimeä.
Minä taas en halua mainita perheenjäsenteni nimiä ihmisille, joita he itse eivät tunne. En miehen enkä lasten.
No sun mies on kai joku supersalainen Nato-tiedustelija Matti ja lapset Jaana ja Janne. Kyllä sun työpaikalla nyt kuohuu kun eivät etunimiä tiedä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies - vaimo.
Mies - nainen.
Tuota sanaa "mies käytetään myös, vaikka ei oltaisi naimisissa. Mitä sanaa mies käyttäisi silloin kumppanistaan?
Naisystävä tai avopuoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkaverit ovat jo läheisiä tuttuja eikä mitään outoja tyyppejä, joille ei voisi perheenjäsenten nimiä kertoa.
Ja kuka kiektää? Meillä ollaan "mieheni" ja "vaimoni".
Kyllä, kaikki jotka sanovat/kirjoittavat "mun mies" tulisi ampua tavattaessa. Sen possessivisuffiksin käyttö ei ole mitenkään vaikeaa, ja jos siihen ei äly riitä niin parempi päästää kärsimyksistään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ...
Mieheni ...
Meillä mies ...
Nää hirveitä... 🙄😏🤮
- nainen60
Varmasti raskasta sulle olla 60-vuotiaana yksin.
Itse puhun AINA miehestä ja lapsesta, jos heistä jotain joskus mainitsen. Molemmilla on vähän harvinaisemmat nimet, joten helposti tulee kyselyä, että mistä maasta mieheni on jne. En jaksa selittää, että on ihan suomalainen, mutta vanhemmat päättivät Jannen ja Jaakon jälkeen antaa iltatähdelle nimeksi Jason. (Ei nämä nimet, mutta ymmärtänätte pointin)
Ei perheestä esim. töissä tule mitenkään älyttömästi puhuttua, mutta aika joskus se liittyy johonkin. Aika perusjuttuja minusta. Vähän outoa, jos joku siitä ärsyyntyy. Aika monella ruuhkavuosia elävällä ei oikeasti ole edes aikaa kauheasti muuhun elämään kuin työ ja perhe, niin jos joku vaikuttaa siltä, ettei muusta puhu, niin ymmärrän enkä ärsyynny.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ...
Mieheni ...
Meillä mies ...
Nää hirveitä... 🙄😏🤮
- nainen60
Miksi ne ovat hirveitä? Ovatko myös lapsista ja lemmikeistä puhuvat ihmiset mielestäsi kamalia?
Vierailija kirjoitti:
No ne on nämä yh:t ja ikisinkut joita rassaa, jos joku naimisissa oleva onnellinen käyttää sanaa "mun mies". Kateellisia ovat :)
Olen ehkä sun mielestä ikisinkku, muttei kyllä rassaa enkä kiinnitä huomiota edes. Ja miksi olisin kateellinen?
Yöh puhelin alkoi valua siirappia 🤢
T. Itsekin suhteessa
Vierailija kirjoitti:
Mun mies - tyypeistä loistaa kilometrien päähän sellanen luotaantyöntävä mustasukkaisuus ja omistushaluisuus. Ovat yleensä umpihulluja tyyppejä. Kyllä se on ihan vaan mies, ilman omistusliitettä.
Tämä. Olen ollut todistamassa tilanteita jossa tällaiset mun mies naiset jotka hokee jatkuvasti mun mies sitä ja tätä joka tilanteessa, sitten sellaisessa paikassa kun heidät kohtaa yhdessä liimaantuu sen miehen käsipuoleen omistushaluisesti ja luo sellaisia murhaavaa katseita ympärillä oleviin naisiin. Kuin uhmatalseen että älkää koskeko, tää on MUN.
Ap, miksi et saisi puhua normaalisti? Itse olin pitkään sinkkuna, mutta tavattuani sen oikean hän oli melkein heti ystäväni, sitten naisystäväni ja myöhemmin vaimoni. Genetiivi eli omistusmuoto ei tietenkään tarkoita, että omistaisi sitä toista ihmistä. Ärsyyntyvätkö samat ihmiset myös sanasta "tuttavani"? Täysin naurettavia 1. maailman "ongelmia" joka tapauksessa.
Eivätkö tällaisesta valittavat löytäneet omaa miestä, vai miksi he vinkuvat?
No se on sun miehes jos se on sun miehes. Jos se jotakuta harmittaa, niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies - tyypeistä loistaa kilometrien päähän sellanen luotaantyöntävä mustasukkaisuus ja omistushaluisuus. Ovat yleensä umpihulluja tyyppejä. Kyllä se on ihan vaan mies, ilman omistusliitettä.
Tämä. Olen ollut todistamassa tilanteita jossa tällaiset mun mies naiset jotka hokee jatkuvasti mun mies sitä ja tätä joka tilanteessa, sitten sellaisessa paikassa kun heidät kohtaa yhdessä liimaantuu sen miehen käsipuoleen omistushaluisesti ja luo sellaisia murhaavaa katseita ympärillä oleviin naisiin. Kuin uhmatalseen että älkää koskeko, tää on MUN.
Ja miksi tuo sinua häiritsee? Luulisi, että jos et oikeasti salaa haluaisi sitä samaista miestä itsellesi, niin ei vaikuttaisi sinuun mitenkään että nainen antaa noita "näpit irti"-signaaleja. Minua ei ainakaan haittaa, koska haluan vain oman mieheni. Ajattelen vain että onpa söpöä että toinen on noin rakastunut, kuten itsekin olen omaani. Rakkaus on ihanaa, sitä saisi minun puolestani näyttää Suomessa paljon avoimemminkin.
Menkääpä vaikka Espanjaan tai Ranskaan, niin näette vielä ihan eri luokan omistautumista ja romanttisia eleitä.
Meillä töissä kukin kertoo kotielämästään minkä kertoo. Kaikille on tilaa. Saa sanoa mun mies tai saa sanoa tinderdeitti. Eikä ole pakko kertoa mitään.