Enpä tiennytkään, että ei saa käyttää ilmaisua "mun mies" tai "mieheni" :D
Yhdestä toisesta ketjusta näin tulkitsin.
Itse käytän aika paljon varmaan tuollaisia ilmaisuja mutta minkäs teet, kun tehdään miehen kanssa paljon juttuja pariskuntana ja toisaalta rakastan häntä ja vahingossakin kai sitten tulee mainittua :-D
Toisaalta olis kai se hassua jos työpaikan kahvipöydässä yhtäkkiä alkaisin puhua "petristä" enkä "miehestä". Luulisivat varmaan että tämä Petri on joku rakastaja :)
Sorit jos ärsyttää, pitkässä liitossa sitä silleen sulautuu yhteen ja kaikki on yhteistä niin ei tule oikeastaan itsestä yksinään puhuttua, kun kuten sanoin tehdään lähes kaikki yhdessä.
Kommentit (108)
Kyllähän se vähän hölmöltä kuulostaa, joskaan ei ole kovin vakavaa.
Mitä tarkoitat sillä että sulautuu yhteen ja kaikki on yhteistä eikä siksi tule puhuttua itsestä? Kuulostaa oudolta. Jos joku kysyy sinulta lempielokuvaa tai mitä harrastat, niin sinäkö et osaisi vastata esim. "mun lempielokuva on se-jase" tai "harrastan liikuntaa/lukemista/teatteria", vaan vastaatko aina jotain tyyliin "mun ja mun miehen lempielokuva on.. " ja "minä ja mieheni harrastamme lukemista". Jos joku kysyy, pidätkö valkosipulista, vastaatko että "sekä minä että mieheni pidämme siitä"? Jos joku kysyy, tulisitko joku päivä kahville, vastaatko että "tulemme mieheni kanssa"? Kuulostaa vähän... ehkä ei kovin normaalilta. Kannattaisiko se oma minä etsiä kuitenkin?
Ohhoh, no enpä olisi osannut kuvitellakaan, että tuollainen jotakuta ärsyttää. Minusta tuntuisi myös todella oudolta puhua miehestäni nimellä työkavereille tai muille vieraammille ihmisille, jotka eivät ole häntä koskaan tavanneet eivätkä tunne häntä. Sanon itsekin aina että miehen kanssa sitä ja tätä, jos kerron esim mitä viikonloppuna tehtiin.'
Ihmeellisistä asioista ne ihmiset voi kyllä ärsyyntyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin samaa 20-vuotisessq avioliitossa. Elämämme olivat niin yhteen kietoutuneet. Ainoat bileetkin oli miehen työpaikan kautta.
Sittemmin erosin ja olen uudelleen naimisissa 10 + vuotta, ja nykyään hyvin harvoin kerroin miehestäni. Emme ole symbioosissa samalla tavalla kuin ekassa liitossa. Olen vahvasti sitä mieltä, että kyse on itsenäisyydestä.
Ihana :) Me ollaan miehen kanssa oltu 8 vuotta, ollaan symbioosissa :) Käydään yhdessä salilla ja kävelyllä, katsellaan käsi kädessä telkkaa ja ikinä ei olla nukuttu erillään. AP
Eihän symbioosi tuota tarkoita.
Ei kai se ole se ydinkysymys, sanooko mun mies vai meillä isäntä.
Niitä juttuja ei vain jaksaisi kuunnella :)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ...
Mieheni ...
Meillä mies ...
Nää hirveitä... 🙄😏🤮
- nainen60
Miksi? Mitä tuossa on pahaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos minä puhuisin samaan tahtiin naisystävästäni, koko palsta ulvoisi, miten tuputan prideä ja homosaatiota.
Nyt ap on keksinyt loukkaantua siitä, etteivät kaikki jaksaisi mun mies -juttuja. Voi että.
Kyllä siitäkin valitetaan, jos sanoo kumppani. Se on nimittäin liian wokea.
Ei voi voittaa :D
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, no enpä olisi osannut kuvitellakaan, että tuollainen jotakuta ärsyttää. Minusta tuntuisi myös todella oudolta puhua miehestäni nimellä työkavereille tai muille vieraammille ihmisille, jotka eivät ole häntä koskaan tavanneet eivätkä tunne häntä. Sanon itsekin aina että miehen kanssa sitä ja tätä, jos kerron esim mitä viikonloppuna tehtiin.'
Minusta on outoa, että sinusta on outoa puhua miehestäsi hänen nimellään. Olen aina puhunut mieheni etunimellä läheisten ja muiden kuten työkavereiden kanssa. Ehkä eka kerralla olen voinut sanoa, että mieheni Matti, mutta sen jälkeen se on aina ollut Matti.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen aina inhonnut just sitä tapaa, että naiset puhuvat kumppanista sanalla "mies". Itsellänikin on miespuolinen kumppani, mutta puhun joko etunimellä tai sitten käytän sanaa kumppani. Kuulostaisi oudolta jos joku mies puhuisi samalla lailla, esim. "käytiin naisen kanssa eilen Ikeassa" tai "pääsen töistä neljältä ja nainen pääsee puoli viideltä" tai "minä ja nainen tykätään kahvista".
Se hommahan menee vitura..n jo heti alussa ,esitätb tyttöystävän kaverille ,joo tässä on minun tyttöystävä,se minun sana jo kertoo tämä on minun hah se on vaikeaa kertoa että ei tule se omistus sana mieleen.No ei se ole niin vakavaa mutta ei sitä minun sanaa pidä liikaa viljellä kun kysymys on ihmisestä.
Ihmiset puhuu kyllä työpaikoilla ihan ihme juttuja. Yksikin rouva selitti miehensä hengityksen hajusta :D
"Meillä mies" on mun inhokki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas olen aina inhonnut just sitä tapaa, että naiset puhuvat kumppanista sanalla "mies". Itsellänikin on miespuolinen kumppani, mutta puhun joko etunimellä tai sitten käytän sanaa kumppani. Kuulostaisi oudolta jos joku mies puhuisi samalla lailla, esim. "käytiin naisen kanssa eilen Ikeassa" tai "pääsen töistä neljältä ja nainen pääsee puoli viideltä" tai "minä ja nainen tykätään kahvista".
Mies - vaimo.
Mies - nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuu kyllä työpaikoilla ihan ihme juttuja. Yksikin rouva selitti miehensä hengityksen hajusta :D
"Meillä mies" on mun inhokki!
Peukuista päätellen palstallekin on pesiytynyt paljon rajattomia pölisijöitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä puhuisi "kumppanista", koska se on lgbt- ja wokeporukan omima termi, kun halutaan salata "kumppanin" sukupuoli tai esim. hetero haluaa esittää biseksuaalia tms, koska s se on niin paljon muodikkaampaa. Samasta syystä olen luopunut myös puoliso-sanan käytöstä, kun sekin näyttää nykyään olevan korostetusti otettu tuohon "sukupuolineutraaliin" käyttöön. Ymmärrän siis, jos on oikeasti lesbo- tai homopari kyseessä, mutta esim. mulla on siis kaveripiirissä moni ihan heteronainen alkanut käyttää näitä termejä ihan vain ollakseen jotenkin trendikkäitä. Ikinä eivät ole olleet tippaakaan bi, vaan ihastuneet ja seurustelleet aina vain miesten kanssa, mutta pitää puhua tuolla tavalla tarkoituksella, ettei kuuntelija muka voisi tietää onko ihan normi heterosuhde vai ei.
Ihan tarkoituksella siis puhun miehestä tai aviomiehestä, sellaisena sanattomana kannanottona tuota genderhömppää ja sukupuolten häivyttämistä vastaan. Samoin mies puhuu vaimosta, ei puolisosta tai kumppanista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin söpön kuuloista oikeastaan. -Haenpa kaupasta kahvia. Nainen tykkää kahvista.
Sinkkuäidit käyttävät uudesta kumppanistansa nimeä "maksajani".
Pitäs varmaan sanoa että sun miehes😅
Esa Saarinen sanoi jossain haastattelussa , että hänestä tuntuu ihanan rakkaalta ja lämpimältä kun kuulee vaimonsa sanovan minun mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän hölmöltä kuulostaa, joskaan ei ole kovin vakavaa.
Mitä tarkoitat sillä että sulautuu yhteen ja kaikki on yhteistä eikä siksi tule puhuttua itsestä? Kuulostaa oudolta. Jos joku kysyy sinulta lempielokuvaa tai mitä harrastat, niin sinäkö et osaisi vastata esim. "mun lempielokuva on se-jase" tai "harrastan liikuntaa/lukemista/teatteria", vaan vastaatko aina jotain tyyliin "mun ja mun miehen lempielokuva on.. " ja "minä ja mieheni harrastamme lukemista". Jos joku kysyy, pidätkö valkosipulista, vastaatko että "sekä minä että mieheni pidämme siitä"? Jos joku kysyy, tulisitko joku päivä kahville, vastaatko että "tulemme mieheni kanssa"? Kuulostaa vähän... ehkä ei kovin normaalilta. Kannattaisiko se oma minä etsiä kuitenkin?
No tuo on mielestäni vähän häijysti sanottua. Meillä kun on suurin osa asioista yhteisiä ihan lempileffaa myöten :) No valkosipulijuttuun tietty sanon että joo tykkään enkä sotke siihen miestäni. Kahville meno tietenkin on sitten sellainen juttu että toki voin tulla jos ei ole miehen kanssa mitään sovittua, eikä tämä nyt ole ihan normia. AP
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei omisteta tietääkseni suomessa ei ole orjia paitsi työnorjia.Ja lapseni ,mieheni,tätini,onko ne sinun omaisuutta vai meneekö se niin kuin Maarit Hurmerinta laulaa lainaa vain.
Taidat olla aikamoisen autistinen?
Niin. Jos minä puhuisin samaan tahtiin naisystävästäni, koko palsta ulvoisi, miten tuputan prideä ja homosaatiota.
Nyt ap on keksinyt loukkaantua siitä, etteivät kaikki jaksaisi mun mies -juttuja. Voi että.