Enpä tiennytkään, että ei saa käyttää ilmaisua "mun mies" tai "mieheni" :D
Yhdestä toisesta ketjusta näin tulkitsin.
Itse käytän aika paljon varmaan tuollaisia ilmaisuja mutta minkäs teet, kun tehdään miehen kanssa paljon juttuja pariskuntana ja toisaalta rakastan häntä ja vahingossakin kai sitten tulee mainittua :-D
Toisaalta olis kai se hassua jos työpaikan kahvipöydässä yhtäkkiä alkaisin puhua "petristä" enkä "miehestä". Luulisivat varmaan että tämä Petri on joku rakastaja :)
Sorit jos ärsyttää, pitkässä liitossa sitä silleen sulautuu yhteen ja kaikki on yhteistä niin ei tule oikeastaan itsestä yksinään puhuttua, kun kuten sanoin tehdään lähes kaikki yhdessä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos minä puhuisin samaan tahtiin naisystävästäni, koko palsta ulvoisi, miten tuputan prideä ja homosaatiota.
Nyt ap on keksinyt loukkaantua siitä, etteivät kaikki jaksaisi mun mies -juttuja. Voi että.
Ymmärräthän että kirjoitat anonyymisti palstalla eikä kukaan tiedä, että olet nainen ellet erikseen sitä mainitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, no enpä olisi osannut kuvitellakaan, että tuollainen jotakuta ärsyttää. Minusta tuntuisi myös todella oudolta puhua miehestäni nimellä työkavereille tai muille vieraammille ihmisille, jotka eivät ole häntä koskaan tavanneet eivätkä tunne häntä. Sanon itsekin aina että miehen kanssa sitä ja tätä, jos kerron esim mitä viikonloppuna tehtiin.'
Ihmeellisistä asioista ne ihmiset voi kyllä ärsyyntyäkin.
Itse taas olen aina inhonnut just sitä tapaa, että naiset puhuvat kumppanista sanalla "mies". Itsellänikin on miespuolinen kumppani, mutta puhun joko etunimellä tai sitten käytän sanaa kumppani. Kuulostaisi oudolta jos joku mies puhuisi samalla lailla, esim. "käytiin naisen kanssa eilen Ikeassa" tai "pääsen töistä neljältä ja nainen pääsee puoli viideltä" tai "minä ja nainen tykätään kahvista".
Ei se tässä yhteydessä ole "nainen" vaan "vaimo"!! Ja joo kyllä oma mies puhuu kavereille ja sukulaisille menevänsä "vaimon kanssa risteilylle" tms. ihan normikamaa.
Vierailija kirjoitti:
Esa Saarinen sanoi jossain haastattelussa , että hänestä tuntuu ihanan rakkaalta ja lämpimältä kun kuulee vaimonsa sanovan minun mieheni.
Niin. Hänestä itsestään tuntuu.
Itselleni selvisi vähän aikaa sitten, että pitäisi käyttää neutraalia ilmaisua puoliso nykyisin. Olen puhunut ihan vain miehestä aiemmin, mutta nyt tuntuu, että olen töissä ainoa, joka puhuu niin. Ei kyllä onneksi jatkuvasti puhuta miehistä ja vaimoista töissä.
"Toivottavasti siis kuuntelet myös mukisematta, kun mieskollega puhuu miehestään ja naispuolinen työkaverisi vaimostaan ihan hienosti ilman genderhömppää! Vai onko taas homopakotusta?"
Näin nimenomaan haluaisin heidän puhuvan ja oikein mielelläni kuulisinkin. Paras ystäväni on lesbo ja itsekin olen bi, eli kuten sanoin niin mua ärsyttää nimenomaan se heterojen "queerin" esittäminen, kun halutaan ihan vaan trendimielessä jotenkin häivyttää puolison sukupuoli. Enkä muutenkaan kannata sukupuolineutraaliutta, transaktivismia tai muutakaan genderhömppää, kuten jo totesin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esa Saarinen sanoi jossain haastattelussa , että hänestä tuntuu ihanan rakkaalta ja lämpimältä kun kuulee vaimonsa sanovan minun mieheni.
Kuka tahansa nainen, joka puhuu noin miehestään tietänee, että tämä käyttö on kyseiselle miehelle ok. Asiasta pahastuvat vain mielenvikaiset hermorauniot, todennäköisesti koska ovat katkeria sinkkuja tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ...
Mieheni ...
Meillä mies ...
Nää hirveitä... 🙄😏🤮
- nainen60
No voi lässyn lässyn. Sano sinä mitä haluat. Minä sanon mieheni tai mun mies.
N54
Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa "meidän mies".
Työkaveri, joka asuu ukkonsa kanssa kahdestaan, sanoo useamman kerran päivässä: "meidän Tommi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos minä puhuisin samaan tahtiin naisystävästäni, koko palsta ulvoisi, miten tuputan prideä ja homosaatiota.
Nyt ap on keksinyt loukkaantua siitä, etteivät kaikki jaksaisi mun mies -juttuja. Voi että.
Ymmärräthän että kirjoitat anonyymisti palstalla eikä kukaan tiedä, että olet nainen ellet erikseen sitä mainitse?
Ymmärräthän, että tässä puhutaan työpaikkakeskustelusta?
Vierailija kirjoitti:
Esa Saarinen on sirkusapina.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ...
Mieheni ...
Meillä mies ...
Nää hirveitä... 🙄😏🤮
- akka 60 joka on vanha haahka
Tuli kyllä miehelle mykkäkoulua kun kerran puhuttiin aiheesta ja kysyin, että millä termillä puhut minusta esim. töissä tai kavereiden kanssa. Vastasi että ei hänen perheasiat kuulu muille eikä hän puhu minusta ollenkaan paitsi ehkä ihan parhaiden ystävien kanssa ja silloin kuulemma olen "vaimo".
Kai sitä nyt rakkaastaan haluaa puhua tai mainita yleisestikin :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa nainen, joka puhuu noin miehestään tietänee, että tämä käyttö on kyseiselle miehelle ok. Asiasta pahastuvat vain mielenvikaiset hermorauniot, todennäköisesti koska ovat katkeria sinkkuja tai jotain.
Juu. Kyse on meistä muista, jotka emme jaksa teitä kuunnella.
En puhu miehestäni työpaikalla. Tuskin se ketään edes kiinnostaisi mitä hän tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esa Saarinen on sirkusapina.
Äitis oli römpä-riitta
Juteltiin lounastauolla kesälomista ja kerroin, että minä ja mun mies lähdetään autoilemaan Eurooppaan, yks pyöritti silmiään ja kysyi että kaksin käsinkö rattia väännätte. No, hän olikin sinkku tai joku eronnut.
Vierailija kirjoitti:
"Toivottavasti siis kuuntelet myös mukisematta, kun mieskollega puhuu miehestään ja naispuolinen työkaverisi vaimostaan ihan hienosti ilman genderhömppää! Vai onko taas homopakotusta?"
Näin nimenomaan haluaisin heidän puhuvan ja oikein mielelläni kuulisinkin. Paras ystäväni on lesbo ja itsekin olen bi, eli kuten sanoin niin mua ärsyttää nimenomaan se heterojen "queerin" esittäminen, kun halutaan ihan vaan trendimielessä jotenkin häivyttää puolison sukupuoli. Enkä muutenkaan kannata sukupuolineutraaliutta, transaktivismia tai muutakaan genderhömppää, kuten jo totesin.
Hyvänen aika. Minulle puoliso on ollut aivan tavallinen, kuvaava sana ilman sen suurempaa ideologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli kyllä miehelle mykkäkoulua kun kerran puhuttiin aiheesta ja kysyin, että millä termillä puhut minusta esim. töissä tai kavereiden kanssa. Vastasi että ei hänen perheasiat kuulu muille eikä hän puhu minusta ollenkaan paitsi ehkä ihan parhaiden ystävien kanssa ja silloin kuulemma olen "vaimo".
Kai sitä nyt rakkaastaan haluaa puhua tai mainita yleisestikin :)
AP
Tähän on menty ettei puolisosta puhuta.
Vierailija kirjoitti:
En puhu miehestäni työpaikalla. Tuskin se ketään edes kiinnostaisi mitä hän tekee.
Eiköhän yleisemmin puolisot ja lapset tule puheeksi, jos jutellaan vaikka että ollaan käyty jossain paikassa ja sitten joku kysyy, että millaisella porukalla siellä oli. Omalla työpaikalla puolisot mainitaan satunnaisesti sivulauseessa. Samoin lapset. Meillä ei onneksi ketään puolison kanssa tiukassa symbioosissa elävää, joka ei muusta osaisi puhua.
Toivottavasti siis kuuntelet myös mukisematta, kun mieskollega puhuu miehestään ja naispuolinen työkaverisi vaimostaan ihan hienosti ilman genderhömppää! Vai onko taas homopakotusta? 😢