Elämä käy nopeasti ankeaksi, kun ei ole rahaa tehdä mitään eikä mennä mihinkään
Ja tätä ei voi tajuta, jos ei ole itse ollut vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (239)
Uimahallin kuntosali on halvempi tai kunnan omistamia paikkoja joihin pääsee halvemmalla.
Voi kuule kun on vaikka mitä maksuttomia aktiviteetteja tarjolla. Voi käyttää kirjastoa tai uimarantaa. Hengailla ulkona tai tapahtumissa. Oma mielikuvitus siinä on kuule vain rajana. Kyllä minä vaan keksin vaikka mitä kivaa mistä nauttisin jos minullakaan ei olisi rahaa.
On tosiaankin ihan eri asia elää sitä elämää oikeasti kuin hypoteettisesti. Jo aivotoiminta vaihtaa idearikkaasta suunnittelijasta selviytymismoodiin, eikä sille mahda itse yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallin kuntosali on halvempi tai kunnan omistamia paikkoja joihin pääsee halvemmalla.
Niin. Kaikki ihmiset ei rahatilanteen takia pääse edes sinne uimahalliin. Tällainen hyvinvointivaltio tämä.
On eri asia jos on rahaa muttei halua harrastaa kuin ettei ole mahdollisuutta koska ei ole rahaa.
Liity mormoneihin tms lahkoon, siellä löytyy jatkuvaa tekemistä 'eikä maksa paljon'. Aika menee kuin siivillä ja saat seurakuntalaisista kymmeniä 'ystäviä' heti paikalla. Ainakin niin kauan kuin olet jäsen.
Illat kuluvat Mormonin kirjaa ja muita kirjoituksia ja puheita lukiessa ja saat hyvin unenpäästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista vıttu homo. Vıtun homo, haista vıttu! Painu sä vıttuun siitä homo ja vedä vıttu päähäsi, ja haista se! Vıttu!! Painu vıttuun. Homo!!!!!
Siihenkin tarvitaan rahaa. Etkö osaa lukea? Ei ole varaa painua mihinkään.
Ap
Haista paska fägäri!!!!
Et sitten ole vieläkään tullut kaapista.
Syö paskaa, huo.ra!
TE KAKSI 40 VUOTIASTA MIESTÄ, LOPETTAKAA SPÄMMIMINEN, JA MENKÄÄ HOMOILEE
Vedä sinä käteen, hıntti. Ei maksa mitään!
Vierailija kirjoitti:
Ala piirtää. Ota joku halpa kurssi etänä. Käytä lyijäriä ja mustekynää, on halpoja. Sitte painele eri paikkoihin piirtämään.
En yleensä ole kateellinen mistään. Mutta se, että en voi ostaa kyniä ja vain alkaa osata piirtää, on poikkeus. Olen erittäin visuaalinen. En jaksaisi itseäni kuormittaa vielä lisää töherryksilläni, jotka ei vastaa omaa makuani osaamistasoltaan. Joskus teininä tein pari ihan itselleni kelvollista tuotosta. Laitan kuitenkin sen siihen piikkiin, että myös arvostelukyky oli silloin vielä "raakile-asteella". Ja tällä ei ole mitään tekemistä mielensisäisen mallintamiskyvyn tai mielikuvituksen (niiden puutteen) kanssa. Molempia on, mutta ne ilmenee toisilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ihan tutkimuksiakin, että rahattomuus kaventaa sosiaalista elämää ja lisää yksinäisyyttä. Eikä sen takia että köyhät/työttömät on depiksessä eikä heillä ole kekseliäisyyttä vaan sen takia, että tämä yhteiskunta on kulutusyhteiskunta ja raha pyörittää todella paljon meitä.
Ole ollut varakas, silloin en sitä edes huomannut asiaa, koska pari kolikkoa sinne tänne ei tuntunut missään. Nyt köyhdyttyäni tiedän että ne pari kolikkoa voi olla yhtä kuin koko viikonlopun ruuat.
Missä tutkimuksessa noin todetaan aukottomasti? Minä olen lukenut tutkimuksia nimenomaan siitä, että köyhyys ja siihen liittyvä stressi lamaannuttaa. Aika järjettömältä tuntuisi väittää, ettei näin olisi.
Kulutusyhteiskuntakin kuulostaa selityksenä aika ontolta ja ideologiselta. Kyse on kai siitä, minkälaisessa seurassa viettää aikaansa. Olivatko köyhät siis paremminvoivia ja aktiivisempia aikoinaan, kun kulutimme vähemmän? Mitään sellaista en ole ainakaan lukenut historiantutkimuksista tai historiallisesta kirjallisuudesta.
Minua nyt köyhänä helpottaa kesän lähestyessä, että ole selvittänyt kaupungin menokoneesta, mitä on tulossa ja kirjoittanut itselleni ylös ilmaistapahtumia ja muita ideoita ilmaisesta tekemisestä. Silloin ei iske niin paha ahdistus kun on jotain mitä odottaa.
Olin lähes vuoden sairaslomalla, enkä oikein kipsin kanssa päässyt ulkoilemaan, aloin harrastaa askastelua. Aluksi Papier Machea, ystävältäni oli jäänyt tapettiliisteriä ja sanomalehtiä tulee ilmaiseksi kotiin. Minusta tuli oikein taitava. Toisaalta kiva oli mennä töihinkin. Mulla kyllä säästyi rahaakin aika mukavasti, kun ei tullut työssäkäyntikuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhana, mitä kirjoitat. On niin valtavasti juttuja mitä voi tehdä vaikka ilman rahaa.
Etsi harrastuksia ja katso mikä sinulle parhaiten sopii.
Tai hanki rollaattori ja työntele sitä, että uskot, että myöhemmin korkeammassa iässä on kaikki hitaampaa.
Entä kun ne kaikki on tehty jo moneen kertaan?
No mitä raha siinä auttaisi? Jos kyllästyy kaikkeen pian, ongelma on asenteessa.
Raha auttaa siihen, että voi mennä niihin juttuihin missä ei ole jo sataan kertaan käynyt. Vaikka matkustaa lomalle onnekin. Miten et tuotakaan ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ihan tutkimuksiakin, että rahattomuus kaventaa sosiaalista elämää ja lisää yksinäisyyttä. Eikä sen takia että köyhät/työttömät on depiksessä eikä heillä ole kekseliäisyyttä vaan sen takia, että tämä yhteiskunta on kulutusyhteiskunta ja raha pyörittää todella paljon meitä.
Ole ollut varakas, silloin en sitä edes huomannut asiaa, koska pari kolikkoa sinne tänne ei tuntunut missään. Nyt köyhdyttyäni tiedän että ne pari kolikkoa voi olla yhtä kuin koko viikonlopun ruuat.
Missä tutkimuksessa noin todetaan aukottomasti? Minä olen lukenut tutkimuksia nimenomaan siitä, että köyhyys ja siihen liittyvä stressi lamaannuttaa. Aika järjettömältä tuntuisi väittää, ettei näin olisi.
Kulutusyhteiskuntakin kuulostaa selityksenä aika ontolta ja ideologiselta. Kyse on kai siitä, minkälaisessa seurassa viettää aik
Ei, vaan kaupunkitilaa on rakennettu yhä kaupallisemmaksi, jopa niin että on yhä vähemmän paikkoja joissa voi vaikka istua ja syödä omia eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä ilmaisia kulttuuri juttuja välillä joka kaupungissa. Itse olin Seinäjoella viime syksynä Taiteiden yössä. Pääsi näyttelyihin sillo ilmaiseksi. Ja olin vielä yhdessä Teatteri jutussa myös katsomassa. Sai kierrellä museon alueella ilmaiseksi.
Juuri tänään katsoin netistä että kesällä on auki sairaalamuseo ja lippukin vaa 8 e. Suht edullinen. Matkaa on jonkin verran mut samalla voi käydä kaupoilla siä päin.
Joihinkin juttuihin pitää säästää hieman etukäteen kuten elokuviin tai vielä kalliimpi konsertti tai muu lippu. Sillo syödään halvempaa ruokaa. Toki mihkään hotellilomiin ei oo varaa. Lähiseudulla voi olla nähtävää myös.
Ota selvää. Ei elämän tarvi kesällä olla tylsää.
Kahdeksan euroa on paljon, jos pitää ruoastakin säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhana, mitä kirjoitat. On niin valtavasti juttuja mitä voi tehdä vaikka ilman rahaa.
Etsi harrastuksia ja katso mikä sinulle parhaiten sopii.
Tai hanki rollaattori ja työntele sitä, että uskot, että myöhemmin korkeammassa iässä on kaikki hitaampaa.
Entä kun ne kaikki on tehty jo moneen kertaan?
No mitä raha siinä auttaisi? Jos kyllästyy kaikkeen pian, ongelma on asenteessa.
Raha auttaa siihen, että voi mennä niihin juttuihin missä ei ole jo sataan kertaan käynyt. Vaikka matkustaa lomalle onnekin. Miten et tuotakaan ymmärtänyt?
Sielun tyhjyyttä ei voi mikään matka täyttää, jos ei opi nauttimaan arjen pienistä asioista. Kuulostaa siltä ettet ole aidosti köyhä, jos suurimpia murheitasi on se ettet pääse matkustelemaan. Silloin on kyse enemmänkin suhteellisesta köyhyydestä, vertailet itseäsi johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Liity mormoneihin tms lahkoon, siellä löytyy jatkuvaa tekemistä 'eikä maksa paljon'. Aika menee kuin siivillä ja saat seurakuntalaisista kymmeniä 'ystäviä' heti paikalla. Ainakin niin kauan kuin olet jäsen.
Illat kuluvat Mormonin kirjaa ja muita kirjoituksia ja puheita lukiessa ja saat hyvin unenpäästä kiinni.
Hassu ohje.
Mutta jos satut kuulumaan johonkin uskontokuntaan, sinua voidaan tarvita vapaaehtoisavuksi. Silloin saa usein myös mm. ruokaa tai ainakin pullakahvit.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kovin moni suomalainen ymmärrä, minkä seurauksena suomalainen köyhyys on paljon rankempaa henkisesti kuin vaikka afrikkalainen köyhyys.
On kyllä todella härski väite. Sinä et edes tiedä köyhimpien afrikkalaisten elämästä tai ajatusmaailmasta, koska heitä ei kukaan oikeasti kuuntele.
Sieltä kirjastosta joku lajiopas. Ja sitte ulos opettelemaan uusia eliölajeja. Tai vapaaehtoiseksi johonkin, jos ihmisseuraa on vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä ilmaisia kulttuuri juttuja välillä joka kaupungissa. Itse olin Seinäjoella viime syksynä Taiteiden yössä. Pääsi näyttelyihin sillo ilmaiseksi. Ja olin vielä yhdessä Teatteri jutussa myös katsomassa. Sai kierrellä museon alueella ilmaiseksi.
Juuri tänään katsoin netistä että kesällä on auki sairaalamuseo ja lippukin vaa 8 e. Suht edullinen. Matkaa on jonkin verran mut samalla voi käydä kaupoilla siä päin.
Joihinkin juttuihin pitää säästää hieman etukäteen kuten elokuviin tai vielä kalliimpi konsertti tai muu lippu. Sillo syödään halvempaa ruokaa. Toki mihkään hotellilomiin ei oo varaa. Lähiseudulla voi olla nähtävää myös.
Sekä lääkkeistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 eurolla saa 3-4 päivän ruoan