kuinka paljon te lyhennätte lainaanne per kk? siis lyhennys + korot kuukaudessa.
Kommentit (45)
eli eipä ole kovin paljoa nettona.
lainaa otettiin tasan kaksi vuotta sitten 112 000, ja nyt on jäljellä jotain 67 000. Eli ei ylimääräisiä lyhennyksiä on kyllä tehty roimasti,tuolla summalla ei tuota vauhtia lyhenisi.
Mutta ihan tarkoituksella otettiin pieni lyhennys, jonka saa aina maksettua. Mä olen ollut hoitovapaalla ja kakkosta ennen vain pari kuukautta töissä ja on ollut tarkoitus, että (miehen) palkasta jää rahaa muuhunkin elämiseen.
Meille ratkaisu on sopinut hyvin. Ja kun muita lainoja ei ole, voi ylimääräiset laittaa tuohon halutessa.
Yhteiset tulot reilu 3000e. Tuon lisäksi maksetaan vielä autoa 250e/kk ja kaikki asumiskustannukset päälle ( vesi, sähkö, jäte yms.)
Miehellä ei ole mitään tekemistä tämän kodinrakennusprojektini kanssa ;) Hänellä on omat rahanreikänsä. Kaikkiaan asumiskuluni ovat 1500 e kuussa.
Käteen jää kuussa normaalisti 3800e + lapsilisät 4 lapsesta.
Tällä hetkellä mies vuorotteluvapaalla, joten kuukauden tilipussi on vajaa 3000e kuussa (lapsilisineen) ja lainaa lyhennetään entiseen malliin! Tarkoitus olisi kyllä pyrkiä pienetämään lainaerää jonkin verran edes joksikin aikaa.
Minä jään keväällä äitiyslomalle ja sitten hoitovapaalle (mies palaa äitiysloman alkaessa töihin) joten tilipussiin ei tule paranemista kuin hetkeksi lähitulevaisuudessa (saan ekalta kolmelta ä.lomakuukaudelta normaalin palkan).
lyhennystä on 700 ja korkoja saman verran eli yht. 1400 e
ja lainaa lyhenee yhteensä 406€/kk. Oisko jotain 250e mitä korkoihin menee kk..
bruttotulot keskimäärin n. 7000 euroa
Nettotulot 1600 eur, lainanlyhennykseen menee 400 eur.
Meillä korkoprosentti 4,7, lainaa paljon vähemmän, ja koron osuus silti reilu n 600e/kk.
Me olemme molemmat kohtuullisen hyvätuloisia (minun palkka 4050 ja miehen palkka 4600) mutta lyhennämme asuntolainaa vain 1000e/kk.
Ihan naurettavan vähän... sitten lyhennetään välillä kerralla useammalla tonnilla kun rahaa jää. miehellä joku pakkomielle tuosta pienestä lyhennyserästä.
Nimittäin noinkin suurilla tuloilla kuin teillä kannattaisi kyllä lyhentää enemmän kuukaudessa, etenkin jos lainasumma on iso. Loppupeleissä pieni lyhennyserä tulee kalliiksi, vaikka voihan niitä ylimääräisiä lyhennyksiäkin tehdä tai muuttaa maksuohjelmaa jossain vaiheessa.
Nimittäin noinkin suurilla tuloilla kuin teillä kannattaisi kyllä lyhentää enemmän kuukaudessa, etenkin jos lainasumma on iso. Loppupeleissä pieni lyhennyserä tulee kalliiksi, vaikka voihan niitä ylimääräisiä lyhennyksiäkin tehdä tai muuttaa maksuohjelmaa jossain vaiheessa.
Mutta ei makseta enää kauan....