Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi

Vierailija
02.05.2025 |

Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!

Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!

Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen? 

Kommentit (324)

Vierailija
241/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat halvan hopearistin. Ei noita ikinä käytetä.

Päinvastoin, hienoja ristejä käytetään. Minä käytän äitini Kalevala-ristiä ja omaani, joka on myös hieno, vaikken enää kuulu kirkkoon. 

Vierailija
242/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpointa on, kun ilmoittaa kaikille, että lahojen maksimiarvo on 10 e. Kukaan ei suutu. Lapsi laitetaan esittämään kiitollista.

Kuka haluaa kympin roinaa rippilahjaksi? Parempi ettei sitten tuo mitään tai laittaa sen kympin sijoitustilille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti tarkoitti ainakin ysärillä pientä sievää ristiä. Tuossa virhe pyytäjältä, että ohjaa ja vaatii tiettyä ristiä, kalevalaa. Pyytäjän olisi pitänyt jäädä odottamaan teetkö jatkokysymyksen; minkälaista olit toivomassa. 

aika hyvä bisnes pyytäjältä. 

Vierailija
244/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että aloitusta ei uskota. Pari vuotta sitten saatiin ihan samanlainen viesti; kummilapsi toivoo rippilahjaksi Kalevala Korun sitäjasitä ristiä, tehän ostatte varmaan sen...

Uskon, että nämä kommentit ovat totta. Olen lukenut joulun jälkeen kirjoitettuja mielipiteitä täältä ja muualta. Olen vähitellen alkanut hävetä niitä vaartimattomia lahjoja, joita olen antanut ihmisille elämän varrella. Sen verran usein on sanut lukea jostakin, että alle summan 30-50-100 € ei ole sopivaa antaa. Minä olen antanut. Sen mukaan, mihin rahat ovat kulloinkin riittäneet.

Vierailija
245/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muut kummit tuttuja? Ota yhteyttä ja ostatte yhdessä ristin. 

On. Kiitos, tämä on hyvä idea. Voitaisiin jakaa kolmeen osaan. Sekin tosin on enemmän kuin olin budjetoinut..

ap

Kerran elämänsä aikana ihminen pääsee ripille. Itse jakaisin rippiristiasian muiden kummien kanssa. He saattavat pähkäillä sopivaa lahjaa ja lopputuloksena voi olla, ettei saa mieluisaa rippiristiä ja saa tavaraa, jota ei sitten myöhemmin käytä. Rippiristi on kuitenkin erityinen koru ja sitä osa käyttää aina ja osa käyttää esimerkiksi kirkollisissa yhteyksissä. Kuuluisista henkilöistä Jutta Urpilainen kulkee aina rippiristiään käyttäen. Siten se risti on osalle todella tärkeäkin. 

Se voi onnistua, jos kummit tuntevat toisensa hyvin ja ovat tekemisissä toistensa kanssa. Mutta aika usein käy niin, että joku unohtaa lupauksen osallistumisesta ja maksu jää saamatta.

Vierailija
246/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä haluan jonkun tietyn tuotteen, niin joku korvaava jää käyttämättä. Eli pallo vanhemmille, että on liian kallis ja voivat hankkia sen itse.

Jos nuori olisi minulle läheinen, ostaisin tuon ristin.

Vierailija
247/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin rahaa ja ruusun, lapsi voi ostaa haluamansa rippiristin lahjaksi saamillaan rahoilla.  

Vierailija
248/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että aloitusta ei uskota. Pari vuotta sitten saatiin ihan samanlainen viesti; kummilapsi toivoo rippilahjaksi Kalevala Korun sitäjasitä ristiä, tehän ostatte varmaan sen...

Uskon, että nämä kommentit ovat totta. Olen lukenut joulun jälkeen kirjoitettuja mielipiteitä täältä ja muualta. Olen vähitellen alkanut hävetä niitä vaartimattomia lahjoja, joita olen antanut ihmisille elämän varrella. Sen verran usein on sanut lukea jostakin, että alle summan 30-50-100 € ei ole sopivaa antaa. Minä olen antanut. Sen mukaan, mihin rahat ovat kulloinkin riittäneet.

Riippuu kuule ihan ihmisestä ja tilanteesta, mitä on sopivaa antaa. Jos kummilapsi toivoo tiettyä ristiä, on kohtuullista joko sanoa suoraan ei tai sitten ostaa juuri se risti. Väkisin epämieluisan korun ostaminen olisi törkeää. Ajattelen myös, että läheiset ihmiset tietävät ja ymmärtävät tilanteet. En esim.  ikinä toivoisi toiselta kummiltani mitään kalliimpaa kuin korttia, koska tiedän ettei hänellä ole varaa. 

Vierailija
249/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Kiitos, tämä on hyvä idea. Voitaisiin jakaa kolmeen osaan. Sekin tosin on enemmän kuin olin budjetoinut..

ap

Kerran elämänsä aikana ihminen pääsee ripille. Itse jakaisin rippiristiasian muiden kummien kanssa. He saattavat pähkäillä sopivaa lahjaa ja lopputuloksena voi olla, ettei saa mieluisaa rippiristiä ja saa tavaraa, jota ei sitten myöhemmin käytä. Rippiristi on kuitenkin erityinen koru ja sitä osa käyttää aina ja osa käyttää esimerkiksi kirkollisissa yhteyksissä. Kuuluisista henkilöistä Jutta Urpilainen kulkee aina rippiristiään käyttäen. Siten se risti on osalle todella tärkeäkin. 

Joissakin vähemmistöuskonnoissa ristiä pidetään vaatteiden alla. Se on aina kaulassa, joten ihmiset eivät näe sitä.

Vierailija
250/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vanhemmille että sinulla on 50 euroa ,jos voitaisiin kerätä yhdessä muiden vieraiden kanssa. Sairasta kerjätä noin kallis lahja. 

Vierailija
251/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joissakin vähemmistöuskonnoissa ristiä pidetään vaatteiden alla. Se on aina kaulassa, joten muut ihmiset eivät näe sitä.

Vierailija
252/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joissakin vähemmis

Saahan siitäkin silloin iloa kun sitä itse katsoo. 

Vierailija
253/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan valekalakorulla monenmosia rippiristejä. Ei teidän ole pakko ostaa kalleinta. Saahan sitä aina toivoa. Juttele itse sen kummilapsesi kanssa asiasta, toihan voi olla ihan vanhempien keksintöä. Tärkeintä on sun yhteydenpito kummilapsen kanssa, ei lahja.

Vierailija
254/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lahjan antaja päättää mitä lahjaksi antaa. Ei pyytäjä. Eikä siinä ole mitään hävettävää minkä summan käyttää lahjaan , lahjan pyytäjällä on peiliin katsomisen paikka ja hän voi hävetä mutta ei he sitä tee. Olen skipannut aika monta "härskiä" lahjapyyntöä tähän asti, ja tulen tekemään näin jatkossakin. Emme itse ole ikinä pyytäneet tai esittäneet toiveita lahjaan,emmekä tee sitä tulevaisuudessakaan.

Vierailija
255/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jättäisin vanhempien tehtäväksi selvittää kaikilta kummeilta ovatko he kiinnostuneet kimpassa ostetusta rististä. Ainakaan minä en halua soitella tuntemattomille ja ruinata rahaa, kun ne voi jäädä saamatta. Se, että olen nähnyt kyseisen ihmisen 15 vuotta aiemmin ristiäisissä ei tee meistä ystäviä tai edes tuttuja.

Lahjan voi antaa itselleen sopivana rahasummana. Mutta miten ihmeessä päädyit tuntemattomien ihmisten lapsen kummiksi? 

Tässä oli puhe ripppilahjan ostamisesta yhteistyössä muiden kummien kanssa. Kummit eivät välttämättä tunne toisiaan. Lahjan hankkiminen ja etenkin maksaminen toiselle kummille voi tuottaa ongelmia. Unohdetaan vahingossa maksaa tai jopa tahallaan jätetään maksamatta. Tiedän yhden tapauksen, että eräs vähän varakkaampi henkilö, osti hyvien ystävien puolesta jotakin, mitä nämä tarvitsivat ja minkä nämä lupasivat maksaa myöhemmin. Kaikki jäi tämän avuliaan henkilön niskoille eikä ostoksia saatu myytyä eteenpäin, koska alkoi taantuma.

Vierailija
256/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kummipojan rippijuhlat tänä kesänä.ajattelin ostaa noin max. 100€ rippiristin minkä itse valitsen.175€ lahja kuulostaa kalliilta.itse en ostaisi.

Vierailija
257/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien lasten kummeiksi ei kannata suostua. 

Juuri köyhän perheen lapsi tarvitsee kummia ja lahjoja. Kuinka ihmiset oikein ajattelevat?

Vierailija
258/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä häpeä, eivät lahjan saajatkaan varmasti häpeä. Kukin kykynsä mukaan eikä sillä rahallisella arvolla ole väliä. Minä olen se kirjoittaja, jonka ystävä on varaton yksinhuoltaja. Olen ihan varma, että hän on menettänyt paljon enemmän sulkemalla itsensä pois läheistensä elämästä kuin sillä, että olisi avoimesti myöntänyt tilanteen ja tuonut lahjan sijasta esim. kortin. 

Yksi omista parhaista rippilahjoistani oli tätini kirjoma tyynyliina, jossa oli raamatunlause. Ei ollut arvokas, mutta tunnearvoa sitäkin enemmän.

Vierailija
259/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta jotain ihan muuta, vaikka tiedekirjallisuutta. Lasten aivopesu uskontohuuhaalla pitäisi muutenkin kieltää lailla.

Kenenkään ei täysi-ikäisenä ole pakko kuulua kirkkoon. Sieltä saa vapaasti erota. Uskonnonvapaus on hieno asia, mutta sen pitäisi koskea jokaista Suomessa asuvaa ihmistä.

Vierailija
260/324 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aika pihi olet jos kummin roolissa et periaatteltasi halua käyttää enempää rahaa, eihän tuolla 40-50e tänäpöivänä saa mitään.

Meillä kummit muistaa kyllä läpi vuoden erinäköisillä lahjoilla, tekevät helposti tuon 50e. Ja ihan perusduunareita ollaan, ei 50e ole iso raha ..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän