Seniori, miksi jätät jälkipolville riesaksi hirveät määrät tavaraa?
Eikö se olisi sen vastuulla, joka nuo tavarat on hankkinut, vähintään karsia niitä runsaasti ennen kuin tämän maailman jättää? Jos ei itse jaksa sitä tehdä, niin apua löytyy varmasti.
Todella ahdistavaa perijöille alkaa tyhjentämään arvottoman rojun täyttämää taloa.
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ajattelen elämääni taaksepäin, niin osaan olla tyytyväinen ettemme ole hankkineet mitään arvohuonekaluja tai arvotavaraa, vaikka ihan laatua on ostettu. Juuri kävimme puolison kanssa huushollia läpi, että kun muutamme, niin mitä huonekaluille tapahtuu. Suuri helpotus on huomata, että esim. keittiön pöydän voi huoletta panna tuoleineen roskiin. Hyvin on palvellut hieman yli kahdenkymmenen vuoden aikana, 2004 hankittiin. Samoin käy ruokahuoneen pöytäryhmälle, sekä yhdelle sohvalle, vierashuoneen sängylle. Toinen vierashuone on jo tyhjennetty. Kirjat ja kirjahyllyt on rakkaita, ja niille pitäisi löytää paikka omassa maailmassa. Yksi Ikean kaapisto myytäväksi, ja vaikka on mieleinen, niin pois vaan. Toinen Ikean kaapisto, jonka kokoonpano itse "suunniteltu", on tärkeä meille ja on saanut monta wow-efektiä osakseen. En tiedä mihin kokonsa puolesta mahtuu maailmassamme. Puolison työhuone kalusteineen ja tavaroineen menee osittain roskiin tai myytäv
Jatkuu...
Laskin juuri, että meillä on jatkuvassa käytössä 13 erilaista uunipeltiä eri tarkoituksiin, osa näistä n. 30 vuotta vanhoja ja käyttämättömiä on viisi. Osa on kuluneita, joten vaivatonta panna roskiin. Ylimääräiset ruokailuastiat ja lasit on jo hävitetty, ja jäljellä on yksi astiasto, ja kokoelma Ultima Thule laseja. Sitten on kuusi isoa juomalasia ja kahvikuppeina muutama Muumi muki. En ole erityisemmin muumituotteisiin ihastunut, mutta tykkään että mukit ovat juuri sopivat ja kätevät kahvimukeiksi.
Jos perilliset haluaa tän talon, niin siihen kuuluu mun jäämistö. Ja se jäämistö on mitä on. Talosta saa hyvän hinnan millä maksaa tyhjennys ja siivouskulut, perintöverot, lakimiehet, samoin kuin hautajaiset ja muut pakolliset menot. Ehkä joutuu alkuun ottamaan lainaa, mutta korkoihinkin riittää rahaa (Hki, hyvä alue, hyvin hoidettu talo). Kaikki loput rahat on sitten perillisten taskuun eikä ole tarvinnut tehdä paljoakaan työtä sen eteen. Tiedän, että nykyaikana ei osata olla kiitollisia mistään, mutta en todellakaan siivoa etukäteen vain siksi että seuraava sukupolvi ei jaksa tehdä sitä.
Perinnöstä voi kieltäytyä, niin siitä ei silloin tarvitse huolehtia.
Minun periliiseni on aviomiehen lisäksi vain veljentytär, joka hänkin on vain kolme vuotta minua nuorempi. Jos jotain johonkin jää, minun perilliselläni on aika vähän miettimistä, mitä sillä roinalla tekee.
Eli hyvin ovat minun asiani siltä osin.
"Suomessa on 200 000 asumatonta kiinteistöä. Autiotalon omistaja voi joutua korjaamaan luvattomien kulkijoiden jälkiä ja vastaa heidän turvallisuudestaan."
Muistittehan äitienpäivänä viedä seniorillenne lisää tavaraa? Neljä lasta, jokaiselta pussilakanat ja lasipytty, arvelen? Kun on tapa.
Vien joka viikko yhden ylimääräisen roskapussin sekajätteisiin. Siihen laitan pari kirjaa, astioita, lakanoita ym. Vien vain yhden pussin ettei taloyhtiön roskis täyty. Toivon, että saan elää niin kauan, että perikunnalle jää tyhjä asunto
T. 78v
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi kieltäytyä, niin siitä ei silloin tarvitse huolehtia.
Ei koske arvotonta irtaimistoal, eikä nitä käy kukaan ilmaiseksi sieltä talosta/asunnosta poistamassa, että siinä on Oulun mummon viimeiset kostoterveiset työttömille Helsingin kakaroille, kun on kerännyt ladot ja muut täyteen jotain valittujen palojen vuosikertoja.
Vierailija kirjoitti:
Muistittehan äitienpäivänä viedä seniorillenne lisää tavaraa? Neljä lasta, jokaiselta pussilakanat ja lasipytty, arvelen? Kun on tapa.
20 vuotta perilliset ovat jouluna tuoneet Iittalan tuikun, syntymäpäivänä pyyhkeitä, äitienpäivänä kukkamaljakon tai kirjan. Saavat ne perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, liiteriin mahtuu vielä pussilakanasetti numero 406 kun sen sinne avaamattomana pinoaa.
Eihän sitä maailmaa muutoin saada jätteeseen hukutettua ja turhaa tavaraa valmistettua niin että maailma tuhoutuu.
ps ai niin ne naapurin lasten synttärit, täytyykin heti lähteä ostamaan muutama kilo kiinalaista muovisontaa...
Huutokeisari möi sen talonpoikaisesineen 20e ja kommentoi "turhaan on tuotakin joku 400 vuotta hyllyssä säilytellyt".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun jälkipolvi voi ottaa perintörahoja ja maksaa raivauksesta jollekin toiselle.
Miksi et tee sitä itse vaan jätät ison työn muille? Olet kuitenkin itse ne tavarat hankkinut.
Säästänpä sut isolta työltä. Määräänkin koko perintöni muualle. Otan käänteisen asuntolainen, jolla myyn asuntoni ja kimpsuni ja kampsuni pankille. Otan rahat ja asetun korkeatasoiseen upo uuteen palvelutaloon, jossa on palvelut viimeisen päälle ja kuukausimaksu muutaman tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vien joka viikko yhden ylimääräisen roskapussin sekajätteisiin. Siihen laitan pari kirjaa, astioita, lakanoita ym. Vien vain yhden pussin ettei taloyhtiön roskis täyty. Toivon, että saan elää niin kauan, että perikunnalle jää tyhjä asunto
T. 78v
Miksi roskikseen? Mikset lahjoita tavaraa, jos vielä käyttökelpoista?
Ei ole mitään velvollisuutta karsia tavaraa, jos ei halua.
Joskus kirjoittelen joulun alla/ätienpäivän alla näiden juhlien kaupallisuudesta. Ihmisille luodaan joku pakko ostaa tarpeetonta ja kantaa toisilleen. Ihmetellyt hirveesti kun aikuiset lahjovat suvuissa toisiaan. Joulu on lasten juhla lahjojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun jälkipolvi voi ottaa perintörahoja ja maksaa raivauksesta jollekin toiselle.
Miksi et tee sitä itse vaan jätät ison työn muille? Olet kuitenkin itse ne tavarat hankkinut.
Säästänpä sut isolta työltä. Määräänkin koko perintöni muualle. Otan käänteisen asuntolainen, jolla myyn asuntoni ja kimpsuni ja kampsuni pankille. Otan rahat ja asetun korkeatasoiseen upo uuteen palvelutaloon, jossa on palvelut viimeisen päälle ja kuukausimaksu muutaman tonnin.
Noin tekisin jos voisin mutta koska olen leski en voi. Siis lapsilla osuudet asuntooni.
Vierailija kirjoitti:
T. 78v
Noin ikäkaverina yritän myös tehdä. Vasta lahjoitin roskalavaryhmässä kirjoja, laitan sinne yleensä mitä voin hävittää. LapsillAni kuitenkin jonkinlainen määräysvalta. Sain luvan viedä Konttiin yhden astiaston. Kirjoja, huonokuntoisia ja semmosia mitä kukaan nykyisin ei enää lue, kasasin pahvilaatikkoon ja ujutan sekajätteeseen vähän kerrassaan.
Ihan sama tavaraongelma tulee olemaan nuoremmilla sukupolvillakin, tavaraa kertyy elämisen myötä. Mihin se siitä muuttuisi? Turha moittia senioreja, pitäkää huoli, että itse hoidatte sitten asiat niin kuin nyt vaaditte.
En mä nyt tiedä onko esim tämä suht arvokas osake minkä jätän omalle "jälkipolvelle" mikään varsinainen roina? Voishan noi myydäkin, samoin kun kesämökin ja metsäpalstan ym roinat.
Ja ne meni sitten hyvin käyttöön. Onneksi ette heittäneet aiemmin niitä pois, olisi pitänyt ostaa uudet kalusteet.