Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietittekö koskaan kuolleen läheisenne kohtaloa kuoleman jälkeisessä tilassa?

Vierailija
01.05.2025 |

Minulta kuoli perheenjäsen ja keskityin omaan suruuni ja siihen, että elämääni jäi merkittävä aukko. Keskityin siis itseeni ja muihin tätä kuollutta kaipaaviin. 

Tapahtumasta on muutama kuukausi. Aloin ajatella, että oleellisempaa kai olisi miettiä sitä, miten suuren askeleen se kuollut otti! Valtavan askeleen. 

Meistä kukaan ei voi varmasti tietää, mitä kuolleen minuudelle tapahtuu ruumiin kuollessa. 

Jotkut eivät suostu ajattelemaan kuin että kaikki loppuu. Ihmisen minuuttakaan ei ole.

Jotkut nojaavat ajatuksensa kuolemanrajakokemuksiin. Oikeasti rajalla käyneet eivät kuitenkaan ole kuolleet. 

Osa uskoo lohdullisesti, että Jumala kyllä pitää huolen ja niin minäkin haluan uskoa. 

Oikeasti pelottaa. Ihmiset ei edes juurikaan puhu siitä, mitä kuolleelle on tapahtunut kuoleman jälkeen. (Yleensä miettivät vain omaa kohtaloasn)

Jumalaan uskovakaan ei tiedä, mitä siellä on. Raamattu ei selkeästi kerro, onko ihminen tiedostavassa tilassa ennen yleistä ylösnousemusta. (Kysyin papilta)

Kun kuolleet ei palaa kertomaan, kukaan ei välitä, millaisissa oloissa ovat. 

Tää mun omainen selvästi pelkäsi kuolemista, vaikkei sitä sanonut koskaan. Yritti taistella vastaan. 

Kommentit (248)

Vierailija
161/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, että vielä vuonna 2025 on ihmisiä, jotka uskovat muinaisiin jeesus-tarinoihin. :D

Sehän kyllä eli oikeasti, mutta oli nykytieteilijöiden analyysin perusteella bipolaarinen puuseppä, joka sai maanisella olemuksellaan yksinkertaiset aikalaisensa uskomaan harhoihinsa.

Kirkko teki kieltämättä perusteellista työtä pelottelufantasioissaan, kun yhä jotkut uskovat moiseen. 

Nykyään jeesus olisi varmaan kysytty elämäntapakouluttaja. :)

Minun piti kyllä ihan itse löytää usko Jeesukseen. Ennen uskoontuloani luterilainen kirkko pyrki pikemminkin vaikeuttamaan sitä, että lähtisin seuraamaan Jeesusta. Piti siis itse alkaa tutkimaan asioita, koska kirkko ei halunnut auttaa totuuden selvittämisessä.

Vierailija
162/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, että vielä vuonna 2025 on ihmisiä, jotka uskovat muinaisiin jeesus-tarinoihin. :D

Sehän kyllä eli oikeasti, mutta oli nykytieteilijöiden analyysin perusteella bipolaarinen puuseppä, joka sai maanisella olemuksellaan yksinkertaiset aikalaisensa uskomaan harhoihinsa.

Kirkko teki kieltämättä perusteellista työtä pelottelufantasioissaan, kun yhä jotkut uskovat moiseen. 

Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään varteenotettavan historioitsijan kutsuneen Jeesusta bipolaariseksi puusepäksi, vaikka olisi ateistikin. Pystytkö laittamaan lähteen tälle väitteelle?

Etsivä löytää. Olethan niin älykäs uskovainen. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään varteenotettavan historioitsijan kutsuneen Jeesusta bipolaariseksi puusepäksi, vaikka olisi ateistikin. Pystytkö laittamaan lähteen tälle väitteelle?

No olihan se kirjoitusten mukaan aika sekava tyyppi, sopisi hyvin diagnoosiin. 

-eri kommentoija

Vierailija
164/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aggressiiviset 'uskovaiset' löysivät taas tämänkin langan.

Hohhoijaa. 

Olisi muuten kiva tietää näiden uskisten äo. Argumentit niin mitättömiä. 😄

Mainitse esimerkki jostain aggressiivisesta kommentista. Oman älykkyysosamääräni olen testannut näin uskovaisena, mutta en viitsi siitä mainita, koska siinä on vain hävittävää. Jos se on korkea, niin silloin aletaan syyttämään kerskailusta. Jos taas alhainen, niin sitten aletaan haukkumaan idiootiksi. Eikä älykkyysosamäärällä ole loppujen lopuksi mitään tekemistä viisauden kanssa. Tunnen itse monia kehitysvammaisia ja heillä voi olla paljon enemmän elämänviisautta kuin jollain huippuälykkäällä akateemikolla.

Jos et itse bongaa niitä aggressiivisia kommentteja tässä ketjussa, epäilen vahvasti älykkyyttäsi. 😂

Hieman vaikeaa korjata käytöstä, jos ongelmaa ei osoiteta selkeästi. Älykkyyttäni saa toki aina epäillä ja se on jopa suotavaakin.

Vierailija
165/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsivä löytää. Olethan niin älykäs uskovainen. :D

En ole ainakaan itse maininnut älykkyydestäni täällä mitään. Tuossa olet oikeassa, että etsivä löytää. Täytyy alkaa sitten itse etsimään, jos et halua olla avuksi.

Vierailija
166/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olihan se kirjoitusten mukaan aika sekava tyyppi, sopisi hyvin diagnoosiin. 

-eri kommentoija

Mikä niissä kirjoituksissa sitten tarkalleen ottaen oli sekavaa?

Vierailija
167/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaikki läheiseni ovat ateisteja.

Fiksuja, empaattisia, huumorintajuisia ihmisiä, jotka ajattelevat omilla aivoillaan. 

Vierailija
168/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini oli kliinisesti kuollut 10 minuuttia kunnes hänet saatiin elvytettyä. Hän ei nähnyt tai kokenut mitään sinä aikana. Muusta en tiedä. 

Vierailija
169/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksuja, empaattisia, huumorintajuisia ihmisiä, jotka ajattelevat omilla aivoillaan. 

Minulla on hieman eri kokemus. Olen elänyt monenlaisissa porukoissa elämäni aikana. Aiemmin liikuin älykköateistiporukoissa. Kun elämässäni tuli vaikeaa, yhdeltäkään heistä ei tullut minkäänlaista tukea. Osa alkoi jopa haukkumaan. Tämän jälkeen olen ollut mukana seurakunnissa ja kun siellä on vastaavasti ollut vaikeaa itsellä, minua on kuunneltu ja tuettu rahallisestikin. Eräs uskovainen maksoi koko vuokrani, kun rahani olivat loppu. Ateisteilta en aiemmin saanut senttiäkään, kun pyysin.

Vierailija
170/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti, koska kuoleman jälkeistä tilaa ei ole. Kuolemassa kaikki loppuu, myös aivotoiminta ja sen mukana minuus ja persoona. Palaamme samaan tilaan kuin ennen syntymäämme, eli olemattomaksi. Olemattomalla ei ole kohtaloa.

Vierailija
171/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jtkut takoo nauloja arkkuunsa ja petaavat iankaikkista kohtaloaan, viittaamalla kintaalla uskovien varoituksille. Eikö ateismissa ja filosofioissa lainkaan itsesuojeluvaisto toimi ja omatunto pelaa sen vertaa, että ottaisitte asioista selvää ennen kuin päätätte, kannattaako siihen omaan elämänkatsomukseen panostaa?

Olen käyttänyt vuosikymmeniä selvää ottamiseen. En voi "panostaa" sellaiseen elämänkatsomukseen, joka parhaan ymmärrykseni mukaan ei ole eikä todennäköisesti edes voi olla totta.

Jos varoitan sinua siitä, että Suuri Herra Eeerkkki laittaa sinut kuoleman jälkeen kävelemään piikkimatoilla triljoona triljoonaa vuosisataa, mikäli et vähintään 17 ja enintään 23 kertaa päivässä huuda taivasta kohti "Eeerkkki on kovista jätkistä kovin!", niin alatko huutamaan "Eeerkkki on kovista jätkistä kovin!" vähintään 17 ja enintään 23 kertaa päivässä taivasta kohti? Eikö itsesuojeluvaistosi toimi, kun et halua ottaa varoituksesta vaarin ja välttää triljoonan triljoonan vuosisadan piikkimatoilla kävelyn?

Vierailija
172/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleman jälkeen sielu siirtyy toiseen ulottuvuuteen. Sieltä voidaan syntyä tänne uudestaan.

Vierailija
173/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen aiheeseen: 

Oletteko sisäistäneet, että kuolleet rakkaanne ovat tehneet valtavan harppauksen. Heille on tapahtunut suuri muutos heidän kuollessaan. Ja he ovat joutuneet kokemaan sen aivan yksin. 

Ihmiset ovat noin laumarläin, että kauheaa tehdä tuo siirtyminen kuolleeksi ilman tukea. 

Mietittekö, millaista näillä rakkaillanne on nyt?

Vierailija
174/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alallaan tunnetuiden tieteilijöiden on tietenkin erittäin vaikea hyväksyä näkemyksiä, jotka haastavat heidän kapasiteettinsa. 

Galilei- ilmiö tässä ajassa. :)

Höpö höpö. Syy, miksi Galilei ja harvalukuiset kaltaisensa muistetaan on se, että he ovat harvalukuisia. Gslileilla oli kunnolliset todisteet näkemyksensä puolesta, Alexanderilla on yksi yksittäinen kokemus. "Valtavirtanäkemyksen" haastaminen on erittäin yleinen ilmiö tiedemaailmassa ja n. 99% näistä on joko hörhöjä, p*skapuheilla rahastajia tai sitten legitiimisti erehtyneitä.

Pysy toki 'totuudessasi'. Myös sinulla on siihen oikeus.🥱

Oleellista ei ole totuus vaan se, mitä on syytä pitää totena. Yhden ihmisen yhteen kokemukseen perustuva visio ei ole syy pitää totena yhtään mitään.

Vierailija
175/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hieman eri kokemus. Olen elänyt monenlaisissa porukoissa elämäni aikana. Aiemmin liikuin älykköateistiporukoissa. Kun elämässäni tuli vaikeaa, yhdeltäkään heistä ei tullut minkäänlaista tukea. Osa alkoi jopa haukkumaan. Tämän jälkeen olen ollut mukana seurakunnissa ja kun siellä on vastaavasti ollut vaikeaa itsellä, minua on kuunneltu ja tuettu rahallisestikin. Eräs uskovainen maksoi koko vuokrani, kun rahani olivat loppu. Ateisteilta en aiemmin saanut senttiäkään, kun pyysin.

Oliko kyseessä ns. herätyspiirit? Näissä tiiviimpää touhua. 

Vierailija
176/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi paasata omia olettamuksiaan koko ikänsä ja muuttaa mielensä juuri ennen kuoleman hetkeä. Entäpä he, jotka hän on saanut uskomaan juttuihinsa?

Vierailija
177/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi paasata omia olettamuksiaan koko ikänsä ja muuttaa mielensä juuri ennen kuoleman hetkeä. Entäpä he, jotka hän on saanut uskomaan juttuihinsa?

Jos on paasannut totuutta, niin sehän on vaan hyvä asia, jos on saanut jotkut uskomaan juttuunsa. Huonompi asia toki hänen itsensä kannalta, jos on mennyt muuttamaan mieltään juuri ennen kuolemaansa.

Vierailija
178/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikeksi onneksi kuolemanjälkeiseen elämään uskovat eivät koskaan saa selville olleensa väärässä, joten vahinko ei ole erityisen suuri.

Vierailija
179/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä ns. herätyspiirit? Näissä tiiviimpää touhua. 

En tiedä, mikä on herätyspiiri. Protestanttisia kristittyjä seurakuntia ovat olleet, osalla kai jotain juuria helluntailaisuudessa. Osa toimii myös kirkon piirissä.

Vierailija
180/248 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan pilkka on anteeksiantamaton synti. Nyt tiedät sen. Joudut ikuiseen kadotukseen, tämä ei ole vitsi vaan aukeaa sinulle tämän tuntemasi elämän jälkeen. Olkoonkin sielusi katuvainen siellä kun vasta näet totuuden saatanan olemassaolosta , pahuudesta sekä hyvyydestä jonka hylkäsit.

-heillekkin näytetään mitä olisi ollut-

Nykyihminen tulee mielestään niin viisaaksi että korottaa itsensä kaiken yläpuolelle luullen itseään luojaansa viisaammaksi.