Tuntuu että olen masentuneen mieheni omaishoitaja
Tähän tämä on mennyt. Aina kun olen muualla, olo on ihan hyvä ja toiveikas, mietin mitä kivaa tekisin illalla kotona. Huomatakseni joka ilta että tuo olo haihtuu kun astun kotiovesta sisään. Kuvailisin miestäni ahdistuspalloksi. Hän on silminnähden huonovointinen ja tuskainen joka päivä. Tämä alkoi yli 2 vuotta sitten ja huonompaan vaan menee. Päivät hän pystyy tsempata ja käy töissä, mikä on tosi hyvä, mutta sitten kotona on ihan minun varassani. Hän on saanut minut uskomaan, että minun pitää joka päivä kuunnella hänen ikäviä tunteitaan ja kannatella ahdistuksen ja surun keskellä. En oikein usko että tällaista voi empaattisimmaltakaan puolisolta vaatia vuosi toisensa jälkeen. Hoitoon on pyynnöstäni hakeutunut mutta ei tähän mikään tunnu auttavan.
Kommentit (167)
Eihän puoliso voi mitenkään vastata masentuneen kaikkiin tarpeisiin, koska sitä varten pitää olla kouluttautunut psykiatri, ehkä jopa traumaterapiaan erikoistunut. Voi olla tsemppaavana tukena, mutta ei terapeuttina. Potilas-terapeuttisuhde ei toimi ikinä.
Masennus on sairaus, totta, mutta sairastuneella on vastuu ainakin pyrkiä paranemaan. Jos ei ole halua parantua, puoliso saa kannatella sairastunutta tämän maalliseen loppuun saakka. Moni mies vielä vierastaa lääkäriin menemistä, koska sitähän on heikko, jos menee pyytämään apua...
Itse olen sinkku, mutta 30 vuoden ystävyys päättyi tästä samasta syystä, koska ystäväni piti minua ilmaisterapeuttina, jolle sai jauhaa samoja asioita vuosikausia putkeen 5h joka päivä. Minulla ei ole resursseja eikä osaamista hoitaa mielenterveysongelmista kärsiviä ihmisiä. Voin ainoastaan olla tsemppaavana tukena, kun rakas ihminen hoitaa mielenterveysongelmiaan asiaan erikoistuneiden ammattilaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tähän ketjuun, kun erillinen ketjuni keskittyi väärään asiaan eikä ongelmani ydintä ymmärretty.
Olen kirjoittanut tähän ketjuun 2kk sitten. Sen jälkeen olen mennyt ihastumaan työpaikalla. Flirtti ja kiinnostus on molemminpuolista. Luulen että sen pohjimmainen syy on oman suhteen vaikeudet ja se, miten suhteen dynamiikka pyörii miehen masennuksen ympärillä. Kaikki uudelleen lähentymisyritykset ovat johtaneet hänen ongelmien kuunteluun. Kaipaan kepeyttä ja sitä kevyt flirttailu tarjoaa.
Ymmärtääkö kukaan? Olenko kamala ihminen kun pakenen rankkaa tilannetta fantasioihin?
Oletko suoraan sanonut miehellesi, että hänen kuuntelemisensa on käynyt liian raskaaksi ja parisuhteenne rakoilee sen takia? Oletko kertonut hänelle ihastuneesi työpaikalla?
Olin itse pitkään ma
Tämä sai tykkäyksiä, mutta ei kommentteja. Onko tämä yleistä? Voisiko joku jakaa kokemuksia?
Hyvin vaikea aihe mihin ei ole yksinkertaista ratkaisua. Olen todistanut paria tuollaista Ap:n kuvailemaa suhdetta vierestä ja nähnyt miten naiset kuihtuvat kannatellessaan koko suhdetta, yhteistä taloutta ja toisenkin tunteita. Se mitä nämä naiset eivät aina tajua, on se että he usein mahdollistavat liiallisella kärsivällisyydellä ja kiltteydellä tuon kuvion jatkumisen. He eivät näe itse sitä kohtaa, missä kiltteys muuttuu läheisriippuvuudeksi koska se on yhdenlainen sairaus sekin. Monet miehet sen sijaan ovat valitettavasti sellaisia nahjuksia, että he eivät ikinä ryhdistäydy jos sitä ei heiltä vaadi. Se on monen miehen luonteessa, eikä kysymys tarvitse olla edes masennuksesta, vaan ylipäätään moni mies menee asioissa aina sieltä mistä aita on matalin. Joskus se rajojen veto ja vaatiminenkaan ei kuitenkaan auta, ja jotkut havahtuvat vasta eron tultua ottamaan vastuuta itsestään eli tarvitsevat sen täydellisen pohjakosketuksen ja yksin jäämisen opetuksen. Jotkut eivät herää siitäkään, vaan uhriutuvat elämänsä loppuun asti. Heillä ei välttämättä ole karttunut henkisiä työkaluja muuhun, mutta tämä ei ole naisen syy tai vastuulla korjata.
Haluan myös painottaa että olen itsekin kokenut vakavan masennuksen enkä vähättele sen lamaannuttavaa voimaa ja vaikutuksia kaikkiin elämän osa-alueisiin. Masennus koskettaa parisuhteessa aina molempien elämää eikä siitä pääse eteenpäin ennen kuin masentunut itse haluaa alkaa taistella tilansa eteen. Syitä masennukseen on niin hirveän paljon erilaisia, mutta onneksi myös erilaisia apukeinoja on olemassa. Vaikeinta on löytää motivaatio siihen etsintään, mikä kombo erilaisia keinoja sopii juuri itselle. Se voi vaatia aikaa ja lukuisia eri kokeiluja; kuten terapiaa (ja niitäkin kun on niin paljon erilaisia), erilaisia elämäntapamuutoksia (konkreettisia ja vähemmän konkreettisia) ja tukahdutettujen tunteiden ulos päästämistä (eli tunteiden tuntemista niiden välttelyn tai analysoinnin sijaan). Väitän että moni ahdistuskimppu on sellainen siksi, että he eivät tiedä miten saada purettua vaikeat tunteet ulos itsestä eivätkä ymmärrä oman mielen ja kehon yhteyttä. Mikään pelkkä lenkille lähtö tai pelkkä asioiden suorittaminen ei siis auta, vaan tilaa täytyy hoitaa kokonaisuutena. Masentuneen täytyy itse haluta pysähtyä ja selvittää, mikä hänet pitää kiinni siinä tilassa. Mikä sen masennuksen takana asuu, mikä on jäänyt huomiotta. Joskus myös esim. päihdeongelma pitää yllä välittäjäaineiden epätasapainoa mitä yritetään tasata uusilla kemikaaleilla. Lääkärin vastaanotolla halutaan usein hoitaa oireita, eikä kaiken oireilun juurisyitä ja tämä voi olla hoitomyönteisen masentuneen näkökulmasta hyvin, hyvin turhauttavaa.
Mutta Ap nyt sinun tehtäväsi on ottaa nuo tunteesi vakavasti, asettaa rajat ja sanoittaa tämä kaikki miehelle. Sinun täytyy tehdä hyvin selväksi, ettei kyse ole rakkauden loppumisesta tai välittämisen puutteesta vaan siitä, että sinunkin voimasi ja keinosi auttaa ovat rajalliset jos hän ei laadi itse suunnitelmaa oman tilanteensa parantamiseksi. Voit tukea vierestä aikasi, mutta mikään ei velvoita sinua antamaan enemmän kuin kykenet antamaan. Jos koet olevasi omaishoitaja, kertoo se sanavalinta jo siitä että tämä raja on tainnut jo tulla vastaan. Tuohon täytyy tulla muutos tai edes jonkinlainen aikalisä, jotta sinäkin et uuvu ja masennu. Miehesi masennusta ei mitenkään auta se, että sinäkin menetät elämänilosi. Tarvitsette molemmat apua muualtakin kuin täältä palstalta, usko minua.
Auttakaa, onko kukaan löytänyt ratkaisuja?
Entisenä masentuneena puolisona en oikein muuta voi sanoa kuin että ymmärrän kuinka rankkaa se voi olla. Toivottavasti miehesi toipuu ja osaa arvostaa tukeasi, se voi lujittaa suhdetta. Jos niin ei tapahdu niin jossain kohtaa kannustaisin tekemään itsekkäitä ratkaisuja. Tai kannattaa niitä tehdä muutenkin.
Ap, sulla joko on puoliso ja rakkaussuhde tai sitten ei ole. Et ole puolisosi terapeutti. Jos aviosuhde on kadonnut kokonaan ja sinusta haetaan vain terapeuttia ja hoitajaa, niin ei sellaisen ihmisen kanssa kannata olla ja hukata elämäänsä.
Hoivasuhde myös pahentaa masentuneen tilaa. Hän ei silloin ota vastuuta omasta paranemisesta. Muistot hyvistä ajoista kanssasi raastavat rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tähän ketjuun, kun erillinen ketjuni keskittyi väärään asiaan eikä ongelmani ydintä ymmärretty.
Olen kirjoittanut tähän ketjuun 2kk sitten. Sen jälkeen olen mennyt ihastumaan työpaikalla. Flirtti ja kiinnostus on molemminpuolista. Luulen että sen pohjimmainen syy on oman suhteen vaikeudet ja se, miten suhteen dynamiikka pyörii miehen masennuksen ympärillä. Kaikki uudelleen lähentymisyritykset ovat johtaneet hänen ongelmien kuunteluun. Kaipaan kepeyttä ja sitä kevyt flirttailu tarjoaa.
Ymmärtääkö kukaan? Olenko kamala ihminen kun pakenen rankkaa tilannetta fantasioihin?
Oletko suoraan sanonut miehellesi, että hänen kuuntelemisensa on käynyt liian raskaaksi ja parisuhteenne rakoilee sen takia? Oletko kertonut hänelle ihastuneesi työpaikalla?
Olin itse pitkään ma
Jäitä hattuun. Ihastus telakalle ainakin siihen asti, kunnes olet selvittänyt entisen suhteesi loppuun asti. Listaa tähän, miten se uusi on muka parempi?
Nyt ravitsemus kuntoon. Suomessa on todella paljon masennusta puutteellisen ravinnon vuoksi. Tästä ei vaan saa puhua.
Ravinnosta pois: lisätty sokeri, rypsiöljy, rapsiöljy, auringonkukkaöly
Purkista: folaattia, magnesiumia, D-vitamiinia
Tarpeeksi proteiinia ja rasvaa. Rasvana voita ja oliiviöljyä. Vältä prosessoituja ruokia, ja tee ruoat itse.
Psykologi ei auta, korjaa ravitsemus, liikunta ja sosiaaliset suhteet. Vähennä ruutuaikaa. Moni on saanut avun myös uskosta Jeesukseen. Ihminen on hegellinen olento. Menkää vaikka ev-lut seurakunnan Jumalanpalvelukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse pitkään ma
Lisäys:
Tajusin tänään, että olen flirttaillut oman masentuneen uskomukseni takia. Olen nähnyt itseni vanhana ja rupsahtaneena, enkä ikinä olisi uskonut saavani vastakaikua tai että minulla olisi mitään mahdollisuuksia oikeasti. Ilmeisesti en sitten olekaan niin vanha ja ruma kuin luulin. Ahdistaa, en olisi flirttaillut jos olisin tiennyt ko. miehen kiinnostuvan.
No, en aio tehdä enää mitään sillä hän tulisi pettymään. Flirtissä kuvittelee minun olevan seksipeto, vaikka oikeasti olen harrastanut seksiä 2 kertaa vuoden sisällä.
Omaishoitaja sä oletkin. Masennus on sairaus. Itse pilasin parisuhteeni kun masennuin. Enkä ole uskaltanut sen jälkeen seurustella, kun pelkään masennuksen uusiutuvan.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko suoraan sanonut miehellesi, että hänen kuuntelemisensa on käynyt liian raskaaksi ja parisuhteenne rakoilee sen takia? Oletko kertonut hänelle ihastu
Masentuneen miehesi syytä siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko suoraan sanonut miehellesi, että hänen kuuntelemisensa on käynyt liian raskaaksi ja parisuhteenne
Ei ole hänen syytään. Halusin vain kuvailla omia motiivejani. En olisi ikinä uskonut, että flirttini saisi kiinnostumaan. Pidin itseäni harmittomana vanhana pullukkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko suoraan sanonut miehellesi, että hänen kuuntelemisensa on käynyt liian raskaaksi ja parisuhteenne rakoilee sen takia? Oletko kertonut hänelle ihastu
Siinäkö ainoa syy, miksi olet uskollinen? Puolisostasi viis?
Entä jos alkaisit tehdä itseksesi mukavia asioita? Antaisit miehen mököttää kotona.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos alkaisit tehdä itseksesi mukavia asioita? Antaisit miehen mököttää kotona.
Sitten huomaisit aika pian, että et tarvitse miestä mihinkään kun yksin on hauskempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten huomaisit aika pian, että et tarvitse miestä mihinkään kun yksin on hauskempaa.
Mitä te niillä ukoilla edes teette? Kiinnostaa aidosti, mitä niin hienoa he tuovat elämäämme, että kannattaa uhrata oma terveys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te niillä ukoilla edes teette? Kiinnostaa aidosti, mitä niin hienoa he tuovat elämäämme, että kannattaa uhrata oma terveys?
Ei edes munaa saa
Pitää siis maatua ja mädäntyä masentuneen mukana?