Mihin kiinteistövälittäjä tarvitsee tiedon, siitä paljonko meillä on asunnossa lainaa jäljellä?
Ensimmäistä kertaa kiinteistövälittäjä haluaa tietää lainasumman, joka meillä on asunnosta vielä jäljellä. Ymmärrän, että hän kysyy onko talo pantattu lainan taakse mutta että pitäisi kertoa näin yksityisiä tietoja. Onko normaalia?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
mikset kysy siltä välittäjältä....
se olisi aivan liian helppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjälle on oleellinen tieto, jos asunnosta on lainaa jäljellä enemmän kuin mikä on sen myyntihinta, koska tällöin asunnon myynti ei onnistu, jos asunto on lainan vakuutena. Tai ainakin pitää löytää uusi vakuus jäljelle jäävälle lainalle.
Eihän se välittäjän persusta kaiva jos lainaa jää myynnin jälkeen, se on myyjän ja pankin välinen asia
On se välittäjälle tappio, jos pankki ei annakaan myydä asuntoa, koska laina ei olisi tullut kokonaan maksetuksi eikä myyjällä ole antaa lisävakuutta. Välittäjä on silloin tehnyt täysin turhaa työtä. Hän haluaa välttää ennakolta tällaiset tilanteet.
Pankeissa on myös vakuudettomia lainoja valikoimissa, marginaali on vaan selkeästi korkeampi mutta kyllä sellainen on saa
Itse ainakaan en suostuisi myymään niin halvalla, että jää lainaa kaupan jälkeen. Eikö sua haittaisi maksaa lainaa tyhjästä? Ehkä välittäjä haluaa välttää vaikeasti myytävän kohteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin koski nimenomaan omaa henkilökohtaista lainaa, ei taloyhtiölainaa jota minulla ei olekaan ja jonka näkee myös isännöitsijätodistuksesta. Minulla välittäjä Roofin kautta
Onks asunto panttina lainoista? Tai apn talo.
No jos on panttikirjoja valmiina kiinteistöstä, niin eihän se ole sama asia kuin asuntolainan määrä. Ja jos panttikirjoja on valmiiksi, niin sehän on vain hyvä asia. Jos taas kyseessä as oy, niin en kyllä keksi mitä tarkoitusta varten välittäjä tarvitsee tietoonsa asuntolainan määrän. Uteliaisuuttaan? Yhtiölainaosuuden tottakai tarvitsee ja senhän näkee isännöitsijän todistuksesta. Olisit ap kysynyt mitä varten on kiinnostunut sun henkilökohtaisista lainoista. Itse ainakin olisin kysynyt suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen kun laina saatiin 2010 maksettua piti myös isännöitsijälle ilmoittaa, tulikohan pankista joku paperi, ettei asunto ole enää pantattu
Muistelet kyllä väärin. Ei isännöitsijä tarvitse tietoa sun henkkohtaisista lainajärjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa kysyä välittäjältä.
ap
Ja miksi et? Outoa. Siis molemmat tilanteet, se että välittäjä utelee teidän lainajärjestelyjä ja se ettet "kehtaa" kysyä että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa pankkilainoja. Asuntoon kohdistuva yhtiölaina pitää tietty kertoa.
Sekin selviää isännöitsijätodistuksesta.
Oliko se välittäjä OP:stä? Yrittikö se kaupata pankkipalveluja myös? Muuta selitystä en keksi syytä utelulle.
En kertoisi, ei kuulu välittäjälle, jos kyse henkilökohtaisesta lainasta.
Vaikuttaa siltä, että yrittää kartoittaa teidän kipurajaa.
Kiinteisövälittäjä on sinulla töissä.
Miksi ajattelet palkkamallasi alaisella olevan mitään oikeutta olla vaatimassa sinulta yhtään mitään tietoja? Marssijärjestys on ihan päälaellaan!
Vierailija kirjoitti:
Kiinteisövälittäjä on sinulla töissä.
Miksi ajattelet palkkamallasi alaisella olevan mitään oikeutta olla vaatimassa sinulta yhtään mitään tietoja? Marssijärjestys on ihan päälaellaan!
laki sanoo, että asunnon myyjän on annettava kaikki tieto asunnon ostajalle asunnosta ja sen kauppaan liittyvistä seikoista. Jos asunnon myyjä palkkaa välittäjän hoitamaan myynnin, niin tietenkin ne tiedot on annettava välittäjälle, jotka liittyy asunnon myyntiin. Jos epäilyttää onko välittäjän kaipaama tieto tarpeellinen, niin ainoa oikea osoite selvittää se on kysyä välittäjältä suomalaisille kovin vaikealta tuntuva kysymys : miksi?
Mihin tarvitaan kiinteistönvälittäjää?