Me Naisten tunnetaitojuttu ja -testi: "Vain 10-15% ihmisistä ovat tietoisia omista tunteistaan" Millaisia ajatuksia heräsi?
Täytyy myöntää, että sain testistä vain 7 pistettä ja siinä käytetty kieli, kuten myös jutussa, hämäsi itseäni. Kun sanotaan, että tulee jonkinlainen "olo", tai tuntuu joltain, tai kokee jotain, niin onko se ajatusta, vai tunnetta?
Olen kyllä läpi elämän kokenut tunteita kehossani, vaikka olen ollut niiden kanssa myös aivan jumissa enkä pärjännyt tuossa testissä kovin hyvin.
Monet asiat, mitä elämässä meille tapahtuu ovat tulkinnanvaraisia, kuten jutun alustavassa esimerkissä, jossa ystävä ei vastaa viestiin. Harvassa varmaan ovat ihmiset, joille ei tulisi tuosta epämiellyttävä olo: joko huoli, tai tunne, että on tullut hylätyksi. Silti kyseessä on jutun mukaan ajatus ja tulkinta.
Jutun mukaan, jos tunteita ei koe ja niiden äärelle ei pysähdy, niitä alkaa ajatella liikaa. Mutta samalla tunnetaidot, eli tietonen päätöksenteko sen suhteen, miten tunteen kanssa toimii, miten sen ilmaisee, vai ilmaiseeko lainkaan, nimenomaan on ajatusprosessi. Jutun mukaan tunteiden erottaminen ajatuksista kuitenkin on tärkeää.
Mutta ovatko tunteet aina totta? Ajatukset eivät ainakaan ole. Toisaalta, joskus epämukavatkin tulkinnat osoittautuvat oikeiksi. Jos esim tapailukumppani vastailee viesteihin päiväkausien viiveellä eikä itse koskaan sovi oma-aloitteisesti mitään treffejä, niin tilanne varmasti tuntuu ikävältä ja siitä voi vetää yleensä aivan paikkansapitävän tulkinnan, ettei toista kiinnosta kovin paljon.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000011189288.html
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ensin tekstin ja sain 10/10. Minusta ei voinut sekoittaa ajatusta ja tunnetta, kun oli lukenut ensin ohjeet.
Eli ilmeisesti ihmisen pitää osata sanoittaa tunteensa oikealla tavalla, jotta hänen katsotaan olevan tietoinen tunteistaan?
Tuo puolestaan mitätöi koko testin idean. Koska sanoittamalla asian toisella tavalla saa päinvastaisen tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ihminen tuolla tavalla sanallista aina tuntemuksia kuin tuossa testissä. Testi oli ennemminkin lauseenymmärtämistä kuin tunteiden.
Tekstissä lukee, että tunteet on kehollisia reaktioita. Ainakin ihmisillä, jotka tuntee tunteensa oikein.
"Oletko aina tuntenut väärin"
Tässä on iltapäivälehden huominen otsikko 😂
Huomisen. Ja ylihuomisen. Ja sadan muun, vielä tuntemattoman päivän. Kun pakko kierrättää samoja juttuja.
Suomi on insinöörikansa. 20 vuoteen ei talouskasvua. Mistä se kertoo? Laskutaidottomista insinööreistä?
Vierailija kirjoitti:
Sain kaikki oikein.
Olen aina pitänyt itseäni sosiaalisesti tyhmänä, mutta tuo osa-alue edes onnistui.
Ehkä se testasikin vain luetun ymmärtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Sain kaikki oikein.
Olen aina pitänyt itseäni sosiaalisesti tyhmänä, mutta tuo osa-alue edes onnistui.
MInä sain 6/10, koska kuvittelin, että arvioidaan sitä, onko kyseessä puhujan tunne vai ei. Jos joku sanoo tuntevansa, ettei kuulu joukkoon, kyseessä on kyllä tunne siitä, ettei kuulu joukkoon, vaikka joukolla ei oliskaan mitään tunnetta tätä kuulumattomuutta tuntevaa kohtaan. Että sinänsä paska "testi". Siinä testissä oli vain yksi ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on insinöörikansa. 20 vuoteen ei talouskasvua. Mistä se kertoo? Laskutaidottomista insinööreistä?
Lähinnä siitä, että insinööristä ei saa hyvää johtajaa tekemälläkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kaikki oikein.
Ehkä se testasikin vain luetun ymmärtämistä.
Se on paljon mahdollista. Ehkä tuossa pärjää hyvin, jos on lukenut paljon, ja hahmottaa sisällön nopeasti.
Olen maksanut tuhansia euroja terapiasta ja minusta se on toiminut oikein hyvin ja olen saanut vastinetta rahoilleni, mutta tämä testi kyllä vesittää sen kaiken. Ihminen siis ei saa tuntea mitään, jos sille ei ole todellisuuspohjaa? Eli jos tuntuu siltä, että jalkaani sattuu, mutta siinä ei ole mitään havaittavaa vikaa, ei saa sattua? Jos koen tulleeni loukatuksi, vaikka toinen ei tahallaan tehnyt niin, en saa tuntea itseäni loukatuksi? Jos tunnen, ettei minusta pidetä, en oikeasti tunnekaan niin, koska minusta pidetään? Todella outoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut tuhansia euroja terapiasta ja minusta se on toiminut oikein hyvin ja olen saanut vastinetta rahoilleni, mutta tämä testi kyllä vesittää sen kaiken. Ihminen siis ei saa tuntea mitään, jos sille ei ole todellisuuspohjaa? Eli jos tuntuu siltä, että jalkaani sattuu, mutta siinä ei ole mitään havaittavaa vikaa, ei saa sattua? Jos koen tulleeni loukatuksi, vaikka toinen ei tahallaan tehnyt niin, en saa tuntea itseäni loukatuksi? Jos tunnen, ettei minusta pidetä, en oikeasti tunnekaan niin, koska minusta pidetään? Todella outoa.
Siinä testattiin osittain suomenkielen osaamista, eli erottaako sen, milloin tarkoitetaan jonkin ajattelemista vai tuntemista.
Hämäävä testi.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa nimenomaan haastateltu asiantuntija kehottaa pysähtymään tunteiden ääreen ja kuuntelemaan niitä. Sen takia aloituksessa pohditaan, ovatko tunteet aina totta ja oikeassa?
Koska jutussa ja testissä myös tehdään ero sen välillä, mikä on tulkintaa, eli ajatusta, ja mikä tunnetta. Mutta ei selviä täysin syytä ja tarkoitusta sille, miksi ne tulee erottaa toisistaan. Ja kumpi on useammin oikeassa, tai väärässä: tunne, vai tulkinta?
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää jonkun terapeutin päteä, kuinka tunnevammaisia suomalaiset ovat. Että sapettaa! Sapetus on muuten vissin tunne 😁
Sekavaa paskaa oli enkä jaksa lukea tekstiseinää näin turhasta aiheesta (joka siellä artikkelissa oli). Testikin oli omituinen. Olen kyllä tunteellinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti mikä testi!? Suuri osa kysymyksistä muotoiltu "Tuntuu että xxxx", eikö se jumalauta sillon ole tunne??? Tuntuu ulkopuoliselta, miks ihmeessä se ei ole tunne? Ja joo, olen pitänyt itseäni hyvin tunneälykkäänä, mut sain testistä 4 pistettä 🤣
Koska testin mukaan tunne ulkopuolisuudesta on ajatus eikä tunne. Se ajatus tosin voi aiheuttaa ikäviä tunteita. Mutta miksi tosiaan kysymyksessä silloin puhutaan tunteesta eikä ajatuksesta?
Varmaan koitti vähän hämätä. Ulkopuolisuus on tosiaan ajatus. Se voi aiheuttaa tunteita kuten ahdistus, suru tai vaikkapa helpotus.
Mä kyllä vähän haastan tätä näkemystä. Se, mitä haluaisin kuvata ulk
Mun mielestä kanssa ulkopuolisuuden tunne on oma tunteensa. Voihan sitä olla myös iloinen niiden muiden juhlijoiden puolesta, mutta tuntea olevansa ulkopuolinen?
Olen ulkopuolinen ei ole tunne. Olen surullinen/ahdistunut/iloinen ovat tunteita.
"Olen surullinen siitä, että tunnen oloni ulkopuoliseksi." Suru on se tunne, joka aiheutuu ulkopuolisuuden ajatuksesta.
T. Autisti (jolla on hyvä päättelykyky)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä testattiin osittain suomenkielen osaamista, eli erottaako sen, milloin tarkoitetaan jonkin ajattelemista vai tuntemista.
Hämäävä testi.
Sehän on tuntemista, että ajatus herättää jonkun tunteen. Vaikka se tunne pohjautuisi pelkkään ajatukseen, se on silti tunne.
Vierailija kirjoitti:
Sain 10/10 Hienosti tunnistettu!. Joitain kysymyksiä piti miettiä vähän pidempään, mutta ehkä eniten yllätyin siitä, kuinka minusta itsestäänselvät ajatukset olivat melkein kolmanneksen mielestä tunteita.
Sinällään erottanut minäkin. Olen vain eri mieltä siinä mielessä, että se ajatus myös herättää tunteen, että esim. toinen ei välitä. Se on sitten taas eri asia, onko tunne aiheellinen vai aiheeton. Eli tunne on olemassa, ei vain ajatus, mutta pitäisi pystyä tarkastelemaan tunnetta kriittisesti ja mistä se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa nimenomaan haastateltu asiantuntija kehottaa pysähtymään tunteiden ääreen ja kuuntelemaan niitä. Sen takia aloituksessa pohditaan, ovatko tunteet aina totta ja oikeassa?
Koska jutussa ja testissä myös tehdään ero sen välillä, mikä on tulkintaa, eli ajatusta, ja mikä tunnetta. Mutta ei selviä täysin syytä ja tarkoi
En lukenut juttua, tein vain testin sillä otsikolla, onko kyseessä tunteminen vai ajatus.
Se on sitten jo itsetutkiskelua ja terapiaa ja self helpiä, kun lähtee katsomaan niiden tunteiden taakse, mistä ne tulevat ja miksi ja olisiko niille edes validia syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti mikä testi!? Suuri osa kysymyksistä muotoiltu "Tuntuu että xxxx", eikö se jumalauta sillon ole tunne??? Tuntuu ulkopuoliselta, miks ihmeessä se ei ole tunne? Ja joo, olen pitänyt itseäni hyvin tunneälykkäänä, mut sain testistä 4 pistettä 🤣
Koska testin mukaan tunne ulkopuolisuudesta on ajatus eikä tunne. Se ajatus tosin voi aiheuttaa ikäviä tunteita. Mutta miksi tosiaan kysymyksessä silloin puhutaan tunteesta eikä ajatuksesta?
Varmaan koitti vähän hämätä. Ulkopuolisuus on tosiaan ajatus. Se voi aiheuttaa tunteita kuten ahdistus, suru tai vaikkapa helpotus.
Mä kyllä vähän haasta
Olen ulkopuolinen ei ole tunne. Olen surullinen/ahdistunut/iloinen ovat tunteita.
"Olen surullinen siitä, että tunnen oloni ulkopuoliseksi." Suru on se tunne, joka aiheutuu ulkopuolisuuden ajatuksesta.
T. Autisti (jolla on hyvä päättelykyky)
Kyllähän nyt ulkopuolisuuden TUNNE on jo ihan sanamuotonsa peruseteella tunne. Se voi sitten koostua monesta palasesta ja rinnakkaistunteesta, kuten vaikka vihakin yleensä sisältää pettymystä, loukkaantumista, nolatuksi tulemista jne.
t. Toinen autisti, joka myös omaa päättelykyvyn mensatasolla
Pohdin jutun pohjalta sitäkin, onko mielenterveyden ongelmissa enemmän kyse tunteista, vai ajatuksista?
Palstalla oli joskus pitkä ketju siitä, miten joku kertoi parantuneensa masennuksesta täysin muuttamalla ajatteluaan. Tuosta jutusta kumminkin tulee pikemminkin käsitys, että masennus, ahdistus, epämääräinen paha olo ja uniongelmat johtuisi tunnistamattomista ja jumiutuneista tunteista sekä tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 9/10, väärin meni kysymys siitä, että tuntuu kuin ei kuuluisi joukkoon. Ajattelin, että kyseessä olisi ulkopuolisuuden tunne, mutta ilmeisesti se onkin ajatus jostain? En saa tästä oikein kiinni, kun mielestäni voin kokea oloni joukkoon kuulumattomaksi, eikä siihen vaikuta mitenkään se, miten ajattelen toisen ajattelevan, tekevän tai tuntevan.
Tuohan on selkeä ajatus. Ajattelen etten kuulu joukkoon.
Entä jos ajatuksen tasolla tiedän, että olen osa porukkaa, mutta minusta silti tuntuu, etten kuulu siihen?
Vierailija kirjoitti:
Minusta ajatus-termi on huono tässä yhteydessä. Ehkä olisi parempi puhua kokemuksesta. Koettu tunne on todellinen, mutta syy tunteen taustalla ei välttämättä ole.
Sain kaikki oikein.