Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka menitte amiksen kautta yliopistoon, miksi jätitte lukion välistä?

Vierailija
28.04.2025 |

Oliko amiksen linja samalta alalta, kuin mitä päädyitte yliopistoon lukemaan?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähällä mennä amikseen, mutta päästivät seiskan keskiarvolla lukioon. Vanhemmat olisivat halunneet, että olisin mennyt amikseen. 

Ala-aste, yläaste ja lukio menivät lukematta ilman minkäänlaista motivaatiota. Yliopiston pääsykokeisiin ja tutkintoon joutuikin sitten lukemaan ihan tosissaan. Ei varmaan olisi onnistunut normaaliälyiseltä ihmiseltä.

Vierailija
62/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut hukata kolmea vuotta. Jos eläisin vaikka 85vuotiaaksi, niin se olisi 3,5% ja se olisi ollut liikaa.

Elektroniikka asentaja->Ins AMK->DI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Henna Virkkuselta.

Vierailija
64/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en ajatellut tarvitsevani ylioppilastodistusta mihinkään. Opokaan ei kannustanut mihinkään. En uskonut itseeni yhtään.

Vasta ammattikoulussa minulle valkeni että olen sittenkin älykäs.

Yleissivistystä olen hankkinut muilla tavoin.

Olen opiskellut useamman ylemmän korkeakoulututkinnon työn ohessa. Nykyään pidän opiskelusta.

Aika harva tietää nuorena mitä haluaa- en minäkään tiennyt ja siksi tämä meni näin.

Olen tyytyväinen lopputulokseen ja minulla on sellaistakin osaamista mitä monella muulla ei.

Omia lapsia aion kyllä kannustaa lukioon jos eivät ehdottomasti halua jotain muuta.

Minulla on samankaltainen tarina. Vasta ammattikoulu sai silmänisku aukk. Peruskoulussa en kuunnellut koskaan saati tehnyt läksyjä. Kun menin ammattikouluun ja kun keskiarvo lähenteli täyttä 5 pienellä vaivalla tajusin, etten todella ole tyhmä. 

Sama keskiarvo on seurannut minua läpi myös korkeakoulussa. En tiedä mitä olisi käynyt, jos olisin päätynyt kaksoistutkintoon, sitä ammattikoulu aikana haaveilin. Lastani kannustan siihen. 

Vierailija
65/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opinto-ohjaaja sanoi aikanaan, että ei minun yläasteen todistuksella kannata mennä lukioon. Mentiin sitten amis --> AMK --> DI linjalla.

Mulla poika lukio-AMK-DI, tulee myös lisäksi matematiikan opettaja. 

Vierailija
66/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio oli hyödytön alalleni joten en halunnut käyttää siihen kolmea vuotta. Sama ala.

Millä alalla yleissivistys on hyödytön?

Ei ehkä hyödytän, mutta amiksesta enemmän hyötyä, kun tietää, miten asiat toimii käytännössä.

Joo mut tippainssi kyllä osaa senkin. Perehtyy asiaan monelta kantilta. 

Vierailija
67/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "samalta alalta" ? Ei läheskään kaikille amisaloille ole vastinetta yliopistossa ja toisinpäin.

Ei, mutta joillakin on. Esim teknikko -> insinööri -> DI, merkonomi -> ekonomi, lähihoitaja -> lääkäri

No jos vaikka sh- lääkäri

Vierailija
68/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en ajatellut tarvitsevani ylioppilastodistusta mihinkään. Opokaan ei kannustanut mihinkään. En uskonut itseeni yhtään.

Olen opiskellut useamman ylemmän korkeakoulututkinnon työn ohessa. Nykyään pidän opiskelusta.

Aika harva tietää nuorena mitä haluaa- en minäkään tiennyt ja siksi tämä meni näin.

Olen tyytyväinen lopputulokseen ja minulla on sellaistakin osaamista mitä monella muulla ei.

Omia lapsia aion kyllä kannustaa lukioon jos eivät ehdottomasti halua jotain muuta.

Yliopistosta useampi tutkinto?

Ylempi korkeakoulu

Vierailija
69/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi korkeakoulu

Eli amk jota ei voi rinnastaa vaativuudessa yliopistoon. 

Vierailija
70/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt lukioon

Vierailija
71/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päässyt lukioon

Sama täällä

Vierailija
72/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio oli hyödytön alalleni joten en halunnut käyttää siihen kolmea vuotta. Sama ala.

Ei ehkä hyödytän, mutta amiksesta enemmän hyötyä, kun tietää, miten asiat toimii käytännössä.

Valitettavasti ammatillinen koulutus on suppea. Yto-aineita 35 osp. Esim. Yto-ruotsi on helpompi kuin yläasteen ruotsi, koska yto-ruotsiin osallistuu heitäkin, jotka eivät ole käyneet peruskoulua Suomessa ja siksi aloittavat ruotsin kielen opiskelun vasta amiksessa. Yto-matematiikka vastaa peruskoulun 4.-5. luokan matematiikkaa. Olen poikani tehtäviä katsonut ja meillä pikkusiskolla ollut jopa täsmälleen samanlaisia tehtäviä matematiikassa 4. luokalla. Pojallani on nyt aikomus aloittaa lukio-opinnot syksyllä amiksen lisäksi, tähtäimessä kaksoistutkinto. Ammatista oppii enemmän tietenkin amiksessa, mutta kun hänellä on haaveena ammattikorkeakoulussa ala, jossa tarvitaan myös sitä matematiikkaa, niin ei amiksesta siihen näköjään saa minkäänlaisia valmiuksia. Harmi että se on näin, koska erilainen käsitys oli silloin kun hän yhteishaussa haki.

Vierailija
73/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin osa meni lukioon, kun ei päässyt amikseen haluamalle puolelle. Lukioon kyllä pääsee, jos on valmis muuttamaan. 

Itse olen käynyt 2 vuoden ammattikoulun ja sitten insinööriksi.

Vierailija
74/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostanut opiskelu heti peruskoulun jälkeen. Kävin sitten muita kouluja, kasvatin lapsia ja olin muissa töissä ennen kuin pääsin yliopistoon.

Vierailija
75/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi korkeakoulu

El

Se on eri tavalla vaativa. 

Vierailija
76/77 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro mikä ala?

(eri)

Esim sähköllä lukio on aivan turha.

Olen tosin lukio (pitkät mafyke), AMK, DI, amis, tässä järjestyksessä. Ja ylivoimaisesti turhin laitos kohdallani ollut tuo kolme vuotta lukiossa. Yleissivistyksellä et paikkaa puuteita todellisessa osaamisessa, se on nähty +25 vuoden aikana duunissa turhan monta kertaa.

Vierailija
77/77 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halunnut hukata kolmea vuotta. Jos eläisin vaikka 85vuotiaaksi, niin se olisi 3,5% ja se olisi ollut liikaa.

Elektroniikka asentaja->Ins AMK->DI.

Hukata kolmea vuotta?  Lukio -> DI