Te, jotka menitte amiksen kautta yliopistoon, miksi jätitte lukion välistä?
Oliko amiksen linja samalta alalta, kuin mitä päädyitte yliopistoon lukemaan?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ei me päästy lukioon
Ei niin
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut opiskelumotivaatiota yläkoulussa, eikä oikeastaan myöskään kovin kummoisia tulevaisuuden näkymiä taikka haaveita. Kotona ei kannustettu opiskelemaan ja koulussa oli huonohkoa ohjausta saatavilla. Kipinä opiskeluun syttyi oikeastaan vasta ammattikoulun loppupuolella, ja hieman myöhemmin hakeuduin yliopistoon opiskelemaan. Sille tielle pääsin ja jäin, vaikka sinnikkyyttä ja työtä on koulupolku vaatinutkin :) Jälkeenpäin olen kyllä välillä harmitellut, ettei lukioon tullut lähdettyä. En tosin tiedä, olisiko siitä ollut juurikaan hyötyä vielä siinä vaiheessa, kun motivaatio oli alhainen ja muutoinkin elämä aika holtitonta. Ihan hyvä polku tämäkin.
Ja eri ala kyseessä siis :)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "samalta alalta" ? Ei läheskään kaikille amisaloille ole vastinetta yliopistossa ja toisinpäin.
Ei, mutta joillakin on. Esim teknikko -> insinööri -> DI, merkonomi -> ekonomi, lähihoitaja -> lääkäri
Itse meni ammattikouluun kai lähinnä kapinoidakseni ja vastustaneeksi minulle asetettuja enemmän ja vähemmän ladattuja odotuksia kun kaikki olivat sitä mietä, että totta kai 9,3 lukuaineiden keskiarvolla kuuluu ja pitää mennä lukioon. Onnistui tavoitteessani bestikseni jolla oli vähän heikompi lukuaineiden keskiarvo ei päässyt -luultavasti uhmakkuus ja kapina paistoiu hänestä liian paljon ja hän meni sitten lopulta lukioon ja sieltä yliopistoon naureskellen, että onneksi hänen alalleen ei kukaan ollut kiinnostunut psykologisesta soveltuvuudesta alalle; riitti, että pärjäsi tuolloin "riittävän hyvin" pääsykokeissa, joissa taas oli iso etu, että oli laskurutiini ja biologian kurssit opiskellut huolella lukiossa
Vierailija kirjoitti:
En päässyt lukioon
Eikös kaikki pääse lukioon. Minulle opo ehdotti ammatillista koulutusta, mutta sinne olisi pitänyt olla työkokemusta eikä minulla nuorena sitä ollut, joten hain lukioon. Vähän ennen lukion alkua sain ilmoituksen ammatilliseen koulutukseen pääsystä ja lähdin sinne. Myöhemmin menin yliopistoon.
Taannoin oli lehdessä haastattelu tytöstä, joka opiskeli logistiikkaaamiksessa. Peruskoulun päästätodistus oli ollu 9.8 tai 9.9.
Hänellä oli selkeä visio, että menee kauppakorkeaan seurravaksi. Ja lähtee isän rekkafirmaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päässyt lukioon
Eikös kaikki pääse lukioon. Minulle opo ehdotti ammatillista koulutusta, mutta sinne olisi pitänyt olla työkokemusta eikä minulla nuorena sitä ollut, joten hain lukioon. Vähän ennen lukion alkua sain ilmoituksen ammatilliseen koulutukseen pääsystä ja lähdin sinne. Myöhemmin menin yliopistoon.
Helsingissä alin keskiarvo lukioon on 7.
Mun kaveri kävi amiksen, sitten AMK:n ja jatkoi siitä DI:ksi. Se ajatteli peruskoulun lopussa, että se ei oo akateemisesti lahjakas, vaan että sille sopisi käytännön työ paremmin. Mutta se muutti sitten mielensä kun oli pari vuotta ollut töissä ja päätti, että opiskelee lisää.
Mulla on myös tuttu, joka on tohtori, vaikka se ei oo käynyt lukiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päässyt lukioon
Me emme päässeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päässyt lukioon
Niin juuri. Ei päästy lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päässyt lukioon
En päässyt lukioon. Onko pakko nöyryyttää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päässyt lukioon
Mulla oli keskiarvo 6,4
Täällä tehdään meistä pilaa vaikka tiedätte, että emme päässeet lukioon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päässyt lukioon
En päässyt lukioon. Onko pakko nöyryyttää??
En nöyryytä mitään.
Minä itse menin yliopistoon, koska en päässyt yhteishaun kautta edes merkonomiksi. Oli pakko mennä pääsykokeisiin, jotta pääsee opiskelemaan. Siihen aikaan pääsykokeet oli vain yliopistoon.
Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin harvinaista, että tosta tehdään lehtijuttu...
Ei todellakaan ole kiin harvinaista. Tiedän useita. Tunnen yhden tohtoriksi väitelleenkin, joka ei ole käynyt lukiota.
Minäkin tiedän monta, joilla ei ole lukiota käytynä, mutta kaikilla tuntemillani reitti on kulkenut AMK:n kautta: amis > AMK > yliopisto.
Menin 1997 ammattikorkeakouluun lyhyen amiksen jälkeen. Ei olisi kannattanut, aivan liian iso harppaus. Kävin myöhemmin lukion yliopistoa varten, sai todella vahvan pohjan.
Ei ollut opiskelumotivaatiota yläkoulussa, eikä oikeastaan myöskään kovin kummoisia tulevaisuuden näkymiä taikka haaveita. Kotona ei kannustettu opiskelemaan ja koulussa oli huonohkoa ohjausta saatavilla. Kipinä opiskeluun syttyi oikeastaan vasta ammattikoulun loppupuolella, ja hieman myöhemmin hakeuduin yliopistoon opiskelemaan. Sille tielle pääsin ja jäin, vaikka sinnikkyyttä ja työtä on koulupolku vaatinutkin :) Jälkeenpäin olen kyllä välillä harmitellut, ettei lukioon tullut lähdettyä. En tosin tiedä, olisiko siitä ollut juurikaan hyötyä vielä siinä vaiheessa, kun motivaatio oli alhainen ja muutoinkin elämä aika holtitonta. Ihan hyvä polku tämäkin.