Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat ei riitä - asiallisia vinkkejä kiitos

Vierailija
27.04.2025 |

Minulla on neljä sijoitusasuntoa, jotka olen ostanut viimeisen 10 vuoden aikana, jolloin tulot riitti hienosti lyhennyksiin ja peruselämään ja säästöönkin jäi.

Sitten jäin työttömäksi, perhetilanne muuttui => tulot tippui noin 1500 e/kk. Korkojen nousun takia lyhennyserät plussasivat noin 500 e/kk - nyt onneksi korko on laskenut.

Menot on karsittu minimiin - ei ole mitään mistä voisi enää vähentää.

Asunnot ostaessani ajattelin, että jos tulee maksuongelmia, sitten vaan myyn asunnon. No nyt asuntojen hinnat on mitä on, kauppa ei käy, en halua myydä 100t asuntoa 65t hinnalla.

Pitäiskö olla niinkun Andy - lähen Amsterdamiin myymään persettä?

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa nyt täällä jokaisesta asunnosta

Velaton ostohinta

Nykyinen hintaarvio

Hoitovastike 

Vuokra

Voin tehdä palveluksen ja laskea sun tuottoprosentti. 

Ps. Et varmaan myöskään tiedä mitä niiden pitäisi olla jota toiminta katsotaan kannattavaksi, arvaan? 

kaksio 73t - 65t - 607 - 183

kolmio 115t - 85t - 745 - hv 304, rv 36

neliö 117t - 80t - 850 - hv 366, rv 143

kaksio 25t - 15t - 458 - hv 250, rv 88

Vierailija
102/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunkin asunnon tuottoprosentti on aika olennainen tieto sen päättämiseen, mitä kannattaa tehdä - esim. minkä asunnon myynti on järkevintä.

Kuinka pitkä laina-aika lainoissa on jäljellä? Olisiko sitä mahdollisuus pidentää, jolloin lainojen kuukausierä pienenisi. 

2 lainaa, laina-aikaa on jäljellä noin 10 vuotta. Halvimpaan asuntoon ei ole lainaa. Pankki ei suostu laina-ajan pidennykseen varmaan ikäni 60 takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukea ketjua, joten tätä on varmaan veivattu jo suuntaan jos toiseenkin. 

Itselläni on myös tilanne, että on ylimääräinen asunto käsissä eikä ole varaa laittaa sitä vuokralle, joten se on myytävä. Olen pitkän matikan lukenut, mutta en keksi muuta ratkaisua kuin myydä asunto ja ottaa se tappio mikä siitä tulee. Tuntuu ikävältä, mutta minkäs tekee. Elämä on tällaista ja moni muukin on menettänyt isoja rahoja. Oma sata tuhatta ei lienee mikään ennätys. 

Vai onko ap:lle keksitty jokin muu keino selviytyä?

Vierailija
104/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mitä ne pakolliset menot on?

Itselläni toden totta menot on karsittu eikä enää voi karsia:

Laina 280e/kk

Sähkö + siirto 100-180e /kk

Jäte-/hulemaksu 20e/kk

Vakuutukset 65e/kk

Vesimaksu 20e/kk

Auton bensat, vakuutukset, verot, tarvikkeet, katsastusmaksut jne 350e/kk

Lääkkeet 20e/kk

Puhelinlasku 25e/kk

Mistähän luopuisi että rahat riittäisi, kun 1500e nettopalkalla tekee aika tiukkaa.. noh ruuasta sitä tinkii, kun ei muutakaan ole.

Vierailija
105/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin Facebookin asuntosijoittajat ryhmässä valmiilla hyvällä vuokralaisella olevan asunnon kysyntää. Se ei maksa mitään, jos potentiaalisia ostajia ilmaantuu niin sitten vasta taloyhtiön paperit tilaukseen. 

Vierailija
106/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ap myisi sen kolmion, hän saisi rahat koko lainan takaisinmaksuun.

Hän voisi asua edullisesti yhdessä niistä yksiöistään ja vuokrata kolmea velatonta yksiötä ja saada niistä vuokrista ja vastikkeista riippuen suunnilleen 600 - 700 euroa käteen nettona joka kuukausi elinkustannuksiin.

Niin minä tekisin.

Oman asunnon myynti on viimeisin vaihtoehto, mitä harkitsen. Tässä minulla on autohalliosake, muissa asunnoissa auto pitäisi säilyttää ulkona.

Vierailija
107/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehtinyt lukea ketjua, joten tätä on varmaan veivattu jo suuntaan jos toiseenkin. 

Itselläni on myös tilanne, että on ylimääräinen asunto käsissä eikä ole varaa laittaa sitä vuokralle, joten se on myytävä. Olen pitkän matikan lukenut, mutta en keksi muuta ratkaisua kuin myydä asunto ja ottaa se tappio mikä siitä tulee. Tuntuu ikävältä, mutta minkäs tekee. Elämä on tällaista ja moni muukin on menettänyt isoja rahoja. Oma sata tuhatta ei lienee mikään ennätys. 

Miksei sulla ole 'varaa' laittaa asuntoa vuokralle?

Vierailija
108/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mitä ne pakolliset menot on?

Itselläni toden totta menot on karsittu eikä enää voi karsia:

Laina 280e/kk

Sähkö + siirto 100-180e /kk

Jäte-/hulemaksu 20e/kk

Vakuutukset 65e/kk

Vesimaksu 20e/kk

Auton bensat, vakuutukset, verot, tarvikkeet, katsastusmaksut jne 350e/kk

Lääkkeet 20e/kk

Puhelinlasku 25e/kk

Mistähän luopuisi että rahat riittäisi, kun 1500e nettopalkalla tekee aika tiukkaa.. noh ruuasta sitä tinkii, kun ei muutakaan ole.

Minun henkilökohtaiset menot per kk lyhyesti:

Ruoka 200 e - sisältää kakkapaperit, pesuaineet yms

Yhtiövastike autopaikan kanssa 252 e

Sähkö 40 e

Vesi 90 e/6 kk (kulutuksen mukaan)

Puhelin 25 e

Auto 150 e (vm 2018 joten ei ole vielä tarvinnut korjata, täyskasko kuittautuu noitten halvatun lainojen bonuksilla)

Lääkkeet 20 e

Kotivakuutus 10 e (en jaksa tarkistaa tarkkaa summaa)

Vierailija
109/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisin Facebookin asuntosijoittajat ryhmässä valmiilla hyvällä vuokralaisella olevan asunnon kysyntää. Se ei maksa mitään, jos potentiaalisia ostajia ilmaantuu niin sitten vasta taloyhtiön paperit tilaukseen. 

Tällä haulla ei löytynyt mitään, laitoin liittymispyynnön myydään/ostetaan sijoitusasunto -ryhmään.

Vierailija
110/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tulot romahtivat sen myötä kun ei ole työtä ja tarvitsen rahaa enemmän kuin sen mitä saisin vuokratuottoa. Lisäksi vuokratuotto olisi kuluihin nähden niin pieni, että jo kuukauden tai kahden vuokraamattomuus vuodessa tai kuukauden vuokran palkkio jollekin välitysfirmalle söisi sen vähänkin tuoton.

Vierailija
111/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta mammat sijoittaa aina niin että tulee pelkkää voittoa. Olet vain tyhmä, ei tuossa muuta ole tapahtunut.

Vierailija
112/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisia vastauksia pyydät, mutta kirjoittamasi viimeinen lause on kaukana asiallisesta, joten tässä asiallinen vastaus; mee myymään sitä persettä.

Vierailija
113/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tulot romahtivat sen myötä kun ei ole työtä ja tarvitsen rahaa enemmän kuin sen mitä saisin vuokratuottoa. Lisäksi vuokratuotto olisi kuluihin nähden niin pieni, että jo kuukauden tai kahden vuokraamattomuus vuodessa tai kuukauden vuokran palkkio jollekin välitysfirmalle söisi sen vähänkin tuoton.

Tämä pieni vuokratuotto minullekin on ongelma tuon halvimman asunnon kanssa. Nyt on tyhjä kk tulossa.

Eikö kuitenkin vuokratulo ole enemmän kuin vastikkeet asunnossasi?

Vierailija
114/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallisia vastauksia pyydät, mutta kirjoittamasi viimeinen lause on kaukana asiallisesta, joten tässä asiallinen vastaus; mee myymään sitä persettä.

Mikä viimeinen lause?

Vierailija
115/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sadantonnin asunto on kuudenkymmenenviiden tonnin asunto, jos siitä ei enempää saa. Kuplat puhkeavat aina.

Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Asunnon arvo on tasan se minkä joku on siitä valmis maksamaan. 

Vierailija
116/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palsta mammat sijoittaa aina niin että tulee pelkkää voittoa. Olet vain tyhmä, ei tuossa muuta ole tapahtunut.

En ole ostanut sitä asuntoa vaan perinyt. 

Vierailija
117/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadantonnin asunto on kuudenkymmenenviiden tonnin asunto, jos siitä ei enempää saa. Kuplat puhkeavat aina.

Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Asunnon arvo on tasan se minkä joku on siitä valmis maksamaan. 

No tietysti arvo on se, mitä joku haluaa siitä maksaa.

Eilen täällä joku oli halukas oikeasti auttamaan, laitoin hinnat ja kulut. Toivottavasti olet täällä tänään.

Muutkin toki saa ehdotella apuja tähän.

Vierailija
118/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat tuottoprosentit ovat kaksioissasi. Jos myyt kolmion ja neliön ja pidät kaksiot, saat ilmeisesti lainan maksettua melkein kokonaan. Selviäisitkö sitten?

Toinen vaihtoehto on saada neuvoteltua toisesta pankista laina, jossa on 20 vuoden laina-aika ja jolla maksat nykyiset lainat pois. Silloin saamasi vuokrat riittäisivät ainakin lähes kokonaan vastikkeisiin ja lainanlyhennyksiin. Sitä on vaikea arvioida, antaako jokin pankki tällaista lainaa.

Mikä on eläkekertymäsi? Sekin vaikuttaa siihen, mitä kannattaa tehdä. Voit halutessasi ruveta jo vajaan kahden vuoden päästä nostamaan OVEa. Paljonko tämä helpottaisi tilannettasi?

Vierailija
119/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän voisi asua edullisesti yhdessä niistä yksiöistään ja vuokrata kolmea velatonta yksiötä ja saada niistä vuokrista ja vastikkeista riippuen suunnilleen 600 - 700 euroa käteen nettona joka kuukausi elinkustannuksiin.

Niin minä tekisin.

Oman asunnon myynti on viimeisin vaihtoehto, mitä harkitsen. Tässä minulla on autohalliosake, muissa asunnoissa auto pitäisi säilyttää ulkona.

Eli haluat korkeamman elintason kuin mihin sinulla on varaa.

Ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
120/127 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minä tekisin.

Eli haluat korkeamman elintason kuin mihin sinulla on varaa.

Ei mitään uutta auringon alla.

Ehkä. Näin 6-kymppisenä en halua rapsutella auton ikkunoita talvisin varje dag.