Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekoäly vie duunit

Vierailija
27.04.2025 |

Olen päälle nelikymppinen juristi valtiolla. Siskoni väittää, että tekoäly vie juuri minun kaltaisteni työpaikat.Työni on tavallaan aika yksinkertaista esim. tuotan erilaisia koosteita, joita kutsutaan arvioiksi. Osallistun lainvalmisteluun. Työ on minulle riittävän haasteellista ja nimikkeeni on hyvä, koska näihin työpaikkoihin ei ole hakijoita, jolloin annetaan houkutteeksi hyvä tehtävänimike. En pääsisi enää muualle töihin, koska olen ollut vain valtion töissä. Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia?

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ruoan kuljetus robotit ekaks hävityksen kohteeks! Tajuatteko! Nekin vie työpaikan monelta. Muka söpöjä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni huolestuttaa se, kuinka IT-alalle käy. Tekoälyn ohjelmoijia tietenkin voidaan tarvita siihen asti kunnes tekoäly pystyy itseään kehittämään. Olisi kuitenkin hyvä jos saisi tehtyä "immateriaalisia" töitä kuten ohjelmointia jossa mihinkään ei tarvitse mennä ja johon ei tarvita oikeita työkaluja muuta kuin tietokonetta. Ehkä kaikki yritykset eivät vaihda tekoälyyn, toivottavasti.

IT ala on iso kysymys. Olen itse alalla ja ainakin keskitasoisia koodareita korvataan jo AI:lla. Pitäisi olla todella taitava ja useimmiten vaativan yliopistotutkinnon suorittanut ja muuntautumiskykyinen, jotta työt jatkuvat. Meistä monet ovat aika hämmennyksessä, ainakin jos on velkaa tai perhe elätettävänä.

Minäkin olen it-alalla ja meillä käytetään jo tosi paljon tekoälyä ihan ohjelmointihommissakin. Itse en ole tekoälyyn juurikaan perehtynyt vaan olen ihan mielelläni antanut työtehtäviäni muille. Tästä toki on seurannut, että mulle on yhä vähemmän töitä, mutta se on oikeastaan tavoitteenikin. Alin eläkeikäni tulee täyteen ensi vuonna, mutta haluaisin päästä jo aiemmin kokonaan pois työelämästä. Mieluiten jo ensi syksynä. Tekoälyn tuottama työn tehostuminen on yrityksen kannalta vain hyvä asia eikä mun tilalleni tarvitse palkata ketään. Miten sitten nuoremmilla jatkuu työt , niin aivan varmasti ainakin työnkuva muuttuu. Näppiksen äärestä siirrytään enemmän myyntityöhön, jotta saadaan lisää asiakkaita. Ehkä jonain päivänä tekoäly hoitaa myös sen homman, mene ja tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tavallisella pskaduunarilla ei ole huolen häivää.

Vierailija
124/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tavallisella pskaduunarilla ei ole huolen häivää.

Mut kun kohta niistäkin paikoista kilpailee Maisterit! Mitäs sitten kouluja käymätön tekee?

Vierailija
125/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen aina ollut valmistautunut jättämään työni sekunnissa jos minä tai työnantajani niin päättäisi. Toistaiseksi se on aina ollut minun päätös. Tulevaisuudessa ehkä useammin työnantajan päätös. Mitään pysyvää ei oikeastaan ole.

Vierailija
126/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ruoan kuljetus robotit ekaks hävityksen kohteeks! Tajuatteko! Nekin vie työpaikan monelta. Muka söpöjä.

Jaa miten vie? 

Vierailija
127/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä se lähtee ja 5-10 vuoden sisällä ei enää kaupoissakaan ole ihmismyyjiä.

Vierailija
128/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan edes miettinyt miten työelämä tulee muuttumaan jo lähivuosien aikana vai meneekö kaikki energia liian isoista tuista vinkumiseen ja työttömien potkimiseen?

Vierailija
129/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovilta aloilta (journalismi, kirjallisuus, muotoilu, graafinen suunnittelu, kuvataide, musiikki, radio-, teatteri-, tv- ja elokuva-ala) katoaa suurin osa työpaikoista jo alle 5 vuoden päästä. Elokuviakin voidaan nyt jo tehdä aika pitkälti tekoälyllä.

Tämä on ehkä se typerin esimerkki. Koska tekoäly ei ole luova, inhimillinen tai kulttuurin kontekstia ymmärtävä. 

Tekoäly kyllä tuottaa tekstiä, kuvaa ja musiikkia. Mutta mistä? 

Elokuvia tehdä tekoälyllä, omaan tarpeeseen.

Onko nykyajan viihde siis tekoälyllä jo tehty kun tuntuu kaikki niin toistensa kopioilta ja uutta vaan toistetaan, vai tekisikö ihmisen luovuuskin samaa kun menee siitä missä aita matalin?

Vierailija
130/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä se lähtee ja 5-10 vuoden sisällä ei enää kaupoissakaan ole ihmismyyjiä.

Automaattikassat eivät ole yleistyneet pikkukaupoissa.

Vierailija
131/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tapahtuu kun palkkatyötä ei yksinkertaisesti enää riitä kaikille sitäkään vähää mitä nyt? Tälläkin hetkellä iso osa työttömistä etsii tosissaan töitä pääsemättä haastatteluihin, palkkaamisesta puhumattakaan. 

Perustulo? Jotain muuta? 

Otetaan tuet pois. Sitten he menevät töihin.

Vierailija
132/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan edes miettinyt miten työelämä tulee muuttumaan jo lähivuosien aikana vai meneekö kaikki energia liian isoista tuista vinkumiseen ja työttömien potkimiseen?

Eikä pelkästään työelä, tekoäly tulee myös terveydenhuoltoon, kelaan ym.

Vierailija
133/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovilta aloilta (journalismi, kirjallisuus, muotoilu, graafinen suunnittelu, kuvataide, musiikki, radio-, teatteri-, tv- ja elokuva-ala) katoaa suurin osa työpaikoista jo alle 5 vuoden päästä. Elokuviakin voidaan nyt jo tehdä aika pitkälti tekoälyllä.

Tämä on ehkä se typerin esimerkki. Koska tekoäly ei ole luova, inhimillinen tai kulttuurin kontekstia ymmärtävä. 

Tekoäly kyllä tuottaa tekstiä, kuvaa ja musiikkia. Mutta mistä? 

Elokuvia tehdä tekoälyllä, omaan tarpeeseen.

Ainakin graafisessa suunnittelussa ja kuvittamisessa tekoäly tekee teoksensa yhdistelemällä netistä löytämiään oikeiden ihmisten aiempia töitä. Moraalitonta, mutta osa ihmisistä on mieliltään nykyäään niin mädäntyneitä, että ne ei moraalittomuuksista piittaa. 

Vierailija
134/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin paskaduunien arvostus nousee tulevaisuudessa, kun kaikki joutuu tekemään niitä paskaduuneja. Muita ei ole. Hyvä puoli hommassa on toki se, että enää ei vaadita sitten pitkiä koulutuksia ja nuoret pääsee aiemmin työelämään ja perhettä perustamaan eikä tarvi käyttää nuoruuttaan kirjojen pänttäämiseen.

Vierailija
135/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin paskaduunien arvostus nousee tulevaisuudessa, kun kaikki joutuu tekemään niitä paskaduuneja. Muita ei ole. Hyvä puoli hommassa on toki se, että enää ei vaadita sitten pitkiä koulutuksia ja nuoret pääsee aiemmin työelämään ja perhettä perustamaan eikä tarvi käyttää nuoruuttaan kirjojen pänttäämiseen.

Ei kukaan perusta perhettä sellaiseen maailmaan, jossa jälkikasvulle on tarjolla vain kurjia paskaduuneja.

Vierailija
136/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten päähän ja muistiin ei kyllä ikinä pysty mahtumaan niin paljon tietoa kuin tekoälyn "päähän" Sikäli on ihan itsestäänselvää, että juurikin sellaiset työt jotka perustuu kirjoista opitun tiedon käyttämiseen, häviää väistämättä. Tekoäly kun pystyy hallitsemaan ihan valtavan tietomäärän ja hakemaan tiedon sen joukosta tosi nopeasti. Kun vastaukseksi riittää pilkuntarkka lainaus siitä mitä jossa kirjassa tai kirjoissa lukee, nii se on tekoälylle tosi helppo nakki. Ihminen on siinä hommassa paljon hitaampi.

Vierailija
137/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan perusta perhettä sellaiseen maailmaan, jossa jälkikasvulle on tarjolla vain kurjia paskaduuneja.

Hankkii, kun se perhe tuo sitä iloa muuten ikävään elämään.

Vierailija
138/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkii, kun se perhe tuo sitä iloa muuten ikävään elämään.

Antinatalisti ei hanki, koska ei halua jälkikasvunsa kärsivän paskamaailmassa.

Vierailija
139/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitten näihinkään oteta ku lukeneita!

Vierailija
140/165 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihminen ryhtyy tämmöseen???