Tekoäly vie duunit
Olen päälle nelikymppinen juristi valtiolla. Siskoni väittää, että tekoäly vie juuri minun kaltaisteni työpaikat.Työni on tavallaan aika yksinkertaista esim. tuotan erilaisia koosteita, joita kutsutaan arvioiksi. Osallistun lainvalmisteluun. Työ on minulle riittävän haasteellista ja nimikkeeni on hyvä, koska näihin työpaikkoihin ei ole hakijoita, jolloin annetaan houkutteeksi hyvä tehtävänimike. En pääsisi enää muualle töihin, koska olen ollut vain valtion töissä. Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Huono homma koska tota duunia ei voi varmaan tehdä muualla kuin Suomessa. Monessa ammatissa voi lähteä muualle, jos arpa osuu itselle!
ai tosissasi luulet että huonoa englantia osaava virasto muija saa välittömästi työpaikan esimerkiksi briteistä jossa Brexit sulki kaikki ovet
Kaikenlaisten graafikkojen työ häviää jo parissa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen ryhtyy tämmöseen???
Rahan takia varmasti. Jotkut rikkaat tienaa tälläkin hommalla takuulla miljoonia lisää. Eikä niitä kiinnosta muut ihmiset, vaan ainoastaan raha.
Niin ja myös osa ihmisistä on kannustavia ja innostuneita tekoälystä, koska tekoälyn avulla he pääsevät tekemään asioita, joihin heillä ei muuten riitä taidot ja osaaminen. Ne saattaa olla sellaisia asioita, joita ovat pitkään haaveilleet tai taitoja joita ovat muissa aina kadehtineet. Esim. pääsevät vaikka elokuvan tekijöiksi tai taidemaalareiksi, vaikka osaavat itse piirtää vain tikku-ukkoja eikä kärsivällisyys riittäis mitenkään oikeaan elokuvantuotantoon.
Tiedän yhden tällaisen puolitutun joka suoraan sanoen täyttää YouTube-kanavaansa tekoälypaskalla. Joka ikisessä lyhyt filmissä kamera kiertää jotain muovinylen näköistä henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisten graafikkojen työ häviää jo parissa vuodessa.
Ei aivan kaikenlaisten, mutta varmaan noin 90%? Ja loppujen työnkuva muuttuu radikaalisti. Mutta sellaista elämä on, aika aikansa kutakin, turha sitä surra.
"Osittain totta mutta melkoisen suoraviivainen yleistys. Jo nyt monissa firmoissa on vaan korvattu työntekijät tekoälyllä ja sitten on tietysti se, et tekoälyn osaaja tekee itsensä hyödyttömäksi.
https://www.tivi.fi/uutiset/nain-nopeasti-teknologia-kehittyy-vuoden-20"
Raflaava otsikko, mutta kuten tekstissä myöhemmin todettiin, syöteinsinöörien tehtävän kuva on muuttunut. Mutta kuten muillakin aloilla, työssä oppiminen koko ajan on kaiken a ja o.