Laihduin kaksikymmentä kiloa alle vuodessa kun puolitin syömäni ruokamäärän
Syön edelleen samoin, annoskoko on nykyään olennaisesti pienempi. Ensimmäiset 2 kk meni uuden annoskoon totutteluun, sen jälkeen siitä tuli tapa. Syön nykyään ruualla määrällisesti esim yhden keskikoikoisen perunan, kaksi lihapullaa ja desi salaattia.
Sen lidäksi että kilot karisi, kauppalasku puolittui kivasti.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-0,5 kg / viikko on helppo olitpa nuori tai vanha. Jos toi ei onnistu kannattaa kattoo peiliin.
Ihanko oikeasti peiliin katsominen laihduttaa?
:-D Tämä oli hyvä. Pitääkin ottaa säännöllinen peiliinkatsomistreeni ohjelmaan. Tähän asti olen keskittynyt vain lihas- ja aerobiseen treeniin. :-) :-) :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi myös tehdä niin perinteisesti ja yksinkertaisesti, että lopettaa herkkujen syömisen, mutta syö rajoittamattoman määrän esim kasviksia. Sillä lailla maha tulee kunnolla täyteen, mutta saa vähemmän kaloreita.
Mahaa ei pitäisi koskaan mättää täyteen. Otapa selvää. Kylläisyyden tunne riittää.
Yksi bodari kertoi aikanaan hyvän neuvon miten kroppa pysyy tikissä: pitää aina lopettaa syöminen silloin kun se alkaa maistua todella hyvältä.
Minäkin olen AaVee-rinnakkaistodellisuudessa laihduttanut jopa satoja kiloja läskiä vaan neuvomalla lihavia, miten se kuuluu tehdä. Tässä todellisuudessa olen aina ollut pulkannaru kuutamolla.
Olisi laihtunut paremmin jos olisi pudottanut määrät viidesosaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman verran tippunut täälläkin alle vuodessa. Tosin ylipainoa oli lähdössä melkein 30 kg. Herkut pois aika lailla kokonaan, lisäsin vedenjuontia, aloin syömään säännöllisesti. Vähensin hieman ruoka-annosten määrää, mutta ongelma oli makeat. Tuo esimerkkisi kuulostaa todella vähältä. Itse syön esimerkiksi tänään lounaaksi jauhelihapihvejä (varmaan n. 150 grammaa yhteensä) keitettyjä kasviksia ja sienimuhennosta. Tosin en syö puolikasta pullaa, joten niillä kaloreilla syö jopa enemmän pihviä.
Minulla oli sama lähtötilanne viime kesänä. Ylipainoa melkein 30 kiloa.
Tähän mennessä on lähtenyt 20 kiloa.
Työterveyslääkäriltä sain reseptin laihdutuslääkkeeseen. Se on muuttanut syömistäni.
Annoskoot ovat pienentyneet ja välipalat jääneet pois. Alkoholia en käytä enää ollenkaan. Ei tee mieli. Veden juominen ja kasvisten syö
Saanko kysyä, mikä lääke on kyseessä? Mounjaro, Ozempic vai Wevovy, vai joku muu. Mullakin Ozempic tehoaa, mutta yritän saada nyt saman vaikutuksen liikunnalla. Ei ole ihan onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Ja lähtöpainosi oli ?
Hyvä kysymys Koska aihän ap puhunut totta, tämä oli vain provo. Oikeasti laihduttanut kertoisi enemmän yksityiskohtia, eikä olisi noin tuomitseva ylipainoisia kohtaan kuin ap on.
Vähän sama kuin ne ainaiset "ulkomaille" muuttamisjutut. Kaikki provot täällä on aina muuttamassa "ulkomaille", ei mihinkään tiettyyn maahan.
Vanhemmalla iällä voi kyllä unohtaa laihtumisen lihasta kasvattamalla. Kroppa kestää vain tietyn määrän treeniä, ja helposti sen uuvuttaa liikaa. Lihas kasvaa todella hitaasti, ellei nyt halua omistautua asialle maanisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin päätin laihduttaa ja jätin helmikuun alusta lounasruokaloiden lounaat pois ja olen lihonut nyt 4 kg.
Ja en siis korvannut lounasta millään. Ja illalla syön samoin kuin ennenkin, tosin suklaan jätin pois, koska sen hinta kohosi aivan liian korkeaksi.
Olen itsekin tuota kokeillut, eikä todella kannata jättää lounasta väliin. Se menee kumminkin niin, että illat koluaa kaapeista sun vaikka mitä pientä syötävää, eli kun luulee syövänsä saman kuin ennenkin, todellisuudessa suusta livahtaa alas paljon enemmän. Aloin ottamaan töihin mikroruoka-annoksen ja paino-ongelmat oli sillä selätetty. Lounasravintolat ovat pahempi ansa, kun ne ovat nykyisin järjestään buffetteja, eli vaikka jokaista ruokalajia ottaisi lusikallisen, ruokaa on silti liikaa oman tarpeeseen.
Laskeskelin tuossa yhtenä päivänä kuinka paljon olen elämäni aikana onnistunut laihduttamaan. Kiloja on kertynyt yhteensä yli 260kg. Ne olen "onnistunut" eri kertoina laihduttamaan kaikilla mahdollisilla tavoilla, joihin lukeutuu täydellinen kahden viikon vesipaasto, kananmuna ja kaalikeittokuurit lähes vuoden ajan, weight watchers,ketodieetit, tiukka Atkins, vihannes ja marjadieetti, liikuntaa raskaan työn ohella, pyöräily 12km joka päivä, kahvipaasto, sormet kurkkuun, jne jne. Kaikkea hullutusta.
Hirveän onnellinen en ole silti, vaikka välillä olen laihakin.
Suorastaan tympäisee jo tämä jonkun läskihullun tuputtaminen. Olen sairas vanhus jo enkä pysty enää liikkumaan kuten ennen ja nyt en saa syödä enää juuri mitään verenohennuslääkkeet ja diabetes estävät ja yhä edelleen pitää näitä muka miettiä.
Koskaan ei kukaan tykännyt minusta enemmän vaikka hoikistuin, koskaan en näyttänyt hyvältä sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi myös tehdä niin perinteisesti ja yksinkertaisesti, että lopettaa herkkujen syömisen, mutta syö rajoittamattoman määrän esim kasviksia. Sillä lailla maha tulee kunnolla täyteen, mutta saa vähemmän kaloreita.
Mahaa ei pitäisi koskaan mättää täyteen. Otapa selvää. Kylläisyyden tunne riittää.
Yksi bodari kertoi aikanaan hyvän neuvon miten kroppa pysyy tikissä: pitää aina lopettaa syöminen silloin kun se alkaa maistua todella hyvältä.
Minulle tuon neuvoi normaalikokoinen vain hyötyliikuntaa harrastanut isä jo varhain nuoruusvuosina. Lapsuusaikana ei tarvinnut tuota nruvoa, silloin olin vähäsyömäinen alipainoinen kirppu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmalla iällä voi kyllä unohtaa laihtumisen lihasta kasvattamalla. Kroppa kestää vain tietyn määrän treeniä, ja helposti sen uuvuttaa liikaa. Lihas kasvaa todella hitaasti, ellei nyt halua omistautua asialle maanisesti.
Yli kuusikymppisellä normaalin BMI:n raja onkin 29 eikä 25.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan lihasmassa on toimintakyvyn kannalta sitä tärkeämpi mitä enemmän tulee ikää. Ja erityisen tärkeää naisille.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on lasten annos.
Ihan tavallinen keski-ikäisen toimistotyötä tekevän naisen annos. Toki syön enemmän kasviksia ja otan ruokalusikallisen salaattikastiketta niiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan määrän vähentäminen ei kyllä kaikilla toimi. Olen tammikuun alusta laihtunut vain 3kg, vaikka syön paljon vähemmän kuin ennen ja iso osa ravinnostani tulee kasviksista ja marjoista. Toki osaltani ikä vaikuttaa kuin myös vähäinen liikunta, sekä useampi olut viikossa.
Kyllä varmasti toimii:D Jos syöt vähemmän, kuin kulutat, laihdut.
Mutta niistä oluista tulee äkkiä kaloreita ja se olut laittaa nälkähormonit töihin ja äkkiä vähän hiukoo ja pitää syödä jotakin rasvaista.
Jos alat laittamaan ylös jokaisen suupalan, jonka syöt, voit yllättyä. Monesti käy niin, että oikea ruoka vähenee, mutta napostelu lisääntyy ja ne naposteltavat on monesti niitä, joissa jo pienessä määrässä on valtavasti kaloreita.
Kiitos 😀 Pidän
Minä olin tuolla pätkäpaastolla 8/16 ja aika pitkäänkin, mutta eipä vaan paino tippunut. Heti, kun lopetin tuon paaston, söin milloin vaan, mutta pienensin annokset puolee, alkoi paino tippua. Olin ahtanut aina ennen ilta kuutta itseni täyteen, että varmaan jaksan seuravaan aamuun klo 10 syömättä. Ja söin siis liikaa tuon 8h aikana.
Olin myös jonkin aikaa 10/12 pastolla juuri sen takia, että ei aamusta olisi tarvinnut olla niin pitkään syömättä, mutta sama tulos, eli ei tulosta.
Annoskokoa pienentämällä reilusti, eikä mitään naposteluja painon pitäisi kyllä pudota. Juomat sisältää paljon kaloreita(olut) ja herättää ruokahalua. Sitten tulee mässättyä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi pizzaperjantaina vedetään pizza per naama. Miksei voisi ottaa vain palaa, eli jakaa pizzaa, ja kylkeen esimerkiksi raastetta tai salaattia.
Itse asiassa kokonaisen pizzan syöminen vastaa syömishäiriön merkkejä, jos sen syömistä tapahtuu säännöllisesti. Pizzan annoskoko on 1/3-1/2 pizzasta yhdellä aterioimiskerralla. Tietenkin siihen saa ottaa sitten sen oman nyrkinkokoisella raaste- tai salaattiannoksen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan määrän vähentäminen ei kyllä kaikilla toimi. Olen tammikuun alusta laihtunut vain 3kg, vaikka syön paljon vähemmän kuin ennen ja iso osa ravinnostani tulee kasviksista ja marjoista. Toki osaltani ikä vaikuttaa kuin myös vähäinen liikunta, sekä useampi olut viikossa.
Pointti on kokonaisenergiansaannin vähentäminen. Suurin osa oppii hahmottamaan ja pitämään kiinni siitä annoskokojen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli kuusikymppisellä normaalin BMI:n raja onkin 29 eikä 25.
Ei ole. Se on 27. Yli kuusikymppisten pitää täyttää kolmasosa lautasesta proteiinilla ja sen jälkeen vasta hiilareita ja kasviksia.
En suinkaan syönyt liikaa ja liian usein 8h aikana, enkä todellakaan hairahda muihin herkkuihin kuin mitä aiemmin mainitsin. Ehkä se viikottainen kahvileipä pitäisi jättää väliin, mutta pizzan puolikkaasta on jo vaikeampi luopua. Syön siis todella paljon kasviksia, myös marjoja, mutta pyrin pitämään huolen siitä jotta saan tapeeksi proteiinia. Höttöhiilareita välttelen, pyrin pitämään intohimoni eli ruisleivän max 2 palassa per päivä, mutta hei, yksi akilleen kantapää on juusto. Siivu silloin tällöin suuhun luiskahtaa. Juustolakkoon siis!
Energiankulutukseni on todella vähäistä. Jos käyn tänään kävelemässä tai fillaroimassa niin huomenna niveliä särkee niin stanasti. Pyrin silti liikkumaan edes muutamana päivänä viikossa, vaikka vähemmän aikaa kerrallaan. Parantamisen varaa on, sen myönnän.
-3kg on ihan ok, mutta kuluneeseen aikaan eli 4kk nähden ei. Tavoiteeni on vielä 2-3kg päässä. Luulin että saavutan tavoitepainoni ennen kesää, mutta vihkoon menee 🤦
Sitä kulutusta saa nostaa aika reippaasti. Lihasmassa lisääntyy vuoden tavoitteellisella treenillä muutaman kilon. 1 kg lihasta kuluttaa 13 kcal per päivä.