Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduin kaksikymmentä kiloa alle vuodessa kun puolitin syömäni ruokamäärän

Vierailija
26.04.2025 |

Syön edelleen samoin, annoskoko on nykyään olennaisesti pienempi. Ensimmäiset 2 kk meni uuden annoskoon totutteluun, sen jälkeen siitä tuli tapa. Syön nykyään ruualla määrällisesti esim yhden keskikoikoisen perunan, kaksi lihapullaa ja desi salaattia. 

Sen lidäksi että kilot karisi, kauppalasku puolittui kivasti.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi pizzaperjantaina vedetään pizza per naama. Miksei voisi ottaa vain palaa, eli jakaa pizzaa, ja kylkeen esimerkiksi raastetta tai salaattia.

Vierailija
22/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi pizzaperjantaina vedetään pizza per naama. Miksei voisi ottaa vain palaa, eli jakaa pizzaa, ja kylkeen esimerkiksi raastetta tai salaattia.

Ihmisillä ei ole itsekuria, siksi. 

Sitäpaitsi nykyään pizzojen koot ovat järkyttäviä. Syödään itsekseen tyyliin perhepizza kerralla ja ihmetellään kun paino nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 peruna ja kaksi lihapullaa? Miksi vielä desi salaattia. Eihän vihannekset lihota. Onko aloittaja se 130 kiloinen nainen meni hissiin ja pierasi tyyppi?

Vierailija
24/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö se terveellisin osa laittaa kylkeen? Terveellisin tapa on laittaa se suuhun ja niellä, ei siitä mitään hyötyä ole ulkoisesti nautittuna.

Vierailija
25/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan määrän vähentäminen ei kyllä kaikilla toimi. Olen tammikuun alusta laihtunut vain 3kg, vaikka syön paljon vähemmän kuin ennen ja iso osa ravinnostani tulee kasviksista ja marjoista. Toki osaltani ikä vaikuttaa kuin myös vähäinen liikunta, sekä useampi olut viikossa. 

Vierailija
26/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä avauksesta! Itselläni on ongelmana liian suuret annoskoot. Ruokaa tulee otettua lisää. Usein vielä "pitää" syödä kattilat tyhjäksi. Voisin nyt alkuun jättää santsauskierroksen väliin. On motivoivaa kuulla, miten suuri vaikutus annoskoon pienentämisellä on.

Vierailija
27/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kuolisi, jos laihtuisi 20 kg.

Afrikassa ehkä. 

Kyllä täälläkin. En usko että aikuisena naisena olisin kovin hyväkuntoinen jos painoni olisi 30 kg.

Vierailija
28/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt vähemmän kuin mun 8-vuotias tytär. Haluatko olla yhtä kevytkin?

8 vuotias tyttö ei YHDELLä aterilla todellakaan tarvise isompaa annosta, kuin mitä ap kertoi syövänsä. Tuohan ei ole koko päivän ruoka, vaan yhdellä aterialla. 

Meillä asui naapurissa perhe, jossa kaikki oli tosi lihavia. Lapsetkin jo ennen kouluikää pisteli poskeensa Mäkkärillä lasten  roskaruoka-annoksen x2,  ja tyttö käytti 8 vuotiaana naisten M-koon vaatteita. Tosi lihaville lapsillekin tyrkyttää vanhemmat ruokaa puolipakolla. 

Mutta tämähän se on nykypäivää ja normaalia monelle. Enää ei ymmärretä, että annoskoot on se mikä ihmiset lihottaa. Ja se sitten näkyy siinä, että yli puolet ihmisistä on liian lihavia. 

Itse olen huomannut saman, kuin ap:kin, että tehokkain tapa päästä ylimääräisistä kiloista, on puolittaa, eli normalisoida ruoka-annokset. 

Olen ollut nuorena laiha ja söin silloinkin pieniä annoksia, koska en ollut venyttänyt mahalaukkua ja se oli ihan normaalia, en koskaan nähnyt nälkää.  Sitten vaihdevuosi iässä alkoi paino nousta, vaikka kuinka treenasi ja kulutti kaloreita. Jossain kohtaa humasin, että annoskoko oli pikkuhiljaa ja huomaamatta kasvanut. Kun pienensin annoksia huomattavasti, paino tippui, kuin itsestään. 

Äkkiä todellakin tottuu syömään vähemmän.  Mulla ei kyllä ollutkaan, kun vajaa 10kg pudotettavaa, mutta kuitenkin. 

Treenaamalla/liikkumalla on vaikea pudottaa painoa, kun joku tunnin kävely kuluttaa 200 kaloria. Sitten syöt yhden munkin tai pari palaa suklaata ja olet jo miinuksella. 

Liikunta kiinteyttää ja lisää lihasmassa joka sitten kuluttaa energiaa enemmän, mutta harva ihan vaan liikkumalla laihtuu. Se vaatii pienenpää energiansaantia. 

Vierailija
29/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan määrän vähentäminen ei kyllä kaikilla toimi. Olen tammikuun alusta laihtunut vain 3kg, vaikka syön paljon vähemmän kuin ennen ja iso osa ravinnostani tulee kasviksista ja marjoista. Toki osaltani ikä vaikuttaa kuin myös vähäinen liikunta, sekä useampi olut viikossa. 

Miksi alapeukkua? Toki saa, en sitä protestoi, mutta kiinnostaa. 

Vierailija
30/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti toimii:D Jos syöt vähemmän, kuin  kulutat, laihdut.

Mutta niistä oluista tulee äkkiä  kaloreita ja se olut laittaa nälkähormonit töihin ja äkkiä vähän hiukoo ja pitää syödä jotakin rasvaista. 

Jos alat laittamaan ylös jokaisen suupalan, jonka syöt, voit yllättyä. Monesti käy niin, että oikea ruoka vähenee, mutta napostelu lisääntyy ja ne naposteltavat on monesti niitä, joissa jo pienessä määrässä on valtavasti kaloreita. 

Vierailija
31/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida treenata kuntosalilla?

Miksi yleensä pitäisi? Tavikselle paras kuntoilumuoto on yleensäkin arkiliikunta.

Kuntosali ei ole välttämätöntä, mutta voimaharjoittelu on jos haluaa viimeistään keski-iässä alkaa torjumaan lihaskatoa (alkaa hormonaalisista syistä kolmekymppisenä). Lihasmassa kuluttaa energiaa, joten lihaskato johtaa rasvakudoksen kertymiseen samalla annoskoolla. Arkiliikunta ei estä lihaskatoa ellei siihen sisälly lihasten kannalta anabolista toimintaa.

Vierailija
32/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap!! Kaikille muille kitisijöille ja pullukoille, joita tällä palstalla muutamia on: siinä se ratkaisu on kahteen suurimpaan ongelmaan eli läskiin ja rahapulaan. 

Vierailija
33/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kuolisi, jos laihtuisi 20 kg.

Moni myös eläisi pitempään ja terveempänä, jos laihtuisi 20 kiloa, minä mukaanlukien.

Onnea ap hienosta suorituksesta! Täytyypä itsekin ottaa taas pienempi lautanen ja keittiövaaka käyttöön. Jos pääsisi edes normaalipainoon (-10 kg nykyisestä), olisi olo taas moninverroin parempi. Siitä jos saisi vielä toisen kympin pois, ulkonäkökin alkaisi vastata omaa ihannetta.

Vierailija
34/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti toimii:D Jos syöt vähemmän, kuin  kulutat, laihdut.

Mutta niistä oluista tulee äkkiä  kaloreita ja se olut laittaa nälkähormonit töihin ja äkkiä vähän hiukoo ja pitää syödä jotakin rasvaista. 

Jos alat laittamaan ylös jokaisen suupalan, jonka syöt, voit yllättyä. Monesti käy niin, että oikea ruoka vähenee, mutta napostelu lisääntyy ja ne naposteltavat on monesti niitä, joissa jo pienessä määrässä on valtavasti kaloreita. 

Kiitos 😀 Pidän kyllä kirjaa syömisistäni ja vaikken noudata 8/16 pätkäpaastoa, pidän huolen että syön vain tuon 8h aikaikkunassa ja pidän väliä min. 16h. Tunnustan, tuo ei koske juomia, mutta kaloripitoisia juomia on vain rasvaton maito ja piimä, ja ne hemmetin viikonloppuoluet. Syön varsin terveellisesti, en upota itseäni sokeriin tai rasvaan, mutta toki kerran viikossa sallin itselleni suolaisen tai makean kahvileivän, sekä viikonloppuna puoli pizzaa. Iso syy on epäilemättä kun liikuntaa harrastan vain vähän, olen jo vanhempi nainen ja olen painoindeksin mukaan normaalipainoinen eli puolenkin kilon pudotus on työn ja tuskan takana. 

Vierailija
35/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida treenata kuntosalilla?

Miksi yleensä pitäisi? Tavikselle paras kuntoilumuoto on yleensäkin arkiliikunta.

Ikääntyessä lihasmassa pienenee ja näin vähäinen syöminen ei riitä ylläpitämään edes nykyistä kehon lihasmassaa, ja lihasmassaa lähtee myös laihduttaessa varsinkin jos proteiinia saa liian vähän.

Suurimmalla osalla tätä arkiliikuntaa ei edes kerry, jos ollaan toimistotyössä ja ajetaan sinne autolla. Vai näyttääkö suomalaisten vyötäröt siltä, että se arkiliikunta tosiaan riittää ainoaksi kuntoiluksi?

Vierailija
36/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka annosten pienentämine toimii minulla. Nykyisin käyn harvemmin kaupassa ja rahaa säästyy. Lisäksi teen nykyisin kaiken ruuan itse. En käy missään ulkona syömässä

Vierailija
37/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin sopii, hyvä niin. Minulle taas sopii paremmin vaikka se, että syön vain kerran päivässä, mutta ison jättiannoksen. Sama malli ei käy kaikille.

Vierailija
38/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap!! Kaikille muille kitisijöille ja pullukoille, joita tällä palstalla muutamia on: siinä se ratkaisu on kahteen suurimpaan ongelmaan eli läskiin ja rahapulaan. 

Täysin typerää rajoittaa annoksesta kasviksia, vaikka siinä rahaa säästyykin. Ei liian pienet annoskoot ole nekään terveellisiä, vaan altistaa ravintoaineiden puutoksille. 

Vierailija
39/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas laihdutin kuukaudessa 5kg syömällä viikonloppuina samalla tavalla mitä arkisin.

Vierailija
40/92 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähti 24 kiloa kun asennutin Orbera-silikonipallon vatsalaukkuun. Se oli aivan loistava ratkaisu, mikään muu ei ole toiminut. Pallo täytti vatsan ja huijasi sen luulevaan olevansa täynnä. Pallo maksoi 5500 euroa, mutta se oli sen arvoista. Tietysti ruoansulatus ei välttämättä toiminut hyvin, ilmavaivoja ja röyhtäilyjä esiintyi.

Kun olen yrittänyt vähentää ravinnon määrä aiemmin, se vei en energiatasot liian alas ja elimistö meni säästöliekille. Se on aivan ymmärrettävää, onhan laihdutus luonnonvastaista metsästäjä-keräilijälle, jos asiaa ajattelee. Suurin uhka on ollut historian kulussa nälkäkuolema, eikä suinkaan ylenmääräinen energian saatavuus, kuten nyt.

Eivät ensimmäiset kuukaudet pallonkaan kanssa olleet helppoja. Vaikka pallo auttoi syömään hyvin vähän, minulla oli silti nuo 24 ylimääräistä kiloa kannettavana, joten olin todella väsynyt. Loppu hyvin kaikki hyvin, pallo poistettiin pari kuukautta sitten, ja olen pystynyt pitämään normaalipainon ja noudattamaan säännöllistä ruokailurytmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi