Miksi ihminen haluaa ja hankkii toisen lapsen, ellei han jaksa tai halua itse hoitaa ensimmaistakaan? Kun vastasyntyneen aiti ei jaksa kiinnostua vauvasta
ja vauvan hoidosta, puhutaan pahasta masennuksesta, jota hoidetaan lääketieteen keinoin. Kun kaksivuotiaan lapsen (koti)äiti ei halua hoitaa itse lastaan, vaan hankkii hänelle päivähoitopaikan, puhutaankin perheiden vapaasta valinnasta ja erilaisuudesta. Kertokaa minulle, minkä ikäisen lapsen hylkiminen on sairasta ja minkä ikäisen tervettä ja normaalia? Missä se raja menee?
Kommentit (236)
Noinhan se subjektiivinen päivähoito-oikeuskin toimii. Idioottimaisesti, " meidän perheen tilanteen parhaana asiantuntijana" .
124
Omassa lapsuudessani kodinhoitaja tuli auttamaan äitiäni veljeni syntymän jälkeen lasten- ja kodinhoidossa! Lisäksi kävin kuulemma MIELELLÄNI kerhossa leikkimässä muiden lasten kanssa. Nykyisin osissa kunnista sekä kerhot että kodinhoitajat on jo leikattu minimiin. Leikattaisiinko vielä päivähoito-oikeuskin niin päästäsiin kultaiselle 60-luvulle?
Vierailija:
neuvolapalveluja, eipä maksaisi juuri mitään.
Tarvittaisiin lomakkeita, testejä, haastatteluja, tutkimuksia, lääkäreitä, kokeita... ja paljon papereita ja byrokratiaa.
Vierailija:
Noinhan se subjektiivinen päivähoito-oikeuskin toimii. Idioottimaisesti, " meidän perheen tilanteen parhaana asiantuntijana" .124
tai oletko sinä se, joka tietää varmuudella kaikkien suomen äitien jaksamisen ja voimavarat? et ole. se on jokainen äiti ja perhe ITSE, koska jokainen tietää parhaiten NE OMAT ASIANSA.
täydennyskouluttaa neuvolan väki, painaa lomakkeita, pitää kokouksia jne. jne. Jotenkin tuntuu ettei olisi hirveän halpaa...
kuten muutkin verovarat jaetaan.
Tai sitten pitää saada muutkin tuet ja apumuodot yhtä lailla subjektiivisen arvion varaisiksi.
mikä lienee se yleisin käytetty syy, pyytää vain omalta lääkäriltään lääkärinlausunnon.
Jos joku muu lapsi on sairas kuin hoitoonpantava, sen lapsen hoitava lääkäri kirjoittaa todistuksen.
Jos perheessä joku muu, jolla on merkitystä, sairastaa, hänen lääkärinsä kirjoittaa.
Lääkärintodistuksen kirjoittamiseen ei hoitavalta lääkäriltä mene kuin minuutti kaksi.
Todistus toimitettaisiin päivähoitohakemuksessa ihan sitä nykyistäkin reittiä, ei vaatisi siellä mitään uutta henkilöstöä. Hakemusten määrähän vähenisi.
Opiskelijat ja työssäkäyvät saisivat hoitopaikan ihan niin kuin ennenkin.
pääsisivät samalla muidenkin mahdollisesti tarvitsemiensa palvelujen piiriin. Asioita voidaan yhdistää. -ap
Vierailija:
pääsisivät samalla muidenkin mahdollisesti tarvitsemiensa palvelujen piiriin. Asioita voidaan yhdistää. -ap
Eihän hoitopaikkaa nytkään saa heti. Lääkärintodistuksen saaminen nyt ei lisäisi mutkaa yhtään.
Vakavasti masentuneita vähäosaisia, jotka eivät kuitenkaan ole lääkärin hoidossa tai sosiaaliviraston asiakkaita. Jo valmiiksi siis?
Ihan vaan tyhjästä pulpahtanut ongelmaperhe?
Vierailija:
Eihän hoitopaikkaa nytkään saa heti. Lääkärintodistuksen saaminen nyt ei lisäisi mutkaa yhtään.
ja mihin perustat tuon lääkärintodistuksen? eihän nyt jonkun arvauskuksen yleislääkärin kokemus tai ammattitaito riitä arvioimaan kaikkia erityistarpeita.
Vierailija:
Vakavasti masentuneita vähäosaisia, jotka eivät kuitenkaan ole lääkärin hoidossa tai sosiaaliviraston asiakkaita. Jo valmiiksi siis?Ihan vaan tyhjästä pulpahtanut ongelmaperhe?
Eipä kuule tarvitsisi lukea kuinka äiti tappoi lapsensa ja poltti talonsa, jos kaikki avun tarvitsijat saisivat apua!
niiden kanssa varmaankin on jo hoidossa. Vai äitikö ne erityistarpeet diagnosoi tällä hetkellä???
Ja Helsingissä minäkin olen ja jätin viime kuussa hakemukset syksyä varten, päätös tulee toukokuun puolivälissä eli monta kuukautta kestää.
oli jo sosiaaliviraston kanta-asiakas, samaten mm. se Porvoon äiti.
kyllä visusti päivähoidossa, ylipitkiä päiviä, mutta eipä sekään pelastanut.
Vierailija:
niiden kanssa varmaankin on jo hoidossa. Vai äitikö ne erityistarpeet diagnosoi tällä hetkellä???Ja Helsingissä minäkin olen ja jätin viime kuussa hakemukset syksyä varten, päätös tulee toukokuun puolivälissä eli monta kuukautta kestää.
jos pyytää hoitavalta lääkäriltä (jonkin hoitokerran yhteydessä) sen lääkärintodistuksen ja jättää sen hakemuksensa liitteenä. Ei yhtään missään sen enempää kuin nytkään.
ETKÖ ITSE OSAA LUKEA??
neuvolapalveluja, eipä maksaisi juuri mitään.