Miksi ihminen haluaa ja hankkii toisen lapsen, ellei han jaksa tai halua itse hoitaa ensimmaistakaan? Kun vastasyntyneen aiti ei jaksa kiinnostua vauvasta
ja vauvan hoidosta, puhutaan pahasta masennuksesta, jota hoidetaan lääketieteen keinoin. Kun kaksivuotiaan lapsen (koti)äiti ei halua hoitaa itse lastaan, vaan hankkii hänelle päivähoitopaikan, puhutaankin perheiden vapaasta valinnasta ja erilaisuudesta. Kertokaa minulle, minkä ikäisen lapsen hylkiminen on sairasta ja minkä ikäisen tervettä ja normaalia? Missä se raja menee?
Kommentit (236)
merkitsee samaa kuin
äiti, jolla on useampi kuin yksi lapsi ja joka ei vie isompia lapsiaan hoitoon vauvan synnyttyä ja lisäksi ei ymmärrä, kuinka joku saattaa viedä isommat lapsensa hoitoon ollessaan äitiyslomalla.
Siinä termin selvennys.
mutta enhän minä sanonut, etten ymmärtäisi isompia lapsia päiväkotiin vieviä äitejä, JOS tilanne oikeasti sitä vaatii. Mutta kun nykyään tuijotetaan vain sitä OIKEUS sanaa siinä päivähoidossa. Mitä on tapahtunut lapsen oikeudelle vanhempiinsa?? Kuka sitä ajattelee. Jos oma elämä helpottuu, kun isompi/isommat kiikutetaan päiviksi hoitoon, niin kenen oikeutta se palvelee??
79
Vierailija:
Arki on välillä rankaa, tiedän sen. Varsinkin, kun lapset sairastavat tai itse sairastaa tms., eikä apuja ole saatavilla. Mutta hitsi vieköön, ei se ole sitä joka armas päivä!
Meidän perheessä arki oli melkeinpä JOKA armas PÄIVÄ itkua, huutoa, kipua, sairautta, masennusta, väsymystä, epätoivoa.
Minä vein esikoiseni aikanaan osa-aika hoitoon kun kuopus oli vauva. Se oli sekä lapsen että koko perheen kannalta paras päätös, mitä ikinä olen tehnyt!!
Sen ansiosta olen nykypäivänä tervejärkinen työssäkäyvä veronmaksaja.
Esikoisen ollessa hoidossa sain kerättyä voimia ja selvitettyä omaa oloani (jota te huudatte näissä viesteissä " selvittäkää mistä jaksamattomuutenne johtuu" ).
Perheemme tilanne oli tuolloin sietämätön. En usko, että kovin moni olisi samassa tilanteessa jaksanut yhtään sen paremmin. EN OLE LAISKA!!!! Jokaisella ihmisellä on murtumispisteensä.
Ja sairastelemisilla (kun listasin vastoinkäymisiä) en tarkoita tavallisia flunssia, niitä meillä oli muiden sairauskien lisäksi enemmän kuin keskivertoperheellä.
6
Supermammassa yhdistyvät nämä asiat:
*Supermammalla on lapsia. Hän pitää isomman lapsen/isommat lapset kotihoidossa saatuaan vauvan.
*Supermamma rajoittaisi mielellään subjektiivista ph-oikeutta, koska sitä käytetään hänen mielestään väärin.
Molemmat näistä yllä mainituista ehdoista pitää täyttää ollakseen supermamma.
Sinä täytät nämä molemmat ehdot.
jossa on aivan perusteltua viedä isompi lapsi hoitoon!
79
Entäpä, jos jokaisella virikehoitolapsella onkin samanlaisia taustoja kuin 107:n lapsella?
Entäpä, jos virikelasten äidit eivät vain julkisesti IRL viitsi avautua oman perheensä asioista?
Entäpä, jos virikelapset ovat hoidossa, koska se on parasta heille?
Entä, jos lusmuja ei ole olemassakaan?
Kaikki virikelasten hoitoonvientiä vastustavat keskustelijat perustavat näkemyksensä siihen, mitä he NÄKEVÄT.
Kuitenkin perheissä on asioita, joita ulkopuolinen ei näe.
On kertakaikkisen typerää muodostaa käsitys jostakin legendaarisesta lusmumammasta, joka laiskuuksissaan vie lapsensa päivähoitoon. Ja vielä typerämpää on olettaa, että näiden lusmumammojen määrä on jotain niin suurta, että heidän takiaan mm. Vantaan kaupungissa lasten päivähoito on jokseenkin retuperällä.
Vierailija:
merkitsee samaa kuinäiti, jolla on useampi kuin yksi lapsi ja joka ei vie isompia lapsiaan hoitoon vauvan synnyttyä ja lisäksi ei ymmärrä, kuinka joku saattaa viedä isommat lapsensa hoitoon ollessaan äitiyslomalla.
Siinä termin selvennys.
Koska siitähän tässä on määritelmässä on kyse.
Vaikka tavallinen mamma jaksaa hoitaa kaikki kuusi lastaan kotona, hän ei korosta sitä asiaa koko ajan, eikä se ole hänen elmänsä ainoa asia. Tavallinen mamma ymmärtää, että vaikka hän jaksaa ja pystyy, kaikilla ei ole näin. Siksi tavallinen mamma ei tuomitse muita ihmisiä yksisilmäisesti.
Supermamma ei siis todellakaan ymmärrä, että kaikki eivät ole yhtä kestäviä ja vahvoja kuin hän. Supermamma ei ole aikuisikään mennessä vieläkään ymmärtänyt, että perheillä on niin monenlaisia tilanteita. Eikä hän edes suostu yrittämään ymmärtämistä...
JUURI NÄIN:
Vierailija:
Entäpä, jos jokaisella virikehoitolapsella onkin samanlaisia taustoja kuin 107:n lapsella?Entäpä, jos virikelasten äidit eivät vain julkisesti IRL viitsi avautua oman perheensä asioista?
Entäpä, jos virikelapset ovat hoidossa, koska se on parasta heille?
Entä, jos lusmuja ei ole olemassakaan?
Aikanaan kuin tein päätöksen viedä esikoisen hoitoon, sain julmia katseita ja tiesin, että selkäni takan puhutaan minun olevan vain laiska. Mutta muut eivät tienneet perheemme tilannetta (ja miksi ihmeessä olisin selvittänyt puolitutuille erittäin henkilökohtaisia ja kipeitä asioita??)!
Olimme varmasti ulospäin normaalin oloinen perhe. Sitä jotenkin kummasti pinnistelee ja koettaa jaksaa ihmisten ilmoilla, mutta kotona elämä on pelkkää mustaa.
Lusmuja vanhempia kyllä on olemassa, toisilla vaan ei ole työtätekevän ja reippaan ihmisen selkärankaa, kykyä omatoimisuuteen ja vastuuseen elämästään. Mutta silti ajattelen oman kokemukseni perusteella, että varmasti subjektiivinen päivähoito-oikeus tekee yhteiskunnallemme enemmän säästöä kuin verovarojen hukkaa!
Jos minä en olisi saanut esikoista tuolloin hoitoon, kuka tietää, ehkä olisin todella pimahtanut ja minusta olisin tehnyt jotakin hirveää?? Täälläkin kun kauhistellaan lapsiaan kaltoinkohtelevia vanhempia että " OLISIVAT HAKENEET APUA!! LAPSIPARAT!!" Ja sitten kun esikoisen osa-aikaisen hoidon muodossa hapua haetaan, ei sekään ole hyvä?
6
Minähän ymmärrän, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa isompaa lasta kotona. Mutta se, että näitä ns. " lusmumammoja" ei muka olisi olemassakaan, on ikävä kyllä ihan sitä itseään. Ja mitä tulee sen korostamiseen, että itsellä on monta lasta jne., niin en minäkään muulloin mitään korosta kuin tällaisissa tilanteissa, joissa te virikelasten puolustajat ette itse suostu tunnustamaan tosiasioita ja myöntämään, että tässä armaassa Suomen maassa on myös niitä, jotka käyttävät kylmästi edut hyväkseen vain, koska heillä on siihen OIKEUS!
79 - päivähoidon ammattilainen
Vierailija:
Suomen maassa on myös niitä, jotka käyttävät kylmästi edut hyväkseen vain, koska heillä on siihen OIKEUS!79 - päivähoidon ammattilainen
Totta. Suomessa on raivostuttavan paljon sellaisia, jotka käyttävät edut hyväkseen vain koska se on mahdollista, ja se tekee elämän heille helpommaksi -miksi siis itse yrittää mitään kun homma hoituu helpomminkin?
Mutta nämä tämän kaltaiset ihmiset ovat minusta niin paatuneita, ajattelultaan kieroutuneita, että heitä ei millään keskusteluilla av:lla tai missään muuallakaan voi vakuuttaa toimintansa epäeettisyydestä. Nämä ihmiset kasvavat jo lapsesta lusmuilun elämäntapaan ja ikävä kyllä ovat lusmuja kuolemaansa asti ja kasvattavat samanlaisia lusmulapsia.
Normaali ihminen, normaalissa elämäntilanteessa hoitaa lapsensa itse ollessaan kotona. Normaali ihminen myöskin tekee mieluummin töitä (vaikka samalla rahalla kuin työkkäristä saisi) kuin elää yhteiskunnan tuilla. Kyllä suomessa juopot, työtävieroksuvat ja narkkarit vievät enemmän yhteisiä verovaroja kuin virikehoidossa olevat lapset.
Ja koska subjektiivinen päivähoito-oikeus kuitenkin selkeästi toimii myös ennaltaehkäisevänä asiana perheiden kriisiytymisessä, en ymmärrä mikä siinä on niin paha sitten, jos jotkut sitä väärin käyttävätkin?
6
Jos olisi olemassa instanssi, esim. neuvolatoiminnan yhteydessä, joka määrittelisi hoidon tarpeen, otettaisiin lapsen etu paremmin huomioon. Tarve voisi olla muukin kuin työ tai opiskelu. Jos (useimmin) äiti ei jaksa tai tahdo hoitaa itse esikoistaan, yhtä tai useampaa, tulisi hänelle järjestää tarpeen mukaista hoitoa (terveyden tai mielenterveyden). Kukaan ei kai kiistä sitä, että äiti, joka ei jaksa hoitaa itse lapsiaan, ei taatusti voi hyvin! Jos tutkimuksissa tultaisiin siihen tulokseen, että lapsen on äidin mielenterveyden ja lapsen hyvinvoinnin kannalta parempi olla kodin ulkopuolisen tahon hoidettavana, voitaisiin hoitopaikka myöntää. Tällöin jouduttaisiin tietysti miettimään, onko vauvankaan hyvä olla äitinsä hoidettavana. Kuinka moni ns. virikelapsen äiti suostuisi menetelmään? Onko kyseessä sittenkään todellinen avuntarve? -ap
Ideasi on silti miltei yhtä hyvä kuin toisen ketjun " Onko päivähoito-oikeuden rajoitusinnon takana kateus" viestin 100 idea. Valitettavasti tuo idea tulisi edullisemmaksi joten pitäisikö kuitenkin ottaa se käyttöön? Mitä mieltä olet?
että tämä nykysysteemi toimii ennaltaehkäisevänä??
Jos pelkkiä tilastoja katsoo, kouluissa ei koskaan ole alaluokilla ollut yhtä paljon erityislapsia kuin nyt, kun lapset ovat tulleet kouluun subjektiivisen hoidon ollessa voimassa...
Ja eihän sitä tarpeeseen perustuvaa hoitopaikkaa kukaan ole pois ottamassakaan. Eli ei se edelleenkään perustuisi mihinkään av-mamman näkemykseen, vaan faktaan. Se kuka hoitopaikan saa, kuka ei.
Soittaessaan yleiseen hätänumeroon joutuu kuvailemaan avuntarpeensa. Poliisia, palokuntaa ja ambulanssia ei voi omavaltaisesti tilata kotiovelle niin halutessaan. Päivähoitokin on julkista palvelua. Miksi ei päivähoidon tarvetta voisi määritellä? Mikä siinä on niin erilaista? -ap
mutta mitä muita muutoksia alaluokkien lapsissa on nykyään nähtävissä?
Mistä voidaan päätellä, että subjektiivinen päivähoito on ehkäissyt ongelmia??
118
Vierailija:
Soittaessaan yleiseen hätänumeroon joutuu kuvailemaan avuntarpeensa. Poliisia, palokuntaa ja ambulanssia ei voi omavaltaisesti tilata kotiovelle niin halutessaan. Päivähoitokin on julkista palvelua. Miksi ei päivähoidon tarvetta voisi määritellä? Mikä siinä on niin erilaista? -ap
Kyllä, kodinhoitajan tarve määritellään tapauskohtaisesti. Onko se sitten toimiva malli? Ei ole. Avun saa ne jotka ovat jo tosi pahassa tilanteessa, eivät ne, joille kodinhoitaja olisi ennaltaehkäisevä keino.
Pääseekö kunnalliseen hoitoon kaikki ne, jotka hoitoa tarvitsee? Ei pääse. Pääsy riippuu arvioitsijan omasta mielipiteestä ja ammattitaidosta.
Kun kerran tuo tapa ei toimi noissakaan tilanteissa, miksi se toimisi aukottomasti päivähoidosta päätettäessä?
tarvitsevani koulukuljetukseni lapsilleni, tilaanpa siis taksin joka aamu ja laitan laskun kunnalle. Muuten tapahtuu hirveitä, tää on ennaltaehkäisevä toimi vaan ja minä arvioin itse tilanteemme, koska olen sen paras tuntija.
Samaten tuntuu ihan siltä, että pääni räjähtää, jos en saa kunnallista verenpainemittausta joka maanantaiaamu kello 8. Muuten tapahtuu ihan varmaan kamalia, ja lapseni kärsivät kymmenen vuoden päästä.
Samaten tuntuu, että me tarvitaan toimeentulotukea. Eihän siihen mitään lippusia ja lappusia tarvita. Minä tunnen meidän perheen parhaiten, olen sen paras asiantuntija ja tiedän, että jos en tänä kesänä pääse Kreetalle kunnan piikkiin, tapahtuu kauheita ja meidän perhe päätyy otsikoihin.
Vierailija:
tarvitsevani koulukuljetukseni lapsilleni, tilaanpa siis taksin joka aamu ja laitan laskun kunnalle. Muuten tapahtuu hirveitä, tää on ennaltaehkäisevä toimi vaan ja minä arvioin itse tilanteemme, koska olen sen paras tuntija.Samaten tuntuu ihan siltä, että pääni räjähtää, jos en saa kunnallista verenpainemittausta joka maanantaiaamu kello 8. Muuten tapahtuu ihan varmaan kamalia, ja lapseni kärsivät kymmenen vuoden päästä.
Samaten tuntuu, että me tarvitaan toimeentulotukea. Eihän siihen mitään lippusia ja lappusia tarvita. Minä tunnen meidän perheen parhaiten, olen sen paras asiantuntija ja tiedän, että jos en tänä kesänä pääse Kreetalle kunnan piikkiin, tapahtuu kauheita ja meidän perhe päätyy otsikoihin.
Sillä minä itse en ole mikään ainoastaan kotona hengaava tyhjäpää, mutta minä osaan tinkiä omista haluistani silloin, kun lapsen etu sitä vaatii.
79