Miksi ihminen haluaa ja hankkii toisen lapsen, ellei han jaksa tai halua itse hoitaa ensimmaistakaan? Kun vastasyntyneen aiti ei jaksa kiinnostua vauvasta
ja vauvan hoidosta, puhutaan pahasta masennuksesta, jota hoidetaan lääketieteen keinoin. Kun kaksivuotiaan lapsen (koti)äiti ei halua hoitaa itse lastaan, vaan hankkii hänelle päivähoitopaikan, puhutaankin perheiden vapaasta valinnasta ja erilaisuudesta. Kertokaa minulle, minkä ikäisen lapsen hylkiminen on sairasta ja minkä ikäisen tervettä ja normaalia? Missä se raja menee?
Kommentit (236)
Vierailija:
kyllä visusti päivähoidossa, ylipitkiä päiviä, mutta eipä sekään pelastanut.
tuommoinen henkilö tarvitsee terapiaa, lääkitystä yms. ja se edellyttää kyllä lasten hoitoon saamista. olisiko siis voinut mitenkään olla mahdollista, että äiti oli niin huonossa jamassa, ettei kyennyt hakemaan apua itselleen?
päivähoito ei ole mikään hoitomuoto, mutta esim. masennustapauksissa lasten hoitoon saaminen MAHDOLLISTAA AIKUISEN HOITAMISEN. ikävä kyllä se, että äiti laittaa lapset hoitoon ei käynnistä mitään automaattista hoitoketjua, vaan äidin pitää itse kyetä hankkimaan se apu. ja voin aivan omakohtaisesta kokemuksesta kertoa, että se ei todellakaan onnistu yhdellä käynnillä terveyskeskukseen! joko nyt on riittävän ymmärrettävästi esitetty?
Älkää nyt jaksako, superit.
Oletetaan, että maassamme vehtaa jokin lusmuäitien joukko, joka ei vain kertakaikkiaan viitsi hoitaa kaikkia lapsiaan itse. Ja nyt he käyttävät hyväkseen tätä meidän laissa määrättyä subj. päivähoito-oikeuttamme.
Kuvitteletteko, että nämä em. hirveät lusmut pysäyttäisivät toimintansa, jos ph-oikeuden saamiseksi tarvittaisiin lääkärintodistus? Ja vieläpä tk-lääkäriltä.
Kyllä edelleen olen sitä mieltä, että av-supermammat voisivat perustaa valtakunnallisen komission. Osa teistä voisi alkaa kiertää virikelasten perheissä arvioimassa hoidon todellista tarvetta. Ja osa jäisi tänne av:lle päivittelemään nykyäitejä, kuten nytkin teette.
Halvaksi tulisi ja toimisikin. Eikös?
oikeutta, vaan tarve pitäisi perustella, se äidin tilanne pitäisi oikeasti tutkia. Ja se taas mahdollistaisi myös sen varhaisemman avun saamisen kuin nykyään, kun kaikki hakevat hoitopaikkaa, eikä tarvetta tarvitse perustella.
Se vakava tilannehan tulisi nimenomaan aikaisemmin selville! Nythän masentunut äiti voi lykätä lapset hoitoon ja kökkiä kotona loputtomiin, jopa vailla hoitoa, koska edes siihen hoitopaikkahakemukseen ei tarvitse tilaansa kertoa.
Joo, mua rasittaa tällainen fundamentalismiäitiys. Ei siksi, ettenkö pystyisi omia lapsiani hoitamaan vaan siksi, että fundamentalismi yhdellä elämänalueella merkitsee yleensä fundamentalismia monilla muillakin alueilla.
Rasittaa, että Suomi on täynnä tällaista kyräilevää itsetärkeää akkaa.
ei saa yhtä löyhin perustein kuin tätä.
Minulle passaisi vallan hyvin, jos se subjektiivinen arvio ulotettaisiin ihan kaikkialle ja sinä ja kaltaisesi maksaisitte kaiken.
Vierailija:
jos pyytää hoitavalta lääkäriltä (jonkin hoitokerran yhteydessä) sen lääkärintodistuksen ja jättää sen hakemuksensa liitteenä. Ei yhtään missään sen enempää kuin nytkään.ETKÖ ITSE OSAA LUKEA??
Se nyt on aivan 100%:n varma, että jos päivähoito-oikeus määriteltäisiin tapauskohtaisesti, siinä ei jonkun tuuraajaa-tuuravan-keikka-opiskelija-lääkärin mielipide riittäisi perusteeksi. Kyllä siihen kuule vaadittaisi hiukkasen laaja-alaisempaa ja tarkempaa selvitystä.
Sinun kannattaisi joskus ihan todella paneutua tämän maan kunnalisen hoidon tasoon ja lääkärien ammattitaitoon.
Sinulle tekisi myös hyvää keskustella erilaisten masennuksesta ja mielenterveysongelmista paranevien/parantuneiden kanssa. Jospa sinä silloin alkaisit ymmärtää, että joissakin tilanteissa ihminen ei pysty edes menemään suihkuun, tai että vessassakin käyminen tuntuu ylivoimaiselta.
Nämä henkilöt voisivat myös kertoa, miten " helppoa" oli saada apua. Kunhan vaan käveli terveyskeskukseen, niin johan alkoi apu virrata? Kuules, kun se ei todellakaan ole nyky-yhteiskunnassa noin yksinkertaista.
Mulle on aivan sama, mitä mieltä sinä olet jostain päivähoito-oikeudesta, mutta joissakin asioissa kannattaisi yrittää herätä raadolliseen todellisuuteen ennen kuin kommentoi.
sairaspoissaolot töistä?
Nythän monessa työpaikassa akat saa olla kolme päivää kotona " sairastamassa" omalla ilmoituksella. Mitkä valtaisat säästöt syntyvät, jos tähänkin ulotettaisiin jonkinnäköinen kontrolli! Säästöä syntyisi.
Kontrollia lisää, etteivät lusmut käytä tukia hyväkseen!
kun määrää, kuinka TOISTEN on hoidettava omat lapsensa.
Minulle on aivan se ja sama, kuinka itseenne tyytyväisiä te supermammat olette. Mutta älkää tyrkyttäkö ainoaa oikeata oppianne niille, jotka ovat nähneet muutakin kuin sen teidän vaaleanpunaisen keltinkangasjärvis-maailmanne.
Jos joku loukkaantuu, johtuu se hänen omista syyllisyydentunnoistaan.
lapsesi hoidat, mutta maksa se sitten itse, oikeiden kulujen mukaan. Älä maksata minulla.
on omalla ilmoituksella sairaana, se on ok. Mutta sitten neljännen kerran tullessa esimies on velvollinen ohjaamaan työntekijän työterveyteen, jossa selvitetään syy näihin sairasteluihin!
että kun yritys irtisanoo, paljon sairastaneet irtisanotaan ensimmäisinä. Tästä on ihan viranomaistilastoja.
Että kyllä se kontrolli puree sielläkin.
isompi ollut pph:ssa 10 päivää kk syyskuusta asti johtuen siitä että pienempi on ollut niin sairas . neuvolassa näkivät tilanteen ja itse suosittelivat että oman terveyden säilymisen jajaksamisen kannalta olisi järkevää viedä isompi välillä hoitoon . ei minulle ole koskaan tullut mieleenkään että tässä olisi jotain pahaa .
Vierailija:
lapsesi hoidat, mutta maksa se sitten itse, oikeiden kulujen mukaan. Älä maksata minulla.
Mitäpä sulla on sanottavaa sellaiselle perheelle, jossa äiti on kotona pienemmän kanssa, isompi hoidossa ja perhe maksaa sen täyden 200euron hoitomaksun joka kuukausi?
Jos hoitopaikan saamiseen riittäisi minkä tahansa lääkärin kirjoittama lääkärintodistus, niin siinähän olisivat mammat jonossa valittamassa synnytyksen jälkeistä masennusta. Sitten kun huomattaisiin, että todistuksen saa liian helpolla, niin siitähän vasta byrokratiarumba syntyisi. Silloin pitäisi ihan oikeasti lastaan hoitoon haluavan täyttää paperi toisensa jälkeen. Missä sitten menisi raja? Jos saa äitiyspäivärahaa tai työttömyyskorvausta, niin hoitopaikkaa ei saisi? Entä jos tulee työkeikka tai pitää mennä työhaastatteluun, mihin lapset silloin laitettaisiin?
Ei tätä järjestelmää ihan silmät ummessa luotu eikä sitä toivon mukaan pelkästään kateellisten äitien vouhkauksen perusteella pureta.
Vierailija:
lapsesi hoidat, mutta maksa se sitten itse, oikeiden kulujen mukaan. Älä maksata minulla.***On muuten niin, että myös SINÄ maksatat toisilla omia kulujasi. Jos lähdet siihen, että jokainen maksaa omat kulunsa, niin olet kusessa, kun lapsesi lähtevät kouluun.
Sitä paitsi, olisihan se vaivan arvoista. Eikö vain?