Onko yliopistot ja ammattikorkeat tulossa maksullisiksi, kun suunnitellaan koko tutkintoa avoimessa?
Mielestäni kummallinen kehitys.
Puoliväliriihen tuotoksena avoin väylä on tulossa paljon kalliimmaksi ja sitä kautta voit tehdä koko tutkinnon.
Eli isolla rahalla siis saa ostaa tutkinnon jatkossa.
Kommentit (101)
Voi jumangää, pelottaako että pian kaikkien on mahdollista suorittaa tutkinto? Mitä pelkäätte? Että tutkintonne arvo alenee ja palkat tippuu? Money money.
Lääkäreitä tarvitaan ehdottomasti lisää.
On yliopistot saaneet okm rahaa myös avoimen opiskelijoista. Kokoajan se opiskelijan oma maksuosuus nousee ja valtion pienenee.
Kokoomuslaista eliittipolitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hinnat pysyisivät luokassa 15€/op, niin uudistus voisi olla ihan jees. Itsekin pääsin yliopistoon avoimen opinnoilla, joista keskiarvoni oli 4, amislaisena ei oikeastaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin avointen opintojen kautta pyrkiä.
Pahoin kuitenkin pelkään, että tällä uudistuksella tullaan nostamaan hintoja, jolloin köyhät lyödään kyykkyyn ja lopulta opinnoista tulee vain eliitin etuoikeus. Eihän nykyisessä mallissa mitään vikaa oikeastaan ole, kuten todettua niin riittävällä menestyksellä avoimen opinnoissa pääsee jo nyt sisään, joten jokin taka ajatus tähän uudistukseen liittyy.
Kyse on siitä että koko tutkinnon voi tehdä avoimessa. Samalla perusrahoitus laskee. Eli eriarvoisuus kasvaa tässäkin. Rahalla saa koulutuksen, köyhät jää syrjään.
Hyvin todennäköisesti myös lukukausimaksut tulee keskusteluun. Suomalainen tasa-arvoinen koul
Millä perusteella köyhät jää syrjään? Aina voi pyrkiä tutkinto-opiskelijaksi.
Lukukausimaksut varmasti tulevat jossain vaiheessa, mutta ne tuskin ovat kauhean isoja.
Vierailija kirjoitti:
Perskokkareita äänestelevät opet inisee nyt koulujen leikkauksia ja rahan perään. Huvittavaa kuin omaan nilkkaa ampuisi, ehkä ensi kerralla kannattaisi äänestää sdp:tä, vasemmistoa tai jopa skp:tä.
Olen liiketalouden opettaja, enkä ole tyytyväinen näihin leikkauksiin. Mutta ikimaailmassa en äänestä vasemmistoa. Heidän talouden ymmärryksensä on niin heikkoa. En kannata minä-minä-politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
On yliopistot saaneet okm rahaa myös avoimen opiskelijoista. Kokoajan se opiskelijan oma maksuosuus nousee ja valtion pienenee.
Kokoomuslainen eliittipolitiikka on kuin DDR:stä. Rahvas korkeintaan amikseen, ehkä jopa amk:hon, jottei opi ajattelemaan. Eliitti pääsee sitten yliopistoon. Säälin jo nyt niitä jotka ajautuvat amk:hon.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumangää, pelottaako että pian kaikkien on mahdollista suorittaa tutkinto? Mitä pelkäätte? Että tutkintonne arvo alenee ja palkat tippuu? Money money.
Tässä on kyse siitä että rikkaille annetaan rahalla opiskuoikeis. Suomalaisten osaaminen jää hyödyntämättä, kun vain raha puhuu eli he jotka eivät omilla ansioillaan pärjää, pärjäävät rahalla.
Suomalainen koulutusmalli romuttuu, kun eliitti ottaa ohituskaistan.
Kokoomuksen unelma.
Vierailija kirjoitti:
Marinin hallitus nosti avoimen opiskelijoista saatavan okm-maksun huippuunsa. Siksi Kaikki koulut lisäsivät avoimen opintoja. Sitten tuli ongelma: okm:n raha ei riitäkään, kun avoimen tutkintoja tehdään niin paljon. Siksi rahaa alennetaan, ja koulujen pitää saada kulut maksettua muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslainen eliittipolitiikka on kuin DDR:stä. Rahvas korkeintaan amikseen, ehkä jopa amk:hon, jottei opi ajattelemaan. Eliitti pääsee sitten yliopistoon. Säälin jo nyt niitä jotka ajautuvat amk:hon.
Oletpa harvinaisen paljon halveksuntaa huokuva ihminen. No, itsevihaahan se perimmiltään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perskokkareita äänestelevät opet inisee nyt koulujen leikkauksia ja rahan perään. Huvittavaa kuin omaan nilkkaa ampuisi, ehkä ensi kerralla kannattaisi äänestää sdp:tä, vasemmistoa tai jopa skp:tä.
Olen liiketalouden opettaja, enkä ole tyytyväinen näihin leikkauksiin. Mutta ikimaailmassa en äänestä vasemmistoa. Heidän talouden ymmärryksensä on niin heikkoa. En kannata minä-minä-politiikkaa.
Jep, et ymmärrä syy seuraus suhdetta. Et ole tyytyväinen leikkauksiin, mutta jatkat silti oman oksasi sahaamista.
Olet malli esimerkki siitä ettei tutkinto/titteli tuo välttämättä älliä päähän. Sääliksi käy oppilaitasi, ansaitsisivat parempaa.
Millä perusteella köyhät jää syrjään? Aina voi pyrkiä tutkinto-opiskelijaksi. "
Oletko noin typerä? Sinulle on ok, että ellet pärjää omilla avuilla, pappa betalar tutkinnon. Samalla kun sinä maksat, voidaan pienentää yleisraho7tista ja vaikeuttaa koko kansan koulutusta. Jos tulee millaiset lukukausimaksut tahansa, se on köyhien koulutuksen loppu. Jo nyt hallitus on tehnyt köyhien opiskelun mahdottomaksi, ei ole enää opintotukea kuin muruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse siitä että rikkaille annetaan rahalla opiskuoikeis. Suomalaisten osaaminen jää hyödyntämättä, kun vain raha puhuu eli he jotka eivät omilla ansioillaan pärjää, pärjäävät rahalla.
Kokoomuksen unelma.
Äläs nyt vääristele. Kukaan ei pääse valmistumaan, jos ei suorita kursseja. Ei rahalla saa niitä suoritettua, vaan omalla työllä. Ja jos sinulla ei ole rahaa maksaa kursseista, niin aina voit pyrkiä sisään pääsykokeiden kautta.
Kokoomus ajaa 2 % rikkaimmista etuja.
Ei noihin kuulu se, että köyhät voivat hankkia korkeakoulututkinnon. Köyhiä tarvitaan orjikksi palkalla, jolla ei tule toimeen. Ei ole ay liikettäkään ajamassa köyhien asiaa.
Suomilaiva upposi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liiketalouden opettaja, enkä ole tyytyväinen näihin leikkauksiin. Mutta ikimaailmassa en äänestä vasemmistoa. Heidän talouden ymmärryksensä on niin heikkoa. En kannata minä-minä-politiikkaa.Jep, et ymmärrä syy seuraus suhdetta. Et ole tyytyväinen leikkauksiin, mutta jatkat silti oman oksasi sahaamista.
Olet malli esimerkki siitä ettei tutkinto/titteli tuo välttämättä älliä päähän. Sääliksi käy oppilaitasi, ansaitsisivat parempaa.
Mikä on ongelmasi, kun noin solvaat täällä ihmisiä? Tiedäthän, että käyttäytymisesi ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinin hallitus nosti avoimen opiskelijoista saatavan okm-maksun huippuunsa. Siksi Kaikki koulut lisäsivät avoimen opintoja. Sitten tuli ongelma: okm:n raha ei riitäkään, kun avoimen tutkintoja tehdään niin paljon. Siksi rahaa alennetaan, ja koulujen pitää saada kulut maksettua muualta.
Mikä on tämä avoimen tutkinto? Tietääkseni kursseja voi suorittaa avoimen yliopiston kautta, muttei sentään kokonaista tutkintoa. Tutkinnon saadakseen avoimessa opiskelevan on pyrittävä avoimen väylän kautta tutkinto opiskelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen unelma.
Äläs nyt vääristele. Kukaan ei pääse valmistumaan, jos ei suorita kursseja. Ei rahalla saa niitä suoritettua, vaan omalla työllä. Ja jos sinulla ei ole rahaa maksaa kursseista, niin aina voit pyrkiä sisään pääsykokeiden kautta.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinin hallitus nosti avoimen opiskelijoista saatavan okm-maksun huippuunsa. Siksi Kaikki koulut lisäsivät avoimen opintoja. Sitten tuli ongelma: okm:n raha ei riitäkään, kun avoimen tutkintoja tehdään niin paljon. Siksi rahaa alennetaan, ja koulujen pitää saada kulut maksettua muualta.Mikä on tämä avoimen tutkinto? Tietääkseni kursseja voi suorittaa avoimen yliopiston kautta, muttei sentään kokonaista tutkintoa. Tutkinnon saadakseen avoimessa opiskelevan on pyrittävä avoimen väylän kautta tutkinto opiskelijaksi.
Sori, pitki kirjoitaa avoimen opintopisteitä. Okm antaa rahaa suoritetuista opintopisteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpopurran taloudellinen osaaminen on paljon heikompaa kuin edellisen hallituksen. Kokoomus on kykypuolue, on joka kerta pääministerinä saanut aikaan laman, säästämällä talouden sokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liiketalouden opettaja, enkä ole tyytyväinen näihin leikkauksiin. Mutta ikimaailmassa en äänestä vasemmistoa. Heidän talouden ymmärryksensä on niin heikkoa. En kannata minä-minä-politiikkaa.Jep, et ymmärrä syy seuraus suhdetta. Et ole tyytyväinen leikkauksiin, mutta jatkat silti oman oksasi sahaamista.
Mikä on ongelmasi, kun noin solvaat täällä ihmisiä?
Kokoomuksen äänestäminen ei ole normaalia toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönpöpö. Orpopurra ne rahat on vienyt. On hyvin ketterä viemään rahoitusta.
Kyse on siitä että koko tutkinnon voi tehdä avoimessa. Samalla perusrahoitus laskee. Eli eriarvoisuus kasvaa tässäkin. Rahalla saa koulutuksen, köyhät jää syrjään.
Hyvin todennäköisesti myös lukukausimaksut tulee keskusteluun. Suomalainen tasa-arvoinen koulutus romuttuu.