Sijoituskoiran ottaminen
Auttakaa! Olemme hankkimassa koiraa ja haluaisimme ehdottomasti nartun tietystä pentueesta, mutta narttupentuja syntyi vain yksi. Nyt kasvattaja ehdotti että voisi sijoittaa nartun meille.
Me emme kuitenkaan halua sijoituskoiraa, vaan ehdottomasti oman. Miten sitova tuollainen sopimus on jos otamme pennun sijoitukseen ja pidämme sitä kuin omaamme? Eihän kasvattaja voi käyttää koiraa jalostukseen jos sillä ilmenee vaikka "luonnevika"?
Kommentit (237)
Kasvattaja on vastuussa piilevistä vioista 4 ikävuoteen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt tätä ketjua lukiessa. En ole itse kasvattaja, mutta tunnen joitakin läheisesti ja ahdistaa heidän puolestaan. Myymistäsi pennuista olet korvausvastuussa koko niiden elämän ajan ja sijoittamasi pennut voidaan sinulta petoksella viedä etkä voi tehdä asialle mitään. Kiitos teille vastuullisille kasvattajille, jotka kaikesta huolimatta kasvatatte meille harrastajille hienoja koiria 💕
Ei kasvattaja ole korvausvastuussa. Kun koira myydään, niin koira on vaihtanut omistajaa. Omistaja ottakoon tai olkoon ottamatta koiralle vakuutuksen. Vakuutus korvaa koiran kuolemantapauksen, sairauden hoitoa jne. Sen laajemman vakuutuksen saa kun ottaa sen vakuutuksen heti pennun tullessa uuteen kotiin. Minä otin sairauskuluvakuutuksen lisäksi myös vastuuvakuutuksen ja oikeusturvavakuutuksen.
Tällee se menee. Eihän se kasvattaja ole katsomassa miten siellä uudessa kodissa ruokitaan
Kyllä se kasvattaja nyt vaan on lain mukaan korvausvastuussa ja paljon vikoja ja sairauksia joutuvat korvaamaan nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Sillähän ne vaatii ottamaan sen vakuutuksen sijoituskoiralle, joka kattaa myös piilevien vikojen hoidon koiralle.
Miksi haluatte pennun kasvattajalta, joka on mielestänne pettänyt teidät? Maailmassa on sata miljoonaa koditonta koiraa...
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni teki juuri niin kuin suunnittelet. Se onnistui hyvin eikä kasvi voinut asialle mitään. Ystävä sai ihanan koiran ilmaiseksi ja kasvi maksoi sille vakuutukset ja kaikki :)
Vai että ihan kasvi... sun kriminaaliystäväsi aivoissa on toivottavasti kasvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillähän ne vaatii ottamaan sen vakuutuksen sijoituskoiralle, joka kattaa myös piilevien vikojen hoidon koiralle.
Eläinvakuutukset ei yleensä korvaa piileviä vikoja.
Juuri ap:n kaltaisten kpäiden takia myyn ja sijoitan pentuja vain henkilökohtaisille tuttavilleni tai jonkun tutun suosittelemalle tai aktiiviseksi ja rehelliseksi piireissä tiedetylle. En oikeastaan enää edes sijoita vaan myyn kaikki, palautan osan rahoista kun kasvatti käy jalostustarkastuksessa ja terveystarkeissa, jos haluan pennuttaa jotain kasvattiani niin tehdään jalostuslainasopimus.
Apn kaltaiset kpäät ovat syy miksi nykyään on niin vaikeaa saada kunnollista rotukoiraa ilman suhteita, syyttäkää häntä ja kaltaisiaan valehtelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluatte juuri nartun?
Ette kai vaan suunnittele itse tekevänne rekisteröimättömiä pentuja sillä?
Koska emme pidä uroskoirien merkkailusta ja muusta rasittavasta käytöksestä.
Ihan tiedoksi, että myös nartut merkkailee. Mulla 2n ja 1u, yhtä paljon kuseksivat, kaikki kolme samalla hajulla. En tiedä, mitä tarkoitatte "rasittavalla käytöksellä", mutta uskokaa pois, osaa ne nartutkin. Lisäksi juoksut ja mahdolliset valeraskaudet voivat tehdä elämästä tosi haastavaa. Mulla oli aikanaan sijoitusnarttu, joka oli 2kuuksutta juoksujen välissä normaali, muuten oli juoksut tulossa tai menossa ja koira oli ihan masentunut itsekin hormonihöyryissään. Musta leikattu uros on kaikkein helpoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinvakuutukset ei yleensä korvaa piileviä vikoja.
Eläinläinlääkärikuluvakuutus plus korvaa piileviä tai synnynnäisiä rakenteellisia vikoja ja sairauksia. Joten yleensä korvaa jos sellaisen vakuutuksen ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri ap:n kaltaisten kpäiden takia myyn ja sijoitan pentuja vain henkilökohtaisille tuttavilleni tai jonkun tutun suosittelemalle tai aktiiviseksi ja rehelliseksi piireissä tiedetylle. En oikeastaan enää edes sijoita vaan myyn kaikki, palautan osan rahoista kun kasvatti käy jalostustarkastuksessa ja terveystarkeissa, jos haluan pennuttaa jotain kasvattiani niin tehdään jalostuslainasopimus.
Apn kaltaiset kpäät ovat syy miksi nykyään on niin vaikeaa saada kunnollista rotukoiraa ilman suhteita, syyttäkää häntä ja kaltaisiaan valehtelijoita.
Tuntuuko sinustakin, että kpäiden määrä on vain lisääntynyt? Onkohan syynä koirankasvatuksen huono maine, joka ns. oikeuttaa rikoksiin kasvattajia kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap haluaa alkaa itse tehtailla rekisteröimättömiä pentuja, miksi muuten pitäisi ehdottomasti saada tietystä pentueesta narttu. Toivottavasti kasvattaja näkee lävitsesi ja pitää pennun itse tai antaa sijoitukseen jollekin järkevälle ihmiselle.
Ei halua. Aiomme steriloida koiran heti kun se on mahdollista. Tästä pentueesta haluamme koiran siksi että lomamme alkaa sopivaan aikaan ja meillä on aikaa pennulle.
Sitäkin on tapahtunut että sijoitushaltija on sterilonut tai kastroinut sijoituskoiran sopimuksen voimassa ollessa. Tutulle kävi niin tuontiuroksen kanssa ja se uros oli rahallisestikin arvokas. Mitäpä voit tehdä, kun ei niitä poistettuja palleja voi enää takaisin koiraan asentaa.
Tälläisten törkymöykkyjen nimet ja kuvat pitäisi julkaista, ettei kukaan enää sorru antamaan näille arvokasta koiraa.
Ketju vinkattu kahden eri rodun kasvattajalle joiden pentueet sopii kriteereihin.
Vierailija kirjoitti:
Ketju vinkattu kahden eri rodun kasvattajalle joiden pentueet sopii kriteereihin.
Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksi, että myös nartut merkkailee. Mulla 2n ja 1u, yhtä paljon kuseksivat, kaikki kolme samalla hajulla. En tiedä, mitä tarkoitatte "rasittavalla käytöksellä", mutta uskokaa pois, osaa ne nartutkin. Lisäksi juoksut ja mahdolliset valeraskaudet voivat tehdä elämästä tosi haastavaa. Mulla oli aikanaan sijoitusnarttu, joka oli 2kuuksutta juoksujen välissä normaali, muuten oli juoksut tulossa tai menossa ja koira oli ihan masentunut itsekin hormonihöyryissään. Musta leikattu uros on kaikkein helpoin.
Meillä on ollut myös yksi narttu eikä koskaan enää. Sterkka vain pahensi luonnetta, nartusta tuli tosi koira-agre. Urokset ovat olleet helppoja ja tulleet hyvin keskenään toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap haluaa alkaa itse tehtailla rekisteröimättömiä pentuja, miksi muuten pitäisi ehdottomasti saada tietystä pentueesta narttu. Toivottavasti kasvattaja näkee lävitsesi ja pitää pennun itse tai antaa sijoitukseen jollekin järkevälle ihmiselle.
Ei halua. Aiomme steriloida koiran heti kun se on mahdollista. Tästä pentueesta haluamme koiran siksi että lomamme alkaa sopivaan aikaan ja meillä on aikaa pennulle.
Sitäkin on tapahtunut että sijoitushaltija on sterilonut tai kastroinut sijoituskoiran sopimuksen voimassa ollessa. Tutulle kävi niin tuontiuroksen kanssa ja se uros oli rahallisestikin arvokas. Mitäpä voit tehdä, kun ei niitä poistettuja palleja voi enää takaisin koiraan asentaa.
Tälläisten törkymöykkyjen nimet ja k
Tuomiot niille pitää saada, silloin vaikutusta voisi olla esim. työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en pidä narttukoitien verta vuotavista ja kohtusyöpää sairastavista rasitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en pidä narttukoitien verta vuotavista ja kohtusyöpää sairastavista rasitteista.
Siksi haluammekin leikkauttaa sen kohdun pois jo nuorena. Ap
Aloittajan ei ole pakko antaa koiraansa pennutukseen, jos hän ei halua. Sijoittajalle voi esim. kertoa, että koira on saanut epilepsia kohtauksia. Sijoittaja ei voi todistaa sitä vääräksi, epilepsia ei näy missään testeissä.
Käytöksen häiriöistä kertominen saattaa estää jonkun sijoittajan osalta pennutuksen, mutta joku saattaa pennuttaa siitä huolimatta. Mutta epileptikkoa ei kukaan uskalla pennuttaa.
Niin ja kasvattajat yleensä vaatii, että sijoitukseen ottaja ottaa vakuutuksen koiralle. Se kirjataan sopimukseen, jonka kumpikin osapuoli hyväksyy allekirjoituksellaan.