Sijoituskoiran ottaminen
Auttakaa! Olemme hankkimassa koiraa ja haluaisimme ehdottomasti nartun tietystä pentueesta, mutta narttupentuja syntyi vain yksi. Nyt kasvattaja ehdotti että voisi sijoittaa nartun meille.
Me emme kuitenkaan halua sijoituskoiraa, vaan ehdottomasti oman. Miten sitova tuollainen sopimus on jos otamme pennun sijoitukseen ja pidämme sitä kuin omaamme? Eihän kasvattaja voi käyttää koiraa jalostukseen jos sillä ilmenee vaikka "luonnevika"?
Kommentit (237)
Olen itsekin kasvattaja mutta en enää sijoita koiria lainkaan. Joudun jättämään kaikki lupaavimmat nartut itselleni kotiin, jolloin koiria on liikaa. Jotkut olen voinut antaa sukulaisten perheisiin ilman sopimusta mutta ne jäävät kokonaan omistukseeni. Onneksi on iso suku!
Koirien hoito-ohjeiden noudattamatta jättäminen sijoituskodeissa on suuri ongelma, vaikka harmillista se on myös myytyjen pentujen osalta. Jalostukseen mahdollisesti käytettävä koira tulee kuitenkin hoitaa erityisen hyvin ja minullakin useat sijoitusperheet jättivät turkit kokonaan hoitamatta, joka aiheutti koirille terveysongelmia. Ylipainoisena sijoituskoiria pidetään varmaankin siksi, että ylipainoista ei voi astuttaa ja niin saadaan se koira pian omaksi. Kasvattaja ei voi vaikuttaa millään lailla siihen millaisessa kunnossa koira pidetään kotonaan ja sitä käytetään paljon hyväksi.
Parhaimmillaan sijoitus on hieno järjestely kaikkien osapuolien kannalta. Huonoimmillaan se on jonkun törkeää hyväksikäyttöä ja monesti siinä välissä kärsii se koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap haluaa alkaa itse tehtailla rekisteröimättömiä pentuja, miksi muuten pitäisi ehdottomasti saada tietystä pentueesta narttu. Toivottavasti kasvattaja näkee lävitsesi ja pitää pennun itse tai antaa sijoitukseen jollekin järkevälle ihmiselle.
Ei halua. Aiomme steriloida koiran heti kun se on mahdollista. Tästä pentueesta haluamme koiran siksi että lomamme alkaa sopivaan aikaan ja meillä on aikaa pennulle.
Sitäkin on tapahtunut että sijoitushaltija on sterilonut tai kastroinut sijoituskoiran sopimuksen voimassa ollessa. Tutulle kävi niin tuontiuroksen kanssa ja se uros oli rahallisestikin arvokas. Mitäpä voit tehdä, kun ei niitä poistettuja palleja voi enää takaisin koiraan asentaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin kasvattaja mutta en enää sijoita koiria lainkaan. Joudun jättämään kaikki lupaavimmat nartut itselleni kotiin, jolloin koiria on liikaa. Jotkut olen voinut antaa sukulaisten perheisiin ilman sopimusta mutta ne jäävät kokonaan omistukseeni. Onneksi on iso suku!
Koirien hoito-ohjeiden noudattamatta jättäminen sijoituskodeissa on suuri ongelma, vaikka harmillista se on myös myytyjen pentujen osalta. Jalostukseen mahdollisesti käytettävä koira tulee kuitenkin hoitaa erityisen hyvin ja minullakin useat sijoitusperheet jättivät turkit kokonaan hoitamatta, joka aiheutti koirille terveysongelmia. Ylipainoisena sijoituskoiria pidetään varmaankin siksi, että ylipainoista ei voi astuttaa ja niin saadaan se koira pian omaksi. Kasvattaja ei voi vaikuttaa millään lailla siihen millaisessa kunnossa koira pidetään kotonaan ja sitä käytetään paljon hyväksi.
Parhaimmillaan sijoitus on hieno järjestely kaikkien osapuolien kannalta. Huonoim
Miksi ylipainoista ei voi astuttaa? Eihän läski estä ihmisenkään "astuttamista"?
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäidtä koiraa hankkimassa? Odotatte rauhassa seuraavaa pentuetta, jos sijoituskoira ei tunnu hyvältä ajatukselta. Meillekin tarjottiin sijoituskoiraa, mutta odotimme. Itse asiassa odotimme koiraa pitkään sillä pennutus ei onnistunut suunnitellulla aikataululla.
Itsekin halusin koiran, en sitoutumista pentueiden teettämiseen.
Nyt kun koiraelämä on jo tuttua voisin harkita toisinkin.
Ei ole ensimmäinen koiramme. Olemme odottaneet tätä pentuetta jo puolivuotta eikä tietääkseni ole meidän vastuullamme että narttupentuja syntyi vain yksi. Kasvattaja lupasi meille nartun omaksi ja veti pentujen synnyttyä lupauksensa takaisin. Koemme että on suullisen sopimuksemme vastaista tarjota tilalle jotain sijoituskoiraa, sillä emme halua sellaista. Koemme että kasvattaja ei ole toiminut reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäidtä koiraa hankkimassa? Odotatte rauhassa seuraavaa pentuetta, jos sijoituskoira ei tunnu hyvältä ajatukselta. Meillekin tarjottiin sijoituskoiraa, mutta odotimme. Itse asiassa odotimme koiraa pitkään sillä pennutus ei onnistunut suunnitellulla aikataululla.
Ei ole ensimmäinen koiramme. Olemme odottaneet tätä pentuetta jo puolivuotta eikä tietääkseni ole meidän vastuullamme että narttupentuja syntyi vain yksi. Kasvattaja lupasi meille nartun omaksi ja veti pentujen synnyttyä lupauksensa takaisin. Koemme että on suullisen sopimuksemme vastaista tarjota tilalle jotain sijoituskoiraa, sillä emme halua sellaista. Koemme että kasvattaja ei ole toiminut reilusti.
Onko se sitten kasvattajan vika että narttuja ei tullut enempää? Kasvattaja haluaa sekä varmistaa kasvatustyönsä jatkuvuuden että antaa teille odottamanne pennun, joten hän tarjoaa teille sijoituskoiraa luottamuksensa osoituksena. Ja te taliaivot suunnittelette tekevänne petoksen. Jos aloitus ei ole provo, niin toivon, että joku tunnistaa teidät tästä ja varoittaa kasvattajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko maksanut varausmaksun etukäteen narttupennusta? Jos olet, niin saat sen takaisin, koska kasvattaja perui myymisen. Jos taas et ole maksanut varausmaksua, niin ei ole sopimustakaan koiran myynnistä. Älä sinä puheisiin luota, vaan pitää olla mustaa valkoisella sopimuksesta.
Se on niin, että jos pennun varannut on maksanut myytävästä pennusta varausmaksun, ja varaaja peruu kaupan, niin myyjän pitää palauttaa varausmaksu ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetäydy siis koko koiran hommaamiselta tässä tapauksessa. Kun et halua, niin sitten ei ole pakko ottaa sijoituskoiraa. Myytäväksi sillä kasvattajalla ei nyt ole narttupentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Tämä kasvattaja ei ota varausmaksuja pennuista. Hän on kuitenkin puolivuotta tiennyt että haluamme *ostaa* narttupennun tästä pentueesta ja olemme käyneet tutustumassa häneen ja emoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap haluaa alkaa itse tehtailla rekisteröimättömiä pentuja, miksi muuten pitäisi ehdottomasti saada tietystä pentueesta narttu. Toivottavasti kasvattaja näkee lävitsesi ja pitää pennun itse tai antaa sijoitukseen jollekin järkevälle ihmiselle.
Ei halua. Aiomme steriloida koiran heti kun se on mahdollista. Tästä pentueesta haluamme koiran siksi että lomamme alkaa sopivaan aikaan ja meillä on aikaa pennulle.
Sitäkin on tapahtunut että sijoitushaltija on sterilonut tai kastroinut sijoituskoiran sopimuksen voimassa ollessa. Tutulle kävi niin tuontiuroksen kanssa ja se uros oli rahallisestikin arvokas. Mitäpä voit tehdä, kun ei niitä poistettuja palleja voi enää takaisin koiraan asentaa.
Kaiketi tällaisessa tapauksessa koiran haltija on velvollinen korvaamaan rahallisen arvon ja tuontikulut? Ainakin oikeustajun mukaan niin kuuluisi olla. Aivan käsittämättömän törkeää toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Sen takia me tämän aloituksen teimme että haluamme tietää, onko sijoitussopimusta pakko noudattaa silloin, jos kasvattaja "pakottaa" meidät siihen tällä tavoin.
Minulta on kysynyt tuttavan kaveri, jota en siis edes tunne, että sijoittaisinko hänelle yhden pennun. Minä sanoin, että en sijoita. Sitten tää tyyppi alkaa tenttaamaan, että mitä ne ehdot on ja miten se sopimus menee ja saako ilmaiseksi jne.
Minä siihen, että en kuule tiedä kun en ole sijoittamassa enkä ole sijoittanut, joten en pysty sulle kyllä vastaamaan. Jo tuo asiasta jatkaminen ja tenttaaminen aiheutti vastenmielisyyttä, enkä olisi hänelle suostunut jatkossakaan sijoittamaan kun oli niin vaikean oloinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiketi tällaisessa tapauksessa koiran
Totta kai haltija on korvausvelvollinen, mutta vaatii luovuttajalta paljon resursseja lähteä vaatimaan korvauksia. Ymmärrän hyvin, että kaikki eivät jaksa.
14.21 kysyit onko suostuttava sijoitukseen
Ei sinun pidä eikä tarvitse suostua ottamaan sijoitukseen koiraa kun et sitä halua.
Myyjän ei ole pakko sinulle koiraa myydä. Joten teille ei tule sopimusta tällä kerralla, kun myytävää ei ole.
Varmaan viisainta, kun ei sijoita a) tuntemattomille ja b) rodun parissa ensikertalaisille eikä varsinkaan ensimmäistä koiraa ottaville.
Harmillista sinänsä, koska parhaassa tapauksessa ensimmäistä koiraa ottavat juuri hyötyisivät kasvattajan vahvasta tuesta ja yhteistyöstä, sekä hoitopaikasta, kuten jollain kirjoittajalla oli.
Kaikkein varmin olisi rodun parissa jo tunnettu, hyvämaineinen henkilö, mutta eri asia haluaako sellainen sijoituskoiraa vai oman, ja haluaako ylipäätään juuri siitä pentueesta koiraa. Epärehelliset idarit pilaavat kaikki hyvät kuviot kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Yksikään vastuullinen rotukoirakasvattaja ei ota varausmaksuja syntymättömistä pennuista, moni ei ota syntyneistäkään. Muotimixien kasvattajat pitävät niitä maksullisia jonotuslistojaan.
Ajattele nyt vähän kasvattajan kannaltakin. Kuka myy pentueen ainoan nartun jollekin steriloitavaksi, jos se vaikuttaa mahdollisesti jalostuskelpoiselta? Ei se ole jalostusta, se on pennuttamista rahan takia.
Kuule nyt aloittaja. Eikö sinulle tullut mieleesi kysyä aloituksessa olevat kysymykset siltä kasvattajalta, joka sijoitukseen on koiraansa antamassa jolle kulle jos ei sulle. Hän tietää sen sopimussisällön. Hän tekee sopimuspaperit, jotka yhdessä luetaan sijoittajan ja sijoitukseen ottajan kanssa.
Sitten jos molemmat hyväksyy sopimukseen kirjatut asiat, niin sitten allekirjoitatte sen sopimuksen.
Sinä kun et ole mitään allekirjoittanut, niin voit nyt pakittaa koko hommasta.
Aloittajan kaltaisten ihmisten takia en ikinä sijoita pentuja henkilöille, joita en tunne todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltaisten ihmisten takia en ikinä sijoita pentuja henkilöille, joita en tunne todella hyvin.
Eräs kasvattaja sanoi, että niin hyvää kaveria ei ole, jolle kannattaa pentua sijoittaa. Puhuimme silloin tuosta minulle palautuneesta sijoituskoirasta. Se oli sille sijoitusperheelle hauskaa aikaa se pentuaika ja sitten ne kyllästyi koko koiraan. Sellaisia tyyppejä niitä on.
Kasvattaja voi myös hakea sijoitetun pennun milloin haluaa pois, kasvattaja voi käyttää koiraa pennutukseen vaikka olisi mikä terveydellinenkään. En ottaisi ikinä sijoitus koiraa
Tasan kaksi kertaa olen sijoittanut pennun, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Se oli pentuajan n. 2 vuotta sijoituksessa, niin sijoitukseen ottaja jo kyllästyi koko koiraan. Oli saanut sille käytöshäiriön aikaiseksi.
No koira sitten palautui minulle käytöshäiriöisenä.