Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon, lahjaveron alaraja 7500 euroon

Vierailija
24.04.2025 |

Perintöveron alaraja nousee 30 000 euroon. Lisäksi maksuajalta perittävää korkoa alennetaan 1,5 %-yksikköä. 

Lahjaveron alaraja nousee 5 000 eurosta 7 500 euroon vuonna 2026.

Onko näillä vaikutusta sulle? 

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.

Vierailija
2/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä kauanko vanhempani elävät, ovat nyt 83v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpommin pystyy tarvittaessa avustamaan muualla opiskelevaa nuorta, kun tuo lahjaveron raja nousee.

Kerran kolmessa vuodessa siis saa tuon verran lahjoittaa

Vierailija
4/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tulee voimaan tuo 30 000? 

Nimimerkillä "perittävä toinen jalka haudassa"

Vierailija
5/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä, tiedossa on. Raja alkaa olla jo sen verran korkealla, ettei tarvitse laskea noita satunnaisia auttamisia jatkossa, vaan tietää, että jää alle.

-1

Vierailija
6/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat vanhemmat voi lahjoittaa oman osuuden ja jos on vaikka 3 lasta, tuo olisi jo 45 000 euroa. 

Vierailija
7/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kerran kolmessa vuodessa vaan yhteensä kolmen vuoden aikana. Toki voi lahjoittaa kaiken kerrallakin.

Vierailija
8/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat voi lahjoittaa lapsenlapsilleen. Saa perinnöt pienemmäksi. 

Vierailija
9/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat vanhemmat lahjoittavat maksimin lapselleen niin kolmessa vuodessa onkin jo 15 000 euroa. Onhan tuo iso muutos aikaisempaan. Kuten joku kirjoittikin niin harvemman tarvitsee enää pitää kirjanpitoa meneekö rajan yli vaan voi lahjoittaa tarpeen mukaan. 

Vierailija
10/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijalle saa maksaa laskuja ja ruokia muutenkin ihan vapaasti jos ei rahana anna 

Vierailija
11/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.

Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.

Vierailija
12/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vähän on vaikutusta. Olisin toivonut, että perintövero poistuu kokonaan. Joudun todennäköisesti luopumaan perinnöstä kokonaan. Ei ole varaa maksaa perintöveroja ja olen ainoa perijä.

Myöskään marginaaliveron alennus ei koske minua, koska tienaan alle 4640 euroa kuukaudessa.

Onhan sinulla kymmenen vuoden maksuaika. Eikö siinä ajassa ole mahdollista realisoida mitään osaa perinnöstä?

Vierailija
13/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin Visan tililleni opiskelijalle 

sovittiin että rahaa ei saa nostaa mutta saa maksaa ruokakaupassa sillä 

Vierailija
14/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla ei ole varaa maksaa perintöveroa, vaikka minunkin oletetaan se pystyvän maksavan 1300e tuloista? Perittävää on kiinteänä omaisuutena satojen tuhansien eurojen edestä. 

Vierailija
15/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mun mielestä ok. Inflaatio on jo muuttanut vanhat rajat, ne olleet samoina tosi pitkään. 

Ihmisellä täytyy olla jotain sanomista omasta omaisuudestaan. Kaikkea ei voi vaan viedä muille.

Vierailija
16/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jess..jää enemmän hilloa tuhlattavaksi kun on homma esissä..

Vierailija
17/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevit varmasti innostuu entistä ahkerammin kiristämään jälkeläisiään perinnöttömäksi jättämisellä. 

Vierailija
18/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijalle saa maksaa laskuja ja ruokia muutenkin ihan vapaasti jos ei rahana anna 

Niin mutta kasvatuksellisesti olisi paljon parempi antaa just rahana. Jos maksaa laskuja ja ruokia, niin lapsi tottuu siihen, että eläminen on ilmaista ja kaikki omat rahat voi käyttää hauskanpitoon. Jos taas antaa rahana tilille, lapsi tottuu pitämään lukua todellisista elämisen kustannuksista ja oppii budjetoimaan rahaa myös sähkölaskuun ja loppukuun ruokiin. 

Tämä ero näkyy tuttavapiirissäni vielä keski-iässäkin. Taloudenpito on fiksumpaa niillä, joille annettiin rahaa. Ne, joille maksettiin elämisen kustannukset, kokevat vielä viisikymppisinäkin jotenkin epäreiluksi, että iso osa palkasta menee arjen menoihin.

Vierailija
19/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sinulla kymmenen vuoden maksuaika. Eikö siinä ajassa ole mahdollista realisoida mitään osaa perinnöstä?

En tiedä onko realisointi mahdollista. Sieltä on tulossa mökkiä, asuntoja, omakotitaloa, metsiä, peltoja ja muuta. Suurten ikäluokkien tapaan kaikki on vähän ränsistynyttä ja rempallaan. Arvoa ei välttämättä ole rakennuksilla, mutta määrällisesti sen verran paljon, että mihin noita saa eteenpäin.

Vierailija
20/120 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu aikuisille lapsilleni, joita 2 kpl. Mulla omaisuus on 100k, Exällä vielä enemmän omaisuutta. Mukava tietää, että verottaja ei kuppaa kaikkea. Lapset juuri nyt pätkätöissä ja köyhiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme