Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
181/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kokevat, että velat eivät hyväksy heidän lapsiaan (=heitä itseään, koska lapset=vanhemmat) ja siksi he raivokkaasti vihaavat veloja. Koiraihmisvelat voivat tämän ymmärtää, koska jos et hyväksy koiraa, et hyväksy ihmistä. Silloin ei tavata ja välit ovat mennyttä. Ihmiset kokevat, että heidät tulee hyväksyä kokonaisina.

Tässä on perää! Siksi tämä on niin tulenarka aihe joillekin koska ottavat sen liian henkilökohtaisesti. Joku jos sanoo ettei halua lapsia se tulkitaan niin ettei pidä lapsista ei myöskään sinun lapsistasi ja se loukkaa.

Vierailija
182/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.

Oletko ajatellut että vela voisi ajatella samoin? Mitä kaikkea sinä menetät?

Esim. näin:  "Vanhempi ei tiedä mitä elämä ja vapaus on  eikä koskaan opi tuntemaan itseään on kun on hankkinut itselleen lapsen? Vanhempi uhraa elämänsä ja rahansa toisen eteen eikä koskaan pääse toteuttamaan syvimpiä haaveitaan?"

Ihmisillä on eri elämän tavoitteet. Miksi säälit ihmistä, joka elää unelmaansa? Lapsi olisi velalle painajainen.

Veikkaan, että useampi "lapsellinen" tietää mitä on vapaus. Harva tänä päivänä tekee lapset niin nuorena ettei siitä vapaudesta ole mitään kokemusta.

Itse tein lapseni 30-33 vuotiaana ja nyt ovat aikuisia ja mulla on ollut vapautta mennä ja tulla taas monta vuotta. On ollut mahdollisuus oppia tuntemaan itseni koko ikäni ja väitän omalta kohdaltani, että olen löytänyt itsestäni ihan uusia puolia siksi, että mulla on lapsia. Tuo itsetuntemuksen kasvattaminen kestää minusta koko elämän. Oli lapsia tai ei.

Toivon vain, että jokainen on onnellinen elämässään oli sitten vela tai perheellinen. Kaikkien ei tarvitse haluta samaa, vaan sitä mikä itselle tuntuu oikealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut kade lapsettomille! 

Päinvastoin suren koska yksi lapsistamme haluaisi toisen lapsen muttei ole varaa siihen ja 3. on ilmeisesti ongelmia asian kanssa. 

4:n äiti

Vierailija
184/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.

Miten se tekee sinun mielestäsi ihmisestä itsekkään jos ei ole lapsia?

Yleisin kuulemani ja tässäkin ketjussa ilmennyt perustelu vapaaehtoiselle lapsettomuudelle on se, että haluaa käyttää kaiken aikansa ITSEENSÄ, pitää ITSE omat rahansa,

Täysin fiktiivinen esimerkki:

"MINUN lapseni. MINUN sukunimelläni. MINÄ lähetin kouluun ensimmäisenä päivänä. Sukulaiset ovat ylpeitä MINUN lapsesta. Hän on MINUN näköinen. MINUN lapseni on fiksu. MINÄ saan onnellisuutta lapsestani. Lapsi rakastaa MINUA. Hän tulee katsomaan MINUA vanhainkotiin. Kun MINÄ olen vanha, hän tulee siivoamaan MINUN kotiani ilmaiseksi, koska MINÄ toin leivän pöytään. Hän antaa MINULLE lapsenlapset, joilla on MINUN nimi toisena nimenään."

Vierailija
185/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin monet lapselliset tuttavat kateellisesti piikittelevät, kun käydään hotellilomilla pari kertaa kuussa.

Kyllä mekin käymme, vaikka lapsia onkin. En ymmärrä kommenttia?

Niin, sinä käyt. Mutta monille vanhemmille tämä ei ole kuitenkaan todellisuutta. Luulen että suurimmalle osalle.

Kun sitä näkee kuinka hyvässä fyysisessä kunnossa olevat velat kiertää vapaana ja onnellisena maailmaa, samalla kun itse kääntää paskavaippaa ja stressaa vauva-arkea, kyllä siinä voi kateutta ja katkeruutta syntyä.

Ok, ymmärrän. Itselläni on hyvä fyysinen kunto, eikä vauva arki ollut stressavaa. Eikä elämä muutenkaan, olen onnellinen. Pääsiäinen oltiin hotellilomalla, lapset olivat mukana. Seuraavan kerran mennään aikuisten kesken. 

Vierailija
186/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jaksaisi elämää jos en olisi saanut tulla äidiksi.

En saanut lapsia, pakko ollut jaksaa ilman vai mitä olisi pitänyt tehdä?

Adoptio, sijaisperheenä olo?

Muita typeriä ehdotuksia?

Millä tavalla nää on typeriä ehdotuksia? Voisit aidosti auttaa hädänalaisia mutta näköjään oletkin itsekäs. Sijaisperheistä/ -vanhemmistahan on aivan huutava pula. 

Hei kuule kun oot noin innokas hyväntekeväisyys työhön niin keskity sä siihen sädekehän kiillotukseen munkin puolestani.

Voit alkaa sijaisvanhemmaksi tai adoptoida minunkin puolestani.

Vierailija
187/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen: Eivät ole. Vaikka kuinka niin velat haluaa kuvitella.

Vierailija
188/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.

Miten se tekee sinun mielestäsi ihmisestä itsekkään jos ei ole lapsia?

Maapallon kannalta olisi parempi, ettei lapsia hankittaisi. Yhden lapsen hiilijalanjälki vuodessa vastaa 66 mannertenvälistä lentoa. Siis VUODESSA. Niinpä me velat voimme le

Entä jos et lapsia olisi saanut? Se kun ei ole mikään itsestäänselvyys.

Vierailija
189/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin monet lapselliset tuttavat kateellisesti piikittelevät, kun käydään hotellilomilla pari kertaa kuussa.

Niin, sinä käyt. Mutta monille vanhemmille tämä ei ole kuitenkaan todellisuutta. Luulen että suurimmalle osalle.

Kun sitä näkee kuinka hyvässä fyysisessä kunnossa olevat velat kiertää vapaana ja onnellisena maailmaa, samalla kun itse kääntää paskavaippaa ja stressaa vauva-arkea, kyllä siinä voi kateutta ja katkeruutta syntyä.

Ei kaikki velatkaan käy hotellilomilla pari kertaa kuussa. Tämähän riippuu ihan varallisuudestakin, eikä välttämättä siitä onko vela vai perheellinen.

Vierailija
190/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kysymykseen: Eivät ole. Vaikka kuinka niin velat haluaa kuvitella.

Miksi joku haluaisi kuvitella niin? Ihme ajattelua.

Vierailija
191/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Lapset ovat jo aikuisia.  Yhtä vapaa ole kuin lapsettomat

Et ole täysin vapaa joten vertaus ontuu. Joudut ajatella lapsiasi varmasti silloin tällöin, soittelet heille, ja jos heillä olisi haasteita, varmasti olisit huolissaan ja murheissasi heistä (?)

Velalla ei tätä tilannetta ole. Ei ole ketään lasta jota murehtia edes teoriassa. Vela on vapaa kaikesta tästä. Siksi vela on childfree, lapsista vapaa.

Vapaus on muutakin kuin fyysinen vapaus lähteä pois kotoa ilman lapsia tai että kotona on hiljaista. Se on myös psyykkistä ja sosiaalista.

Tuo nyt ei varsinaisesti ole kadehdittava tilanne, jos ei ole ketään kenen asioita ajatella. Itse ajattelen paljon myös parhaita ystäviäni, sisaruksiani ja vanhempiani ja heidän murheitaan, vaikka on lapsiakin.

Vierailija
192/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. näin:  "Vanhempi ei tiedä mitä elämä ja vapaus on  eikä koskaan opi tuntemaan itseään on kun on hankkinut itselleen lapsen? Vanhempi uhraa elämänsä ja rahansa toisen eteen eikä koskaan pääse toteuttamaan syvimpiä haaveitaan?"

Ihmisillä on eri elämän tavoitteet. Miksi säälit ihmistä, joka elää unelmaansa? Lapsi olisi velalle painajainen.

Veikkaan, että useampi "lapsellinen" tietää mitä on vapaus. Harva tänä päivänä tekee lapset niin nuorena ettei siitä vapaudesta ole mitään kokemusta.

Itse tein lapseni 30-33 vuotiaana ja nyt ovat aikuisia ja mulla on ollut vapautta mennä ja tulla taas monta vuotta. On ollut

Lapseton ei ole lapsivapaa. Et tule koskaan tietämään miltä tuntuu olla lapsivapaa 50-/60-/70-vuotiaana, koska sinulla on lapset. Vaikka he muuttavat pois, he ovat edelleen ajatuksissa, ehkä joskus soittelet heille ja ehkä saatat murehtia jos heillä on huolia. Vanhemmuus on elinikäinen asia eikä se lopu lasten poismuuttoon. Hienoa jos lapset ovat terveitä, ovat työelämässä jne mutta monilla vanhemmilla ei käy sama tuuri. Esim. Erityislapsi, lapsen työttömyys, lapsi syrjäytyy ja jää asumaan aikuisena kotiin, yms. Ja nämä ongelmat lisääntyvät Suomessa koko ajan.

Vierailija
193/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuo on täyttä paskaa. Kaikki on olleet lapsettomia ennen lapsia. Kyllä tietää mitä lapsettoman elämä on. Lisäksi kun lapset kasvaa ja itsenäistyy, saa saman "vapauden"  tehdä mitä vain. 

Ohi

Entä jos sinusta ei tule mummoa?

Vierailija
194/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuo on täyttä paskaa. Kaikki on olleet lapsettomia ennen lapsia. Kyllä tietää mitä lapsettoman elämä on. Lisäksi kun lapset kasvaa ja itsenäistyy, saa saman "vapauden"  tehdä mitä vain. 

Ohi

Kaikki ovat olleet lapsettomia, mutta ei lapsivapaita.

Lapsivapaa ei halua lapsia koskaan.

Jokainen on lapseton jossain vaiheessa. Mutta koska haluaa lapsen, tilanne voi muuttua elämässä.

Kaksi ihan eri asiaa ja todella iso ero henkisellä puolella. Toisella ei ole mitään kaipuuta ikinä vanhemmuuteen ja tietää sen usein hyvin nuorena.

Vähän sama kun vela sanoisi että tietää täysin miltä tahattomasti lapsettomalta lapsia haluavalta tuntuu. No ei voi tietää, koska vela ei halua lapsia. Toki voi empaattisesti yrittää samaistua toisen kokemukseen, mutta ne on ihan eri asioita.

Aika monet on olleet "lapsivapaita", ja siitä huolimatta saaneet lapsen myöhemmin ja onnellisia siitä. Ei se lapsen haluaminen läheskään kaikille ole mikään asia joka on tai ei ole. Tuttavapiirissä on paljon sellaisia, joille lapsen teko ei ole ollut mikään itsestäänselvä valinta ja sellaisiakin jotka kertoivat etteivät halua lapsia koskaan, kunnes sitten iän myötä mieli muuttui. Se on ihan normaalia ihmisyyttä se. Tietenkään kaikille ei näin käy ja sekin on ihan normaalia. Ja jotkut taas ovat onnellisia lapsettomia, vaikka olisivat joskus halunneet lapsia. 

Mutta ei, en ole havainnut kateutta. Ehkä korkeintaan jotain yksittäisiä juttuja kohtaan tilapäisesti, että toinen pystyy vaan lähtemään jne., mutta ei kokonaisvaltaisesti. 

Vierailija
195/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, ymmärrän. Itselläni on hyvä fyysinen kunto, eikä vauva arki ollut stressavaa. Eikä elämä muutenkaan, olen onnellinen. Pääsiäinen oltiin hotellilomalla, lapset olivat mukana. Seuraavan kerran mennään aikuisten

Hienoa jos sinä olet tuossa asemassa. Kannattaa huomata, että kaikki muut vanhemmat eivät elä yhtä hyvässä asemassa kuten sinä.

Vierailija
196/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kokevat, että velat eivät hyväksy heidän lapsiaan (=heitä itseään, koska lapset=vanhemmat) ja siksi he raivokkaasti vihaavat veloja. Koiraihmisvelat voivat tämän ymmärtää, koska jos et hyväksy koiraa, et hyväksy ihmistä. Silloin ei tavata ja välit ovat mennyttä. Ihmiset kokevat, että heidät tulee hyväksyä kokonaisina.

Minulle on yksi lysti haluaako joku lapsia vai ei. Ja palstan ulkopuolella velat ovat onneksi normaaleja ihmisiä, jotka eivät raivoisasti hauku lapsia tai lapsiperhe-elämää, joten on helppo kunnioittaa puolin ja toisin toisten elämää.

Täällä palstalla taas on lähinnä lapsivihaaja-veloja, jotka vetävät vaipat ja yövalvomiset joka keskusteluun ja keskustelevat harvinaisen aggressiivisesti. Herää kysymys, että ovatko oikeasti niin tyytyväisiä elämäänsä kuin väittävät, kun pitää tehdä siitä niin iso numero?

Vierailija
197/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja ei ole. Outo kysymys.

Vierailija
198/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on päiviä jolloin toivoisi voivansa tehdä mitä tahansa ja olla hetken hiljaa puhumatta kenellekään. Ja niitä huolettomia aikoja, kun ei tarvinnut kulkea kellon kanssa koulun, toimiston, harrastusten ja synttärijuhlien väliä. Mutta eniten kaipaan kyllä sitä, kun saattoi käyttää rahansa vain itseensä ja sitä jäi vielä paljon sijoituksiin. Nyt ne sijoitukset menevät lapsen nimiin jatko-opintoja ajatellen.

Vierailija
199/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuo on täyttä paskaa. Kaikki on olleet lapsettomia ennen lapsia. Kyllä tietää mitä lapsettoman elämä on. Lisäksi kun lapset kasvaa ja itsenäistyy, saa saman "va

Lapsivapaa (childfree) ei hanki lapsia koskaan.

Lapseton = ei ole lapsia mutta haluaa niitä joskus. Lapset puuttuu.

Kaksi eri asiaa. Kaksi eri ajatusmaailmaa. Kaksi täysin erilaista elämänpolkua.

Lapseton ei ole lapsivapaa.

Vierailija
200/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on yksi lysti haluaako joku lapsia vai ei. Ja palstan ulkopuolella velat ovat onneksi normaaleja ihmisiä, jotka eivät raivoisasti hauku lapsia tai lapsiperhe-elämää, joten on helppo kunnioittaa puolin ja toisin toisten elämää.

Täällä palstalla taas on lähinnä lapsivihaaja-veloja, jotka vetävät vaipat ja yövalvomiset joka keskusteluun ja keskustelevat harvinaisen aggressiivisesti. Herää kysymys, että ovatko oikeasti niin tyytyväisiä elämäänsä kuin väittävät, kun pitää tehdä siitä niin iso numero?

Vaipat ja yövalvomiset ovat osa vanhemmuutta. Miksi vanhemmuuden rankoista puolista ei saisi puhua? Miten se on lapsivihaa?

Make it make sense.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä