Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin monet lapselliset tuttavat kateellisesti piikittelevät, kun käydään hotellilomilla pari kertaa kuussa.
Kyllä mekin käymme, vaikka lapsia onkin. En ymmärrä kommenttia?
Niin, sinä käyt. Mutta monille vanhemmille tämä ei ole kuitenkaan todellisuutta. Luulen että suurimmalle osalle.
Kun sitä näkee kuinka hyvässä fyysisessä kunnossa olevat velat kiertää vapaana ja onnellisena maailmaa, samalla kun itse kääntää paskavaippaa ja stressaa vauva-arkea, kyllä siinä voi kateutta ja katkeruutta syntyä.
No turha haukkua niitäkään, joilla lapsia on. Kun lapsi on syntynyt, eihän siinä ole vaihtoehtoa kuin elää mahdollisimman mielekästä elämää sen lapsen mahdollistamissa rajoissa. Vielä jos jaksaa hymyillä niin kaikki hyvin. 😊
Vierailija kirjoitti:
"Lapsivapaus". Onko tämä nyt joku uusi virallinen termi oikein. Ehheh.
En usko edes "vapaaehtoiseen" lapsettomuuteen. Jotkut vain eivät lapsia saa, ei se ole mikään valintakysymys.
Kyllähän se on silloin, kun vaikkapa kieltäytyy seksistä. Silloin ei ole edes mahdollista saada lasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan lapsellisellakin on ikävää jos pitkään hoitokodissa joutuu asumaan (ja aikaa ajatella). Minulla on nytkin paljon aikaa ajatella, siksi olenkin vela. Se vasta rankkaa on kun on lapsia ja he eivät käykään usein siellä hoitokodissa. Enkä jumaliste tekisi lapsia siksi että on joku hoitamassa minua vanhana. Se on kyllä kaikkein itsekkäintä.
Ja tässäpä taas kalikka kalahti.
Ei kalahtanut.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan lapsellisellakin on ikävää jos pitkään hoitokodissa joutuu asumaan (ja aikaa ajatella). Minulla on nytkin paljon aikaa ajatella, siksi olenkin vela. Se vasta rankkaa on kun on lapsia ja he eivät käykään usein siellä hoitokodissa. Enkä jumaliste tekisi lapsia siksi että on joku hoitamassa minua vanhana. Se on kyllä kaikkein itsekkäintä.
Ihan turhaan kalauttelet. Yksi jota kalautit, on äiti-ihminen. En vaan pidä sun ylimielisestä asenteestas toisten valintoja kohtaan.
Mitäs jos sen lapsivapaan elämän haluaakin mies ja naiselle tämä on ok? Eli pitää mielummin parisuhteensa jos lapset ei ole pakollinen asia itselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.
Mikä tarve sinulla on väkisin yrittää vääntää lapsettomuudesta niin negatiivista?
Eiköhän koko ketjun alkuperäinen idea ole vääntää lasten saamisesta negatiivista. 😂 Miksi lapsia saaneet olisivat erityisen kateellisia lapsettomille, sillä lapset ovat parasta mitä elämä voi tarjota?
No esim. Saksassa 20% vanhemmista katuu lapsiaan ja muualla Euroopassa katumisluvut on yli 10%.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksaisi elämää jos en olisi saanut tulla äidiksi.
En saanut lapsia, pakko ollut jaksaa ilman vai mitä olisi pitänyt tehdä?
Adoptio, sijaisperheenä olo?
Muita typeriä ehdotuksia?
Millä tavalla nää on typeriä ehdotuksia? Voisit aidosti auttaa hädänalaisia mutta näköjään oletkin itsekäs. Sijaisperheistä/ -vanhemmistahan on aivan huutava pula.
Harvemmin sinkku saa adoptiolapsen tai voi ryhtyä sijaisperheeksi. Olet idiootti jos kavereillesi jotka eivät saa lasta ehdotat heti noita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin säälin lapsettomia. Ja näitä turhia kommentteja jostain välilihasta. 😂 Kyllä mulla on edelleen vyötärö, väliliha, rahaa ja mitä näitä nyt oli. Ja lapset on arvokkainta ja tärkeintä mitä mun elämässä on. Elämän ehtoopuolella ehkä moni vela saattaa katua ratkaisujaan. Siinä omassa itsekkäässä elämässä tuntuu siltä, ettei tarvitse ketään eikä mitään muuta kuin sen oman vapauden. Sitten kun olet neljän seinän sisällä vankina jossain hoitokodissa, niin on aikaa ajatella.
Miten se tekee sinun mielestäsi ihmisestä itsekkään jos ei ole lapsia?
Yleisin kuulemani ja tässäkin ketjussa ilmennyt perustelu vapaaehtoiselle lapsettomuudelle on se, että haluaa käyttää kaiken aikansa ITSEENSÄ, pitää ITSE omat rahansa, päättää ITSE siitä mitä milloinkin tekee. Niin
Niinpä? Niinpä mitä? Niinhän siihen lapsiperhe-elämäänkin lähdetään koska ITSE sitä haluaa. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia käy sääliksi. He eivät tiedä, mitä menettävät.
Oletko ajatellut että vela voisi ajatella samoin? Mitä kaikkea sinä menetät?
Esim. näin: "Vanhempi ei tiedä mitä elämä ja vapaus on eikä koskaan opi tuntemaan itseään on kun on hankkinut itselleen lapsen? Vanhempi uhraa elämänsä ja rahansa toisen eteen eikä koskaan pääse toteuttamaan syvimpiä haaveitaan?"
Ihmisillä on eri elämän tavoitteet. Miksi säälit ihmistä, joka elää unelmaansa? Lapsi olisi velalle painajainen.
Niinkö ne velat unohtavat, että jokainen vanhempi on ollut lapseton ja elänyt vapaata elämää?
Miksi sekoitat lapsettomat ja lapsivapaat keskenään? Ne ovat eri asioita ja tiedät sen itsekin.
Toine
Minä olin vela yli 30 vuotiaaksi. Olin aivan varma että en halua lapsia koskaan. Mutta...mieleni muuttui. Ja onneksi muuttuikin.
Vanhemmat kokevat, että velat eivät hyväksy heidän lapsiaan (=heitä itseään, koska lapset=vanhemmat) ja siksi he raivokkaasti vihaavat veloja. Koiraihmisvelat voivat tämän ymmärtää, koska jos et hyväksy koiraa, et hyväksy ihmistä. Silloin ei tavata ja välit ovat mennyttä. Ihmiset kokevat, että heidät tulee hyväksyä kokonaisina.
Vastaus aloitukseen: en ole havainnut enkä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko te velat, että olisi ollut parempi, jos teitä ei olisi? Ajatteletteko niin, että pilasitte vanhempienne elämän? Oletteko niitä, joilla oli huono lapsuus?
Suotta sitä ajattelemaan. Tiedän kyllä että olin vahinko kuten aika hiton monet ikäiseni. Lapsuus oli ihan normaali varmaankin.
Ihmeellinen stigma 2020-luvulla edelleen tikuttamatta alkunsa saaneilla lapsilla. Haukutaanko vieläkin äpäriksi?
Mitä tarkoittaa tikuttamatta alkunsa saanut? Ja mun vanhemmat oli kyllä naimisissa eli sinänsä ihan vakaisiin oloihin synnyin mutta ajankohta oli vähän väärä.
Kellotettu, tikutettu, suunniteltu...? N*ssittu sillon, kun ovulaatiotesti näyt
Okei, vähän vierasta aluetta itselle kun ei ole ollut ovulaatiotestille tarvetta :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä vastakkainasettelua. Tee tai älä tee lapsia mutta jos teet niin pidä niistä huolta. Yksinkertaista eikö?
Tämä olisi upea tilanne. Valitettavasti velat joutuvat kuulemaan moralisointi-bingoa tuiki tuntemattomilta ihmisiltä, jotka luulevat tietävänsä toisten asiat paremmin kuin toinen itse. Tämä ylimielinen asenne on turhauttavaa.
Ja sitäkö helpottaa sitten se, että kuvittelee kaikkien perheellisten kadehtivan teidän vapautta? Vai mistä tämä teidän puolelta tapahtuva lapsia hankkineiden mollaaminen sitten kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Katkerimmat, itsekeskeisimmät ja v*ttumaisimmat tuntemani ihmiset ovat veloja.
Sietokykynsä on nolla ja käytös läpinäkyvää ja huonoa (koska ei joudu miettimään miten asiat voi esittää niin töksäyttelevät sammakoita)
Jos itse käyttäydyt ja puhut kuten nyt kommentoit niin kukakohan se on huonokäytöksinen on ja päästelee sammakoita? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsivapaus". Onko tämä nyt joku uusi virallinen termi oikein. Ehheh.
En usko edes "vapaaehtoiseen" lapsettomuuteen. Jotkut vain eivät lapsia saa, ei se ole mikään valintakysymys.
Kyllähän se on silloin, kun vaikkapa kieltäytyy seksistä. Silloin ei ole edes mahdollista saada lasta :D
Noup ei oli mahdollista! Ei niin mitenkään! Kaikki haluavat lapsia ja vain valioyksilöille niitä suodaan taivaanlahjana! Muut jäävät nuolemaan näppejään ja selittelemään kurjaa tilannettaan mut...mutkun en mä olis halunnutkaan mä oon hei vela!!!!!
Joku kirjottikin noista kotileikeistä. Mulle sanottiin ainakin vielä 25 vuotiaana että on parempi etten ala leikkiin kotista ja hankkimaan lapsia vielä. Nyt ymmärrän että vanhemmat halusivat että teen ekaks vankan pohjan elämälle ennen kuin alan suunnittelemaan lapsia. Nyt ainakin tunnen eläneeni vapaasti ja hankkineeni kokemusta jolla kasvattaa lasta. Joten en ole kateellinen teille :)
Vierailija kirjoitti: Minä olin vela yli 30 vuotiaaksi. Olin aivan varma että en halua lapsia koskaan. Mutta...mieleni muuttui. Ja onneksi muuttuikin.
Sekin on ok. Mutta kai ymmärrät, että me sinua vanhemmat tiedämme, että olemme veloja loppuikämme ja allekirjoitamme oman päätöksemme elämämme loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tekee sinun mielestäsi ihmisestä itsekkään jos ei ole lapsia?
Yleisin kuulemani ja tässäkin ketjussa ilmennyt perustelu vapaaehtoiselle lapsettomuudelle on se, että haluaa käyttää kaiken aikansa ITSEENSÄ, pitää ITSE omat rahansa,
Ja taas iski kovaa.
En kadehdi. En kaihda haasteita tai vaikeuksia, enkä pyri elämässä mihinkään helppouteen muutenkaan. Mahtavimpia viikonloppuja elämässäni oli kun juhlin yhtäaikaa maisterin papereita ja lapsen synttäreitä. Tuntui myös uskomattoman hienolta näyttää lapsille ne upeat maisemat missä olin nuorempana reissannut (tunsin myös onnistumista siitä että pystyin reissaamaan lasten kanssa). Moni juttu on peruuntunut, kun joku on tullut kipeäksi, mutta siinäkin on oppinut luopumaan fomosta, ja tajunnut että kissanristiäisiä tulee kyllä lisää. Onneksi on myös toinen, hyvä ja osallistuva vanhempi tukena ja jakamassa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari lähes 50v lapsetonta ystävää ja ei todellakaan käy kateeksi. Elämä on työntekoa ja sitten vapaat pitäisi pörrätä jossain baareissa, kun ei muutakaan ole. Mun baarijuoksut on juostu ja parikymppisenä ja musta on ihanaa viettää aikaa oman perheen kesken, toki meillä käy paljon ystäviäkin ja tehdään yhdessä kaikenlaista.
Minä ja pari velaystävääni emme pörrää baareissa vaan matkustelemme kotimaassa ja ulkomailla tutustuen kulttuuriin, paikalliseen väestöön yms.-vela 60v.